The Last One's Stereo I Skauen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Fikk endelig knotet meg til en kabel med lang nok splitt. Måtte innom 4 forskjellige butikker før jeg endelig fikk tak i en på 5 meter. Har forandret litt på møbleringen på stua. Fått satt høyttalere mer optimalt, og jeg må si at lyden er enorm. Oppdager nye lyder/instrumenter som ikke har vært der tidligere. Dream Theater er jo nesten et nytt band med nye Dynaudio Focus 110a. Bassen ble betraktelig bedre, men fikk bare en halvtime på øret. Huseier kom hjem fra jobb og rett i seng. Må nesten være litt snill. En enebolig i ingemannsland hadde gjort seg bra.

Tanken på at lyden kan bli enda mer optimal (drastisk ifølge noen) med en skikkelig DAC/forsterker er nesten skremmende. Det som var litt moro i dag, var at jeg tok turen innom Soundgarden etter kabel. En gammel kamerat fra barndommen jobber der. Vinn, vinn situasjon. Nå gleder jeg meg til dagen i morgen med god kaffe og "ny" musikk.

a67758401e4e4f019f21e85c1f419a0d (1).jpg

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Ser pent ut. Kan du legge ut tegning av rommet med møbler? Evt. på akustikkforumet!

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Joda. Noe spesielt program du vil anbefale, eller er paint like greit?

Det må nesten bli i morgen. Er trøttskalle etter all gåinga etter kabel i dag. Skal ikke se bort ifra at jeg har passert mila med gåing.

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Ja dette ble bra :) Vi har jo hatt en del sms, samtaler og PM frem og tilbake. Kjekt å kunne hjelpe en som
    er såpass lidenskapelig opptatt av dette. Kan høre og se gløden du har etter du fikk napp på disse
    hvite lydoraklene :) Det er deg vel fortjent. Nyt det til det fulle og spar opp til en god dac som vi snakket om.
    Så blir det faktisk enda bedre ;)

Mvh Øyvind

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    En ting jeg kom til og tenke på. Han ville ikke sende med meg kvittering, men skulle sende den pr. E-post. Ikke sett snurten til den. Burde jeg være bekymret? Skjønner ikke helt hva han skal med kvitteringen etter at jeg kjøpte de av han. Jeg så kvitteringen fysisk, så den eksisterer.

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Ingen grunn til bekymring :) Hvis du så den så er det jo ok. Men ja jeg mener det hørtes rart ut at han beholdt den.
    Ikke at det spiller noen rolle for deg sånn rent kjøpsmessig. MEn er jo greit å ha med kjøpskvitteringen uansett.
    De ligger nok uansett inne hos soundgarden med tanke på garanti/reklamasjon. Blir lagret på serienummer der.
    Vet du om det gjerne stod oppført andre varer på kvitteringen? Kanskje derfor han ønsker å ha den.

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Joda, du sier noe der. Merkelig at jeg ikke koblet det selv. Var en Logitech-sak til rundt 2000 kr. Som du vet fra før er han er ikke den kjappeste når det kommer til svar på tekstmeldinger og telefon. Regner med det gjenspeiler seg på over hele linja. Dukker vel opp.

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Får du den er det en "bonus". Om ikke så er det ikke verdens undergang :) Heldigvis.
    Som sagt ligger det elektronisk på serienummer der de ble kjøpt nye.

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Her kommer "tegning" av leiligheten. Knotete, men regner med dere forstår hva som vises:

Uten navn.jpg
    Åpen løsning mellom stue og gang. Kan sikkert legge på 12 kvm2 i gangareal. Ca 1.5 m. åpning fra stue til gang.

Sist redigert:

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    501
    Torget vurderinger
    2
    Hei,aner ikkje kor langt unna du sitter,men ser ikkje ut som du har noe toe-in på høyttalerne,har du prøvd å stille dem litt innover mot øra? Man får normalt sett et bedre lydbilde,bedre perspektiv osv.. Men det høre man fort om man liker eller ikkje..Ingen ting e galt (eller rett),ørene avgjør det,dvs dine ører :) grattis med ny lyd .-)

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Takk, takk din herlige Norlenning.

Avstanden er vel på ca. 3 meter. Skal plassere de litt rundt i morgen, men har ikke så mange valgmuligheter slik det er møblert akkurat nå. Snur kun på venstre, da jeg er stokk døv på høyre øret. Det jeg sa om trøkk i går, stemmer ikke i det hele tatt i dag. Har spilt endel på de i dag, og ikke med noe spesiell høy lyd, men bassen er meget presis i ift. Bose som sto der tidligere. Grøtete er vel en grei beskrivelse av bassen fra mine gamle trofaste Bose mot det jeg har nå.

Det som er litt sært, er at jeg hele tiden tror mobilen ringer pga. alle lydene jeg ikke har hørt i musikken tidligere. Det er mer eller mindre som en livekonsert midt i stua. Min kjære far ble til og med rørt tidligere i dag, da han så hvor glad jeg er for den nye lyden i stua. Samboeren spurte om jeg hadde blitt sprø, siden jeg satt mer eller mindre i transe den første timen med lytting. Har også fått tilbake lysten på gitarspilling. Det er noen år siden sist. Ser dere godt på avataren min, bak den den store feite rotta, så ser dere meg med gitaren.

Karen som ville at jeg skulle legge ut skisse av leiligheten må gjerne gi en tilbakemelding. Første gangen jeg har brukt paint, ikke verst bare det.

Sist redigert:

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Faith No More er musikk jeg har hørt på siden tidenes morgen. Var vel et av de første bandene jeg startet høre på. Angel Dust er favorittplata, men det er mange andre gode låter fra det bandet. Låta Stripsearch står virkelig godt til DA Focus 110a.

Etter at jeg opprettet tråden har jeg fått endel PM fra likesinnede. Det er mange som sliter med angst, men ikke alle er like åpne om det. Flere som har skrevet i tråden/lest har sendt meg ei privat melding. Noen har til og med vært innlagt på psykiatrisk pga. angst, men er fortsatt aktiv her på forumet. Gode HT og god musikk er balsam for sjela.

Akkurat nå sitter jeg her i sofaen og ser på onsdagens fight night (UFC), mens jeg venter på at samboeren skal stå opp slik at jeg får hørt litt på positiviteten igjen. 3/4 døgn siden jeg hørte på de sist, en liten evighet. Turen til London ble utsatt til i morgen. 4 dager blir jeg alene med Dynaudio Focus 110a. Kan ikke si at jeg ser negativt på det.

Slenger med et bilde med litt mer lys. HT er nå rettet slik Norlenningen anbefalte. Får man bare smøre seg med tålmodighet til samboeren står opp. Geitekraniet kom i posten i går. Syntes det passet godt inn til resten av "veggen".

Edit: Kjøpte meg mnd. abn. hos Wimp i går til en liten formue. Lyd og bilde har snakket godt om det. 200 kr. mnd. Er det noe vits i det dyreste hos Wimp når jeg ikke sitter på en skikkelig DAC?

138ff24eba870c3c838ababf3308dc68.jpg

Sist redigert:
    M

mfufu

Gjest
    Syntes dette ser skikkelig fint ut, og har vært interessant og følge med, gratulerer med pene høyttalere :)
    Og tommel opp til Faith No More, lenge siden jeg har hørt på, så nå fikk jeg ett godt tips til noe jeg må finne frem igjen :cool:

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Nu jäklar, nu kör vi!

*Tom Petty - Learning To Fly.

*Deftones - Passenger.

*Motorpsycho - Vortex Surfer.

*Pink Floyd - Shine On You Crazy Diamond - (Her storkoser HT seg.)

*Daft Punk - Get Lucky. (Gladsang til tusen.)

*Radiohead - Where I End And You Begin.

*Kashmir - Push.

(Sanger som setter et lite ekstra spor på nye HT)

Sist redigert:
    M

mfufu

Gjest
    Nu jäklar, nu kör vi!

Tom Petty - Learning To Fly.

Deftones - Passenger.

Motorpsycho - Vortex Surfer.
    Deftones er ett av tidenes band i mine øyne. Men siden du liker slik musikk, ett tips, hvis ikke du har hørt svenske Lok før, hør på dem. De har lagt opp tror jeg, men du finner nok musikken dems ute på den store vide vebben ;)

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Har hørt om de :) Lok og Lillasyster. Hardrock. Regner med du hører på APFC og Tool i samme slengen :) Bare så synd at det ikke ligger noe av Tool på Wimp. Torch - Norsk band. Ikke så ulikt det vi prater på.

Sist redigert:

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Takk for det, Ole Borgenvik!

Det var godt og høre. Jeg er litt redd for at tråden kan bli litt masete, men håper ikke det. Det er heller ikke noe tvang lese i tråden.

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    Det er den ikke! :)

Synes tonen i tråden samt alle som hjelper til med kjøp og tips gjør denne til en leseverdig èn. Du gjør vel ikke stort annet enn å høre på musikk om dagen tenker jeg? ;)

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Har ikke fått hørt nok på de, enda. Hørt en times tid nå i dag. En stor time i går, så har masse gode opplevelser framover. Samboeren liker ikke min musikksmak, for det meste, så det blir en liten time her og der fram til hun drar. Beyonce og lignende musikk må jeg ha i mindre doser.

Det var, Øyvind85 som har hjulpet meg godt på vei til nye HT. Han som viste om annonsen på Finn.no. Det var han som ringte og fikk de prutet ned for meg. Har hatt 2 lange samtaler med han på telefon. Utallige tekstmeldinger. Han fortjener litt ros, ikke sant? :)

Sist redigert:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Dette er så gøy å lese! Du virker så oppriktig glad og fornøyd over det du har skaffet deg, og entusiasmen din er en fryd! En av de bedre trådene her på HFS i det siste.
    Og med tanke på at du er redd tråden er litt masete, kan jeg bare si: Fortsett å mase! :)

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    @The Last One: Det var et privilegium å få hjelpe deg å finne høyttalere. Som andre og har kommentert så er du genuint opprømt og
    interessert i dette. Og nei, du maser ikke, hvertfall ikke negativt sett :) En tråd er TIL for å MASE. Så keep it coming ;)

Du virker som en kjernekar med begge beina på jorden. Kjekt å høre du fikk masse god og positiv respons på angstproblemet.
    Slike ting vet jeg selv setter en MYE tilbake fra ting man egentlig VIL.

Kos deg masse med musikk nå som du får 4 dager for deg selv :) Det er maaaange timer med godlyd ;)

Mvh Øyvind

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Jeg blir litt rørt, jeg. Ikke vant med slik respons.

Når det kommer til hvor fornøyd jeg er med DA F 100a, så skulle det egentlig bare mangle. Har vanskelig for og se hvordan jeg ikke skulle bli opprømt med slike HT i hus. Har som sagt hatt B&W DM 603 tidligere med en kraftig NAD forsterker, så jeg vet sette pris på god lyd. Jeg var ikke direkte misfornøyd med Bose Companion som jeg fortsatt har, men jeg vet hvor mye bedre lyd der er mulig oppnå. Noe jeg har fått nå :)

Jeg kan fortsatt oppnå bedre lyd med riktig utstyr, men der kommer det an på penger. Har endel andre aktiviteter på gang som jeg også vil prioritere, så det kan ta tid. Quadcopter er en av de, og det koster penger - FPV for de som vet om det. "Gutterom" til skruing av quad er en annen. Jeg er jo som sagt MEGET godt fornøyd med lyden jeg har fått i hus.

Har den siste tiden slitt med "propp" i det hørende øret, så skal få bestilt meg en time til fastlegen neste uke. Har irritert meg ganske greit etter jeg fikk HT i hus. Nesten en DAC i seg selv med skylling av øret.

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.639
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Fortsett å "mase"! Befriende å lese ekte entusiasme, kontra blasert tåkeprat og kabel kverulering :D

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Regner med du hører på APFC og Tool i samme slengen :)
    Ja visst, hvordan syntes du det låter på de nye høyttalerne dine forresten? Hvis du har testet det ut enda?
    A Perfect Circle ligger på Wimp. Judith ropte meg skikkelig fint i øret. Tool har jeg ikke fått hørt noe på, da jeg ikke orker dårlig lydkvalitet. Vet du av noen steder der lydkvaliteten er optimal, så vis gjerne veien dit.

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    @The Last One: Det var et privilegium å få hjelpe deg å finne høyttalere. Som andre og har kommentert så er du genuint opprømt og
    interessert i dette. Og nei, du maser ikke, hvertfall ikke negativt sett :) En tråd er TIL for å MASE. Så keep it coming ;)

Du virker som en kjernekar med begge beina på jorden. Kjekt å høre du fikk masse god og positiv respons på angstproblemet.

Kos deg masse med musikk nå som du får 4 dager for deg selv :) Det er maaaange timer med godlyd ;)

Mvh Øyvind
    Begge bena er plantet godt på jorda. Kan kanskje ikke virke slik for utenforstående, men slik er det når man sliter med angst. Det er ikke det letteste oppsøke nye mennesker. Angsten er langt fra kurert med nye HT, men gjør hverdagen mye mer positiv, da musikk er noe de fleste setter pris på.

@The Last One blir litt sært i mine ører når du sier skriver det direkte etter samtalene vi har hatt på telefon, men det får gå ;)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ikke sikkert jeg forsto det innlegget riktig, men TOOL og 10.000day har jo rimelig bra lyd, og god lyd til sjangeren å være.... Men skal du streeme, så har jeg ikke anelse hvor man finner den beste lyden. Har rippet all musikk fra cdsplater, så streaming har jeg liten peiling på. Er det denne musikken du hører mest på? Er selv i den sjangeren,serru...

Er artig å lese om personer som brenner så mye for denne galskapen, og som atpå til blir så fornøyd. Sett deg til å kos masse med musikken, men ikke glen hun andre som bor i huset. er vel rimelig verdifull hun også. Om du senere vil bytte ut ting, ta henne med på valgene, det vil du tjene på i lengden. Jeg har selv brukt ca 7år på min ( vert sammen i 11år nå ) frøken, tatt hun med på valgene jeg har gjort. Latt hun få bestemme farger ol på "oppgraderingene" jeg har gjort. Er ikke alltid det jeg har gjort har ført til bedre lyd, men det har vert en lærerik reise.

Du kan prøve å unngå den feilen som de fleste av oss har gjort, som er å stadig lete etter bedre. I staden for å bare sette seg ned å nyte det man har. Har selv gjort det, den feilen altså.

Om du maser i tråden din. Nei, ikke så jeg legger merke til. Bare kom med flere spørsmål og "mas" De fleste av oss her er ålreigte fyrer...

Ha en fortreffelig musikalsk helg.

Mvh Retep

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Du, jeg er en snill gutt. Liker i det minste tro det selv.

Sofaen og det som vises på bildet under, har hun "fått" av oppgraderinger til leiligheten. Hun likte også designet og stativene som fulgte med til HT. Tror ikke jeg kunne fått i bedre HT til stua som hun skulle blitt fornøyd med. Når det kommer til oppgradering (Forsterker/Dac) må jeg sikkert gå en runde. Det kan fort bli noen kr, men det blir ikke med det første. Er som sagt meget fornøyd slik de står nå.

1cd0278ba153e8e38406aa7bc712309b.jpg

Hva jeg mente var vel egentlig et sted på nettet Tool kan gi optimal lyd. Jeg bruker hovedsakelig Wimp til avspilling av musikk.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.985
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hva bruker du som pre nå da?
    Kan ikke se at du har skrevet noe om det så langt....

mvh
    Proffen

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17

Mvh Øyvind
    Begge bena er plantet godt på jorda. Kan kanskje ikke virke slik for utenforstående, men slik er det når man sliter med angst. Det er ikke det letteste oppsøke nye mennesker. Angsten er langt fra kurert med nye HT, men gjør hverdagen mye mer positiv, da musikk er noe de fleste setter pris på.

@The Last One blir litt sært i mine ører når du sier skriver det direkte etter samtalene vi har hatt på telefon, men det får gå ;)
    Hei Anders :) Grunnen til at jeg har svaret deg med nick er at ikke alle vil ha sitt navn ute her ;) Hvis du ser så er det ofte MVH (nick) fra
    brukerne her på Sentralen etter ert innlegg.

Selvfølgelig ikke in intensjon å være "uhøflig" med å ikke svare deg på forumet med eget navn.
    Bedre å være føre var :)

Er du alene hjemme nå og nyter musikken?

Mvh Øyvind

M

mfufu

Gjest
    ... Når det kommer til oppgradering (Forsterker/Dac) må jeg sikkert gå en runde. Det kan fort bli noen kr, men det blir ikke med det første. Er som sagt meget fornøyd slik de står nå. ...
    Siden du prater om forsterker/dac, vurderer du dac med volumkontroll da eller? Det ville være en rimelig og fornuftig løsning tror jeg. Hva bruker du i dag da? (for og gjenta spm til Proffen, hehe :) )

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.

mvh
    Proffen
    Litt usikker på hva du mener her, men kanskje hva jeg er koblet opp mot fra HT? Bruker kun audio jack kabel rett inn i PC/TV.

Ser det kom et spørsmål til mens jeg svarte. Bruker ingenting foreløbig, men fortsatt godt fornøyd med lyd. Skal gå til innkjøp av noe snacks etterhvert, men igjen, alt kommer an på penger og prioritering. Skal jeg være helt ærlig, så har jeg brukt noen kroner på et Quadcopter-kit til et par tusen kroner etter at jeg hørte lyden på HT. Er godt fornøyd slik de står akkurat nå, men vil selvfølgelig få de mest mulig optimal etterhvert.

Livet er ikke bare HiFi, selv om det har vært det de siste dagene og ukene framover.

Ønsket til slutt vil være en Hegel med innebygd DAC og volumkontroll, men det koster fort litt. Gi meg 4-8 mnd, så kan jeg kanskje se etter noe som vil passe godt til HT, brukt. Meget mulig jeg handler noe billig innen den tid, bare for å prøve.

Sist redigert:

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.985
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5

mvh
    Proffen
    Litt usikker på hva du mener her, men kanskje hva jeg er koblet opp mot fra HT? Bruker kun audio jack kabel rett inn i PC/TV.

Ser det kom et spørsmål til mens jeg svarte. Bruker ingenting foreløbig, men fortsatt godt fornøyd med lyd. Skal gå til innkjøp av noe snacks etterhvert, men igjen, alt kommer an på penger og prioritering. Skal jeg være helt ærlig, så har jeg brukt noen kroner på et Quadcopter-kit til et par tusen kroner etter at jeg hørte lyden på HT. Er godt fornøyd slik de står akkurat nå, men vil selvfølgelig få de mest mulig optimal etterhvert.

Livet er ikke bare HiFi, selv om det har vært det de siste dagene og ukene framover.

Ønsket til slutt vil være en Hegel med innebygd DAC og volumkontroll, men det koster fort litt. Gi meg 4-8 mnd, så kan jeg kanskje se etter noe som vil passe godt til HT, brukt. Meget mulig jeg handler noe billig innen den tid, bare for å prøve.
    Den er grei, vettu.
    Ville bare spørre, siden jeg tror du har atskillig meg moro i vente med en ok dac/pre... Koble direkte inn i pc/tv vil aldri bli heeelt det samme.

mvh
    Proffen

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Jeg kikket på, og vurderte en liten Hegel-boks som de hadde på Soundgarden til 2000kr, men etter en samtale med Øyvind så viste det seg at den er mer optimal for headsett. Enda godt jeg ikke kjøpte den. Det er mange råd her i tråden når det kommer til innkjøp av DAC. Noen mener at jeg bare burde ha noe som ikke koster skjorta, andre mener at jeg burde gå for noe som koster en grei sum. Noen enighet tviler jeg på at dere ender opp med ;)

Fordelen nå etter at jeg var innom Soundgarden på leting etter kabel, er at en kompis fra barndommen jobber der. Tar jeg turen på kveldstid litt før de stenger er det sjeldent mye folk inne i butikken. Prøving og feiling på leting etter noe som vil gi meg den lyden jeg vil ha blir så mye lettere.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.985
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Er vel noen som har tipset om Audiolab? ca 4k bør jo være overkommelig, om ikke annet så på sikt.
    Har ikke hørt den selv, men den får jo gode skussmål....

mvh
    Proffen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn