Har sittet oppe i hele natt og hørt på Dirac så nå er det natta snart
Visste jeg hadde ett bilde liggende en plass, ser du noe kjent Vidar ?
Må takke for at jeg fikk komme, det var spennende å få en lytt til de "små" monitorene dine
Jeg er jo litt kjent med Dynaudio da jeg selv eide 1.3 se Contour for mange år siden. Kjente godt igjen den nøytale stramme lyden.
Fikk meg en skikkelig aha opplevelse i hulen til Vidar da lytteposisjon er svært nærme høytalerene men plassert veldig bredt. Var usikker på hvordan dette skulle bli men ting falt raskt på plass da musikken begynte å spille. Borte var høyttalerplassering og rom og tilbake står en enorm bred scene der musikerne fikk godt med armplass rundt seg, vokaler står fjellstøtt på sin plass og det fremstår som noe merkelig at det faktisk er Dynaudioene som lager lyden da de jo er så og si helt ute av synsfeltet. Jeg og Vidar har jo mye lik musikksmak og det meste han spilte har jeg sansen for så det var enkelt å like oppsettet og hvordan han har styrt lyden.
Subwooferen er sømløst intergrert og det viser seg at DSP og akustikk tiltakene virkelig har gjort sin nytte i ett utfordrende rom. Dette viser hvor verdifullt det kan være å ha kunnskaper rundt slike løsninger og benytte seg til fulle av dem.
Vi testet også Dirac og jeg må si det var en svært positiv opplevelse. Alt falt bedre på plass og det ble mer kjøtt på benet samtidig som alt fremsto med mer nærvær og smekk, mer naturlig rett og slett, når en ser på kalibreringskurvene og impulsen etter Dirac er det jo helt klart at den fungerer etter hensikten. Jeg forventet at den kom til å virke men hadde ikke forventet at den skulle virke i den grad selv med akustikkplatene på plass - morsomt og dette skal garantert testes ut i eget oppsett
Skal jeg være litt kritisk (som jeg vet Vidar liker
) må det være at det blir litt lite dybde i lydbildet og at rommet spiller litt med, dette kjenner jeg raskt igjen da jeg slet med det samme når anlegget mitt også sto i stuen.
Summen er ihverfall at lyden er overraskende god alt tatt i betraktning og det viser seg (igjen) at det lønner seg å jobbe med løsninger som akustikktiltak, plassering av høytalere, og romkorrigering. Fikk dessverre ikke tatt bilder denne gangen så for ha det til gode til neste gang.
PS. den lille hytten din hadde nok kunne fungert som tilflukrom det også
God Helg !!