Slike avaa bokser og bredbåndede bassfeller er to helt forskjellige ting. Da slike bokser er bedre på enkeltfrekvenser, og er ikke spesielt bredbåndet.
Og, alle små høyttalere trenger sub ved siden av. I lave frekvenser handler det om å flytte luft, og da trengs det areal og/eller slaglengde.
For egen del så merker jeg mye areal/stor akustisk kilde mest i mellombassen. 100-300hz.
Små høyttalere klarer ikke spille ordentlig bass i mine øyne, det kan låte likt tonalt, men forskjellen i opplevelse med større elementer er drastisk.
Fordelen med det cbt prinsippet er den konstante direktiviteten så langt ned i frekvens. Ikke undervurder hvor mye det har å si for hvor mye akustikk du trenger. Det krever MYE mer akustikk uten konstant direktivitet for å låte ganske bra, og over et større område spesielt.
Cbt=constant beamwidth transducer.
Edit: jeg skjønner at du ønsker noe smått som skal spille lavt i frekvens og ha fullfrekvent lyd. Tingen er at Hoffman's Iron law stopper dette.
1234a og 801k fra henholdsvis Genelec og Geithain er ikke smått, eller?
;-)
Spørsmålet er om det er mulig å plassere slikt på vegg. En form for soffitmontering som ser pent ut.
De har fortsatt ikke spesielt med konstant direktivitet og det er der pengene bør legges med din problemstilling imo. Siden du skal dekke et stort område med god lyd, så burde jo det at høyttalerne spiller med samme frekvensrespons gjennom ved forskjellige vinkler være absolutt første prioritet på listen din.
Ingen av de to høyttalerne vil ha jevn direktivitet i øvre bass /nedre mellomtone som er et veldig kritisk område, og da vil det automatisk bli mye vanskeligere å få god lyd over et bredt område fremfor et enkelt sete. Kardioide løsningen til geithan er veldig kul da, men jeg ville prioritert direktivitet mye høyere til din problemstilling.
Og ja, sånn sett i forhold til kravene dine til spl og dekket frekvensområde så er ikke det der spesielt stort.
Mine høyttalere klarer ikke det kravet (120DB med 20hz-20khz) uten å komprimere. Og det er med 3 stykk ganske solide 15" i portede konstruksjoner med 300 liter kassevolum per høyttaler ( 460x560x1600mm). Selv med den speccen klarer de ikke mer enn ca dette in room: og her får jeg masse hjelp av rommet nedover i frekvens.
Vis vedlegget 441595
Man bør ikke ta sånne oppgitte spl nivåer for god fisk egentlig, da de sjelden stemmer ved virkeligheten. Det er fordi en slik maks splmåling ytterst sjeldent til.aldri er målt lavt i frekvens der høyttalerne faktisk sliter som lavt i frekvens. Det er også ofte bare matematisk kalkulert og sjeldent målt, så du får ikke med element kompresjon, og tar ikke nødvendigvis hensyn til ved hvilken effekt du når xmax. Vi kan ta den geithtain monitoren som et eksempel: du vil ha fullfrekvent lyd 20hz-20khz. Geithain sier at den skal klare 117db. Dette er garantert kalkulert ut i fra følsomheten på 90db, kombinert med 1000w inn på elementet. Det stemmer sånn med en vanlig kalkulator med 3db per dobling.
Så kan vi starte med å trekke fra 12db, siden effektiviteten ved 20hz er 12db lavere. I tillegg så vet vi ingenting om ved hvilken effekt du faktisk treffer xmax (lineær slaglengde). Det hjelper lite med 1000w tilgjengelig når du treffer maks slaglengde ved 400w, som et eksempel. Så du kan med all sannsynlighet trekke fra minst en db eller 2 der også. Og da står du igjen med rundt 108db rms i reell ytelse fra 2 kasser. Kombiner dette med en bra innspilling med kanskje 20-25db crestfactor i bassen, så vil maksvolumet for avspilling ligge på 83-88db rms uten å komprimere toppene i musikken. Dette stemmer også relativt overens med at mine kasser klarer ca 8-10db mer enn deg fordi jeg bruker 3stk 15" fremfor 1.
Så ja, du har et veldig høyt krav, og det vil kreve mye større volum for å oppnå. Det er bare slik det er.
Her kan du forøvrig se et plott av cbt som illustrerer poenget ganske godt. Jeg tviler på at de konstruksjonene der er i nærheten av lignende respons: finner ingen fornuftige målinger fra dem om det. Kun hva de anbefaler som lytteavstand, og det kommer jo helt an på rommet, så det blir nesten mer misvisende enn veiledende i mine øyne.
Vis vedlegget 441596