The Gunner's Dream

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.044
    Sted
    Smurfeland
    Det er vanskelig å finne transistor som spiller som rør, og det sies vel at selv kostbare SPEC bare nesten klarer det. Har lurt litt på om kanskje en hybridløsning med f.eks. klasse D monoblokker og rør-pre kunne vært en løsning, men føler det blir for tilfeldig hva slags resultat man får hvis man ikke sitter på kunnskap nok til å velge riktig preamp. Kommer til å følge med for å se hva du gjør, og om du finner en løsning. :)
    Hva tenker du på ang kunnskap om pre? Hvis du tenker på om hvorvidt rør pre’en passer SS power elektrisk, så får du neppe noen tips fra meg, er jeg redd. Jeg har planer om å bruke SH som pre også. Har ikke tenkt å bruke masse penger på en dedikert pre som topper pre-delen i den, selv om det seff lar seg gjøre. Men nå er det slik at i SH sitter det også en rørbuffer, så den er i stand til å drive hva det måtte være av power, SS eller rør. Men ja, man bør være forsiktig når man skal parer rørpre med SS (omvendt, derimot, er det langt lettere å treffe riktig).

Rør er som HFS, man kan godt ta en pause i ny og ne, men man vender stort sett tilbake!:p
    Tenker på både hvordan en pre passer transistoreffekt elektrisk med både impedanse og gain, men minst like hvordan det låter. Rør pre er jo ingen garanti for at man får den lyden man vil ha, så det å finne en betalbar pre med riktig klangbalanse, oppløsning, og hva man ellers skulle ønske kan ta mye tid og bli dyrt hvis man skal prøve og feile.

Du har jo tydeligvis en god pre allerede, så da er jo den saken biff for din del. :)

Ellers kan jeg ikke helt se hvorfor noen skulle ønske å drive en rør effekt med SS pre. Hadde en hybrid gitarforsterker for mange år siden som var sånn, to KT 88 rør på utgangen og transistor forforsterker. Merkelig konstruksjon som ikke låt spesielt bra. :rolleyes: Men først og fremst så ødelegger det jo hele hensikten med å slippe store varmhe utgangsrør. :)
    Jeg tror det The Gunner forsøkte å poengtere er at det teknisk sett, om ikke lydmessig, er lettere å matche en SS-pre med røreffekt på grunn av lav utgangsimpedans på SS-preen.
    Noen rør-preer har høy utgangsimpedans og kan derfor matche dårligere med en SS-effekt.
    Med bufferet i The Gunner sin Manley er lav utgangsimpedans ivaretatt og han kan leke med de de effektforsterkerne han vil 8)
    Lydmessig blir det noe annet og jeg er enig i at SS-pre og røreffekt er uvanlig og kanskje uønsket.

mvh
    Jeg skjønte nok hva han mente. :)

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.717
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er hinsides all fornuft å ha to store rørblokker (211 blir varme!) når man bor trangt, har småbarn/-gutter - verst er deres kompiser - med strømforbruk/varmeutvikling fra helvete!
    Hm....

O' fornuft, vik fra meg!:p
    Nå finnes det jo langt mer "barnevennlige" rørkonstruksjoner på markedet da;)
    Dog, om prefererte/eksisterende rørkonfigurasjoner er et "must" må utvalget sies å være begrenset.
    Det med barn har vært mest en vikarierende forklaring hittil. Aldri vært noen problem, annet en et par små merker på ht. Jeg er ikke redd for å si i fra, selv til andres unger. De foresatte som ikke tåler at andre irettesetter sine barn, får ikke komme tilbake - enkelt og greit.

Ja, det finnes da mange gode rørsaker som ikke har åpne rør, som feks din Leben - forøvrig en snasen sak som jeg godt kunne ha tenkt meg å prøve selv.

Men holder meg til SET så lenge det går an...

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.717
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    bambi og _RoDa_

Det var seff det jeg mente, ja.

Nei, ikke mange som bruker SS-pre inn i røreffekt, men de finnes helt sikkert, like sikkert som at det finnes folk som bruker flere pre etter hverandre (en japaner bruker hele fem stk!).

Det er, som kjent, ingen fasit i dette gamet, like lite som at det finnes garanti for noe som helst. Det som er mest fornuftig er å prøve ting ut hands on, i egen kontekst, selv om en masse teorisitering er eksistensgrunnlaget for all elektronikk - og HFS! ;)

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.717
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Snurrer denne til ære for progelskeren K.

IMG_20200406_230654.jpg

Ellers er det ganske klart at Arcam som effekt holder et lite stykke, til visse typer musikk, men det er endel å gå gå. Spesielt klassisk musikk kledde den ganske så nakent. Men fair nok, det er egentlig ikke mer å forvente.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.717
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Bra album! :) God Påske :)
    God påske, Jorge :)

Noen æksjon i påsken, eller blir det å holde seg hjemme?
    Har selv planer om å ta noen turer rundt om og ser om jeg kan lure noen sjøørret (egentlig mest for å komme meg litt bort fra drittungene og kona).

Til ære for deg, Jorge

IMG_20200406_233602.jpg

Sist redigert:

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    18.485
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Flott at du holder koken selv når rørgudene vender seg mot deg :)
    Enda mer imponerende er du peiser på med prog i tillegg. Jeg vil tro at selv de mest innbarkede selvskaderene blir imponerte av sånt :rolleyes:

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.606
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97

Har selv planer om å ta noen turer rundt om og ser om jeg kan lure noen sjøørret (egentlig mest for å komme meg litt bort fra drittungene og kona).

Til ære for deg, Jorge
    Stille og rolig her i tårnet. Jentene er hos mamman, så her er hundelufting dagens høydepunkt... Tror sjeldent jeg har kjedet meg mer over en så lang periode.

I kveld er den Bon Iver som har styrt musikken :) Det er slik popmusikk det da... :)

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.717
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Enda mer imponerende er du peiser på med prog i tillegg. Jeg vil tro at selv de mest innbarkede selvskaderene blir imponerte av sånt :rolleyes:
    Holder koken, jeg, selv om det har vært tunge haifaiskyer. Men musikken består!

Snurrer denne til ære for deg, Largo :)

Nok tungsinnet prog. La oss gå for tysk lekenhet!

IMG_20200407_002729.jpg

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.717
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7

Til ære for deg, Jorge
    Stille og rolig her i tårnet. Jentene er hos mamman, så her er hundelufting dagens høydepunkt... Tror sjeldent jeg har kjedet meg mer over en så lang periode.

I kveld er den Bon Iver som har styrt musikken :) Det er slik popmusikk det da... :)

Bon Iver er bra, men har kun to skiver av de. Lavmælt og lugn.

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    18.485
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2

Vis vedlegget 578752
    Kraftwerk er kult. Jeg hadde mine første audiofile opplevelser med Der Mensch Machine på naboens stereo med JBL høyttalere i barndommen. Minner som sitter som støpt fremdeles :)

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.587
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80

Vis vedlegget 578752
    Fine skruer på PU’en :)

O

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.717
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jepp, de som ikke liker Kraftwerk må være roboter!:p

Selv gikk jeg litt baklengs inn i Kraftwerk: Det var Depeche Mode, spesielt Speak and spell som førte meg til dem, og deres renskårede klang. Til min unnskyldning så kom jeg til Norge først i 1980, og hadde ingen større kjennskap til vestlig musikk, foruten noen discolåter fra 70-tallet, som jeg hadde plukket med meg i flyktningleiret i Singapore.

Som denne:

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.717
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7

Vis vedlegget 578752

O
    Visst, og du har fått andre i retur. Vi er skuls nå, O :)

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.587
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80

Vis vedlegget 578752

O
    Visst, og du har fått andre i retur. Vi er skuls nå, O :)
    De kan da være fine for det :)

O

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.459
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Av en eller annen grunn føltes det naturlig å kun trykke liker på Anita Ward ;)

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.362
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6

Vis vedlegget 578752
    Det er utgaven jeg skal ha! De synger best på morsmålet.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.717
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7

Vis vedlegget 578752
    Det er utgaven jeg skal ha! De synger best på morsmålet.
    Enig, Tosk.
    Jeg har flere på deres morsmål. Er ingen samler, men det er klart at har jeg valget...

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.717
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Usikre tider, økonomisk nedgang og greier. Bah!:rolleyes:

Man kaster et kjapt blikk på noen få tråder her på HFS, og ser tunge investeringer i PU, RIAA, amp mm. Det byttes , selges og kjøpes over en lav sko, i vilden sky og over alle støvelskafter - for noen i flere omganger, ila noen dager.
    Godt å se!:D

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.459
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Man kaster et kjapt blikk på noen få tråder her på HFS, og ser tunge investeringer i PU, RIAA, amp mm. Det byttes , selges og kjøpes over en lav sko, i vilden sky og over alle støvelskafter - for noen i flere omganger, ila noen dager.
    Ja, vi gjør vårt ytterste for å hindre resesjon i økonomien. Jeg forlanger en statue!

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.717
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7

Ja, vi gjør vårt ytterste for å hindre resesjon i økonomien. Jeg forlanger en statue!
    Jeg fikk to, så en skal sendes til deg.
    Viktig å dele!

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7

Viktig å dele!
    Bra!
    Vi trenger noen til å gå i front med fanene :cool:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.296
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Kjøper, selger og bytter over en lav sko her om dagen, men ikke noe HiFi.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.717
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7

Viktig å dele!
    Bra!
    Visst, og du er en av frontrunerne i denne omgangen. Men 1. plassen tilhører en annen, den uforlignelige Evo, det med god margin og evig velfortjent! :D

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.717
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Javel? Viktig likevel at det er omsetning.
    Hva snakker vi om her, nye klokker, motorsykkel-gadgets, boots?;D

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.459
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.717
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Viktig å dele!
    Bra!
    Visst, og du er en av frontrunerne i denne omgangen. Men 1. plassen tilhører en annen, den uforlignelige Evo, det med god margin og evig velfortjent! :D
    Pøh, Evo driver med naturalhusholdning ;)
    Tjihi!:p

Mon tro hva av natural Evo har av verdi å bytte bort, men det går tydeligvis rundt der i gården...

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.296
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Rett før Coronasituasjonen dro seg til bestilte jeg nytt skreddersøm eksosanlegg til Chopper'n i rustfritt fra et firma (BSL) i Østerrike. Uvisst når det blir levert:(.

Ellers er det mest gitarrelatert. En combo solgt, en ny amp + et ht kabinett og et par pedaler kjøpt.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.717
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Rett før Coronasituasjonen dro seg til bestilte jeg nytt skreddersøm eksosanlegg til Chopper'n i rustfritt fra et firma (BSL) i Østerrike. Uvisst når det blir levert:(.

Ellers er det mest gitarrelatert. En combo solgt, en ny amp + et ht kabinett og et par pedaler kjøpt.
    Kjedelig.
    Bestilte selv et nytt telt, men det drøye med sending så jeg avbestilte det. Klarer meg fint med de jeg allerede har. Samtidig fikk jeg litt dårlig samvittighet siden de antagelig trengte hvert salg i disse tider.

Gitar, chopper, klokker, hifi, våpen.... du vet virkelig å putte penger på de morsomme stedene, ptb:)

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.717
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Tøffe club-versjoner av en evig klassiker.

IMG_20200415_233211.jpg

Ellers så har Cary havnet på børsene. Brukte flere timer på å sammenligne. Ble lei etter klassisk og jazz. Ja, SH er bedre, men kan fint leve lykkelig med Cary'en også. Litt teit at min dedikerte pre er nede om dagen for anledningen.

Ah, dette jaget etter vinden...

Uansett, det kommer en interessent i morgen, så vi får bedre se vindretningen.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hipp som happ hvilken av de to riaaene du beholder, egentlig.
    begge er mer enn kapable, bare å vri litt på lyden andre steder i kjeden for optimalisering.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.717
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    hipp som happ hvilken av de to riaaene du beholder, egentlig.
    begge er mer enn kapable, bare å vri litt på lyden andre steder i kjeden for optimalisering.
    Og ikke minst rørbytter, noe jeg ikke har anledningen til med Cary'en. Egentlig var det SH vs Cary/RWA det skulle stå om.

Men what the heck, man får bare ta en avgjørelse. Er lei av å vele rundt. Må slå rot igjen og heller hører musikk, ikke denne utstyrskarusellen. Gått lei av sånt for lenge siden. Er super happy med SH, bare så det er sagt.

Synd Audiomix ikke tok tlf i dag, ellers så hadde et steg til i riktig retning blitt tatt.

Sist redigert:

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.587
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Nå er det synd jeg ikke har mere penger igjen:-[:-[:-[:-[

O

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.717
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7

O
    Que? Er du interessert?!

Ikke noe for deg, Evo, den ser ikke bøst nok ut, og det sier jeg uten den minste sarkasme - kun realitetsorientering :)
    Skaff deg heller en Mc RIAA, det hadde jeg gjort hvis jeg var først i det sporet du er i nå.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ja, du skulle overtatt den hvis du trenger riaa, evo.
    jeg kjenner caryen godt etter mange besøk hos gunner.
    den er jævlig god og oppfører seg eksemplarisk mtp støy og driftssikkerhet.
    passende dose rørglød uten å være sidrumpa og rørete, bra driv og substans.
    har aldri tenkt "ah, den mannen trenger ny riaa" når jeg har hørt anlegget hans.

Sist redigert:

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.587
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80

O
    Que? Er du interessert?!

Ikke noe for deg, Evo, den ser ikke bøst nok ut, og det sier jeg uten den minste sarkasme - kun realitetsorientering :)
    Skaff deg heller en Mc RIAA, det hadde jeg gjort hvis jeg var først i det sporet du er i nå.
    Vet ikke om jeg vil ha Mc riaa ???

O

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.717
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7

O
    Que? Er du interessert?!

Vet ikke om jeg vil ha Mc riaa ???

O
    Que mk2, og porque?

Bør jo stå i stil med pre og blokkene. Vi snakker om såpass ikonisk og særegen design at man på en måte er gift med det når man først er der, IMO.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn