Tidal HiFi vs Deezer HiFi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MarkusH

    Gjest
    Her går det i CD rett i CD-spiller, CD rippa inn i FLAC på PC og Spotify via ipad/ipod (med blåtann til DAC). Personlig hører ikke jeg forskjell på noen av disse, synes blåtann fungerer litt så som så, men det er lettvint.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.578
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde besøk av en i familien som også er musikkinteressert (hifi). Jeg skulle presentere han for den nye dacen jeg hadde kjøpt, selv hadde jeg blitt godt fornøyd med den etter å ha lyttet mye på den i noen dager. Når han kom så opplevde jeg noe rart, lyden var ikke det samme lenger - bassen slapp - dynamikken dårligere og diskanten for eksempel på cymbaler hadde mindre sprut i toppen. Dette var da med Tidal Hifi. Dette er noe jeg fortalte til han - at det noe som ikke stemmer hos meg. Etter han hadde gått måtte jeg finne ut hva som var feil. Det viste seg at min squeezebox touch hadde koblet av hifiversjonen av Tidal og kjørte på vanlig 320kbps. Når jeg etterpå koblet opp flac igjen så var alt på "plass" igjen. Hvis ikke dette er god nok test for meg så vet ikke jeg. Jeg mener at det er forskjell på for eksempel Spotify og Tidal Hifi

    Mulig jeg bare innbiller meg det, eller bare hadde flaks..
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde besøk av en i familien som også er musikkinteressert (hifi). Jeg skulle presentere han for den nye dacen jeg hadde kjøpt, selv hadde jeg blitt godt fornøyd med den etter å ha lyttet mye på den i noen dager. Når han kom så opplevde jeg noe rart, lyden var ikke det samme lenger - bassen slapp - dynamikken dårligere og diskanten for eksempel på cymbaler hadde mindre sprut i toppen. Dette var da med Tidal Hifi. Dette er noe jeg fortalte til han - at det noe som ikke stemmer hos meg. Etter han hadde gått måtte jeg finne ut hva som var feil. Det viste seg at min squeezebox touch hadde koblet av hifiversjonen av Tidal og kjørte på vanlig 320kbps. Når jeg etterpå koblet opp flac igjen så var alt på "plass" igjen. Hvis ikke dette er god nok test for meg så vet ikke jeg. Jeg mener at det er forskjell på for eksempel Spotify og Tidal Hifi

    Mulig jeg bare innbiller meg det, eller bare hadde flaks..
    Der ser du;) og enkelte sier det ikke er forskjel, alt er likt. Hører ikke forskjel. ;D.
    For å si det sånn hos meg er det stor forskjel på Spotify og Tidal HiFi/Deezer HiFi
    Med Spotify hørers ikke dei overharmoniske lydene fra foreksempel gitarstrenger og kasse. ;)
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    804
    Antall liker
    424
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Hører overharmoniske så det holder her, på Spotify premium. Lett å høre forskjeller på forskjelige cymbaler også. Luftig og stort lydbilde. Holder ikke mot vinylriggen, men ok.

    Mvh
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Selvfølgelig er det forskjell på Tidal Hifi og Spotify Premium. Men en stor andel av Hifisentralens medlemmer er såpass gamle at de ikke hører forskjell lenger. Jeg er selv på vei, og hører mindre forskjell i dag enn for ti år siden. For ti år siden testet jeg riktignok med mp3 i 320 kbps og FLAC, rippet fra samme CD-er. Da var mastring og hardware identisk. I fjor vinter testet jeg forskjell på Tidal Hifi og Spotify Premium med å rett og slett leve kun med sistnevnte. Fortsatt hørte jeg tydelige forskjeller mellom lossless og lossy, men forskjellene var mindre enn da jeg testet for omtrent ti år siden.

    Det er neppe overraskende for noen at hørselen svekkes med alderen, selv om en har passet så godt på den som jeg har. Det som er overraskende er at det finnes menn som bedriver denne hobbyen og som er i femti- eller sekstiårene, og tror at deres hørsel er sammenlignbar med en tretti-førtiåring som har passet på hørselen sin og ikke pådratt seg noen hørselskader. Det finnes sikkert mange her inne som har jobbet i jobber som er en fare for hørselen, eller har tilbrakt mye tid på metallkonserter langt framme mot scenen i sine yngre dager. Eller hva det måtte være som kan ha ført til hørselstap. Disse burde være forsiktige med å konkludere om slike ting som bitrate og oppløsning for de som har mer funksjonsfrisk hørsel.
     

    *RBJ*

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2009
    Innlegg
    127
    Antall liker
    59
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    12
    Selvfølgelig er det forskjell på Tidal Hifi og Spotify Premium. Men en stor andel av Hifisentralens medlemmer er såpass gamle at de ikke hører forskjell lenger. Jeg er selv på vei, og hører mindre forskjell i dag enn for ti år siden. For ti år siden testet jeg riktignok med mp3 i 320 kbps og FLAC, rippet fra samme CD-er. Da var mastring og hardware identisk. I fjor vinter testet jeg forskjell på Tidal Hifi og Spotify Premium med å rett og slett leve kun med sistnevnte. Fortsatt hørte jeg tydelige forskjeller mellom lossless og lossy, men forskjellene var mindre enn da jeg testet for omtrent ti år siden.

    Det er neppe overraskende for noen at hørselen svekkes med alderen, selv om en har passet så godt på den som jeg har. Det som er overraskende er at det finnes menn som bedriver denne hobbyen og som er i femti- eller sekstiårene, og tror at deres hørsel er sammenlignbar med en tretti-førtiåring som har passet på hørselen sin og ikke pådratt seg noen hørselskader. Det finnes sikkert mange her inne som har jobbet i jobber som er en fare for hørselen, eller har tilbrakt mye tid på metallkonserter langt framme mot scenen i sine yngre dager. Eller hva det måtte være som kan ha ført til hørselstap. Disse burde være forsiktige med å konkludere om slike ting som bitrate og oppløsning for de som har mer funksjonsfrisk hørsel.
    Veldig godt poeng!
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    915
    nekter å tro at de nyanseforskjellene har noe med bitrate over 320kbit å gjøre. i hifisentralens store lille blindtest her inne for 10-15år siden klarte ikke panelet skille ut 128kbit mp3 fra original engang, og det var på cd hjemme i kjente omgivelser. den kopien var selvfølgelig nøye nivåjustert osv.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Merker mest forskjellen over en times tid, blir litt trett i hodet og lei av Deezer og Tidal ACC mens Tidal HiFi/Master,CD og det meste på Spotify funker fett hele dagen.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    nekter å tro at de nyanseforskjellene har noe med bitrate over 320kbit å gjøre. i hifisentralens store lille blindtest her inne for 10-15år siden klarte ikke panelet skille ut 128kbit mp3 fra original engang, og det var på cd hjemme i kjente omgivelser. den kopien var selvfølgelig nøye nivåjustert osv.
    Du kan nekte så mye du vil, men det finnes ingen annen forklaring. Årsaken til at jeg utførte en litt seriøs test for ti år siden var at jeg hadde en kompis og nabo som er kjent bassist i Bergen, både innenfor rock og jazz. Han avviste mp3 totalt, hadde hørt det tidligere og det låt dårlig. Det at mp3 låt dårlig nektet jeg for å være med på så jeg laget denne blindtesten spesielt for ham og meg selv.

    Konklusjon: Han måtte etter testen medgi at jeg hadde rett, mp3 i 320 kbps låter ikke dårlig. Det er hørbare forskjeller, men lossy låt langtfra så dårlig som han hadde oppfattelse av fra før. Så denne testen foretok jeg med den bias å motbevise at mp3 låter dårlig, og hvis et av formatene var forhåndsutpekt som en form for vinner så var det faktisk lossy og ikke lossless, så jeg satt ikke med et håp i bakhodet om at lossless skulle banke lossy, tvert imot.
     

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    Jeg foretok en sammenligning mellom Tidal og Spotify i helgen, og må innrømme at jeg hørte forskjell i lydkvalitet på den siste skiva til Krall. Da switchet jeg frem og tilbake mellom versjonen på Spotify og master-versjonen på Tidal. Spilte av i 44.1k gjennom Spotify og 48k via Tidal.

    I mine ører var lydbildet fra Tidal totalt sett både fyldigere/større og hadde noe mer "ro".

    ....men på de fleste spor sliter jeg også med å høre forskjell.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    . Så synest jeg det er veldig rart at Spotify er på trappene med HiFi versjon, det er vel ikke for gøy dem gjør det, kansje det har med lydkvaliteten ;D.
    Det er et godt spørsmål. Jeg tror de tenker at det kan være en fordel for at flere ønsker å bruke dem og at de kan tjene mer. Når til og mer lydnerder er uenige om dette hører eller ikke så kan du tenke deg hva majoriteten som ikke bryr seg så mye tenker. Men det høres jo mye flottere ut med lossless enn mp3 som ikke har noen godt rykte.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Hører du ikke forskjell på Tidal Hi-Fi og spotify så har du kanskje ikke så bra hørsel ?
    Det er et realt spørsmål det. Grunnen til at jeg dro frem blindtest på kabler var for å si at jeg neppe har dårlig hørsel når jeg kunne plukke ut et knippe signalkabler blindt. Men dette er endel år siden og har har hørselen blitt dårligere? Jeg gikk lite på konserter i yngre år, men det har blitt mange de siste årene og mye lytting med headfi. Er nå blitt 47år. Men så er det noen år siden jeg lyttet mye på på egne rippet musikk og sammenlignet mpr med lossless. Enn så mye jeg prøvde så måtte jeg gi opp. Men kanskje er det noe i det at hørelen har blitt mindre selektiv. Vet ikke. Jobber med lyd også. Samtidig tror jeg også at det er endel som lar seg lure av hjernen. Jeg mener selv at jeg er nokså flink til å unngå dette. Men alså det jeg undres over er at jeg ikke finner noen logisk forklaring på mye av forskjellene andre opplever. Jeg spurte om hvordan et digitalt signal kan ha mer dynamikk enn et annet når kilden er den samme og det ikke har blitt mer komprimert (det kan jeg ikke høre at streamingtjeneste gjør). Jeg har aldri opplevd dynamikkforkjeller på avspillingsystemer og det har ikke noe med svakere oppfattelse av diskant å gjøre. Og hvordan det kan være forskjell på "kropp", fylde og tonalt sett er noe jeg søker en forklaring på hvis jeg skal tro på det.

    Det er nesten enorme forskjeller på innspillinger så forskjeller på kilde er i beste fall mikroskopiske i forhold.
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    256
    Antall liker
    308
    Der ser du;) og enkelte sier det ikke er forskjel, alt er likt. Hører ikke forskjel. ;D.
    For å si det sånn hos meg er det stor forskjel på Spotify og Tidal HiFi/Deezer HiFi
    Med Spotify hørers ikke dei overharmoniske lydene fra foreksempel gitarstrenger og kasse. ;)
    Jeg ble litt nysgjerrig på dette, og prøvde med "Brothers in arms" Fra Dire Straits for å sjekke her om dagen, og ja, man hører mer av strengene på vanlig CD enn man gjør på Spotify. Hadde ikke giddet å si noe, før du nevnte dette.
    Likevel synes jeg Spotify er så nært at det blir litt det samme, såfremt man ikke nilytter da, da vil man jo ha det beste :)

    Eneste jeg sliter med nå er lyttetretthet, vet ikke om det er rommet eller hva det er.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Der ser du;) og enkelte sier det ikke er forskjel, alt er likt. Hører ikke forskjel. ;D.
    For å si det sånn hos meg er det stor forskjel på Spotify og Tidal HiFi/Deezer HiFi
    Med Spotify hørers ikke dei overharmoniske lydene fra foreksempel gitarstrenger og kasse. ;)
    Jeg ble litt nysgjerrig på dette, og prøvde med "Brothers in arms" Fra Dire Straits for å sjekke her om dagen, og ja, man hører mer av strengene på vanlig CD enn man gjør på Spotify. Hadde ikke giddet å si noe, før du nevnte dette.
    Likevel synes jeg Spotify er så nært at det blir litt det samme, såfremt man ikke nilytter da, da vil man jo ha det beste :)

    Eneste jeg sliter med nå er lyttetretthet, vet ikke om det er rommet eller hva det er.
    Uff da, lyttetretthet er ikke bra, har du veldig tørr luft i stua ? Lydopplevelsen forandrer seg med luftfuktigheten. Veldig tørr luft som vi gjerne har inne om vinteren kan gi denne effekten. Prøv å tørk klærne i stua neste gang du vasker og sjekk om du blir mindre lyttetrett:)
    Nei, jeg tuller ikke.
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    256
    Antall liker
    308
    Litt tørt er det jo, 45 atm. Kunne satt på luftfukteren en stund :) Skader jo ikke lissom. :D Takk for tipset, uansett er det jo bra for huden også :)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Litt tørt er det jo, 45 atm. Kunne satt på luftfukteren en stund :) Skader jo ikke lissom. :D Takk for tipset, uansett er det jo bra for huden også :)
    atm skjønner jeg ikke riktig, hos oss har vi 15-16% luftfuktighet inne når det er kaldt ute. Nå har jeg åpnet halve lokket på akvariumet og det hjelper litt. (Må etterfylle et par liter i døgnet) Vi har en måler fra Clas som viser luftfuktighet og temperatur. Under 20% i et oppholdsrom med temperatur på rundt 22-23 grader er absolutt ikke bra for møbler og oss.
    20180314_164125.jpg
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    256
    Antall liker
    308
    45% luftfuktighet for øyeblikket. Atm = At the moment. Ofte brukt acronym 'On the line' (online) :D :D
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    45% luftfuktighet for øyeblikket. Atm = At the moment. Ofte brukt acronym 'On the line' (online) :D :D
    Da kan ikke lyttetrettheten skyldes tørr luft. Det må være noe annet.
    Bælm innpå 1 stk IPA og 2 pils, sett på AC/DC og se/hør om det hjelper. :p

    Om ikke det heller hjelper, bygg eller kjøp nye høyttalere.....:rolleyes:
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Opplever også relativt betydelige forskjeller på spotify - tidal. Spotify låter bra, tidal låter bedre. CD låter enda litt bedre. Men bruker spotify. Godt nok lydmessig, og super plattform.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    45% luftfuktighet for øyeblikket. Atm = At the moment. Ofte brukt acronym 'On the line' (online) :D :D
    45% er bra, mer enn nok. Du har jo xtz høyttalere, de har jeg også hatt tidligere. Jeg har gått fra xtz til Focal og var plaget av skarp diskant og lyttetretthet sammen med Sony MosFet forsterkere... Nå fikk jeg inn Dynaudio Focus 110 og det var som å komme til himmelen. Jeg gleder meg til å slå på anlegget. Står opp klokken.7 om morgenen fordi jeg vil høre mer;). Og for å komme On-Topic; Jeg nærmer med seksti og hører forskjell på Spotify og Tidal Hifi. Jeg synes Tidal Hifi gjennom Node2 og Rotel RDD-1580 DAC er verdt hver krone. Helt super lyd, særlig når jeg får høre litt Masters....
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    256
    Antall liker
    308
    45% luftfuktighet for øyeblikket. Atm = At the moment. Ofte brukt acronym 'On the line' (online) :D :D
    Da kan ikke lyttetrettheten skyldes tørr luft. Det må være noe annet.
    Bælm innpå 1 stk IPA og 2 pils, sett på AC/DC og se/hør om det hjelper. :p

    Om ikke det heller hjelper, bygg eller kjøp nye høyttalere.....:rolleyes:
    Jeg liker ikke pils (grøss) ei heller AC/DC, ingen idé hva IPA er :p Og nei, nye høyttalere er helt utelukket. Tror kanskje det er vindusveggen som reflekterer så mye, kan ikke gjøre så mye med det dessverre. Ikke mitt hjem :)
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    256
    Antall liker
    308
    45% luftfuktighet for øyeblikket. Atm = At the moment. Ofte brukt acronym 'On the line' (online) :D :D
    45% er bra, mer enn nok. Du har jo xtz høyttalere, de har jeg også hatt tidligere. Jeg har gått fra xtz til Focal og var plaget av skarp diskant og lyttetretthet sammen med Sony MosFet forsterkere... Nå fikk jeg inn Dynaudio Focus 110 og det var som å komme til himmelen. Jeg gleder meg til å slå på anlegget. Står opp klokken.7 om morgenen fordi jeg vil høre mer;). Og for å komme On-Topic; Jeg nærmer med seksti og hører forskjell på Spotify og Tidal Hifi. Jeg synes Tidal Hifi gjennom Node2 og Rotel RDD-1580 DAC er verdt hver krone. Helt super lyd, særlig når jeg får høre litt Masters....
    Dette er jo veldig OT da, bare ha meg unnskyldt TS. Jeg digger denne XTZ lyden, så jeg vil prøve hva som helst for å få de til å fungere optimalt. Skal bestille jumpere til filteret så kanskje -4db på diskant kan hjelpe litt. Jeg hører forskjell på CD og Spotify, men ikke så mye at jeg gidder å lage noe vesen ut av det :)
     

    Joe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2005
    Innlegg
    243
    Antall liker
    53
    Sted
    Sweetspot
    Torget vurderinger
    2
    Det interessante med denne diskusjonen må jo være det trådstarter opplever. At det er forskjeller på to tilsynelatende like tjenester.

    Hvis jeg skal betale for en tjeneste som tilbyr lossless kvalitet,
    må jeg jo være sikker på at jeg får akkurat det. Ikke filer det er tuklet med.

    Tror jeg holder meg til å streame fra egen NAS en stund til.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den tiden jeg kjørte ASIO-bridge fikk jeg sjekket alle filer jeg spilte, og kun et album var under lossless. Det var det også merket som. Det finnes sikkert mange flere, også noen som seiler under falskt flagg, men det er ikke noe stort problem med min musikksmak i alle fall.
     

    miombo

    Fersking
    Ble medlem
    14.03.2018
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Lydvariasjoner

    Hei, interessant diskusjon. Selv har jeg kopiert hele cd samlingen til hard disk. Bruker også roon. Spiller gjennom Devialet D200 og Sonus Faber Elipsa. Digitale signaler er vel lette å gjengi om de kommer upåvirket frem til der de skal oversettes. Det er viktig å ha en ufarget og svart bakgrunn. Er det på plass kan man vel diskutere opplevelse av lyden. I tillegg til hardisk strømmer jeg fra Tidal HiFi. Startet med Spotify, men har mer eller mindre parkert den fordi lyden er entydig bedre fra Tidal. Jeg vil bruke ordene klarhet og naturlighet. Har flere ganger forsøkt tilbake til Soptify på grunn av utvalget, men synes det lyder tynt og går tilbake til Tidal igjen. Det som forundrer meg litt er at selv innspillinger av ordinær kvalitet på Tidal lyder mer naturlig enn samme innspilling fra harddisk/cd. Alt dette selv om jeg har marginal kapasitet på nett linje fordi jeg bor litt landlig. Jeg er selv litt forbauset over det jeg opplever. Driver å skal få en vinylspiller opp å gå så når det er i orden får jeg testet ut i forhold til det også. Deezer har jeg ikke prøvd så kan ikke vurdere den. Ser frem til flere innspill i saken.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Siden min Devialet nå støtter Spotify connect måtte p.g.a denne tråden jeg teste det i dag. 30 min og det var nok, fortsetter med Tidal. Ikke helt samme forutsetninger da Roon ikke støtter Spotify, men direkte avspilt fra Devialet så burde det være det best jeg klarer å få til fra Spotify hos meg. Spilte greit nok fra Spotify men ble kjapt "lyttetrett". Kan være at Roon påvirket lyden eller at programvaren for Spotify Connect (som er i beta) ikke er helt klar enda, men ingen tvil om jeg foretrekker Tidal hos meg nå.
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Merker mest forskjellen over en times tid, blir litt trett i hodet og lei av Deezer og Tidal ACC mens Tidal HiFi/Master,CD og det meste på Spotify funker fett hele dagen.
    Jeg er i den båten også ... Når jeg mener noe om dette, så sier jeg at jeg ikke hører forskjell, men _merker_ forskjell over tid. Så legger jeg til 'tror jeg' etterpå ... :)
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    45% luftfuktighet for øyeblikket. Atm = At the moment. Ofte brukt acronym 'On the line' (online) :D :D
    Da kan ikke lyttetrettheten skyldes tørr luft. Det må være noe annet.
    Bælm innpå 1 stk IPA og 2 pils, sett på AC/DC og se/hør om det hjelper. :p

    Om ikke det heller hjelper, bygg eller kjøp nye høyttalere.....:rolleyes:
    Jeg liker ikke pils (grøss) ei heller AC/DC, ingen idé hva IPA er :p Og nei, nye høyttalere er helt utelukket. Tror kanskje det er vindusveggen som reflekterer så mye, kan ikke gjøre så mye med det dessverre. Ikke mitt hjem :)
    Det kan godt hende du liker IPA selv om du ikke liker pils! Indian Pale Ale har en meget frisk humlesmak som mange, meg selv inkludert, setter stor pris på ... :)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Merker mest forskjellen over en times tid, blir litt trett i hodet og lei av Deezer og Tidal ACC mens Tidal HiFi/Master,CD og det meste på Spotify funker fett hele dagen.
    Jeg er i den båten også ... Når jeg mener noe om dette, så sier jeg at jeg ikke hører forskjell, men _merker_ forskjell over tid. Så legger jeg til 'tror jeg' etterpå ... :)
    Dette var interessant å høre, for jeg har forvillet meg inn i denne båten jeg også.
    Som nevnt ovenfor, så synes jeg ved sammenligning at tidal låter bedre enn spotify, men tidal er på en eller annen måte ikke like engasjerende når man har sittet å kost seg en stund. Her funker cd og spotify tipp topp, og har sørget for maaaaange sene kvelder. Men forklare hvorfor har jeg ikke nubbsjans til.
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    804
    Antall liker
    424
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Skjønner at jeg kanskje må ha Tidal HiFi også. Har klart meg fint med Spotify p til nå. Helt "ok" lydkvalitet, da vinyl og CD er primærkilder. Ser at mange klager på oppløsningen, men har nå bra oppløsning her i heimen da. Selvfølgelig er det lysår i forskjell mellom vinylriggen og Spotify. Men fullt levelig med streaming dog. Har en bror som gnager om Tidal, i tillegg til dere :) Så da må jeg vel prøve det og etterhvert.

    Mvh
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Er ganske lik kvalitet hos meg nå på lp og Tidal, varierer hva som er best.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Spørsmålet er hvor mye du bruker strømming og om du faktisk hører forskjell. Jeg betaler bare en hundrelapp for Tidal Hifi som familiemedlem, og da er det ikke noe særlig å diskutere lenger. Sålenge det koster det samme så velger jeg det beste. Kun i noen få tilfeller har jeg funnet viktige album på Spotify som ikke finnes på Tidal, og jeg har også funnet det motsatte. :)
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    804
    Antall liker
    424
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Ingen problem med å høre forskjell på ting, selv på kabler, Ouch, skulle kanskje ikke sagt det, men nå er katta ut av sekken, men det er en debatt jeg ikke gidder bruke tid på heller, så er det sagt. Har funnet ting som funker for meg på den siden. Men Tidal skal prøves, så snart jeg får tid. Synes strømming er knall for å finne ny musikk, og kan man få i pose og sekk, hvorfor ikke, man vil selvfølgelig ha best mulig lyd, til enhver tid. Har også funnet en rimelig DAC, som gir utrolig mye igjen for pengene, Hegel DAC12. Har også konstatert at det er svært store forskjeller på DAC'er, men synes at Hegeln gir utrolig mye golyd i forhold til det den koster. Vet og at går man opp i pris, så er det mer å hente, det er lett å høre. Det er bare hva man er villig til å betale, uten å betale FOR mye, alltid en kost-nytte effekt man må ta hensyn til. Det viktigste er nå musikken da, og så lenge jeg hører det jeg er ute etter, så er jeg fornøyd. Ha en god natt folkens

    Mvh
    Jarl

    Mvh
     

    holligong

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.12.2002
    Innlegg
    81
    Antall liker
    1
    Er fornøyd med Audirvana plus i kombinasjon med Tidal. Låter mye mer analogt og med stødigere lydbilde enn med bare Tidal.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mer eller mindre seriøse blogger og nettmagasiner har sitt å si om temaet, men har du noe fra faktisk forskning?
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Sikkert 1000 grunner til at resultatet blir som dette, men det viser ihvertfall at for folk flest er det vanskelig å skille.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Vet ikke om noen seriøs forskning som beviser det ene eller andre. Men alle tester jeg har lest viser tilsvarende resultater som den jeg la ut.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Mer eller mindre seriøse blogger og nettmagasiner har sitt å si om temaet, men har du noe fra faktisk forskning?
    I en test foretatt i 2009 av McGill-univesitetet i Quebec i Canada ble det slått fast at selv trente lyttere ikke hører forskjell på CD og filer som er dataredusert til mellom 256 og 320 kbps:

    http://www.music.mcgill.ca/~hockman/documents/Pras_presentation2009.pdf


    Archimago's Musings fikk 140 lydentusiaster med utstyr i toppklassen til å teste musikk nettopp fra norske 2L.

    De sammenlignet 24 bits-utgavene med 16-bits-utgavene.

    Treffsikkerheten havnet på om lag 50 prosent, noe som statistisk sett betyr at det er snakk om ren gjetning:

    Archimago's Musings: 24-Bit vs. 16-Bit Audio Test - Part II: RESULTS & CONCLUSIONS
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn