The Gunner's Dream

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.949
    Antall liker
    17.289
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    neste på lista for Gunner nå må jo være en Manley Neo 300b pre :rolleyes: det hadde vært det rette tilskuddet kjøra på ;) smi mens gjernet er varmt osv hehe
    Nei, jeg bruker SH som pre, har ikke videre behov enn det. Men Neo 300b power, derimot, kan fort være aktuelt ;)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.949
    Antall liker
    17.289
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Du får det hele låte som en flor behandling, man skjönner det ikke der og da, men når årene har gått litt..så var ikke det så dumt allikevel! Å velge Accuphase mener jeg :cool:

    Har alltid värt dårlig på å lese meg opp på hva jeg liker, lytter heller, lesningen kommer etterpå ;)

    mvh
    Jeg svarte helt enkelt «nei», og gjentar: nei.
    Beklager at det falt, og faller, deg og andre tungt for brystet (Evo dumpet Accu etter noen mnd og kunne rapportere at ARC låt bedre, og han hadde langt bøsere sak enn budsjett Accuen din. Se i hans tråd). Men for all del, dere får bare messe på og fremskriver deres gode smak, smartness og dype lommebok. Kjøper fortsatt ikke Accu for det. Dere må nok misjonere enda hardere for at så skjer. Stå på, jeg heier på dere!:D
    Litt bedriten attityde det der mot det som var ett venskaplig råd i utgangspunktet, men ok! takk og ...

    mvh
    Jo, takk. Les deg tilbake. Jeg svarte helt enkelt "nei". Kunne jo ha stoppet der. Men så kom det det forklaringer på hvorfor jeg svarte nei, som du likte, og man malte på med egen gode smak, smartness og fortreffelighet.
    Ser ikke problemet med mitt "nei" i det hele tatt, jeg :)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.949
    Antall liker
    17.289
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    hvis du først skal bytte dac, så velg en som har 1 eller flere analoge innganger i tillegg til alle de sedvanlige digitale.
    da har du en allsidig "switchbox" som kobles til den ene(ste) linjeinngangen på steelhead, og dermed en fullfunksjons preamp-kombo.
    de fleste dacer som har både digitale og analoge innganger er i realiteten en preamp med volumkontroll, så pass da på at den er så nøytral og gjennomsiktig som mulig, siden steelheaden uansett styrer showet som siste ledd før poweramp.
    volumpot'en på dacen bør være av høy kvalitet.
    med to volumkontroller i kjeden vil det også være lettere å finne riktig gainmatch.
    vet at mange får noia av tanken på to pot, men er pot'n gjennomsiktig nok vil du ikke høre noen negative effekter.
    tenk utenfor boksen.
    vetta faen om dette er forståelig for noen, men nå stikker jeg uansett ut i sola igjen for å drive dank videre.
    Antelope Zodiac Gold, gjør alt dette, usexy men jobben blir gjort. Lettplassert fysisk, som ikke er en ulempe hos deg.
    Da dac'er går fort av moten, bør prisen og være hyggelig lav for kjøper.

    Vis vedlegget 577518
    Vis vedlegget 577519
    Ikke dumt, den der. Takk for tips! :)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.949
    Antall liker
    17.289
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Etter flere timer med SH, så vil jeg si at den har sider som er besnærende. Ingen bastante konklusjoner med Arcam A32 som effekt, men:

    1) den er uhyre fleksibel. Et hav med innstillinger, som kan gjøre en stakkar som meg ligge søvnløst om natta og grubler (hvem trenger vel DSP for å få grått hår?!").
    2) den er kresen på innspillinger. Cary Ph 302 er mer tilgivende sådan, men med gode innspillinger, så er det bare: "Olalala!" (har ikke sammenlignet lydkvalitet ellers)
    3) den er uhyre transparent, transientsvillig og har en veldig "bouncy" spillestil. Mye av den lyden dere hører hos rama stammer nok fra hans SH.
    4) får assosiasjoner når jeg ser på den:

    91659063_601283557396516_9167283492000628736_n.jpg
    eye-first.jpg


    God natt! :)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.949
    Antall liker
    17.289
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg bruker to kilder i hovedanlegget, sånn ca 80/20 i vinylens favør.
    Det har en kompis fått med seg.

    received_241943586946595.jpeg


    Forøvrig starter påskeferien i dag. Innrømmer at den ikke har samme glansen som når man jobber, gitt.
    Etter påsken skal C211 til Audiomix, det er gjort avtale. De skal synge igjen, om det så betyr at garantien ryker og jeg må betale av egen lomme.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.452
    Antall liker
    63.916
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Bra! Lykke til med bokkene (igjen). Man skal ikke gi opp før man absolutt må!

    Malapropos påskeferien. Jeg har hatt hjemmekontor i tre dager til nå. Synes da musikken låter dårligere enn vanlig. Låter som oftest best når kona mener jeg burde gjort noen greier i hagen :D
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.489
    Antall liker
    17.275
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Må nok innrømme at vinyl vs CD ligger på 50/50 - sånn omtrent. Litt relatert til at jeg har mye bra på CD, som enten ikke finnes på vinyl og/eller er noe vrient å får tak i.

    Håper for all del Audiomix får "sving" på blokkene dine. Har ellers en riktig god påske:)
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.548
    Antall liker
    3.060
    Torget vurderinger
    2
    Sikkert smart å la Audiomix ta saken,gjorde et fremstøt i retning rør selv i dag. Nå er det bare å vente.
    God helg :)
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.998
    Antall liker
    39.138
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Her er det 60-40 i cdens favør :) Ha en god helg og en fin påske Gunner

    mvh
    Det betyr:

    a) du har for lite vinyl.
    b) du trenger enda bedre vinylrigg.
    c) du er lat (dette vet jeg alt om, nemlig!)

    :)
    Hehe Gunner, har mye vinyl på vei så det begynner å komme seg og vinylriggen er jeg kjempe fornøyd med så den blir stående men lat har jeg blitt :rolleyes:

    mvh

    thumbnail_IMG_0099.jpg
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.949
    Antall liker
    17.289
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Bra! Lykke til med bokkene (igjen). Man skal ikke gi opp før man absolutt må!

    Malapropos påskeferien. Jeg har hatt hjemmekontor i tre dager til nå. Synes da musikken låter dårligere enn vanlig. Låter som oftest best når kona mener jeg burde gjort noen greier i hagen :D
    Vi har valgt en hobby som gir masse hassle, men som også gir oss masse gleder.
    MÅ? Det er ingenting man MÅ med en hobby, men det skal seff ikke forhindre oss i vårt jag etter vinden ;)

    Og det er seff i tråd med dårenes natur at anlegget låter best når man har litt dårlig samvittighet, litt sånn forbidden fruit":D
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.949
    Antall liker
    17.289
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Sikkert smart å la Audiomix ta saken,gjorde et fremstøt i retning rør selv i dag. Nå er det bare å vente.
    God helg :)
    Vi krysser alt vi har og håper på det beste gunner:)
    God Påske! :)


    O
    Visst, nå må det tas et tak her, spesielt når dagene og sinnet er litt lysere, samt at man plutselig har litt tid til å pusle med totalt usosiale ting :rolleyes:

    Håper Audiomix mikser biffen. Har grådig lyst til å oppgradere de også i samme slengen, men har dessverre filla peiling på hva som bør skiftes ut. Kanskje reparatøren finner noen tips på nettet. Vi får sjå, men viktigst at de fungerer igjen!
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.949
    Antall liker
    17.289
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Må nok innrømme at vinyl vs CD ligger på 50/50 - sånn omtrent. Litt relatert til at jeg har mye bra på CD, som enten ikke finnes på vinyl og/eller er noe vrient å får tak i.

    Håper for all del Audiomix får "sving" på blokkene dine. Har ellers en riktig god påske:)
    Hos meg ligger det meste av musikken på vinyl, fordi jeg har prioritert den hardt de siste årene (kona dreper meg hvis hun vet summen av utlegget på den unaturlig rasktvoksende samlingen. Men, det finnes langt sjukere mennesker, så da så!:p). Dessuten har jeg så å si stoppet opp med nyinnkjøp av CD i noen år nå.

    Har litt lyst på Roon, men det blir en terskel som må over først.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.356
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    spøker for båtsesongen om man skal implementere samme reglene som for hytte
    da blir det bare på svai i Hallangspollen og på Oscarsborg...
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.949
    Antall liker
    17.289
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Her er det 60-40 i cdens favør :) Ha en god helg og en fin påske Gunner

    mvh
    Det betyr:

    a) du har for lite vinyl.
    b) du trenger enda bedre vinylrigg.
    c) du er lat (dette vet jeg alt om, nemlig!)

    :)
    Hehe Gunner, har mye vinyl på vei så det begynner å komme seg og vinylriggen er jeg kjempe fornøyd med så den blir stående men lat har jeg blitt :rolleyes:

    mvh

    Vis vedlegget 578061
    Hehehe, bare dro deg litt i beinet.

    Vi har forøvrig gått i nesten samme rute: relativt rimelig drivverk, god og dyrere arm og PU, og mest penger i RIAA.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.949
    Antall liker
    17.289
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    spøker for båtsesongen om man skal implementere samme reglene som for hytte
    da blir det bare på svai i Hallangspollen og på Oscarsborg...
    Er litt ambivalent i forhold til det der, lik som det med hytteforbudet (Og NEI! Jeg ønsker ikke å ta en lang diskusjon om det i denne tråden:p)
    Selv er jeg såpass autoritetstro at jeg satser på at de som har mer ekspertise enn meg vet hva de gjør (forventer seff samme behandlig selv. Kom ikke rekende til meg og fortell meg hvordan jeg bør gjøre jobben min!). Jeg trenger seff ikke å være enig, men hvis det er vedtatt at det er sånt og sånt, da forholder jeg meg helt enkelt til fellesskapets bestemmelser. Jeg er så sau av meg at jeg ikke klarer å kjøre på rødt lys, selv om det er kl 03 på morgenen og ikke en damn sjel ute. Stopper og venter på grønt lys som en idiot! :rolleyes:
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    615
    Antall liker
    574
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Kan veldig anbefale Roon, er nok nede på 70/30 her i favør Roon, skyldes latskap og det faktum at det finnes såå mye musikk der ute lett tilgjengelig at hvis jeg skulle kjøpt alt på vinyl ville jeg vært blakk og ha store plassproblemer......finner jeg virkelige godbiter kjøper jeg dem på vinyl:)

    Mvh.
    Rolf
    Må nok innrømme at vinyl vs CD ligger på 50/50 - sånn omtrent. Litt relatert til at jeg har mye bra på CD, som enten ikke finnes på vinyl og/eller er noe vrient å får tak i.

    Håper for all del Audiomix får "sving" på blokkene dine. Har ellers en riktig god påske:)
    Hos meg ligger det meste av musikken på vinyl, fordi jeg har prioritert den hardt de siste årene (kona dreper meg hvis hun vet summen av utlegget på den unaturlig rasktvoksende samlingen. Men, det finnes langt sjukere mennesker, så da så!:p). Dessuten har jeg så å si stoppet opp med nyinnkjøp av CD i noen år nå.

    Har litt lyst på Roon, men det blir en terskel som må over først.
     

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    240
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    2
    Angående oppgradering av 211 blokkene. Mener å ha lest at oppgradering av kondensatorer ga noe, men at utskiftning av motstandere var det som gjorde det største løftet på disse. :)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.949
    Antall liker
    17.289
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kan veldig anbefale Roon, er nok nede på 70/30 her i favør Roon, skyldes latskap og det faktum at det finnes såå mye musikk der ute lett tilgjengelig at hvis jeg skulle kjøpt alt på vinyl ville jeg vært blakk og ha store plassproblemer......finner jeg virkelige godbiter kjøper jeg dem på vinyl:)

    Mvh.
    Rolf
    Plass er helt klart en utfordring, ja, spesielt når (nesten) alt skal stå i stua, på den ene kortvegen sammen med anlegget. Prøver å gjemme de i kriker og kroker også, men lykkes ikke så godt med det. Begynner å slite voldsomt her nå, og det uten kunne skryte på meg så voldsomt mange plater heller (ca 3,5 meter). Ser meg stadig etter større bolig, men det er ikke så mange av de i området.

    Det er veldig mye god musikk, helt klart. Har imidlertid innsett at tiden med store oppdagelser er over. Har satt hard bånd på meg selv. Det er allerede mange plater her som fortjener mer snurretid enn hva de har fått.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.949
    Antall liker
    17.289
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Angående oppgradering av 211 blokkene. Mener å ha lest at oppgradering av kondensatorer ga noe, men at utskiftning av motstandere var det som gjorde det største løftet på disse. :)
    Ja, leser om slikt på nettet, uten å ha satt meg så voldsomt inn i det. Min interesse og dermed kunnskap om slikt er så som så.

    Men det spiller da godt her nå. Ok, en dert mer av oppløsning og dynamikk og ditt og datt, kan kanskje fås med langt dyrere (rør)forsterker, men kanskje målegutta som mener at alle forsterkere låter like bare de får spille innenfor sin komfortsone, har rett? Eller at jeg har levd så lenge uten god lyd at nå låter det meste bra? Mulig det er en kombinasjon? Uansett er det klart at sansene våre er uhyre tilpasningsdyktige, og lydhukommelse er en høyst upålitelig øvelse. Ofte oppdager man ikke ikke forskjellene før en direkte sammenligning.

    Hm, kanskje en transepower er veien å gå? All fornuft forteller meg det, og har gjort det lenge.
    Vi får fikse opp C211 først, så tar vi det derfra....
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.995
    Antall liker
    51.599
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Angående oppgradering av 211 blokkene. Mener å ha lest at oppgradering av kondensatorer ga noe, men at utskiftning av motstandere var det som gjorde det største løftet på disse. :)
    Ja, leser om slikt på nettet, uten å ha satt meg så voldsomt inn i det. Min interesse og dermed kunnskap om slikt er så som så.

    Men det spiller da godt her nå. Ok, en dert mer av oppløsning og dynamikk og ditt og datt, kan kanskje fås med langt dyrere (rør)forsterker, men kanskje målegutta som mener at alle forsterkere låter like bare de får spille innenfor sin komfortsone, har rett? Eller at jeg har levd så lenge uten god lyd at nå låter det meste bra? Mulig det er en kombinasjon? Uansett er det klart at sansene våre er uhyre tilpasningsdyktige, og lydhukommelse er en høyst upålitelig øvelse. Ofte oppdager man ikke ikke forskjellene før en direkte sammenligning.

    Hm, kanskje en transepower er veien å gå? All fornuft forteller meg det, og har gjort det lenge.
    Vi får fikse opp C211 først, så tar vi det derfra....
    Og når de er oppe og går så kommer det garantert ikke en transepower inn hos deg:)

    O
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.949
    Antall liker
    17.289
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Men det spiller da godt her nå. Ok, en dert mer av oppløsning og dynamikk og ditt og datt, kan kanskje fås med langt dyrere (rør)forsterker, men kanskje målegutta som mener at alle forsterkere låter like bare de får spille innenfor sin komfortsone, har rett? Eller at jeg har levd så lenge uten god lyd at nå låter det meste bra? Mulig det er en kombinasjon? Uansett er det klart at sansene våre er uhyre tilpasningsdyktige, og lydhukommelse er en høyst upålitelig øvelse. Ofte oppdager man ikke ikke forskjellene før en direkte sammenligning.

    Hm, kanskje en transepower er veien å gå? All fornuft forteller meg det, og har gjort det lenge.
    Vi får fikse opp C211 først, så tar vi det derfra....
    Og når de er oppe og går så kommer det garantert ikke en transepower inn hos deg:)

    O
    Langt lettere å leve i bobla si, ja, der jeg er nå.
    Det er hinsides all fornuft å ha to store rørblokker (211 blir varme!) når man bor trangt, har småbarn/-gutter - verst er deres kompiser - med strømforbruk/varmeutvikling fra helvete!
    Hm....

    O' fornuft, vik fra meg!:p
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Men det spiller da godt her nå. Ok, en dert mer av oppløsning og dynamikk og ditt og datt, kan kanskje fås med langt dyrere (rør)forsterker, men kanskje målegutta som mener at alle forsterkere låter like bare de får spille innenfor sin komfortsone, har rett? Eller at jeg har levd så lenge uten god lyd at nå låter det meste bra? Mulig det er en kombinasjon? Uansett er det klart at sansene våre er uhyre tilpasningsdyktige, og lydhukommelse er en høyst upålitelig øvelse. Ofte oppdager man ikke ikke forskjellene før en direkte sammenligning.

    Hm, kanskje en transepower er veien å gå? All fornuft forteller meg det, og har gjort det lenge.
    Vi får fikse opp C211 først, så tar vi det derfra....
    Og når de er oppe og går så kommer det garantert ikke en transepower inn hos deg:)

    O
    Langt lettere å leve i bobla si, ja, der jeg er nå.
    Det er hinsides all fornuft å ha to store rørblokker (211 blir varme!) når man bor trangt, har småbarn/-gutter - verst er deres kompiser - med strømforbruk/varmeutvikling fra helvete!
    Hm....

    O' fornuft, vik fra meg!:p
    Etter vurdering av tilgjengelig data, sier de foreløpige analysene at du begynner å bli klar for klasse D.
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.548
    Antall liker
    3.060
    Torget vurderinger
    2
    Men det spiller da godt her nå. Ok, en dert mer av oppløsning og dynamikk og ditt og datt, kan kanskje fås med langt dyrere (rør)forsterker, men kanskje målegutta som mener at alle forsterkere låter like bare de får spille innenfor sin komfortsone, har rett? Eller at jeg har levd så lenge uten god lyd at nå låter det meste bra? Mulig det er en kombinasjon? Uansett er det klart at sansene våre er uhyre tilpasningsdyktige, og lydhukommelse er en høyst upålitelig øvelse. Ofte oppdager man ikke ikke forskjellene før en direkte sammenligning.

    Hm, kanskje en transepower er veien å gå? All fornuft forteller meg det, og har gjort det lenge.
    Vi får fikse opp C211 først, så tar vi det derfra....
    Og når de er oppe og går så kommer det garantert ikke en transepower inn hos deg:)

    O
    Langt lettere å leve i bobla si, ja, der jeg er nå.
    Det er hinsides all fornuft å ha to store rørblokker (211 blir varme!) når man bor trangt, har småbarn/-gutter - verst er deres kompiser - med strømforbruk/varmeutvikling fra helvete!
    Hm....

    O' fornuft, vik fra meg!:p
    Etter vurdering av tilgjengelig data, sier de foreløpige analysene at du begynner å bli klar for klasse D.
    Blasfemi.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.949
    Antall liker
    17.289
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Men det spiller da godt her nå. Ok, en dert mer av oppløsning og dynamikk og ditt og datt, kan kanskje fås med langt dyrere (rør)forsterker, men kanskje målegutta som mener at alle forsterkere låter like bare de får spille innenfor sin komfortsone, har rett? Eller at jeg har levd så lenge uten god lyd at nå låter det meste bra? Mulig det er en kombinasjon? Uansett er det klart at sansene våre er uhyre tilpasningsdyktige, og lydhukommelse er en høyst upålitelig øvelse. Ofte oppdager man ikke ikke forskjellene før en direkte sammenligning.

    Hm, kanskje en transepower er veien å gå? All fornuft forteller meg det, og har gjort det lenge.
    Vi får fikse opp C211 først, så tar vi det derfra....
    Og når de er oppe og går så kommer det garantert ikke en transepower inn hos deg:)

    O
    Langt lettere å leve i bobla si, ja, der jeg er nå.
    Det er hinsides all fornuft å ha to store rørblokker (211 blir varme!) når man bor trangt, har småbarn/-gutter - verst er deres kompiser - med strømforbruk/varmeutvikling fra helvete!
    Hm....

    O' fornuft, vik fra meg!:p
    Etter vurdering av tilgjengelig data, sier de foreløpige analysene at du begynner å bli klar for klasse D.
    Vel, kl D er ikke noe nytt for min del. Har hatt noe av de også, men det er såpass lenge siden at det er meget mulig at tingenes tilstand har blitt mye bedre. Jeg synes at Mola Mola låt godt i Horten.

    Det som tiltaler meg med rør, er at jeg ikke analyserer lyden i samme grad under lytting. Det er langt lettere å være med på den musikalske begivenheten. Men det er meg. Andre kan godt få ståpels av transistor for alt jeg vet.

    Men for all del, jeg utelukker ingenting. Kanskje du ikke har fått det med deg, siden du antagelig ikke er ofte innom denne tråden, men jeg helt enkelt hater rør for alt annet enn selve lyden, så det hadde vært fint å slippe de. Så hvem vet...

    Har du noen spesielt kandidater i tankene? Kl D er jo så mangt.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Langt lettere å leve i bobla si, ja, der jeg er nå.
    Det er hinsides all fornuft å ha to store rørblokker (211 blir varme!) når man bor trangt, har småbarn/-gutter - verst er deres kompiser - med strømforbruk/varmeutvikling fra helvete!
    Hm....

    O' fornuft, vik fra meg!:p
    Etter vurdering av tilgjengelig data, sier de foreløpige analysene at du begynner å bli klar for klasse D.
    Vel, kl D er ikke noe nytt for min del. Har hatt noe av de også, men det er såpass lenge siden at det er meget mulig at tingenes tilstand har blitt mye bedre. Jeg synes at Mola Mola låt godt i Horten.

    Det som tiltaler meg med rør, er at jeg ikke analyserer lyden i samme grad under lytting. Det er langt lettere å være med på den musikalske begivenheten. Men det er meg. Andre kan godt få ståpels av transistor for alt jeg vet.

    Men for all del, jeg utelukker ingenting. Kanskje du ikke har fått det med deg, siden du antagelig ikke er ofte innom denne tråden, men jeg helt enkelt hater rør for alt annet enn selve lyden, så det hadde vært fint å slippe de. Så hvem vet...

    Har du noen spesielt kandidater i tankene? Kl D er jo så mangt.
    Jeg prøvde egentlig bare å være morsom, og det gikk jo veldig bra. :)

    Hadde ventet en reaksjon mer i tråd med det man får hvis man forteller en innnbitt kjøtteter at nå har MDG innført forbud mot alle animalske produkter sånn at de må over på 100% plantebasert kosthold for resten av livet.

    Men seriøst, så kjenner jeg igjen de tankene du gjør deg fra jeg selv gikk fra SET til klasse D, for som deg ble jeg ganske lei alt stresset rør førte med seg til slutt. Først og fremst den ekstreme varmeutviklingen plaget meg en god del, og at jeg måtte planlegge i forveien når jeg skulle bruke anlegget. Jeg gikk fra LM til GATO, men det er sikkert ikke så veldig interessant for deg utfra hva jeg har lest tidligere. Har du spenn nok er vel SPEC en opplagt kandidat, er jo bare å prøve. :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.954
    Antall liker
    14.192
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det som tiltaler meg med rør, er at jeg ikke analyserer lyden i samme grad under lytting. Det er langt lettere å være med på den musikalske begivenheten. Men det er meg.
    Herlig godt sagt!
    For meg var det vinylen som reddet meg fra jakten på perfekt lyd.
    Skuldrene ned og lytte på musikken i stedet for å lete etter feil.

    mvh
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.949
    Antall liker
    17.289
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Langt lettere å leve i bobla si, ja, der jeg er nå.
    Det er hinsides all fornuft å ha to store rørblokker (211 blir varme!) når man bor trangt, har småbarn/-gutter - verst er deres kompiser - med strømforbruk/varmeutvikling fra helvete!
    Hm....

    O' fornuft, vik fra meg!:p
    Etter vurdering av tilgjengelig data, sier de foreløpige analysene at du begynner å bli klar for klasse D.
    Vel, kl D er ikke noe nytt for min del. Har hatt noe av de også, men det er såpass lenge siden at det er meget mulig at tingenes tilstand har blitt mye bedre. Jeg synes at Mola Mola låt godt i Horten.

    Det som tiltaler meg med rør, er at jeg ikke analyserer lyden i samme grad under lytting. Det er langt lettere å være med på den musikalske begivenheten. Men det er meg. Andre kan godt få ståpels av transistor for alt jeg vet.

    Men for all del, jeg utelukker ingenting. Kanskje du ikke har fått det med deg, siden du antagelig ikke er ofte innom denne tråden, men jeg helt enkelt hater rør for alt annet enn selve lyden, så det hadde vært fint å slippe de. Så hvem vet...

    Har du noen spesielt kandidater i tankene? Kl D er jo så mangt.
    Jeg prøvde egentlig bare å være morsom, og det gikk jo veldig bra. :)

    Hadde ventet en reaksjon mer i tråd med det man får hvis man forteller en innnbitt kjøtteter at nå har MDG innført forbud mot alle animalske produkter sånn at de må over på 100% plantebasert kosthold for resten av livet.

    Men seriøst, så kjenner jeg igjen de tankene du gjør deg fra jeg selv gikk fra SET til klasse D, for som deg ble jeg ganske lei alt stresset rør førte med seg til slutt. Først og fremst den ekstreme varmeutviklingen plaget meg en god del, og at jeg måtte planlegge i forveien når jeg skulle bruke anlegget. Jeg gikk fra LM til GATO, men det er sikkert ikke så veldig interessant for deg utfra hva jeg har lest tidligere. Har du spenn nok er vel SPEC en opplagt kandidat, er jo bare å prøve. :)
    Urk, du lurte meg godt der ;D

    Vel, skylder på mine foreldre for at jeg er så fordømt veloppdratt:rolleyes:. Svarer alltid høflig på velmenende forslag, jeg, gjerne med en saklig forklaring om jeg blir bedt om det. Just don’t push it, punk!;)

    Det å måtte planlegge lyttingen er, ved siden av varmeutvikling, de to mest usexy sidene ved rør, ja, især hvis man skal ha mange rør/store trioder. Med smårører er det derimot en fordel å kunne tune inn lyden med rørbytter.

    Gato er helt sikkert bra til sitt bruk, men da hadde jeg mest sannsynlig byttet ut nåværende ht også. Det er ikke aktuelt pt.
    Spec er også interessant, selv om de låt bare OK da jeg hørte de i Horten. Men skal seff ikke neddømme de på det skrale grunnlaget.

    For meg er mellomtonene, smekk i øvre bass og harmonics viktigste paremetre. Synes at jeg må ut med for mye penger for å få slikt med SS, noe som langt lettere kan oppnås med en god og rimeligere rørsak. Andre må gjerne prioritere annerledes :)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.949
    Antall liker
    17.289
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det som tiltaler meg med rør, er at jeg ikke analyserer lyden i samme grad under lytting. Det er langt lettere å være med på den musikalske begivenheten. Men det er meg.
    Herlig godt sagt!
    For meg var det vinylen som reddet meg fra jakten på perfekt lyd.
    Skuldrene ned og lytte på musikken i stedet for å lete etter feil.

    mvh
    Takker;D

    Perfekt lyd blir et jag etter vinden, iaf for min del. Til det har jeg for kjipt rom/stue. Ikke har jeg lyst/behov å bruke slike for store summer på meg selv heller. Jeg tror at jeg neppe har fått ut hele potensialet i det jeg har engang, så det å kaste ut enda mer penger i jakten på bedre lyd får andre gjøre :rolleyes:

    Når skuldrene senkes og man priser seg lykkelig for det som strømmer mot en, så har man gjort noe riktig iaf!

    Apropos vinyl. Jeg kan takke den for at den gav meg tilbake evnen til å høre hele albumet gjennom.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Vel, kl D er ikke noe nytt for min del. Har hatt noe av de også, men det er såpass lenge siden at det er meget mulig at tingenes tilstand har blitt mye bedre. Jeg synes at Mola Mola låt godt i Horten.

    Det som tiltaler meg med rør, er at jeg ikke analyserer lyden i samme grad under lytting. Det er langt lettere å være med på den musikalske begivenheten. Men det er meg. Andre kan godt få ståpels av transistor for alt jeg vet.

    Men for all del, jeg utelukker ingenting. Kanskje du ikke har fått det med deg, siden du antagelig ikke er ofte innom denne tråden, men jeg helt enkelt hater rør for alt annet enn selve lyden, så det hadde vært fint å slippe de. Så hvem vet...

    Har du noen spesielt kandidater i tankene? Kl D er jo så mangt.
    Jeg prøvde egentlig bare å være morsom, og det gikk jo veldig bra. :)

    Hadde ventet en reaksjon mer i tråd med det man får hvis man forteller en innnbitt kjøtteter at nå har MDG innført forbud mot alle animalske produkter sånn at de må over på 100% plantebasert kosthold for resten av livet.

    Men seriøst, så kjenner jeg igjen de tankene du gjør deg fra jeg selv gikk fra SET til klasse D, for som deg ble jeg ganske lei alt stresset rør førte med seg til slutt. Først og fremst den ekstreme varmeutviklingen plaget meg en god del, og at jeg måtte planlegge i forveien når jeg skulle bruke anlegget. Jeg gikk fra LM til GATO, men det er sikkert ikke så veldig interessant for deg utfra hva jeg har lest tidligere. Har du spenn nok er vel SPEC en opplagt kandidat, er jo bare å prøve. :)
    Urk, du lurte meg godt der ;D

    Vel, skylder på mine foreldre for at jeg er så fordømt veloppdratt:rolleyes:. Svarer alltid høflig på velmenende forslag, jeg, gjerne med en saklig forklaring om jeg blir bedt om det. Just don’t push it, punk!;)

    Det å måtte planlegge lyttingen er, ved siden av varmeutvikling, de to mest usexy sidene ved rør, ja, især hvis man skal ha mange rør/store trioder. Med smårører er det derimot en fordel å kunne tune inn lyden med rørbytter.

    Gato er helt sikkert bra til sitt bruk, men da hadde jeg mest sannsynlig byttet ut nåværende ht også. Det er ikke aktuelt pt.
    Spec er også interessant, selv om de låt bare OK da jeg hørte de i Horten. Men skal seff ikke neddømme de på det skrale grunnlaget.

    For meg er mellomtonene, smekk i øvre bass og harmonics viktigste paremetre. Synes at jeg må ut med for mye penger for å få slikt med SS, noe som langt lettere kan oppnås med en god og rimeligere rørsak. Andre må gjerne prioritere annerledes :)
    Det er vanskelig å finne transistor som spiller som rør, og det sies vel at selv kostbare SPEC bare nesten klarer det. Har lurt litt på om kanskje en hybridløsning med f.eks. klasse D monoblokker og rør-pre kunne vært en løsning, men føler det blir for tilfeldig hva slags resultat man får hvis man ikke sitter på kunnskap nok til å velge riktig preamp. Kommer til å følge med for å se hva du gjør, og om du finner en løsning. :)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.949
    Antall liker
    17.289
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er vanskelig å finne transistor som spiller som rør, og det sies vel at selv kostbare SPEC bare nesten klarer det. Har lurt litt på om kanskje en hybridløsning med f.eks. klasse D monoblokker og rør-pre kunne vært en løsning, men føler det blir for tilfeldig hva slags resultat man får hvis man ikke sitter på kunnskap nok til å velge riktig preamp. Kommer til å følge med for å se hva du gjør, og om du finner en løsning. :)
    Hva tenker du på ang kunnskap om pre? Hvis du tenker på om hvorvidt rør pre’en passer SS power elektrisk, så får du neppe noen tips fra meg, er jeg redd. Jeg har planer om å bruke SH som pre også. Har ikke tenkt å bruke masse penger på en dedikert pre som topper pre-delen i den, selv om det seff lar seg gjøre. Men nå er det slik at i SH sitter det også en rørbuffer, så den er i stand til å drive hva det måtte være av power, SS eller rør. Men ja, man bør være forsiktig når man skal parer rørpre med SS (omvendt, derimot, er det langt lettere å treffe riktig).

    Rør er som HFS, man kan godt ta en pause i ny og ne, men man vender stort sett tilbake!:p
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.489
    Antall liker
    17.275
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er hinsides all fornuft å ha to store rørblokker (211 blir varme!) når man bor trangt, har småbarn/-gutter - verst er deres kompiser - med strømforbruk/varmeutvikling fra helvete!
    Hm....

    O' fornuft, vik fra meg!:p
    Nå finnes det jo langt mer "barnevennlige" rørkonstruksjoner på markedet da;)
    Dog, om prefererte/eksisterende rørkonfigurasjoner er et "must" må utvalget sies å være begrenset.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Det er vanskelig å finne transistor som spiller som rør, og det sies vel at selv kostbare SPEC bare nesten klarer det. Har lurt litt på om kanskje en hybridløsning med f.eks. klasse D monoblokker og rør-pre kunne vært en løsning, men føler det blir for tilfeldig hva slags resultat man får hvis man ikke sitter på kunnskap nok til å velge riktig preamp. Kommer til å følge med for å se hva du gjør, og om du finner en løsning. :)
    Hva tenker du på ang kunnskap om pre? Hvis du tenker på om hvorvidt rør pre’en passer SS power elektrisk, så får du neppe noen tips fra meg, er jeg redd. Jeg har planer om å bruke SH som pre også. Har ikke tenkt å bruke masse penger på en dedikert pre som topper pre-delen i den, selv om det seff lar seg gjøre. Men nå er det slik at i SH sitter det også en rørbuffer, så den er i stand til å drive hva det måtte være av power, SS eller rør. Men ja, man bør være forsiktig når man skal parer rørpre med SS (omvendt, derimot, er det langt lettere å treffe riktig).

    Rør er som HFS, man kan godt ta en pause i ny og ne, men man vender stort sett tilbake!:p
    Tenker på både hvordan en pre passer transistoreffekt elektrisk med både impedanse og gain, men minst like hvordan det låter. Rør pre er jo ingen garanti for at man får den lyden man vil ha, så det å finne en betalbar pre med riktig klangbalanse, oppløsning, og hva man ellers skulle ønske kan ta mye tid og bli dyrt hvis man skal prøve og feile.

    Du har jo tydeligvis en god pre allerede, så da er jo den saken biff for din del. :)

    Ellers kan jeg ikke helt se hvorfor noen skulle ønske å drive en rør effekt med SS pre. Hadde en hybrid gitarforsterker for mange år siden som var sånn, to KT 88 rør på utgangen og transistor forforsterker. Merkelig konstruksjon som ikke låt spesielt bra. :rolleyes: Men først og fremst så ødelegger det jo hele hensikten med å slippe store varmhe utgangsrør. :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.954
    Antall liker
    14.192
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det er vanskelig å finne transistor som spiller som rør, og det sies vel at selv kostbare SPEC bare nesten klarer det. Har lurt litt på om kanskje en hybridløsning med f.eks. klasse D monoblokker og rør-pre kunne vært en løsning, men føler det blir for tilfeldig hva slags resultat man får hvis man ikke sitter på kunnskap nok til å velge riktig preamp. Kommer til å følge med for å se hva du gjør, og om du finner en løsning. :)
    Hva tenker du på ang kunnskap om pre? Hvis du tenker på om hvorvidt rør pre’en passer SS power elektrisk, så får du neppe noen tips fra meg, er jeg redd. Jeg har planer om å bruke SH som pre også. Har ikke tenkt å bruke masse penger på en dedikert pre som topper pre-delen i den, selv om det seff lar seg gjøre. Men nå er det slik at i SH sitter det også en rørbuffer, så den er i stand til å drive hva det måtte være av power, SS eller rør. Men ja, man bør være forsiktig når man skal parer rørpre med SS (omvendt, derimot, er det langt lettere å treffe riktig).

    Rør er som HFS, man kan godt ta en pause i ny og ne, men man vender stort sett tilbake!:p
    Tenker på både hvordan en pre passer transistoreffekt elektrisk med både impedanse og gain, men minst like hvordan det låter. Rør pre er jo ingen garanti for at man får den lyden man vil ha, så det å finne en betalbar pre med riktig klangbalanse, oppløsning, og hva man ellers skulle ønske kan ta mye tid og bli dyrt hvis man skal prøve og feile.

    Du har jo tydeligvis en god pre allerede, så da er jo den saken biff for din del. :)

    Ellers kan jeg ikke helt se hvorfor noen skulle ønske å drive en rør effekt med SS pre. Hadde en hybrid gitarforsterker for mange år siden som var sånn, to KT 88 rør på utgangen og transistor forforsterker. Merkelig konstruksjon som ikke låt spesielt bra. :rolleyes: Men først og fremst så ødelegger det jo hele hensikten med å slippe store varmhe utgangsrør. :)
    Jeg tror det The Gunner forsøkte å poengtere er at det teknisk sett, om ikke lydmessig, er lettere å matche en SS-pre med røreffekt på grunn av lav utgangsimpedans på SS-preen.
    Noen rør-preer har høy utgangsimpedans og kan derfor matche dårligere med en SS-effekt.
    Med bufferet i The Gunner sin Manley er lav utgangsimpedans ivaretatt og han kan leke med de de effektforsterkerne han vil 8)
    Lydmessig blir det noe annet og jeg er enig i at SS-pre og røreffekt er uvanlig og kanskje uønsket.

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn