There's no cure for madness - Valfy's godlyd og konkurs

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Gleder meg til å høre hva du mener, spesielt opp mot 508. :)

Fikk du prøvd 4 Ohm utgangene, forresten ?
    Ja, tester litt fram og tilbake :) Ingen konklusjon forløpig. Forresten veldig kjekt å ha en rørguru som deg selv i tråden min ;D

Rørguru blir vel å trekke det noe langt. Jeg kan noe av det grunnleggende, og deler av dette der jeg tror jeg kan bidra. Det er folk her på sentralen som virkelig kan det, og jeg er redd jeg ikke når dem til knærne en gang. ;). Føler dessverre at de som sitter med dyp kunnskap om rør og rørkretser er en utdøende art.

På mine dipoler får jeg en merkbar endring i lyd når jeg bytter fra 4 til 8 Ohm terminalene, men det er ikke sikkert dine responderer markant på akkurat dette.
    Jeg er ihvertfall bortevekk i forhold, og setter pris på at du deler kunnskap. :)

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    En ting er sikkert, 518 blir både liten og lett når den står ved siden av 508, haha.

Det er ikke rettferdig å komme med inntrykk av kald forsterker på kun originalrør, så jeg lar den ihvertfall spille seg varm.

Har noen Mullard 12ax7 som forrige eier kjøpte for 2200 kroner her på sentralen. Burde vel bare montere de først som sist. :p

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Klarer ikke dy meg.. En ikke helt varm 518 spiller litt mer innelukka, har litt antydning til skarpe siblanter og litt dvaskere. Det er ikke like mye sprut og fart i instrumenter, men likevel reagerte jeg på litt på disse siblantene (Dette må jo skyldes betraktelig bedre rør i 508en min?). Vokaler kommer heller ikke like tydelig frem.
    Det den mangler i "punch" tok den igjen litt mer fyldig bunn. Jeg tenker at det oppleves slik grunnet strammere bass i 508en. Jeg vil jo gjerne ha begge deler. :p Kan det komme seg med skikkelig innnspilling? Har nok ikke mer enn 120 timer på forsterker og 70 timer på alle røra.

Igjen, inntrykkene er basert på kald forsterker med orignalrør, så de er verdt like mye som en hundedrit. ;D

Edit: T-1 vil du høre begge opp mot hverandre før jeg selger en? :cool:

T-1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Antall liker
    9.771
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Absolutt! Høres ut som det må oppgraderes rør i min etterhvert :p

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Absolutt! Høres ut som det må oppgraderes rør i min etterhvert :p
    Ihvertfall 12ax7-røra! :)

Er du som regel ledig på ettermiddagene? Vil jo helst ha 150-200 timer på røra før jeg tar i mot besøk.. :p

Synes det er skuffende lite bevegelse i speedometerne i 508en min.
    Selv på helt fortreffelig lyttevolum rører de seg sjeldent mer enn en millimeter eller to. :( Altså 1-3 watt..

I WANNA SEE YOU DANCE!

yosh81

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Er 508 i hus?
    Liker du den?
    Ikke det?
    Selge den?
    ;)

Haha! Du får følge med i tråden. Det blir nok annonsert tidlig her om jeg vurderer å prøve noe nytt etterhvert! :rolleyes:
    Sjekker daglig. ;)
    Fiks meg en Luxman L590AX jeg kan sammenligne direkte med min 508, så får vi kaaanskje til noe ;D
    Lett....
    Pantsatt noe av litt verdi, send tilbake 518 og selg 508 til meg, så har du råd til den.
    https://www.stereofil.no/stereo/integrerte-forsterkere/luxman-l-590ax-mkii

;)

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30

yosh81

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Tipper en liten røroppgradering i 518 også kan gjøre mye godt med lyden. For å ikke nevne på litt innspilling.
    Dog.. Kampen mot 508 kan nok bli tøff tror jeg?

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Tipper en liten røroppgradering i 518 også kan gjøre mye godt med lyden. For å ikke nevne på litt innspilling.
    Har satt i noen Mullard 12ax7 fra 50-60-tallet nå. Regner med det gjør litt med lyden. Må bare høre ferdig et album på 508en først. ;D

Den spiller så innihelvete bra!

yosh81

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Har satt i noen Mullard 12ax7 fra 50-60-tallet nå. Regner med det gjør litt med lyden. Må bare høre ferdig et album på 508en først. ;D

Den spiller så innihelvete bra!
    Det betviles ikke! Kos deg! :cool:

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.047
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Integrerte er de, men de har vel mulighet for å bypasse preamp å funke som rein effekt om jeg ikke husker feil ;)

Oura

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    228
    Torget vurderinger
    4
    Integrerte er de, men de har vel mulighet for å bypasse preamp å funke som rein effekt om jeg ikke husker feil ;)

You bet :)

Gjør det selv her, og det funker knallbra.

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Det klør i fingra etter å bruke AMR som pre, men jeg vil spille inn og vurdere 508 i sin helhet først :eek:

Oura: Du har vel bytta motstander og lodda om både her og der for å få en mer direkte krets når du kobler utenom forforsterkeren?

Oura

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    228
    Torget vurderinger
    4
    Det klør i fingra etter å bruke AMR som pre, men jeg vil spille inn og vurdere 508 i sin helhet først :eek:

Oura: Du har vel bytta motstander og lodda om både her og der for å få en mer direkte krets når du kobler utenom forforsterkeren?

Har gjort en god del nå, ja. :rolleyes:

Holder nå på med den elendige innspillingsprosessen, og det begynner virkelig å ligne no, dette her....heldigvis, for det var en del arbeid. Enig at du bør la den få et par hundre timer før du evt vurderer modifisering. Du har gode rør, og det bringer deg et stykke på vei....:)

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30

Holder nå på med den elendige innspillingsprosessen, og det begynner virkelig å ligne no, dette her....heldigvis, for det var en del arbeid. Enig at du bør la den få et par hundre timer før du evt vurderer modifisering. Du har gode rør, og det bringer deg et stykke på vei....:)
    Send meg gjerne en liste på PM over alt du har foretatt deg hvis du ikke vil dele det her. :)

Lov å spørre hvilke rør du kjører med?

Oura

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    228
    Torget vurderinger
    4

Send meg gjerne en liste på PM over alt du har foretatt deg hvis du ikke vil dele det her. :)

Lov å spørre hvilke rør du kjører med?

Jada. :)

Nå står det i følgende rør:

TungSol 6SL7 Gold-Pin x1
    Sylvania 7N7 Loctal x2
    Shuguang Treasure 300B-Z x2
    PSvane 805 A-T x2

Tror du skal gi 518 litt mer tid før du avskriver den. :)

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Ja, jeg burde kanskje det. Men nå er 518 helt innspilt, og det er liten tvil hvilken jeg ville valgt. :rolleyes:

Skal likevel gi den noen gode timer i løpet av uka. Den har helt klart kvaliteter jeg liker godt. :)

Oura

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    228
    Torget vurderinger
    4
    Jeg hadde en innspilt demo 518 på lån fra Mala, husker jeg. Den spilte veldig bra, men blir vel rått parti mot 508 med dyr rørpakke...så kan forstå du har tatt et valg. :)

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Jeg har trødd i fella med å ha det for travelt før, så jeg har enda et åpent sinn her. :)

Lurer på om det begynner å skje noe med bassen her, etter 15-20 timers bruk siden den kom i hus. Savner ihvertfall ingenting her jeg sitter og hører Toni Price for øyeblikket. Eller er det øra som spiller meg et puss?

Hater innspilling.. :p

Har du gjort deg opp noen tanker rundt de forskjellige innstillingene for feedback?

PS: Hvis noen i Bergenområdet har en dyr rørpakke til 518 kan jeg gått låne den, sånn at det blir mer rettferdig parti her..

Edit: Jeg har definitvt fått mer pondus i 508! :cool:

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.530
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kult. Synes det er våkent og edruelig av deg å påpeke ganske så urettferdige utgangspunkt, selv om også jeg holder en knapp på 508. Iaf ved flere musikkgenre.

Oura, du er kanskje ikke den største rør-eksperten på HFS, men du er svært hjelpsom og bidrar med det du har. Intet er mer respektabelt enn det, IMO.

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Edruelig er nellomnavnet mitt :)

Oura

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    228
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har trødd i fella med å ha det for travelt før, så jeg har enda et åpent sinn her. :)

Lurer på om det begynner å skje noe med bassen her, etter 15-20 timers bruk siden den kom i hus. Savner ihvertfall ingenting her jeg sitter og hører Toni Price for øyeblikket. Eller er det øra som spiller meg et puss?

Hater innspilling.. :p

Har du gjort deg opp noen tanker rundt de forskjellige innstillingene for feedback?

PS: Hvis noen i Bergenområdet har en dyr rørpakke til 518 kan jeg gått låne den, sånn at det blir mer rettferdig parti her..

Edit: Jeg har definitvt fått mer pondus i 508! :cool:

Det er trolig ikke ørene som spiller deg et puss i dette tilfellet. I innspillingsperioden kommer kvalitetene snikende i ulike områder etterhvert som tiden går. Nesten umulig å si om ting utvikler seg dit en håper før etter 30-50 timer. I en ny forsterker, som din 518, bør du minst gi den 50 timer før du konkluderer.

Når jeg har byttet bare -1- komponent i signalveien på min 508 låter det helt jævlig den første halvtimen, og jeg lurer på hva jeg har gjort. Etter 3-5 timer bedres lyden betraktelig, men mellomtonen er muddy og henger liksom ikke med. Hastighet og separasjon er bedrøvelige greier. Det som var krystallklart i toppen, og magien med innsikt i opptaket er fraværende. Først etter 15-20 timer begynner det så smått å løsne, og en del av det jeg tidligere allerede hadde av kvaliteter har kommet tilbake sammen med en anelse av det nye som eventuelt er tilført -eller trukket fra. Først etter 50-80 timer er jeg villig til å evaluere modifikasjonen, selv om det tar hundrevis av timer før mikrodetaljene, som gir holografi og tilstedeværelse, er helt på plass.

At man har kommet et stykke i riktig retning gjør, for min del, seg utslag i at jeg plutselig orker å høre på opptak som tidligere ikke gjorde noe inntrykk, og gjerne også mer klassisk musikk.

...så 15 timer på en helt ny forsterker forteller deg nok ikke hva den er god for. :)

Edit:

Tilførsel av noe global NFB skal i teorien bare være positivt da det kansellerer forvrengning og øker båndbredden til audiosignalet på bekostning av litt gain.

Jeg har brukt posisjon 1 og 2, men foretrekker 1, altså laveste tilførsel av feedback til 6SL7.

Synes mye av tilstedeværelse og livlighet blir borte i innstlling nr. 2 i forhold til nr. 1

Sist redigert:

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Mener du ny som fabrikkny, eller som i ny for meg?
    518 er rundt 6 måneder gammel og skal være godt innspilt.
    Det er 508 som ikke har så mange timer på røven enda. :)

Jeg må mase litt mer.. Har du prøvd flere forskjellige forforsterkere foran din 508? Hvilken (pris)klasse måtte du i så tilfelle opp i for å merke objektive og tydelige forbedringer? :)

Hvordan ser kretsen ut i praksis når man kobler forforsterker direkte til pre-in? Jeg mener å ha fått med meg at signalet likevel går gjennom et og annet unødvendig ledd før det når effektdelen...?

Mase mase ;D

Oura

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    228
    Torget vurderinger
    4
    Mente fabrikkny. Jeg trodde også din 518 var fabrikkny. ;).

Da endrer tingene seg noget, ja, så om du nå foretrekker 508, så er kanskje saken klar. ?

Oura

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    228
    Torget vurderinger
    4
    Mener du ny som fabrikkny, eller som i ny for meg?
    518 er rundt 6 måneder gammel og skal være godt innspilt.
    Det er 508 som ikke har så mange timer på røven enda. :)

Jeg må mase litt mer.. Har du prøvd flere forskjellige forforsterkere foran din 508? Hvilken (pris)klasse måtte du i så tilfelle opp i for å merke objektive og tydelige forbedringer? :)

Hvordan ser kretsen ut i praksis når man kobler forforsterker direkte til pre-in? Jeg mener å ha fått med meg at signalet likevel går gjennom et og annet unødvendig ledd før det når effektdelen...?

Mase mase ;D

Bare spør i vei. Har jeg et svar, så skal du få. :D

Kan begynne med preamp:

Jeg hadde allerede en preamp med veldig klar og hurtig lyd i hele spekteret. (Har modifisert den noe for å dra ut enda litt mer klarhet.) Denne preampen er passiv og forsterker ikke signalet i seg selv. Ingen nettkabel mao. Som integrert ble 508 for "gainy" i mitt system, så jeg var raskt over på den passive. Med 508 som integrert ble det temmelig høyt med volumkontrollen på kl 9...og tar helt av derfra. Med den passive preampen kan volumkontrollen brukes nesten helt rundt. Ved kl 13-14 er det passelig lyttenivå her.

Sammenlignet med 508 som integrert ble lyden vesentlig klarere og mer oppløst med bedre topp. Jeg har beholdt dette oppsettet.

Det viser seg at fortrinnet i 508 egentlig bare er en 100 k Alps blue. Signalet går innom 6SL7 røret uansett om annen preamp benyttes. Dette underbygger egentlig at 508 ikke trenger flere gaintrinn.

Hva av ekstern preamp som fungerer best er vanskelig å si, og behøver ikke ha sammenheng med pris. En konvensjonell preamp med gain kan koste så mye du vil, men det er ikke sikkert den bidrar med den klareste og beste lyden på 508. For mange gaintrinn vil summere opp i den totale forvrengningen og slik sett virke litt mot sin hensikt. Dessuten har du lettdrevne høyttalere og nok gain, vil jeg tro.

Sammen med 508 ville jeg sett i retning av en passiv sak, f.eks, Glasshouse passive pre, Tortuga, Bastanis Espresso eller Music First Audio, om du vil ta det helt ut.

Men dette har jo også med spillestil og synergi mot høyttalere å gjøre, så umulig å gi annet enn forslag.

Går du den passive veien, behøver det ikke koste så mye å få en god lydforbedring.

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Passer jo finfint at pre i AMRen er fullt analog oog passiv ;D

Jeg reagerer også på høy gain i 508. Behagelig lyttevolum inntreffer et stykke før klokka 9. 518 er litt "kjekkere" her.

Oura

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    228
    Torget vurderinger
    4
    Høres spennende ut !

Jeg ble ikke fornøyd med min T+A DAC 8 som pre.

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Blir ikke helt klok på denne NFB-innstillingen.. Det er logisk å anta at bryteren i stilling 1 gir minst feedback og stilling 4 gir mest, mæææn?

Jeg foretrekker ihvertfall så langt lett å ha den på 3 og 4 av flere årsaker. Stilling 4 gir lavere gain, mer tilbakelent, behagelig og mer flytende lyd. Organisk og levende om jeg må bruke kun to beskrivelser.
    Ja, jeg finner opp min egen måte å beskrive lyd på, som ingen andre skjønner. :p

Kan jo være ting endrer seg etter skikkelig innspilling..

Sist redigert:

Oura

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    228
    Torget vurderinger
    4
    Blir ikke helt klok på denne NFB-innstillingen.. Det er logisk å anta at bryteren i stilling 1 gir minst feedback og stilling 4 gir mest, mæææn?

Jeg foretrekker ihvertfall så langt lett å ha den på 3 og 4 av flere årsaker. Stilling 4 gir lavere gain, mer tilbakelent, behagelig og mer flytende lyd. Organisk og levende om jeg må bruke kun to beskrivelser.
    Ja, jeg finner opp min egen måte å beskrive lyd på, som ingen andre skjønner. :p

Kan jo være ting endrer seg etter skikkelig innspilling..

Ser for meg at du har et lite gainproblem, du også. :)

Sitter selv og lytter på stilling 2 av eksakt samme grunn som deg. For mye gain, rett og slett. I stilling 1 må jeg bakke av på volumkontrollen et par hakk, og da lukker lydbildet seg dessverre litt. Det optimale er å få åpnet opp volumkontrollen så mye som mulig i forhold til ditt, til enhver tid, ønskede lyttenivå.

Før den siste "justeringen" benyttet jeg en høyere inngangsimpedans. Da var gainstrukturen temmelig spot-on, men ulempen er en smule mer støy inn i forsterkeren.

Sist redigert:

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Fin kombinasjon der...damer og øl! Den nye "kombinertidretten"?

Mvh "Toppidrettsutøver"
    Problemet oppstår når det blir damer og øl hver enda kveld. :rolleyes:

Hvilken sport er det du utmerker deg i?

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Flinke jentene våre! ;D
    Det er jo ikke en gang spennende.. :p

Husker vi for noen år sia satt på sportsbar i Kreta, med feite ølbriller, og så Norge mot Frankrike i OL. Det, derimot, var litt for spennende. Rett og slett utmatta når vi forlot åstedet i sekstiden om morningen..

Satser på andre resultater mot Frankrike i morgen ;D

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.151
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17

Mvh "Toppidrettsutøver"

Når han er fra Ørsta så er mitt tips enten Telemarkskjøring, Volleyball eller klatring.
    Han mente nok toppidrettsutøver som i drikke øl og se på idrett.

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30

Mvh "Toppidrettsutøver"

Når han er fra Ørsta så er mitt tips enten Telemarkskjøring, Volleyball eller klatring.
    Han mente nok toppidrettsutøver som i drikke øl og se på idrett.
    Den siste er nok riktig ja, men det gjelder vel de fleste av oss.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn