Takk for i går Vidar og takk for invitasjonen, veldig hyggelig å endelig møtes!
Du er vel den jeg har hatt mest kontakt med på og under forumet over en lang periode, så det føltes i stor grad som jeg skulle besøke en venn enda vi ikke har møttes. På tide kan jeg vel si? Mannen har selv spilt trompet, er opptatt av klassisk musikk og virker generelt interessert i mange av de samme tingene som meg sjølv. Fikk tilogmed spørsmål om å ta med trompetmunnstykke for å sjekke ut trompetvidunderet hans.
Hyggelig å møte junior også, som blant annet kunne orientere litt om hva som rører seg lydmessig innad i NRK for tiden.
Man gjør seg noen forventninger foran et besøk. Gode og store Dynaudio studiomonitorer og sub sydd sammen med Audiolense er en spennende kombinasjon hvis gjort bra og riktig.
Lytterommet vil jeg beskrive som et suboptimalt lytterom. Det er lavt under taket, formet med som en L, med verandadør, fliser på gulvet, flere glassskap fra ikea, en vedovn, tv mellom høyttalerene og et stort og flott akvarium. Lytteposisjon nær bakvegg og med ingen mulighet for symmetri i høyttalerplasseringen.
På flere måter et ganske vanskelig utgangspunkt for lyd på høyt nivå.
Høyttalerene i "alene hjemme posisjon" har Vidar trukket godt ut i fra frontveggen og står langt fra hverandre. Suben er plassert i hjørnet. Det står 4 akustikkplater av typen hjemmesnekret på strategiske plasser.
Kan dette låte noe særlig da? Svaret er JA! Her er det tenkt og forsøkt mye forskjellig og utnyttet de mulighetene man har. Lydbildet framstod for meg som vektløst, ekstremt detaljert hvor tyngdepunktet i lydbildet konsentrere seg rundt stemmer. Her ble lite skjult i miksen og innsynet inn i musikken var veldig klart og fint. Slik som vellykkete høyttalere langt fra nærmeste vegg ofte låter.
Suben i hjørnet til høyre flere meter unna er integrert med perfeksjon. Det var bare på de mest tunge låtene på relativt høyt volum at bassen trakk seg litt mot høyre. Ellers låt det bare bass uten noen skavanker å snakke om. Skjønner at 8x12 likte dette.
Selv om høyttalerene står nokså ulikt hverandre var det ingen usymmetri å snakke om.
Det ble snakket litt om andre muligheter og jeg tror Vidar kommer til å kunne dra dette enda lenger. Det gleder jeg meg til å høre allerede. Kanskje vi skulle ta en skikkelig nerdekalibreringssession en gang? Kunne vært interessant.
Tusen takk for en hyggelig kveld, ekte espressokaffe fra gammel god kaffemaskin. Heldiggris som ikke har hørt noe på Håkan fra før, da har du mye å glede deg til.
Vi snakkes!