Lyttebesøk hos hato og emokid
Etter å ha sett bilder og hva som har vært skrevet her på sentralen over lengre tid sendte jeg forsiktig over en forespørsel om mulighet for en lytt på disse anleggene. Etter noen dager kom det hyggelig tilbakemelding fra emokid at det burde la seg ordne. På mandag gikk derfor turen til grenlandsområdet, på besøk til hato og emokid.
Jeg må innrømme at jeg ikke visste hva jeg gikk til da jeg ikke har hørt horn og rene dipolbasser tidligere. Det som møtte meg hos hato var et fantastisk lytterom og et anlegg som må være av det råeste jeg har sett. Hos emokid var det også et flott lytterom. Eller egentlig en stor loftstue som så ut til å ha flere bruksområder. Der var det satt sammen et anlegg av pappesker, sponkasser og en bunke rå elementer og elektronikk
Utfra de fantastiske CAD-tegningene er det dog ikke vanskelig å se for seg hvor heftig dette kommer til å bli. Det så forøvrig ikke ut som lyden tok seg nær av papp og spon, da det spilte fantastisk bra.
Det å beskrive lyd synes jeg er veldig vanskelig. Ikke har jeg spesielt god erfaring heller. Jeg vil spesielt trekke frem to elementer og de gikk igjen i begge systemer. Det var størrelse på lydbilde og dynamikk. Jeg kommer ikke over den dynamikken disse elementene ga. Er sikker på at hato og emokid så en skremt kar i lytteposisjon på de heftigste passasjene. Jeg trodde egentlig den viktigste dynamikken var et stykke nede i bassen, men i disse systemene var den en smekk i mellomtonen som er vanskelig å glemme. Synes nok at det var tightere hos hato enn hos emokid, men begge systemene spilte fantastisk bra.
Vil igjen takke for at jeg fikk muligheten til å komme, og kommer gjerne i retur når emokid har realisert CAD-tegningene sine.
Juvelene:
hato
emokid
-gooner