har lest en del om div spillere og har fått lyst på en thorens 125 med feks en sme 3009 arm. Det koster jo fort noen tusenlapper. Hvor bra er denne hvis jeg sammenligner med andre spillere i prisklassen? I forhold til en ny spiller?
Virkelighetens Serie III armer heter faktisk SME 3009 Series III, men ligner altså ikke på de opprinnelige 3009 armene i det hele tatt. SME 3009 Series I og II var J-formede, Series III S-formet med avtagbart armrør. Series III er laget for høykompliante pickuper, Series II kom i flere varianter, av dem er S2 (fast headshell) og S2/Improved (løst headshell) lette armer, mens Series II og Series II/R var tyngre armer laget for stivere pickuper. Her gjelder det å holde tungen i rett munn, skal man finne ut av det .Audiomix skrev:Veldig bra
Husk bare at en slik spiller + arm passer best sammen med MM pu. Det er langt fra en dårlig kombinasjon.
Husk også at det er lett å gå vill i SME armene. Jeg lært litt her om dagen
Ta en titt på tysk ebay og andre steder med godt utvalg i Thorens + SME. Det selges en del 3009 armer som i vikrligheten er Serie III armer. Jeg vet ikke hvem som er best, men de er ikke like.
Jeg har erfaring med 3009/S2 Improved (som jeg har hatt siden 1980), 3009 Series II (gammel type) og Series III i tillegg til 309 med alu og magnesium armrør. I tillegg har jeg brukt en 3012 Series II. På S2 Improved byttet jeg for en tid siden knivlageret fra plast til bronse og opplevde at bassen ble mer fast og konsis en hva tilfellet var tidligere. Pickupen jeg brukte (og fortsatt bruker) i den armen er en Shure M75 med Jico SAS nål og jeg opplever det som en meget god match. Bruker den så godt som daglig i min diy platespiller.Audiomix skrev:Kunne vært interessant hå få vite din mening om hvordan disse armene er?
Hvordan rangerer du de forskjellige 3009 og Serie III armene? Ikke en lang avhandling men litt nyttig informasjon for mange nybegynnere.
"Vant" for øvrig en TD165 på ebay i går kveld. En ny lærdom / erfaring?
Stemmer nok at B-utgaven kom med andre armer enn Thorens sine egne. B står for Base, og de ble levert fra Thorens uten arm. Jeg har en TD160B MkII og den fikk jeg uten arm, men med base for SME. Skal prøve Serie III i den med tid og stunderAudiomix skrev:Takk skal du ha.
Min TD160B ble levert med Serie III originalt
De kan stilles om fra 110 til 220 volt. Det er snakk om å bytte en sikring og sette den i en annen holder. Så ikke spesielt vanskelig operasjon. Hvis den er for 110V er sannsynligheten stor for at den også er stilt for 60Hz. Da må stroboskopet justeres. Heller ingen vanskelig operasjon.Nickhifi skrev:Takk for mye fin info!
Det står i i noen spesifikasjoner at den kan kjøre på 220/110 Volt. Finnes det en bryter for å bytte fra 220 til 110, eller er det snakk om forskjellige versioner med forskjellige motorer?