There's no cure for madness - Valfy's godlyd og konkurs

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Oura

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    228
    Torget vurderinger
    4
    God jul, Valfy. :)

Øl og akevitt i glassene.....og anlegget står på gløding.

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    God jul Oura :)

Dårlig med rør hos gamlingene, men det blir nå jaggu stemning fra en semi-gammel NAD og et par Mission-talere også :)

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Stemning aldeles mens det ryddes til jul :D

Drikke på plass også :)
    Ukjent whisky for meg, gode saker?
    Jeg liker den veldig godt. Så godt at jeg antakeligvis har tømt flaska litt fortere enn det som er politisk korrekt :rolleyes:

Jeg liker whiskyer som er litt umiddelbar i smaken. Kjøpte for eksempel ei Talisker 10, som jeg synes blir litt lite spennende når den treffer tunga, men med grei ettersmak.
    Har enda til gode å falle for en godt røkt whisky.

Min favoritt er Macallan, og jeg tror ikke Nikka til 620 kommer langt bak :)

Men som med all whisky, your milage may vary. :)

PS: jeg er langt fra noen whiskykjenner..

Sist redigert:

Oura

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    228
    Torget vurderinger
    4
    Veldig glad i Glenmorangie, her.

Så forresten at dette også var en av favorittene til Charlie Sheen, så la oss håpe man ikke "mister det" helt hvis man drikker (for) mye av den. ;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Veldig glad i Glenmorangie, her.

Så forresten at dette også var en av favorittene til Charlie Sheen, så la oss håpe man ikke "mister det" helt hvis man drikker (for) mye av den. ;)
    Glenmorangie er veien til undergang. Allerede nå er det for sent, så se fram til årevis med kokain og sexavhengighet. Og et snev av HIV til slutt... :rolleyes:

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Sheen slår meg som mer opptatt av kvantitet foran kvalitet, men prisen var kurant så jeg får plukke opp ei flaske på neste polferd ;D

Jeg har ei Macallan 18 stående. Kan ikke skjønne at whisky kan bli særlig bedre, haha. Men det skulle bare mangle med en pris på 2100 for flaska. :cool:

Problemet er bare at i de prisklassene drikker man som regel med dårlig samvittighet ;D

Oura

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    228
    Torget vurderinger
    4
    Sant nok.

Den er ikke fryktelig dyr, så det går an å holde et visst forbruk på en vanlig lønn. Samtidig er kvaliteten såpass god at den er til å leve med. :rolleyes:

Får virkelig håpe Baluba svartmaler tingene en smule. :)

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Pff, HIV er litt som en vanlig forkjølelse i disse dager, så kjør på ;D

Som hifi, er ikke pris er ikke alltid et tegn på kvalitet. Chateau de montifaud VSOP til 470 er for eksempel ganske mye bedre enn samme i XO til ca. 750.

Oura

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    228
    Torget vurderinger
    4
    Nå var det vel sexavhengigheten som bekymret mest, i disse *metoo* tider. ;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Plutselig var alle andre opptatt med alt mulig rart, film på TV for de gamle og chatting om julegaver for den yngste. Så da ble det en ønske-go-jul-orgie på meg da, for jeg er ikke så glad i TV og ungdommen må jo få holde kontakten med sine venner. Får heller se om jeg får junior til å ta en kopp te og høre litt musikk senere i julen. Fortrinnsvis før vennene hans har stått opp og slitt seg fri fra familien... :rolleyes:

Oura

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    228
    Torget vurderinger
    4
    Godt nytt år, Valfy !

Håper du kommer et godt stykke videre på vei med systemet ditt i 2018, og at LM 508 var et skritt i riktig retning. Her begynner det å spille virkelig grandiost nå, synes jeg, så jeg vet at LM 508 virkelig kan levere om man bare er villig til å "jukse litt". :rolleyes:

yosh81

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Godt nytt år Valfy.
    Måtte 2018 bringe masse flotte lydopplevelser uten Lm 508. Den burde du snart solgt igjen. ;)
    Jeg er muligens litt interessert... :D

Dharmabum

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.03.2010
    Antall liker
    1.542
    Torget vurderinger
    13
    Godt nytt år Valfy.
    Måtte 2018 bringe masse flotte lydopplevelser uten Lm 508. Den burde du snart solgt igjen. ;)
    Jeg er mer enn en smule interessert,så her blir det budkrig;)

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Godt nytt år, Valfy !

Håper du kommer et godt stykke videre på vei med systemet ditt i 2018, og at LM 508 var et skritt i riktig retning. Her begynner det å spille virkelig grandiost nå, synes jeg, så jeg vet at LM 508 virkelig kan levere om man bare er villig til å "jukse litt". :rolleyes:
    Godt nyttår Oura! :)

Begynner virkelig å gå seg til her og nå, selv uten juks. ;D
    Skal lese PMen fra deg noen ganger til, så får jeg vurdere om jeg tar meg tid til å finne frem nødvendige kunnskaper. :p

Godt nytt år Valfy.
    Haha! :p Lydmessig er det ingen grunn til å selge, men det er litt upraktisk med rør i anlegget som brukes så store deler av dagen som her. Hvis du har en Luxman L-590AX kan vi kanskje snakkes. :rolleyes:

Godt nyttår med sikker kurs i retning endelig konkurs! ;)
    GOdt nytt balubster! :) Det er planen! Skal bare inn et par Spendor D9 og en Luxman L-590AX Mk2 så er vi stortsett der. :p

Godt nytt år Valfy.
    Jeg er mer enn en smule interessert,så her blir det budkrig;)
    Evt. salg blir annonsert i denne tråden i god tid, så bare følg med. ;D
    Man bytter jo ut utstyr uansett hvor forbanna fornøyd man er, så dere trenger kanskje ikke en gang holde pusten. :p

Godt nytt år,Valf :)

O
    God nyttår Evo!

Håper dere alle hadde en finfin feiring med familie, venner, god mat og god musikk på de flotte anleggene. :)

Jeg feira jul i Nordnorge sammen med mine gamliser. Vi reiste så sammen til det våte vestland, og feiret nyåret med den herlige kjerringa mi (ikke gift, bare nordnorsk) i kåken vår utenfor Åsane.

Alt i alt en aldeles fortreffelig høytid. :)

Nå er gamlingene kjørt til Flesland og vi kan endelig senke skuldrene med en film og en veldig etterlengtet Lasagne.

Oura

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    228
    Torget vurderinger
    4
    Interessant at du titter på PrimaLuna, Valfy.

Jeg har faktisk den forsterkeren, og har testet den mot LM 508 i mitt system :)

LM 508 var klart å foretrekke på mine Bastanis, men der trenger den bare å trekke en 12" ned til 60 Hz. Det blir litt anderledes på dine Cornwall, der det skal håndteres en 15".

Basskontroll vil du få mer av, ingen tvil, men den store, nære, og luftige mellomtonen som de store triodene er kjent for, må du forberede deg på at kan gå inn i byttehandelen. Det skjedde i alle fall her. Forøvrig spilte det meget fint i hele registeret.

Skal man bare ha en forsterker blir det som regel til at man må velge, men som en allround forsterker, som kan gjøre en meget god jobb på bortimot alt av høyttalere, også elektrostater, er min oppfatning at PrimaLuna HP er et funn. Derfor beholder jeg den. :)

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.047
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Primaluna sin HP har vel klart å brenne seg godt fast hos stereophile.. der danket den jo ut monoblokker til flerfoldig ganger prisen :)

yosh81

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Har såvidt hatt Oura sin Primaluna HP innom, og den ble vel testet med Harbeth shl5 og Proac Response 2.
    Det var absolutt en god amp på mange måter.
    Man har jo veldig mange muligheter med den.
    Men man får også legge til at røroppgradering er et must for å få ut gode toner ut av den.
    De originale 12au7 rørene var så som så.

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30

LM 508 var klart å foretrekke på mine Bastanis, men der trenger den bare å trekke en 12" ned til 60 Hz. Det blir litt anderledes på dine Cornwall, der det skal håndteres en 15".

Basskontroll vil du få mer av, ingen tvil, men den store, nære, og luftige mellomtonen som de store triodene er kjent for, må du forberede deg på at kan gå inn i byttehandelen. Det skjedde i alle fall her. Forøvrig spilte det meget fint i hele registeret.

Skal man bare ha en forsterker blir det som regel til at man må velge, men som en allround forsterker, som kan gjøre en meget god jobb på bortimot alt av høyttalere, også elektrostater, er min oppfatning at PrimaLuna HP er et funn. Derfor beholder jeg den. :)
    Jeg er faktisk endelig tilfreds med gjengivelse av både herre- og kvinnevokal her. Ikke Cornwall sin aller sterkeste side, men LM og AMR utfører magi. :) Det spiller forrykende bra, fra topp til bunn. Har faktisk aldri før hørt så mye musikk, over en så lang periode. Det eneste jeg i grunn savner er litt slam og hurtighet i mellombassen. Samtidig hører jeg ikke så mye musikk hvor dette er et "must".
    Tror faktisk aldri før jeg har hørt så mye musikk over samme tidsrom.

Foreløpige settings er AMR som ren dac NFB på 3. Har noen -10dB rca attenuators som jeg tenker å prøve sammen med NFB på 1 etterhvert.

Har ingen erfaring med Primaluna, utenom på papiret. Men gleder meg til å stifte bekjentskap. :) Avventer svar fra Hallvar. Rapport følger. :)

X-Cell: Jeg tar alltid slike uttalelser med ei klype salt.. Leste samme greia om f.eks Nuprime ST-10, mens jeg opplevde den som ESKTREMT overdreven i dypbassen.
    (Okei, da. Jeg er både naiv og lettlurt, og blir alltid litt ekstra gira når produkter får slike sinnsyke skussmål.) :p

I natt var jeg over på tanken å selge alt for å prøve Kii Audio Three, hahaha. Når man omsider er i nærheten av mål en plass med et budsjett man føler seg komfortabel med er det jo veldig fornuftig å starte i HELT motsatt ende. :p

Ellers skal jeg låne mine gamle Spendor D7 igjen i løpet av januar/februar. Veldig spent å teste disse på DP777 og 508en. Når jeg fikk vent meg til lydsignaturen og fått til en plassering som funka, gorde D7ene virkelig godt inntrykk på meg, og jeg savner de nesten daglig.. :p

Dessverre, eller heldigvis?, bor jeg med et kvinnfolk som foretrekker utseendet på Cornwall foran vakre D7. :rolleyes:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da ville jeg heller sett på Dutch & Dutch, uten at jeg vil oppfordre til noe som helst. Men jeg tror at Kii vil slite med å formidle det du til nå har prioritert. Fysikkens lover gjelder også for Kii.

Primaluna sin HP har vel klart å brenne seg godt fast hos stereophile.. der danket den jo ut monoblokker til flerfoldig ganger prisen :)
    Det gjorde vel også LM 219 IA, og denne trådens eier er over det stadiet. :D

Oura

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    228
    Torget vurderinger
    4

Det stemmer, og PrimaLuna har selvsagt brukt denne omtalen for alt hva den var verdt :)

Som Yosh er inne på, så er den største utfordringen med PrimaLuna forsterkeren å få smårørene i front til å matche det aktuelle oppsettet. Jeg brukte mange timer på å teste ulike kombinasjoner i fjor vinter, og kom etterhvert frem til en kombinasjon som spilte meget bra i mitt system.

Jeg fikk også mer slam og en bedre utstrekning i bass og diskant ved å bytte til KT120 rør.

Jeg tror grunnen til at den scorer såpass høyt i tester er at den spiller meget bra på nesten alt av høyttalere. Den har også et innebygget nettstøy filter som gjør den nærmest helt tyst i drift. Triode modus byr på en litt mer raffinert presentasjon, og selv her har den greit med effekt.

En meget god forsterker med andre ord, men for lettdrevne høyttalere finnes det løsninger som spiller enda bedre. Det er i hvertfall min erfaring.

Oura

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    228
    Torget vurderinger
    4

Jeg er faktisk endelig tilfreds med gjengivelse av både herre- og kvinnevokal her. Ikke Cornwall sin aller sterkeste side, men LM og AMR utfører magi. :) Det spiller forrykende bra, fra topp til bunn. Har faktisk aldri før hørt så mye musikk, over en så lang periode. Det eneste jeg i grunn savner er litt slam og hurtighet i mellombassen. Samtidig hører jeg ikke så mye musikk hvor dette er et "must".
    Tror faktisk aldri før jeg har hørt så mye musikk over samme tidsrom.

Foreløpige settings er AMR som ren dac NFB på 3. Har noen -10dB rca attenuators som jeg tenker å prøve sammen med NFB på 1 etterhvert.

Har ingen erfaring med Primaluna, utenom på papiret. Men gleder meg til å stifte bekjentskap. :) Avventer svar fra Hallvar. Rapport følger. :)

X-Cell: Jeg tar alltid slike uttalelser med ei klype salt.. Leste samme greia om f.eks Nuprime ST-10, mens jeg opplevde den som ESKTREMT overdreven i dypbassen.
    (Okei, da. Jeg er både naiv og lettlurt, og blir alltid litt ekstra gira når produkter får slike sinnsyke skussmål.) :p

I natt var jeg over på tanken å selge alt for å prøve Kii Audio Three, hahaha. Når man omsider er i nærheten av mål en plass med et budsjett man føler seg komfortabel med er det jo veldig fornuftig å starte i HELT motsatt ende. :p

Ellers skal jeg låne mine gamle Spendor D7 igjen i løpet av januar/februar. Veldig spent å teste disse på DP777 og 508en. Når jeg fikk vent meg til lydsignaturen og fått til en plassering som funka, gorde D7ene virkelig godt inntrykk på meg, og jeg savner de nesten daglig.. :p

Dessverre, eller heldigvis?, bor jeg med et kvinnfolk som foretrekker utseendet på Cornwall foran vakre D7. :rolleyes:

Det at du spiller mer og flere typer musikk er et godt tegn på at du har tatt et skritt i riktig retning, tror jeg. Forsterkeren må ha en del timer før den leverer det den er god for og når du ved hjelp av AMR har fått en bedre gainstruktur, så er så klart det også noe som bidrar en del til sluttresultatet.

Jeg holder nå på med å re-designe inputrøret fra 6SL7 til 7N7 for å vesentlig forbedre lineariteten, tilpasse gainstrukturen ytterligere og redusere lasten noe for preamp.

Det blir spennende å høre hvor mye dette får å si for lyden.

Når du først har kommet så langt at du "opplever magi", så tror jeg du vil slite med å gi avkall på denne kvaliteten :)

Edit: Vet du hvordan -10 dB attenuatorene virker ? Føler du at du taper noe når de er koblet inn ? (Båndbredde, headroom, oppløsning ?)

Hvis det bare er en liten reduksjon som skal til, så kan det hende at en "justering" av spenningsdeler nettverket rett før 6SL7 røret gjør susen.

Sist redigert:

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Da ville jeg heller sett på Dutch & Dutch, uten at jeg vil oppfordre til noe som helst. Men jeg tror at Kii vil slite med å formidle det du til nå har prioritert. Fysikkens lover gjelder også for Kii.
    Det tror jeg er mye det samme rent fysisk. 6.5" eller 8" gjør lite forskjell i punch og slam, der vil ingen av dem kunne måle seg med Cornwall.
    De kan muligens ta litt igjen på mer direktivitet, men ingen av dem spiller høyt med autoritet som en 15" uansett. Fysikkens lover er fortsatt ubeseiret såvidt jeg vet!

På siden; Et valg mellom Dutch eller Kii føler jeg kommer ned til design og hvordan man bruker dem like mye som lydforskjeller, for det er en vesentlig forskjell i det å måtte fikle frem mobiltelefonen og rote i app for å justere volum (Dutch) og det å ha en trådløs Apple remote til det samme (Kii).

Etter å ha levd med Devialet Phantom Silver en stund har jeg gradvis utviklet et intenst hat for mobilstyring av høyttalere - vil faktisk gå så langt som å si at å bruke det som basis i et stueanlegg hvor man bruker anlegget til TV, radio, film, spill og musikk er skivebom på dagens krav om brukervennlighet. Eksempelvis er det et sant Satans helvete når jeg hører på høy musikk og mobilen ringer...

Men coolio er en ærlig sjel, så dere skal få en Dutch vs Kii shoot-out så snart jeg får mine Kii tilbake og Olav2 får sine Dutch, komplett med begge våre ærlige betraktninger angående lyd. ;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det tror jeg er mye det samme rent fysisk. 6.5" eller 8" gjør lite forskjell i punch og slam, der vil ingen av dem kunne måle seg med Cornwall.
    De kan muligens ta litt igjen på mer direktivitet, men ingen av dem spiller høyt med autoritet som en 15" uansett. Fysikkens lover er fortsatt ubeseiret såvidt jeg vet!

På siden; Et valg mellom Dutch eller Kii føler jeg kommer ned til design og hvordan man bruker dem like mye som lydforskjeller, for det er en vesentlig forskjell i det å måtte fikle frem mobiltelefonen og rote i app for å justere volum (Dutch) og det å ha en trådløs Apple remote til det samme (Kii).

Etter å ha levd med Devialet Phantom Silver en stund har jeg gradvis utviklet et intenst hat for mobilstyring av høyttalere - vil faktisk gå så langt som å si at å bruke det som basis i et stueanlegg hvor man bruker anlegget til TV, radio, film, spill og musikk er skivebom på dagens krav om brukervennlighet. Eksempelvis er det et sant Satans helvete når jeg hører på høy musikk og mobilen ringer...

Men coolio er en ærlig sjel, så dere skal få en Dutch vs Kii shoot-out så snart jeg får mine Kii tilbake og Olav2 får sine Dutch, komplett med begge våre ærlige betraktninger angående lyd. ;)
    Ser fram til det, ærlige gutter er dere jo begge to. Uansett, alt til sitt bruk. Ingen løsninger er almengyldig perfekte. Deler forøvrig din irritasjon over å måtte bruke en app for å styre musikken og høyttalerne. Det er så og si påkrevd å kjøpe ei lita padde på 7" som dedikert fjernkontroll for slike løsninger.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.047
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Blir morro å se..

Ps: ikke enig i at st10 er ekstrem i dypbassen :) da hadde den vært ubrukelig på proac klonene her.. de krever stålhanske i bunn, noe st10 gir. Selv hegel h300 evnet ikke å holde dem like godt i sjakk ;)

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Soo.. Jeg elsker 508. Jeg elsker lyden, utseendet, sjarmen, gløden, speedometerne, størrelsen, vekten.

Det er både vanskelig og usmart å definere noe som objektivt best, men det jeg kan si er at den er definitivt den mest avhengighetsskapende forsterkeren jeg har hatt.

Dessverre ser jeg allerede nå at anlegget brukes litt for mye til å rettferdiggjøre de dyre rørene.. :( den står på nesten daglig mellom 17 til 23, og enda lenger i helgene når man holder seg hjemme. Anlegget brukes like mye til film, TV og spilling som til musikk og bakgrunnsmusikk.

Hadde sterioen stått i dedikert lytterom, så hadde jeg aldri vurdert å bytte den ut. Men med dagens situasjon må jeg kanskje vurdere transe en stund fremover. :(

Jeg har ikke helt bestemt meg, men hvis noen lukter litt kan jeg nås på PM. :)

HJJEELP til å finne alternative transer som spiller like involverende. :confused:

sammy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Skjønner problemstillingen din. Trenger strengt tatt ikke en kick-ass rørforsterker til tv og spill.

Han som solgte deg 508 bytta den ut med en Audia Flight FLS 10. Den hadde såpass mye rørlyd i seg at han tok det steget. Du kan eventuelt prøve en, kanskje blir du helt betatt også ;)

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Skjønner problemstillingen din. Trenger strengt tatt ikke en kick-ass rørforsterker til tv og spill.

Han som solgte deg 508 bytta den ut med en Audia Flight FLS 10. Du kan eventuelt prøve en, kanskje blir du helt betatt også ;)
    Hahah, tenkte å holde meg unna konkurs ihvertfall første kvartal i det nye året :p

sammy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Du må lese overskriften din oftere :p Konkurs er jo målet, hehe.

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Du må lese overskriften din oftere :p Konkurs er jo målet, hehe.
    Med helt nytt kvinnfolk og nyinnkjøpte Spendor SP100R2 ved trådens oppstandelse var konkurs utgangspunktet, ikke målet ;D

sammy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Aha, jeg som misforsto litt på overskriften.

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Skal ikke se bort fra at det skjer igjen. Drømmer daglig om Spendor D9 og Luxman L590AX II :p

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn