The Horny Kid

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    Stussa litt over hvordna jeg skulle gjøre siste sammenstilling, når alle kort er festet og det skal kables mellom dem vil man nødvendigvis komme til under. Tenkte til sist det var best å lodde ferdig alt til powerkortene,for så å lodde til signalkortene etter test av PSU alene. Fikk en snill kollega (veldig snill, brukte fredag etter jobb på å hjelpe meg flere timer!) til å lage disse hylsene av rent kobber. Brukte disse til innlodding av chokene etter festing av powerkort, samt tilførsen fra powerkort til signalkort. Måtte lage to forskjellige versjoner pga forskjellige hull i kort og kabeldimensjon.

P1080156.jpg

Ble litt svinn, hadde bare 12mm kobberstang, og en hel pinne av 30cm gikk med til test og feiling.

P1080155.jpg

Loddet til kort, klar for kabel.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    Håper på å få hjelp til oppstart, justering og test i morgen :)

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    P1080159.jpg

Endelig hjemme. Ble til og med rydding under! Siste loddinger mot terminaler og litt kontrollmåling og sjekk av komponenter før oppstart venter :)

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Lekre detaljer emo, låter det bra nok bestiller jeg noen selv. (av deg) :cool:

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    Puh, tror jeg har nok med å bygge nr.2 til meg selv, egentlig :p

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    Da har jeg dristet meg til å koble F5 til ALE og GPA etter en del timer på testhøyttalere. Kommer til å montere inn DC-overvåking og delaykrets på innkobling av amp mot terminaler, men kunne ikke vente med å få testet dette ordentlig. I det passive filteret sitter det kondensatorer som skulle ta evt. DC til mellomtone og diskant.

Og lyden....?

:D

Hodet inni mellomtonehorn\innat diskanthorn med full åpen volumkontroll = 100% støyfri.
    Lover godt dette!

• Liker
    Reaksjoner: H.R

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.637
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    hodet inni sier ikke squatt om lyden!
    mvh
    Leif

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    Hva anbefales for hhv diskant og mellomtone, delt på 600 og 6k, av seriekondis i aktiv deling? Kjøre all out Duelund? Hvilke verdier skal det brukes, et godt stykke lenger ned enn delefrekvens, eller?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.397
    Torget vurderinger
    10
    Seriekondis i aktiv deling? Som ekstra beskyttelse mener du?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.783
    Torget vurderinger
    23
    Du kan godt bruke en glassikring (5x20mm.) istedenfor kondensator, vi snakker veldig små strømmer i hifisammenheng og nevnte frekvenser. Alt. Mundorf sølv. Godt under xo.freq.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    Som ekstra sikring mot DC ja. Gambler ikke med hard-to-find\hard-to-pay-for komp.drivere. God nattesøvn og lyttero og alt det der...
    Holder med en form for audio nevrosa ;)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.397
    Torget vurderinger
    10
    Kanskje noe jeg burde tenkt på. Regner med at du ikke har sluppet løs grelv med råmåling av de dyre driverne :rolleyes:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.783
    Torget vurderinger
    23
    Målinger gjør ingen skade, ingen effekt å snakke om i det hele tatt. Problemet kommer når en bytter om noen kabler, programmerer noe feil etc. og banker lavfrekvente signaler med x antall Watt inn i 17 mm. membraner med hårtynne spoleviklinger.... Dyrt.

Med grovt strikkede PA drivere er det ikke så farlig, langt enklere og rimeligere og ikke bryet verdt med belte & bukseseler.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.397
    Torget vurderinger
    10
    Godt å høre, men ......... Hifi paranoiaen lusker i buskene hele tiden, lurer stadig på om jeg har sprengt noe.....faktisk!

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    Har råmålt alle drivere selv også, SÅ nervøse trenger vi ikke være ;)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.397
    Torget vurderinger
    10
    Har råmålt selv og og er litt flau over hva jeg spurte grelv om etter det :p

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.484
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    En stund siden jeg har vært innom tråden, bøyer meg i støvet, ser fantastisk flott ut.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Og nå LÅTER det også. Var på en liten shootout hos gutten i går, Firstwatten låter kule og krutt! Overgår A45'n på mange områder synes jeg.....så den kan han bare avse....til meg....

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    Hehe, rå ned nå guru ;)

Trodde du sikla mest over eskene i kjellern?

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    Takk, neste F5-bygg er i gang mens jeg venter på delay-kretskort. Fått loddet alle kort og sammenstilt kabinett med braketter. Går mye greiere med nr.2.

Fikk vannskjært meg litt alu i dag, skal bli krybber for ALE/JMLC350 over GPA515/J-Horn. 30mm er grovt :)

IMG_0136.jpg
    IMG_0135.jpg
    IMG_0138.jpg

C

Cyber

Gjest
    Dette blir gromt, Emokid, flott å følge med på veien!

Likte veldig godt arbeidet på forsterkeren to sider tilbake. Ryddig og strøkent.

Sist redigert av en moderator:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.637
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    gromt!
    fornøyd med lyden på nr. 1 regner jeg med, siden du bygger en til.....
    mvh
    Leif

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    Det låter absolutt ikke ille ;) Gleder meg til å få begge to 100% ferdig med ryddig kabelføring, siste delene jeg venter på mm.
    Synes i utgangspunktet kabinettene fra Modushop er bra, men har måttet gjøre et par småting for å få det helt til. Kunne vært lever bedre skruer, avstiver for bakplate etc, men så er jo også prisen riktig i forhold til hva man får.
    Håper å ha nr2 spillende i påsken:) Bilder kommer av ferdig "dressed" amps asap.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.637
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    drittkabinett imo
    merker at det er laget for å være billig
    må lirke det i vater og vinkler
    mvh
    Leif

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    Hehe, det var kanskje å ta i, men de har absolutt for trange toleranser der det ikke burde være det, og motsatt. Var plutselig umulig å få på bakplate og topplate når jeg hadde kommet så langt. Må løsne alle skruer igjen, og det er som kjent enkelt når det er så trangt som jeg har bygget den.

C

Cyber

Gjest
    Hva er tanken med å ha det største hornet i midten versus på topp. Ser f.eks. At Avantgarde noen ganger har det øverst...

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.637
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    stabelen må være høyere med det minste hornet i midten for at ikke hf skal reflekteres i toppen av midbasshornet
    mvh
    Leif

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    Hovedtanken er å få mellomtonen i perfekt ørehøyde, jeg får med denne krybben mellomtonen på nøyaktig den høyden jeg har ørene i godstolen. Har testet en del plassering og vinkling på mellomtonehorn, og synes dette gir det mest riktige lydbildet.
    Har også fått tilbakemeldinger om at lydbildet faller mer riktig på plass med diskanten over, uten at jeg har testet dette selv. Uansett ikke mulig å ha diskant en under her, da blir "stacken" for høy.

Hato, Sluket, Grelv og LMC har plassert sine slik, sikkert ikke uten grunn ;)

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    I tillegg mener jeg å høre bedre resultat når det "akustiske senteret" (i mangel på bedre ord) er så lite som mulig. Altså at de elementer som er delt mot hverandre, står så tett som mulig. En liten selvmotsigelse på 3-veis horn fra 120-20kHz, men vi prøver i det minste!

Er en grunn til at fulltoner og 2-veis stativer gir flott lydbilde og holografisk gjengivelse, imo.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.165
    Torget vurderinger
    6
    Fått montert hønna? Vil se bilder!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.637
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    du har ikke choke input powersupply dvs LC
    du har capacitor input med choke istedet for resistor, dvs CL med en påfølgende kondensator til...dvs CLC
    river du ut chokene og erstatter de med motstander, har du det konvensjonelle CRC
    da jeg bygget om mine til choke input, måtte jeg ha 50v sekundærer istedet for 24, idet en choke etter likerettingen, gir deg en likerettingsfaktor på 0,9 istedet for 1,41 med cap input
    så forsvinner det litt/etter choken og i en serie effektmotstand
    de skiltene kan du mao sende til Drøbak :cool:
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.783
    Torget vurderinger
    23
    I Drøbak går det vel mere i "chokin' your chicken" :D

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    du har ikke choke input powersupply dvs LC
    du har capacitor input med choke istedet for resistor, dvs CL med en påfølgende kondensator til...dvs CLC
    river du ut chokene og erstatter de med motstander, har du det konvensjonelle CRC
    da jeg bygget om mine til choke input, måtte jeg ha 50v sekundærer istedet for 24, idet en choke etter likerettingen, gir deg en likerettingsfaktor på 0,9 istedet for 1,41 med cap input
    så forsvinner det litt/etter choken og i en serie effektmotstand
    de skiltene kan du mao sende til Drøbak :cool:
    mvh
    Leif
    Står ikke choke input psu, det står choke input filter. Det er choker i input filteret. Ergo choke input filter, hehe ;)

Skiltene skal til andre sida av elva, men kun for eloksering!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn