The Horny Kid

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Elo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Antall liker
    236
    Sted
    Innlandet
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svar!

Skulle vært moro å hørt en gang :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Nei, det går mest i tofubiff, soya og isvann :rolleyes:

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.682
    Sa mammen som spiser mer tofu enn meg....:cool:
    Men del endelig dine tanker, bossman!

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.682
    Uansett samtidig eller ikke...10 bananer! Hvis du ikke blir løen i kørja av det...
    Blir du løen i kørja av litt bananer spiser du nok ikke nok fiber, gutten min ;)
    Edit, bananene må være MODNE, grønngule trådkapsler er ikke mat.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.682
    Detalj

lessismoredetalj.jpg

Ikke ferdigtegnet, blir i tilfelle en mer elegant innfeste for hornflensen med todelt mutterplate. Må ha noe justeringsmonn....

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    I og med dig.deling etc. så står en jo mye friere til å designe. Men hvorfor plutselig diskanten på topp? Ting kan gjøres mye smoothere med diskanten mellom jmlc og jhorn.

Hva med en liten brainstorming her inne? Har jo alle horna så det går an å leke litt. Har et par forslag.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.682
    Et par ting, hovedsaklig at jeg da får mellomtone på nøyaktig den høyden jeg har kommet frem til jeg liker best, og at krybben for denne da ikke trenger å lages med mulig vinkeljustering. En annen ting er tilbakemelding fra noen som har prøvd både over og under, samt at jeg har hørt diskant under et par steder og tror det låter bedre over.

Ingenting er spikret :)

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Kunne du lage en slisse midt i krybba vertikalt, slik at du kan "slide" den opp og ned? Da kan du teste både mellomtonehornet oppe og nede.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.682
    Gidder ikke lage så justerbar krybbe, det blir bare masse blåste penger når vi snakker maskinert alu i denne dimmen. Funker OK med diskant under altså, men synes mellomtonehornet blir noe høyt oppe....Estetisk også...

lessismoredetalj2.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Ja, personlige preferanser er absolutt det viktigste. Det beste er å lage en provisorisk oppstilling når alle bitene er på plass, og så prøve begge varianter. FØR det blir dyrt :p

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.682
    Også er jo den toppmonternte diskantløsningen modulbasert og klar for utbygging med 7550 i mellomtone, 4550 opp til øvre mellomtone i JMLC1000 etc...just saying...

:D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    BTW, med diskant i senter blir ikke cc midhorn høyere enn 100 cm. som er ganske så ideelt om du ikke liker å se ned på musikken da. Husk at både diskant og mellombass ligger UNDER, og vil ikke dra lydbildet oppover.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.682
    Sant. Tenker også litt på at J-horn vil spille ganske langt opp i mellomtonen, og at med min lytteavstand vil det muligens være hensigsmessig å samle mellomtone og midbass mest mulig.

Får nøyaktig samme mid-plassering som hos Hato, 92cm, som jeg synes gir et veldig ålreit lydbilde. Var der å hørte i dag og. Satan.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Problemet kommer når du skal bytte ut alle driverne til SUPER utgaven, som er 260 mm. i diameter og derved ødelegger hele kalkylen :cool:

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.682
    Da hadde det fort stått noen røde ALEs her ja. Sikler allerede på 1750DEbe og 7550DEbe (faen ta deg hato), men det får bli i neste runde. Nå skal ett komplett sett opp å spille med subløsning, aktiv deling og det hele før det planlegges noe annet. Allerede overpompøst å teste konsepter\løsninger med ALE, selv om det er innstegsmodeller....

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.923
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    liker styrbord best
    MEN
    for å lette det visuelle inntrykket, ville jeg ikke hatt massive "plater" i den vertikale delen av stativet, men frest ut deler, så det så mere luftig ut
    hadde samme problemstillingen på mine krybber
    ellers er jo acryl tweeter-jiggen til HR et alternativt
    mere vektløst, istedet for bare "Sluket-massivt" (refererer da her KUN til designene hans, ikke mannen :rolleyes:)
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Gå og spikk litt på båten din du nå :cool: Y/S Beitofjord! Vi henger ikke opp hundre kg. drivere/horn i strikk & binders!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.923
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    med litt intelligent tilnærming, istedet for "brute force", går det an å designe sterke, vibrasjonfrie konstruksjoner i fex honeycomb/hex mønstre osv
    eller er det et "felleskjøpet" skurtresker stativ han skal ha?
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Ikke noe poeng i å overengineere slike ting, vekt er ikke-tema, aerodynamikk er ikke-tema - dessuten koster det ekstremt mye å maskinere all verdens rariteter bare for å gjøre det. Form følger funksjon kombinert med solid nok og gjerne bra estetikk, det må være målet. Gjerne også med tanke på fremtidige endringer dersom det er sannsynlig. Det visuelle inntrykket er gjerne stort sett forfra, og der er det horna som synes!

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.682
    Plater og horn er mindre enn inntrykket man får på modellene, så utrykket blir ikke så tungt tenker jeg:)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Nettopp. Smågutter det her. :cool:

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.682
    Betrakter anlegget som kompakt, ja. Tror ikke alle som kommer innom er enige i det, men.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    I vår verden Emo, er dette "pocket rockets" Snakket akkurat med Endo-San, har vært tre uker på landsbygda og "supervised" bygging av utendørs betonghorn :cool:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Det er riktig. Og det trenger ikke bli så stort heller, det er bassdelen som stjeler "real estate" - når det går på 12 m. lange rette horn løs osv. da må det nødvendigvis ta litt plass, antagelig minimum 12 m. :rolleyes: Men er man syk, og dette er medisinen så er det bare å svelge den bitre pille...

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Så de må være rette? Tenkte guttungen kunne hatt et par "siloer" på kortveggen nedenfor terrassen :)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.923
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Emo hørte vel noen bøyde i går, uten at han tok skade av det, regner jeg med...
    mvh
    Leif

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.682
    Problemet er ikke lengden egentlig, får fort hele huslengden min inne i kneveggene. Problemet er munningen...men en absolutt skremmende/fristende tanke....

SLOBS er dog mer en moro nok, og litt mer plasseringsvennlig :)
    Horna til Grelv/LMC var heller ikke avskrekkende med tanke på headroom, hehe.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.682
    Litt artig, det ringte på døra i dag og jeg gikk og åpnet. På utsiden sto det ett par Klipsch RF82, og en budbil med blinkende lys. Skjønte ikke en drit, men kom på at jeg hadde bestilt hjemkjøring av trafoene til de to F5 jeg skal bygge. Budet kommer til syne og spør om jeg heter Rune. Naaai, da tror jeg du har tatt feil, men jeg har bestilt noe høyttalergreier hjem i dag, forklarte jeg. Han skjønner fort feilen og kommer frem med en liten pakke. "Faen, den veier jo mye like mye som de store høyttalerne jooo".

Godt jeg fikk riktige deler ;)

gooner4ever

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Lyttebesøk hos hato og emokid

Etter å ha sett bilder og hva som har vært skrevet her på sentralen over lengre tid sendte jeg forsiktig over en forespørsel om mulighet for en lytt på disse anleggene. Etter noen dager kom det hyggelig tilbakemelding fra emokid at det burde la seg ordne. På mandag gikk derfor turen til grenlandsområdet, på besøk til hato og emokid.

Jeg må innrømme at jeg ikke visste hva jeg gikk til da jeg ikke har hørt horn og rene dipolbasser tidligere. Det som møtte meg hos hato var et fantastisk lytterom og et anlegg som må være av det råeste jeg har sett. Hos emokid var det også et flott lytterom. Eller egentlig en stor loftstue som så ut til å ha flere bruksområder. Der var det satt sammen et anlegg av pappesker, sponkasser og en bunke rå elementer og elektronikk :cool: Utfra de fantastiske CAD-tegningene er det dog ikke vanskelig å se for seg hvor heftig dette kommer til å bli. Det så forøvrig ikke ut som lyden tok seg nær av papp og spon, da det spilte fantastisk bra.

Det å beskrive lyd synes jeg er veldig vanskelig. Ikke har jeg spesielt god erfaring heller. Jeg vil spesielt trekke frem to elementer og de gikk igjen i begge systemer. Det var størrelse på lydbilde og dynamikk. Jeg kommer ikke over den dynamikken disse elementene ga. Er sikker på at hato og emokid så en skremt kar i lytteposisjon på de heftigste passasjene. Jeg trodde egentlig den viktigste dynamikken var et stykke nede i bassen, men i disse systemene var den en smekk i mellomtonen som er vanskelig å glemme. Synes nok at det var tightere hos hato enn hos emokid, men begge systemene spilte fantastisk bra.

Vil igjen takke for at jeg fikk muligheten til å komme, og kommer gjerne i retur når emokid har realisert CAD-tegningene sine.

Juvelene:
    hato
    hato.jpg

emokid
    emokid.jpg

-gooner

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.682
    Takk for det gooner, særdeles hyggelig med besøk av musikkglade mennesker :)

ALE låter best i bobleplast og pappesker! :D

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.682
    PSU explode.jpg

Planlegger PSU-layout. Vannskjærer 6mm aluplater, gjenger opp hulla og klargjør for enkel montasje. Ferdig hullmønster for gjennomføring av kabler, feste av likerettere etc. Skal jeg ha choker kan jeg jo like gjerne også feste til disse i nederste plata her. Inspirasjon fra Grelvs siste F5 turbo jeg fikk gleden av å kikke oppi for et par dager siden.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.682
    Har liten erfaring med wiring og layout av amper, så stoler på at Grelvs tyste F5 er greie å kopiere. LMC, har du eventuelle tips til plassering av chokene?

PSU i kabinett.jpg

Tror det blir ryddig i kabinettet, deilig å kunne tegne alt, da blir det få overaskelser underveis.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn