The Gunner's Dream

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg som trodde jeg bare trakk dere litt i beinet med min tøysete homofobi-analog, men når den traff såre punkter så har jeg ved et uhell bevist noe jeg i utgangspunktet ikke trodde på selv. ;)

• Liker
    Reaksjoner: HCS

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.711
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hva faen?! Først JB, så Mano... og nå soul?! Her ramler de ut av skapet, en etter en.:rolleyes:
    Dessverre er det vi kaller rock ut utkomme av denne utlendige-musikken ifra Afrika... Ihvertfall i denne delen av verden...Trodde du var lærer ? Nå må du lese deg opp på litt musikk historie.. :cool:
    Så du mener at jeg skal trampe i støvet og gå inn i transe hver gang jeg hører afrikansk tromme i det fjerne? Skjer ikke.;)

• Liker
    Reaksjoner: HCS

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    For all del, not. Musikk uansett sjanger kommer og går her i gården. Har hatt en tilbøyelighet for barokk siste tiden..Sært og lite trøkk, men balsam å høre på :)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det finnes da for pokker barokkmusikk med trøkk, HC. Du har bare ikke hørt de skivene enda!

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det finnes da for pokker barokkmusikk med trøkk, HC. Du har bare ikke hørt de skivene enda!
    Tenker du på Rolf Lislevand Diminuito impulse ? Spiller den , men trøkk er det ikke, synes jeg. Dynamikk helt klart. Trøkk er vel en diffus def :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Barokkensemblers størrelse gir nok en begrensning i lydtrykk, men i dynamikk og tempo er det i alle fall trøkk nok. Dessuten så var/er ikke barokkorglet noen småtass heller. :rolleyes:

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.711
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Bach og Vivaldi er vel eksempler på barokkmusikk med trøkk? Elsker "wooshet" i bunnen som kommer ut va HT når det røyner på, feks fra kirkeorgelet:D (og derfor beholder jeg Ta'us, selv om de av og til føles for store/basstunge for rommet)

Forutsatt at vi snakker om samme "trøkk" da.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Neida, Lislevand blåser vel ingen av stolen, men prøv Angela Hewitts Bach-innspillinger med The Australian Chamber Orchestra på Hyperion. Da snakker vi.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Bach og Vivaldi er vel eksempler på barokkmusikk med trøkk? Elsker "wooshet" i bunnen som kommer ut va HT når det røyner på, feks fra kirkeorgelet:D

Forutsatt at vi vi snakker om samme "trøkk" da.
    Vi snakker såvisst om det samme trøkket, Gunner. Og det er netopp dette "wooshet" jeg også liker, den åpne, klangrike, dype bassen som så til de grader kan oppleves live, men som du må ha hønn for å høre hjemme. Det blir bare kladdeføre i en bassreflekskonstruksjon....

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.887
    Sted
    Smurfeland
    Bach og Vivaldi er vel eksempler på barokkmusikk med trøkk? Elsker "wooshet" i bunnen som kommer ut va HT når det røyner på, feks fra kirkeorgelet:D

Vi snakker såvisst om det samme trøkket, Gunner. Og det er netopp dette "wooshet" jeg også liker, den åpne, klangrike, dype bassen som så til de grader kan oppleves live, men som du må ha hønn for å høre hjemme. Det blir bare kladdeføre i en bassreflekskonstruksjon....
    Og skal man ha horn av denne typen, så er man stort sett prisgitt bruktmarkedet eller evner som DIY'er? Transmisjonslinje a'là PMC kan heller ikke måle seg? Nysgjerrig, sjø.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.711
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Indeed! Hører du, musicus?! Slutt å kjøre rundt med brekket på!:cool:

8

8x12_TOM

Gjest

Trenger en mer nyansert forklaring her. Hvor har du f.eks hørt dette via hønn. Trodde dette handlet om perfekt balanse mellom tonene i basse og oppover i frekvens.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Konkret har jeg hørt det hos LMC, hos Sluket, hos Gunner, Mesut og meg selv. Samt hos 65finger da han hadde horn. Jeg har aldri vært i nærheten av å høre det i systemer som innebærer bassrefleks.
    Det kan selvfølgelig hende du er inne på noe, men i så fall har disse høyttalerne ikke problemer med denne balansen. Følgelig handler det også om nivå, oppløsning og hurtighet, men det er så innlysende at det sier seg selv.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Indeed! Hører du, musicus?! Slutt å kjøre rundt med brekket på!:cool:
    Det skal i rettferdighetens navn nevnes at musicus´små WB-monitorer kom imponerende tett på, så hans høyttalere er nok ikke noen typisk eksponent for å kjøre med brekket på. Det er jo for himmelens navn et WB-produkt!:cool:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Blir spennende å høre hva du sier når du kommer hit Impulse..Sikkert så mye "håndbrekk" at øra ramler av.. :(:)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Håper da virkelig ikke det! Jeg vil gjerne ha øra mine med meg hjem igjen, og da ikke i bærepose!

8

8x12_TOM

Gjest
    Konkret har jeg hørt det hos LMC, hos Sluket, hos Gunner, Mesut og meg selv. Samt hos 65finger da han hadde horn. Jeg har aldri vært i nærheten av å høre det i systemer som innebærer bassrefleks.
    Det kan selvfølgelig hende du er inne på noe, men i så fall har disse høyttalerne ikke problemer med denne balansen. Følgelig handler det også om nivå, oppløsning og hurtighet, men det er så innlysende at det sier seg selv.
    Takk for oppklaring:) Er vel bare LMC sitt jeg har hørt av de du nevner og der har det til tider vært ganske bra, og som du sikker har fått med deg så tror jeg det er noe virkelig bra på gang der. Du har også opplevd dette hos Gunner, er det på et annet oppsett en det han har oppe nå? I min verden er + 10 db rundt 50 hz en stor brems i et oppsett, og vil helt klart gå ut over nyanser og riktig tonalitet. Ellers helt på linje med bassreflekskonstruksjoner - funker ikke helt for meg heller.

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Ja, jeg har hørt det hos Gunner, men det skal sies at han har noen utfordringer med rommet som han har vært inne på i tråden. Det betyr at det ikke er perfekt, men det er der. Jeg synes +10dB rundt 50 Hz høres mye ut, men han jobber med saken, i det minste.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.711
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Yup, ble litt overrasket selv. +10db ved 50hz er jo ingen spøk. Så her skrues ikke volumet høyt opp, og det gjør jeg heller ikke i mesteparten av tiden (typisk SPL er rundt 65db. Lytter mest om kvelden/natta når resten av familien snorker i etasjen under). Når det er sagt, så ble målingen gjort i hui og hast mot slutten av treffet, ferdig på drøye 5 minutter. Retep kan absolutt sine saker, men man jo spørre om tidspresset kan ha ført til noen feilkilder?

Men perfekt hos meg? Langt derifra! :rolleyes:

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.711
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det skal i rettferdighetens navn nevnes at musicus´små WB-monitorer kom imponerende tett på, så hans høyttalere er nok ikke noen typisk eksponent for å kjøre med brekket på. Det er jo for himmelens navn et WB-produkt!:cool:
    Så, så, jeg bare mobbet kameraten din litt, jeg:p. Dessuten har vel hans HT sk isobarik, og ikke bassrefleks.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er nok ikke noen feil med målinger nei. +10db er heller ikke uvanlig

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.711
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takk for oppklaring:) Er vel bare LMC sitt jeg har hørt av de du nevner og der har det til tider vært ganske bra, og som du sikker har fått med deg så tror jeg det er noe virkelig bra på gang der. Du har også opplevd dette hos Gunner, er det på et annet oppsett en det han har oppe nå? I min verden er + 10 db rundt 50 hz en stor brems i et oppsett, og vil helt klar gå ut over nyanser og riktig tonalitet. Ellers helt på linje med bassreflekskonstruksjoner - funker ikke helt for meg heller.
    Jeg liker "wooshet" som mine HT gir, men innrømmer at jeg skulle gjerne hatt mer "punch" og fasthet. Så det er nok noe å gå på hva nyanser og tonalitet angår, ja. For meg handler det om valg, prioriteringer og balanse ut fra forutsetningene. Noe er bra, andre ting mindre bra. :)

Sist redigert:

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.711
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Godt, da har man iaf noe stødig og håndfast å forholde seg til. Har ikke erfaring med måleresultater, men +10db er ikke uvanlig? Utdyp, er du snill:)

8

8x12_TOM

Gjest
    Hvis du bare har en topp på 10 db i bassen så kan du jo si det på en annen måte. Bassen min er innenfor +/- 5 db og det er egentlig veldig bra.
    Det er flere som sliter med det dobbelte i avvik.

8

8x12_TOM

Gjest
    Takk for oppklaring:) Er vel bare LMC sitt jeg har hørt av de du nevner og der har det til tider vært ganske bra, og som du sikker har fått med deg så tror jeg det er noe virkelig bra på gang der. Du har også opplevd dette hos Gunner, er det på et annet oppsett en det han har oppe nå? I min verden er + 10 db rundt 50 hz en stor brems i et oppsett, og vil helt klar gå ut over nyanser og riktig tonalitet. Ellers helt på linje med bassreflekskonstruksjoner - funker ikke helt for meg heller.
    Jeg liker "wooshet" som mine HT gir, men innrømmer at jeg skulle gjerne ha mer "punch" og fasthet. Så det er nok noe å gå på hva nyanser og tonalitet angår, ja. For meg handler det om valg, prioriteringer og balanse ut fra forutsetningene. Noe er bra, andre ting mindre bar:)
    Du er herved invitert på en tur sammen med HCS, hvis du gidder da. Her er det for tiden lite "Woosh" men kanskje litt mer fasthet og punch. ikke perfekt her heller

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.711
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takker, det gjør jeg gjerne!:)

Har da hørt om dine basser, ja. Og antagelig har du andre krav enn meg også.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Godt, da har man iaf noe stødig og håndfast å forholde seg til. Har ikke erfaring med måleresultater, men +10db er ikke uvanlig? Utdyp, er du snill:)
    Du har en topp som er relativt stor. Husker ikke målingene men husker at du hadde litt mye nivå mellom 800hz og 2000hz var det vel

Om du har målingene så kan du jo legge ut en.

Som 8x12 er inne på. Mange har avvik i bassen på over 15db.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.711
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Som dere ser, så hadde alle sine motiver. Hva ville den gode Poirot ha kommet frem til?:confused:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.964
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for at dere deler inntrykk fra besøk hos gunner.
    Virker være et godt anlegg og hyggelig vert.
    Interessant at målinger får et såpass tydelig fokus.

Dog merker jeg meg at servering av utsøkt gjærbakst trekker ned, mens tiloversblevet julekonfekt er pluss i boka.
    Å kjøre demo med drittlyd gir også høyere kred enn utsøkte innspillinger på kostbare plateselskaper.

På Hedmarken pleier vi å kjøre Napoleonskake og nykverna importkaffe som absolutt minimum.
    Gjerne med noe fra ORG, Impex eller Analogue Productions surrende i bakgrunnen.
    Hvis det kommer gjester med mange HFS -stjerner kjører vi gjerne full tre-retters med mye og god alkohol.

Heretter blir det kun Metallica, pulverkaffe og gamle julekaker på de som finner veien til Blåskogen!;)

Satiren over er sjølsagt ikke alvorlig ment.
    Det er flott at folk tar i mot besøk og at meninger luftes i etterkant.
    Dette gir både vert og gjester mulighet til å komme videre med egen lyd.
    Flotte greier gunner!:)

mvh

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.470
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Hehe, skal fly ned till Las Palmas i morgon. Nu har jag sidevis av underhållning å ta igen på turen ned! :D

6

65finger

Gjest
    En kopp eller to med lunkent pulver er en tradisjon i familien. Det liker jeg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn