Mener du ny som fabrikkny, eller som i ny for meg?
518 er rundt 6 måneder gammel og skal være godt innspilt.
Det er 508 som ikke har så mange timer på røven enda.
Jeg må mase litt mer.. Har du prøvd flere forskjellige forforsterkere foran din 508? Hvilken (pris)klasse måtte du i så tilfelle opp i for å merke objektive og tydelige forbedringer?
Hvordan ser kretsen ut i praksis når man kobler forforsterker direkte til pre-in? Jeg mener å ha fått med meg at signalet likevel går gjennom et og annet unødvendig ledd før det når effektdelen...?
Mase mase ;D
Bare spør i vei. Har jeg et svar, så skal du få.
Kan begynne med preamp:
Jeg hadde allerede en preamp med veldig klar og hurtig lyd i hele spekteret. (Har modifisert den noe for å dra ut enda litt mer klarhet.) Denne preampen er passiv og forsterker ikke signalet i seg selv. Ingen nettkabel mao. Som integrert ble 508 for "gainy" i mitt system, så jeg var raskt over på den passive. Med 508 som integrert ble det temmelig høyt med volumkontrollen på kl 9...og tar helt av derfra. Med den passive preampen kan volumkontrollen brukes nesten helt rundt. Ved kl 13-14 er det passelig lyttenivå her.
Sammenlignet med 508 som integrert ble lyden vesentlig klarere og mer oppløst med bedre topp. Jeg har beholdt dette oppsettet.
Det viser seg at fortrinnet i 508 egentlig bare er en 100 k Alps blue. Signalet går innom 6SL7 røret uansett om annen preamp benyttes. Dette underbygger egentlig at 508 ikke trenger flere gaintrinn.
Hva av ekstern preamp som fungerer best er vanskelig å si, og behøver ikke ha sammenheng med pris. En konvensjonell preamp med gain kan koste så mye du vil, men det er ikke sikkert den bidrar med den klareste og beste lyden på 508. For mange gaintrinn vil summere opp i den totale forvrengningen og slik sett virke litt mot sin hensikt. Dessuten har du lettdrevne høyttalere og nok gain, vil jeg tro.
Sammen med 508 ville jeg sett i retning av en passiv sak, f.eks, Glasshouse passive pre, Tortuga, Bastanis Espresso eller Music First Audio, om du vil ta det helt ut.
Men dette har jo også med spillestil og synergi mot høyttalere å gjøre, så umulig å gi annet enn forslag.
Går du den passive veien, behøver det ikke koste så mye å få en god lydforbedring.