There's no cure for madness - Valfy's godlyd og konkurs

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Stigimon

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2005
    Innlegg
    522
    Antall liker
    305
    Sted
    Hommersåk
    Torget vurderinger
    26
    Litt lang leveringstid, ja, blir vel ut på nyåret engang, mulig en gang i februar. Da kan jeg bruke tiden til å planlegge plassering, ommøblere, selge unna andre ting, og glede meg til de kommer ... :) Kommer tilbake med bilder etc når ting er på plass, og jeg har hørt litt på dem. Livredd for at de ikke skal funke her hos meg, men noen ganger må man vel bare satse litt? :)
    Edit: Kan legge til at de har 'vintage look' disse også, men litt mindre i størrelse enn dine ... dvs 10 cm lavere, men veier 10kg mer ... :)
    Haha, jeg vet nok hvilke du snakker om! ;D
    Planlegger du å drive de med 216?

    Modig mann, jeg digger det!
    518IA er på vei også ... :) Fikk bra pakkepris på den komboen!
    Gratulerer med fantastiske (hvis jeg har rett) høyttalere, og en nydelig forsterker! Sikler litt på den selv, men jeg må kanskje muligens ha litt mer power..
    Misunnelig! ;D
    Ser at 518 i motsetning til 218 har preout... så da kan du fylle på med transistor i bunn evt
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Lite aktivitet her, skjerpings! Hva skjedde med alle de entusiastiske ansiktene? Hører dere bare musikk? :p
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    790
    Torget vurderinger
    8
    Hur går det med inspelning/justering valfy? Stora ändringar i placering och fintuning från den dag du fick de eller är det skynda långsamt som gäller?
    Har flytta på både høyttalere og lytteposisjon ca. 500 ganger allerede. Disse er virkelig kresne på plassering!

    Nå har jeg omsider funnet et godt kompromiss mellom bass, bredde og fokus i lydbildet. Nå er det ikke noen utfordring å få skikkelig bredde, da de klarer å spille veldig fokusert, selv med ingen toe-in.
    De blir nok aldri å spille optimalt på de 270cm jeg har i bredde. Hører at de har godt av litt plass mot sidevegg.

    Vil tippe det har vært 75% styring med justering og 25% nyting av musikk.

    Samtidig er de nok ikke ferdig innspilt..

    Men gøy er det! ;D
    Det er mye å hente på plassering og bruk av toe-in i følge Stereophile....

    "~Toe-in was tricky: I began with the big Spendors aimed directly at my listening seat, which worked well for popular and folk music. But when I moved on to solo-piano music, that setup produced a small and overprecise piano image with no real sense of scale. Minimizing the toe-in by 15 or 20°, such that the Spendors' inner cabinet walls were slightly visible from a centrally located listening seat, eliminated the fussiness and increased the scale by a surprising degree, while maintaining good bass and midbass balance, as well as preserving sufficient stereo-image specificity with studio recordings.
    Read more at http://www.stereophile.com/content/spendor-classic-sp100rsup2sup-loudspeaker-page-2#Yuhkmje8fiCqIzzE.99"
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    790
    Torget vurderinger
    8
    Høyst provisorisk lyddemping på gang. :rolleyes:

    Får du noen virkning ut av platene?

    Du skulle nevnt at du driver å teste ut rørforsterkere så kunne du fått låne med deg beistet jeg har stående (BAT VK75).....
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Høyst provisorisk lyddemping på gang. :rolleyes:
    Får du noen virkning ut av platene?

    Du skulle nevnt at du driver å teste ut rørforsterkere så kunne du fått låne med deg beistet jeg har stående (BAT VK75).....
    Ja, det ble fort mer behagelig å høre på musikk! Spesielt lyse kvinnevokaler roet seg veldig. Plystringen i Isn't She Lovely av Livingston Taylor ble veldig mye mer behagelig for ørene. Må herje mye mer med plassering, men tommel opp så langt!

    Fikk dog en veldig rar dip forbi -12dB ved 150 hz som jeg ikke har sett på målinger før. Satser på at jeg finner ut av det. :)

    Hadde definitivt vært morro å teste den BATen, men jeg har ikke annen pre for tiden enn den innebygde i W4S-DACen.
    Neppe helt optimalt. :)

    Venter fremdeles på svar fra en østlending ang. kjøp av en high end dac/pre... Den som venter osv..
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Der var Cornwall og Teach AI-3000 solgt. :( Desidert komponentene jeg har levd lengst med, og vært mest fornøyd med. Heldigvis godtok selger at jeg fikk kjøpe tilbake for samme pris om savnet blir for stort. ;D



    Heldigvis er AMR AM-777 snart på tur i posten! Integrert dac, rør i forforsterker og transistor i effektdelen. Denne skal visst nok spille MUSIKK. Når jeg blir rik igjen kan man oppgradere til DACen som heter DP-777 SE. Greit å ha planene klare. ;D

     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Plassering, akustikk, bassdip, basspeak..

    Lærerikt, frustrerende, sugent, morro, forferdelig.

    #dealwithit

     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har nettopp laget vegghengte kasser som jeg lagde av 18x98 mm kledningsbord. Gjæret alle hjørner og stivet de opp og hang de opp med 2 cm avstand til veggen. De er selvsagt fylt opp med 10cm isolasjon.
    Etter jeg fikk litt blod på tann lånte jeg en Lyngdorf integrert med room perfect. Etter å ha målt rommet og spilt 2 låter skjønte jeg at det ikke var noen vei utenom å bestille en.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Hehe. Puristen i meg vil ha det "godt nok" uten å styre noe digitalt, selvom jeg må innrømme at Dspeaker anti-mode 2.0 kommer godt med i målinger.

    Jeg vil ihvertfall lære så mye som mulig før jeg begynner å kalibrere _hele_ frekvensspekteret.

    Har du noen bilder av før- og ettermålinger med Lyngdorfen, eller får man ikke se hva den gjør?
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Jeg slapp en fis mens basskalibreringa gikk sin gang. Fikk omsider rettet opp i dippen jeg hadde rundt 50 Hz.

    Heretter blir det kun grønnerter til middag.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Hehe. Puristen i meg vil ha det "godt nok" uten å styre noe digitalt, selvom jeg må innrømme at Dspeaker anti-mode 2.0 kommer godt med i målinger.

    Jeg vil ihvertfall lære så mye som mulig før jeg begynner å kalibrere _hele_ frekvensspekteret.

    Har du noen bilder av før- og ettermålinger med Lyngdorfen, eller får man ikke se hva den gjør?
    Man får ikke sett målinger, men jeg fikk et lydbilde som var helt avgrunnsdypt og kanonfokusert. Instrumentplasseringen ble fantastisk og bassen kom på plass.
    Har plassert Maggisene slik at jeg får mest mulig påvirkning av lyden som spilles bakover og der de står nå fikk jeg ikke noe særlig bass. Det endret seg slik at høyttalerene ikke er til å kjenne igjen.
    Kommer på sikt til å gå for effekttrinn/monoblokker for å få mer pulver.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Tilbake til gammelt nick igjen. Førte jo monolog her etter at valfy forsvar. Later ihvertfall som det er årsaken, og går tilbake til et kallenavn jeg egentlig ikke liker..

    Kom igjen gutter! Kritiser, gi skryt, fortell hvor teit jeg er som selger Cornwall... Alle som kvitter seg med Klipsch Heritage angrer i ettertid, har jeg hørt.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.083
    Antall liker
    5.028
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Heldigvis er AMR AM-777 snart på tur i posten! Integrert dac, rør i forforsterker og transistor i effektdelen. Denne skal visst nok spille MUSIKK. Når jeg blir rik igjen kan man oppgradere til DACen som heter DP-777 SE. Greit å ha planene klare. ;D

    Jeg fikk høre på AMR AM-777 og CD-777 da jeg var hos Hallvar i august, og selv med de små Spendor SP3/1R² låt det helt magisk. Tipper du blir strålende fornøyd med dette oppsettet :)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.083
    Antall liker
    5.028
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Tilbake til gammelt nick igjen. Førte jo monolog her etter at valfy forsvar. Later ihvertfall som det er årsaken, og går tilbake til et kallenavn jeg egentlig ikke liker..

    Kom igjen gutter! Kritiser, gi skryt, fortell hvor teit jeg er som selger Cornwall... Alle som kvitter seg med Klipsch Heritage angrer i ettertid, har jeg hørt.
    Kritikken får andre ta seg av. Jeg bare minner om hva du skreiv i åpningsinnlegget:

    Lyden jeg VIRKELIG drømmer etter, vil aldri mine Cornwall klare å produsere. Dette innså jeg rett før helgen, da jeg hos ErdalStereo hørte Spendor SP100R2 på Audio Research drivverk og Sugden AI21 Series 2 (en billig sak, egentlig).

    De hadde en klarhet, og en mellomtone som var til å dø for. Jeg fikk umiddelbare frysninger på låter jeg aldri hadde hørt før.
    Å komme hjem hit etterpå å høre Leonard Cohen var en ganske stor skuffelse, ihvertfall rent vokalmessig.

    Jeg forstår jo selvsagt at mine Cornwall har kvaliteter som Spendorene må se langt etter, men jeg vet ikke hvor mye det bryr meg.
    Når jeg en sjelden gang virkelig spiller på Cornwall, så gliser jeg som en idiot og har det generelt dritgøy.
    Angrer dog fort etterpå når pipinga i øra melder seg.

    :)
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Se der ja, aktivitet allerede!!

    Ja, nå har jeg lest så mange ganger at disse bare er deilig musikalske, uten noen stor (og kortvarig) imponator-faktor. Høres helt glimrende ut for meg.

    Så er spørmålet om man senere skal oppgradere til PD-777 SE, og bruke AM-777 som ren effekt, eller heller handle vinylrigg for samme prisen... :rolleyes:
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Tilbake til gammelt nick igjen. Førte jo monolog her etter at valfy forsvar. Later ihvertfall som det er årsaken, og går tilbake til et kallenavn jeg egentlig ikke liker..

    Kom igjen gutter! Kritiser, gi skryt, fortell hvor teit jeg er som selger Cornwall... Alle som kvitter seg med Klipsch Heritage angrer i ettertid, har jeg hørt.
    Kritikken får andre ta seg av. Jeg bare minner om hva du skreiv i åpningsinnlegget:

    Lyden jeg VIRKELIG drømmer etter, vil aldri mine Cornwall klare å produsere. Dette innså jeg rett før helgen, da jeg hos ErdalStereo hørte Spendor SP100R2 på Audio Research drivverk og Sugden AI21 Series 2 (en billig sak, egentlig).

    De hadde en klarhet, og en mellomtone som var til å dø for. Jeg fikk umiddelbare frysninger på låter jeg aldri hadde hørt før.
    Å komme hjem hit etterpå å høre Leonard Cohen var en ganske stor skuffelse, ihvertfall rent vokalmessig.

    Jeg forstår jo selvsagt at mine Cornwall har kvaliteter som Spendorene må se langt etter, men jeg vet ikke hvor mye det bryr meg.
    Når jeg en sjelden gang virkelig spiller på Cornwall, så gliser jeg som en idiot og har det generelt dritgøy.
    Angrer dog fort etterpå når pipinga i øra melder seg.

    :)
    Haha, kjerringa har nok mye rett i at jeg like godt hadde passa i bunn av et akvarium, som gullfisk.

    Måtte ha vært euforisk når jeg skrev det der, for jeg måtte lese nesten alt før jeg skjønte at det var min tekst. Men det stemmer jo, takk! :p

    Spendorene har allerede gitt meg bedre musikkopplevelser enn Cornwall gjorde, hvis vi glemmer mettall og tækno på 100dB+.
    Det er spesielt mellomtona som støtt og stadig gir meg gåsehud, selv på musikk jeg egentlig ikke liker..
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.083
    Antall liker
    5.028
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Det er spesielt mellomtona som støtt og stadig gir meg gåsehud, selv på musikk jeg egentlig ikke liker..
    Da må det virkelig være noe Spendor gjør riktig over hele linja, for jeg har akkurat den samme opplevelsen med småtassene mine... :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.533
    Antall liker
    9.589
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    AMR saken du har på vei er et smykke.. tror den vil imponere deg veldig :)
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Det er spesielt mellomtona som støtt og stadig gir meg gåsehud, selv på musikk jeg egentlig ikke liker..
    Da må det virkelig være noe Spendor gjør riktig over hele linja, for jeg har akkurat den samme opplevelsen med småtassene mine... :)
    Faen har jeg kasta bort titusener på mine for da!? :p
    AMR saken du har på vei er et smykke.. tror den vil imponere deg veldig :)
    Aye! :) Tør du si noe om den integrerte dacen? Bli nødt til å bruke den en stund fremover..

    Blir veldig nakent og rart med bare en lydboks i racket..
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Grønnerter til lunch. Blir en bra musikkdag!

     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Bom
     
    Sist redigert:

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    En aldri så liten test. Aner ikke hvordan det høres ut..


    Edit: Slettet
     
    Sist redigert:

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    949
    Antall liker
    1.060
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Fra amerikansk brutalitet til britisk høflighet. Lykke til så mye, og nyt din Cohen og Nirvana i fulle drag!
    Du må gjerne komme innom å høre hvordan Tool spiller på disse "høflige" Spendorene mine! >:D;)
    Blir vel litt langt å reise, men det hadde vært artig!
    Hadde falt av denne tråden, men driver nå og leser meg opp. Ligger faktisk i sofaen og sipper, mens jeg «trøsteleser» på sentralen.. Alt pga f*#ing$ Bring som har rota med pakken min med LM 218..

    Liker du Tool har du sikkert sjekket ut Money Shot med Puscifer:)
     

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    638
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Bring har det med å f*#ke det til beklageligvis.

    En pakke som skulle fra Oslo til beste Vestland endte i Trondheim av alle steder...
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    949
    Antall liker
    1.060
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    En slags trøst å høre at det er flere som har ventet og sverget;)
    Måtte ringe og etterlyse den i ettermiddag. Sporingen viste at det gikk som en rakett fra Kråkerøy til Hamar. Der ble det stopp. I 28 timer. Så sluttet sporings-lenken å virke, og jeg ble litt kvalm..
    –Den står her. Vi har rota litt, sa dama. Vurderte å ta bilen de 7 milene ned til Hamar, i sinne, og hente forsterkeren, men besinnet meg. Kostet 650 kroner i frakt, så grådigheten og fornuften innhentet meg.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    En slags trøst å høre at det er flere som har ventet og sverget;)
    Måtte ringe og etterlyse den i ettermiddag. Sporingen viste at det gikk som en rakett fra Kråkerøy til Hamar. Der ble det stopp. I 28 timer. Så sluttet sporings-lenken å virke, og jeg ble litt kvalm..
    –Den står her. Vi har rota litt, sa dama. Vurderte å ta bilen de 7 milene ned til Hamar, i sinne, og hente forsterkeren, men besinnet meg. Kostet 650 kroner i frakt, så grådigheten og fornuften innhentet meg.
    7 mil?? Vi har lengre på butikken oppe i Nordnorge! Gjort unna på to raske timer.. Jeg hadde fått saftige abstinenser av å vente på en 218 kun 7 mil unna...

    Når vi først denger Bring, så var jeg vitne til at sjåføren som leverte min 218 behandla eska som en sekk poteter. HVA FAEN FEILER DET FOLK? :(
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.083
    Antall liker
    5.028
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Når vi først denger Bring, så var jeg vitne til at sjåføren som leverte min 218 behandla eska som en sekk poteter. HVA FAEN FEILER DET FOLK? :(
    Diagnosebildet er nok ganske sammensatt, men det kan kanskje være en variant av schizofreni der stemmer i hodet sier noe ala "jeg driter i hva som er i disse eskene, denne jobben er uansett møkkakjedelig". På flyplassene kan man for øvrig se det samme når det gjelder håndtering av bagasje, kanskje med et litt mer aggressivt tilsnitt :rolleyes:
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Når vi først denger Bring, så var jeg vitne til at sjåføren som leverte min 218 behandla eska som en sekk poteter. HVA FAEN FEILER DET FOLK? :(
    Diagnosebildet er nok ganske sammensatt, men det kan kanskje være en variant av schizofreni der stemmer i hodet sier noe ala "jeg driter i hva som er i disse eskene, denne jobben er uansett møkkakjedelig". På flyplassene kan man for øvrig se det samme når det gjelder håndtering av bagasje, kanskje med et litt mer aggressivt tilsnitt :rolleyes:
    Kanskje transport og flyselskapene ville vært tjent med å slutte og ansette orangutanger til godshåndtering. På Gardermoen har jeg sett bagasjekastere som tar skikkelig sats når de kaster koffertene fra båndet og inn i trallene, som om de gjorde sitt beste, mest oppriktige forsøk på å ødelegge det som ødelegges kan. Det er helt utrolig at de får lov.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Sist jeg fløy fra Vestnorge til Nordnorge hadde jeg ikke noe bedre å gjøre enn å følge med på apekattene som laster bagasje. Så forsåvidt greit ut, helt til en tilsynelatende tung pappeske falt av transportbåndet ut av flyet og smalt i bakken. Apekattene heiv den så på vogna igjen, og lata fint som ingenting. Det virka som helt normal prosedyre..

    Jeg skjønner at enkelte ikke er superfornøyd med jobben sin, men litt yrkesstolthet skal man faen med ha! Fjåttkuka!
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Oioioi!

    spor.png


    Edit: Kanskje lurt å fjerne sporingsnummer. De er ikke akkurat veldig strenge med ID-sjekk på posten.:rolleyes:
     
    Sist redigert:

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    AMR en ankom Oslo i går 1903, og er enda ikke kommet seg til Bergen. Det betyr at jeg har den tidligst mandag, fml. :(


    Edit: Som trøst har stativene mine ankommet! ;D
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.083
    Antall liker
    5.028
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    En riktig god «gåsehud-mellomtone»-helg ønskes herfra også :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn