thorens 125 eller nyere spiller

Nickhifi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.07.2005
Antall liker
0
har lest en del om div spillere og har fått lyst på en thorens 125 med feks en sme 3009 arm. Det koster jo fort noen tusenlapper. Hvor bra er denne hvis jeg sammenligner med andre spillere i prisklassen? I forhold til en ny spiller?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Veldig bra :)
Husk bare at en slik spiller + arm passer best sammen med MM pu. Det er langt fra en dårlig kombinasjon.
Husk også at det er lett å gå vill i SME armene. Jeg lært litt her om dagen ;)
Ta en titt på tysk ebay og andre steder med godt utvalg i Thorens + SME. Det selges en del 3009 armer som i vikrligheten er Serie III armer. Jeg vet ikke hvem som er best, men de er ikke like.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Jeg fikk en Thoren TD125 for 1500 kr og kjøpte senere en SME3009 Improved for 2000 kr. Med en klassisk Shure N75 pickup låter det fortreffelig. Bare pass på at spilleren går stabilt , sjekk om stroboskopet står dønn stille. Ny rem bestilte jeg fra tyskland, sjekk ut www.Vinylengine

Sleivn

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Audiomix skrev:
Veldig bra :)
Husk bare at en slik spiller + arm passer best sammen med MM pu. Det er langt fra en dårlig kombinasjon.
Husk også at det er lett å gå vill i SME armene. Jeg lært litt her om dagen ;)
Ta en titt på tysk ebay og andre steder med godt utvalg i Thorens + SME. Det selges en del 3009 armer som i vikrligheten er Serie III armer. Jeg vet ikke hvem som er best, men de er ikke like.
Virkelighetens Serie III armer heter faktisk SME 3009 Series III, men ligner altså ikke på de opprinnelige 3009 armene i det hele tatt. SME 3009 Series I og II var J-formede, Series III S-formet med avtagbart armrør. Series III er laget for høykompliante pickuper, Series II kom i flere varianter, av dem er S2 (fast headshell) og S2/Improved (løst headshell) lette armer, mens Series II og Series II/R var tyngre armer laget for stivere pickuper. Her gjelder det å holde tungen i rett munn, skal man finne ut av det ;).
En 3009 Series II og II/R kan godt brukes med MC pu. Jeg har en Series II som jeg bruker med SPU Gold. Har da ekstra motvekt på armen.

mvh Trond Kjetil

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Har jeg lært litt i dag også da :)
Det eneste stedet jeg ser nevnt 3009 ifm Serie III er på protactoren (tror jeg).
Sjekket Vinylengine da jeg hadde kjøpt min Serie III nummer to. Der står faktisk Serie III oppført etter de forskjellige 3009 typene. Før Serie IV og V.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Audiomix, du har faktisk rett i at det eneste stedet i SMEs egne trykksaker det står 3009 Series III er monteringsmalen (ikke protraktoren ;) ) som følger med armen.
Så hva de egentlig mente å kalle armen i Sussex vet nok bare de selv. Gamlingen har vandret hen, så der er det ingen hjelp å få, dessverre.
Naturlig skulle det være å kalle den Series III og bare det, ettersom IV og V kom etter. Ikke nok med det, så kom de attpåtil med Serie 300 etter det igjen. Lett skal det ikke være...

Bare det å holde rede på alle variantene av 3009 Series II (S2) kan være et slit... Uansett, en av dem er et bra valg på en TD125. I det hele tatt er det mange valgmuligheter med en TD125.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Kunne vært interessant hå få vite din mening om hvordan disse armene er?
Hvordan rangerer du de forskjellige 3009 og Serie III armene? Ikke en lang avhandling men litt nyttig informasjon for mange nybegynnere.
"Vant" for øvrig en TD165 på ebay i går kveld. En ny lærdom / erfaring?

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Audiomix skrev:
Kunne vært interessant hå få vite din mening om hvordan disse armene er?
Hvordan rangerer du de forskjellige 3009 og Serie III armene? Ikke en lang avhandling men litt nyttig informasjon for mange nybegynnere.
"Vant" for øvrig en TD165 på ebay i går kveld. En ny lærdom / erfaring?
Jeg har erfaring med 3009/S2 Improved (som jeg har hatt siden 1980), 3009 Series II (gammel type) og Series III i tillegg til 309 med alu og magnesium armrør. I tillegg har jeg brukt en 3012 Series II. På S2 Improved byttet jeg for en tid siden knivlageret fra plast til bronse og opplevde at bassen ble mer fast og konsis en hva tilfellet var tidligere. Pickupen jeg brukte (og fortsatt bruker) i den armen er en Shure M75 med Jico SAS nål og jeg opplever det som en meget god match. Bruker den så godt som daglig i min diy platespiller.

3009 Series II kjøpte jeg for vel ett år siden og har brukt den med Ortofon SPU Gold og en Koetsu Onyx. Series II har stål i knivlageret. Det er en tyngre arm som er godt egnet til mc pickuper. Med ekstra motvekt fungerer den godt til SPU. Den armen bruker jeg nå med SPU i min Thorens TD 121. Spiller utrolig deilig særlig på 60-talls og tidlig 70-talls innspillinger.

Series III har jeg i grunnen aldri blitt helt fortrolig med. Jeg har prøvd den med Shure M75 og Shure V15II, men uten at jeg har fått den helt til. Mulig at jeg vil få bedre resultat med en stivere pickup og silikon i dempekaret. Knivlageret er her av et plastmateriale. Det er jo også en mulighet for at armen ikke er helt god i horisontallageret. NRK bruker jo S-versjonen av Series III med Shure M75ED de få gangene de spiller vinylskiver. Den har ikke demping. Ellers så er forskjellen på Series III og Series IIIs at førstnevnte har justeringsskruer for alle innstillinger, mens s-versjonen er litt "grovere". Bortsett fra det er de like.

3012 prøvde jeg med Koetsuen og likte den meget godt. Fikk ikke balansert armen med SPU på grunn av manglende motvekt, men nå har jeg mulighet til å prøve. Har faktisk 2 stk 3012 i hus nå, men dessverre er ingen av dem mine :(

Ut fra de erfaringene jeg har, foretrekker jeg Series II framfor Series III.

TD165 var en billigere utgave av TD160. Den ble levert med TP11 tonearm. Kom samtidig med TD160 (første gang i 1972). TD160 ble levert med TP16 tonearm.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Takk skal du ha.
Min TD160B ble levert med Serie III originalt :)

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Audiomix skrev:
Takk skal du ha.
Min TD160B ble levert med Serie III originalt :)
Stemmer nok at B-utgaven kom med andre armer enn Thorens sine egne. B står for Base, og de ble levert fra Thorens uten arm. :) Jeg har en TD160B MkII og den fikk jeg uten arm, men med base for SME. Skal prøve Serie III i den med tid og stunder ;)

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Armen på den spilleren er en 3009 S2/Improved.

Forskjellen på TD125 og TD125mkII (jeg går ut fra at det er det du mener :) ) er at sistnevnte har forbedret styreelektronikk til motoren, var originalt utstyrt med TP16 tonearm (utgaven som ble levert med Thorens-arm) i stedet for TP25 (litt trist akkurat det da) og motoren hadde oppstartsclutch som gjorde at reima fikk mindre belastning ved start og stopp.

Den du har bilde av er utgaven som ble levert uten arm, den har to skyvebrytere. Utgavene med thorens-arm hadde i tillegg en skyvebryter for armliften.

Nickhifi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.07.2005
Antall liker
0
Takk for mye fin info!
Det står i i noen spesifikasjoner at den kan kjøre på 220/110 Volt. Finnes det en bryter for å bytte fra 220 til 110, eller er det snakk om forskjellige versioner med forskjellige motorer?

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Nickhifi skrev:
Takk for mye fin info!
Det står i i noen spesifikasjoner at den kan kjøre på 220/110 Volt. Finnes det en bryter for å bytte fra 220 til 110, eller er det snakk om forskjellige versioner med forskjellige motorer?
De kan stilles om fra 110 til 220 volt. Det er snakk om å bytte en sikring og sette den i en annen holder. Så ikke spesielt vanskelig operasjon. Hvis den er for 110V er sannsynligheten stor for at den også er stilt for 60Hz. Da må stroboskopet justeres. Heller ingen vanskelig operasjon.

Topp Bunn