Tiltak i regelverket for å unngå store krangler (i f.eks. kabeltråder)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Jeg syns man skal ha en regel om at ordet "krangel" ikke kan anvendes.

Hvem bestemmer hva som er en krangel? Tendensiøse innspill om "misjonering" avslører straks at man ikke er objektiv, og misjonering kan selvsagt slå i mange retninger. Vi aner hvilket villniss av et regelverk vi er på vei inn i, helt uavhengig av "kvalitetssikring fra medsammensvorne."

Kanskje på tide å fyre opp popcorn-maskinen som ble presentert i Fidelity 37-tråden!
    Gjør det du! Skjønner ikke at du ikke blir lei alt dette jævla popcornet. Foretrekker en crackers med Knudenost i stedet.

Mvh
    Roysen

bra svar

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    @mesut - Å, den tråden er uforglemmelig. Første gang jeg ble klar over at hifi er blodig alvor for enkelte. Og selv om den ble en del redigert, er den fortsatt humreverdig. En forsker kan bruke folks respons på redigerte utsagn for å rekonstruere hva som er blitt omskrevet etter at man har vært og knaket litt i tenkeboksen.

Denne tråden må da være en av de aller dummeste på internettet?

mener du denne vi skriver i nå, eller den om fidelity 37?

ingen av dem er vel spesielt smarte, men tror nok denne som vi skriver i nå tar kaka.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Jeg ville funnet det svært oppsiktsvekkende om slike endringer inntreffer.
    Selvsagt gjør de ikke det, jeg er bare spent på hvordan essensen skal pakkes inn slik at det skal se spislig ut.
    det er bare å stålsette seg for flommen av injuriesøksmål nb. Så slem som du er, må du forvente deg en hel del. Det skal jeg sørge for. Hver du sikker.
    Blitt truet med det allerede, faktisk, så det er bare å stille seg i køen. Ikke av noen som har deltatt i denne tråden og det er lenge siden, bare for å presisere det.
    vi kan kombinere det med en bedre lunsj. jeg betaler etter at vi har møtt på tinghuset

V

vredensgnag

Gjest
    @mesut - Å, den tråden er uforglemmelig. Første gang jeg ble klar over at hifi er blodig alvor for enkelte. Og selv om den ble en del redigert, er den fortsatt humreverdig. En forsker kan bruke folks respons på redigerte utsagn for å rekonstruere hva som er blitt omskrevet etter at man har vært og knaket litt i tenkeboksen.

Denne tråden må da være en av de aller dummeste på internettet?

mener du denne vi skriver i nå, eller den om fidelity 37?

ingen av dem er vel spesielt smarte, men tror nok denne som vi skriver i nå tar kaka.
    Jeg mener denne.

Redigerer dette inn her, siden det passer bedre i flyten, om #37:

Nå tror jeg at Fidelity kalte Coltrane "Den beste" på cover, mer skulle ikke til før hårutrivingen begynte, med et tungt hjertesukk om at man nettopp hadde kjøpt Kronos. Jeff Fritz var tåpelig nok til å bruke uttrykket "verdens beste," og det var en fornærmelse mot leserne. (Slikt skal man ha fordi man er litt entusiastisk rundt hobbyen og innbiller seg at andre også er det).
    Men vi har da hatt "verdens beste" diskusjoner før, og da nettopp fordi Fidelity har brukt uttrykket.

V

vredensgnag

Gjest
    Fra Den tredje mann. Diskusjoner med temperament kan være nyttige, de:

"... in Italy for 30 years under the Borgias they had warfare, terror, murder, and bloodshed, but they produced Michelangelo, Leonardo da Vinci, and the Renaissance. In Switzerland they had brotherly love - they had 500 years of democracy and peace, and what did that produce? The cuckoo clock."

Tremor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Har lest hele tråden nå; tidvis lallende vrøvl og tidvis fantastisk underholdende lallende vrøvl. Jeg klarer ikke helt å få grep om hva denne såkalte ukulturen som trådstarter til stadighet refererer til består av. Er det mulig for en enkel sjel å få det forklart med store bokstaver?

Og hvor er all kranglingen? Det meste her foregår da i svært siviliserte former.

V

vredensgnag

Gjest
    Har lest hele tråden nå; tidvis lallende vrøvl og tidvis fantastisk underholdende lallende vrøvl. Jeg klarer ikke helt å få grep om hva denne såkalte ukulturen som trådstarter til stadighet refererer til består av. Er det mulig for en enkel sjel å få det forklart med store bokstaver?
    Kortversjonen: (Og før opphissede reaksjoner kommer - det handler altså om å være obs eventuelle selvmotsigelser/manglende korrespondans mellom gjerning og påstand, slik sett)

4621468913_b220573c63.jpg

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130

Og hvor er all kranglingen? Det meste her foregår da i svært siviliserte former.
    Det kommer jo an på øyet som ser?
    Selv er jeg enig i den siste kommentaren din. En forklaring i store bokstaver kommer kanskje etterhvert, fra den / de som måtte føle seg truffet? Om / når i så henseende, kan nok ta noe tid......
    Uansett; denne tråden har eskalert til hittil ukjente høyder, hva tema og betraktninger omkring dette, angår.
    Om ikke annet, så er det en ganske underholdende tidtrøyte! Mer enn som så, er den vel neppe verdt?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Denne tråden er et eksempel på at man i svært liten grad burde ha muligheten til å slette egne og andres innlegg

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.105
    Torget vurderinger
    1
    Sekken kunne med fordel vært lengre så lave spark kunne praktiseres i annet enn verbalform;)

Sekken trenger forankring til bakken siden feste er så høyt, ved litt trøkk vil den svinge for mye………….

Sist redigert:
    V

vredensgnag

Gjest
    Sekken kunne med fordel vært lengre så lave spark kunne praktiseres i annet enn verbalform;)

Sekken trenger forankring til bakken siden feste er så høyt, ved litt trøkk vil den svinge for mye………….
    Det er deilig når den svinger i vei, og jeg beveger meg i posisjon for returen. ;)

Ny dag, nye regler. Kanskje skal man også forby uttrykket "verdens beste."

Er det noen som har forslag til hvordan man skal dokumentere lytteerfaring før man kommer med noen som helst kommentar omkring komponenter? Bør vi føre loggbøker, og få disse attestert av komponentprodusent, eier av hifi-butikk med verdensklasse lytterom eller eier av komponent (det siste vil kreve tilsyn og to vitner, syns jeg. Ganske tidkrevende å skulle føre inn alle ytterligere komponenter ved utprøving av én)

I stedet for Flygetidsbok blir det en slags Lyttetidsbok. Men man bør vel også resertifisere seg for en komponent etter en viss tid, samt også ta en kvalifisert lyttetest hos ørespesialist. Bør denne kanskje være i signaturen til alle?

EDIT: Jeg ser en klar fordel ved å etablere en ordning med Lyttetidsbøker. Audiofile vil naturligvis betale ulike hifi-butikker med gode nok lytterom (husk, Vadseths er langt fra tilstrekkelig og Lavignes er suspekt). Men la oss si at man finner lytterom som aksepteres for "debattinngang." Eiere av samme kan ta betalt for sertifiseringen, og på den måten få en fin ekstrainntekt. Dette vil også gi hifibutikker et incitament til å bygge veldig gode lytterom, siden de blir en inntektskilde ved siden av komponentsalget.

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg har grublet littegrann om dette med "makt" som kom opp i går....

Jeg har aldri tenkt på hifisentralen og makt i sammenheng før. Er det bare jeg som ble introdusert for denne tanken først i går? Hva innebærer det? Jeg klarer ikke helt å se hva det handler om, noen som kan gjøre det forståelig?

Sist redigert av en moderator:
    V

vredensgnag

Gjest

Jeg har aldri tenkt på hifisentralen og makt i sammenheng før. Er det bare jeg som ble introdusert for denne tanken først i går? Hva innebærer det? Jeg klarer ikke helt å se hva det handler om, noen som kan gjøre det forståelig?
    Det har vært en gjennomgangsmelodi fra trådstarter i noe tid - nemlig at slike utskudd som meg, og andre bygde- og fjellnisser med forkjærlighet for solid kåre, forsøker å tilrøve seg ufortjent "makt" på HFS ved å illegitimt kritisere high-end komponenter. En befengt tanke, men så er jo jeg en "leder av mobben" med hang til personangrep og dermed lite troverdig i slike sammenhenger.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    818
    "Tiltak i regelverket for å unngå store krangler"

En smule fornøyelig at en tråd med den tittelen nærmer seg 1000 innlegg.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    818

Det har vært en gjennomgangsmelodi fra trådstarter i noe tid - nemlig at slike utskudd som meg, og andre bygde- og fjellnisser med forkjærlighet for solid kåre, forsøker å tilrøve seg ufortjent "makt" på HFS ved å illegitimt kritisere high-end komponenter. En befengt tanke, men så er jo jeg en "leder av mobben" med hang til personangrep og dermed lite troverdig i slike sammenhenger.

Selverkjennelse er første skritt til forbedring.................

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.837
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som har forslag til hvordan man skal dokumentere lytteerfaring før man kommer med noen som helst kommentar omkring komponenter? Bør vi føre loggbøker, og få disse attestert av komponentprodusent, eier av hifi-butikk med verdensklasse lytterom eller eier av komponent (det siste vil kreve tilsyn og to vitner, syns jeg.)

I stedet for Flygetidsbok blir det en slags Lyttetidsbok. Men man bør vel også resertifisere seg for en komponent etter en viss tid, samt også ta en kvalifisert lyttetest hos ørespesialist. Bør denne kanskje være i signaturen til alle?
    Ja, det første virker som en god idé. Når man får en ny komponent i hus, må man skrive ned sine lytteinntrykk og sende dem til produsenten for godkjennelse. Produsenten innvilger ett poeng for hver formulering av typen "mørkere bakgrunn" eller "mindre hardhet" som stemmer med produsentens reklamebrosjyre. Selvsagt må testen gjøres blindt, dvs uten å titte i brosjyren. For hver formulering som ikke stemmer eller som er utelatt gis det ett minuspoeng. Hvis lyttekandidaten ender opp med pluss ti poeng eller bedre, utsteder produsenten et lyttesertifikat som gir vedkommende rett til å ytre seg på nett om denne komponenten. Men bare om hvordan denne ene komponenten låter i dette ene anlegget, og selvsagt bare i overensstemmelse med den godkjente lyttetesten. Hvis kandidaten scorer mellom null og ti poeng, har vedkommende vist manglende lytteforståelse og må holde tett. Hvis kandidaten derimot havner på minussiden, eller i ettertid kommer med ytringer på nett som ikke stemmer overens med den produsentgodkjente lyttetesten, har vedkommende vist uverdighet og blir stengt ute fra HFS i minst tre måneder. Deretter må vedkommende gjennomgå resertifisering for å få slippe inn igjen. Resertifiseringen består i å demonstrere at man kan ordrett gjengi reklameteksten for minst tre forskjellige Nordost-kabler. Hvilke tre kabler bestemmes av Høvdingen i hvert enkelt tilfelle.

Lyttetest hos ørespesialist er jeg derimot mer skeptisk til. Det er da alment kjent at middelaldrende menn med begynnende hørselstap og tendenser til tinnitus er i stand til å høre ultrasonisk utklingning ved 100 kHz og faseforskjeller på nanosekundnivå, noe som hverken tenåringer eller flaggermus er i stand til. Dette kan ikke fanges opp i tradisjonelle hørselstester. En lyttetest som f eks viser -20 dB hørselstap ved 8 kHz vil bare forvirre og svekke vedkommendes troverdighet helt unødvendig. Nei, dette kan bare håndteres gjennom egenerklæring og gode resultater over tid i lyttersertifiseringsordningen.

Sånn, da har vi noen konkrete forslag.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    818
    Er det noen som har forslag til hvordan man skal dokumentere lytteerfaring før man kommer med noen som helst kommentar omkring komponenter? Bør vi føre loggbøker, og få disse attestert av komponentprodusent, eier av hifi-butikk med verdensklasse lytterom eller eier av komponent (det siste vil kreve tilsyn og to vitner, syns jeg.)

Ja, det første virker som en god idé. Når man får en ny komponent i hus, må man skrive ned sine lytteinntrykk og sende dem til produsenten for godkjennelse. Produsenten innvilger ett poeng for hver formulering av typen "mørkere bakgrunn" eller "mindre hardhet" som stemmer med produsentens reklamebrosjyre. Selvsagt må testen gjøres blindt, dvs uten å titte i brosjyren. For hver formulering som ikke stemmer eller som er utelatt gis det ett minuspoeng. Hvis lyttekandidaten ender opp med pluss ti poeng eller bedre, utsteder produsenten et lyttesertifikat som gir vedkommende rett til å ytre seg på nett om denne komponenten. Men bare om hvordan denne ene komponenten låter i dette ene anlegget, og selvsagt bare i overensstemmelse med den godkjente lyttetesten. Hvis kandidaten scorer mellom null og ti poeng, har vedkommende vist manglende lytteforståelse og må holde tett. Hvis kandidaten derimot havner på minussiden, eller i ettertid kommer med ytringer på nett som ikke stemmer overens med den produsentgodkjente lyttetesten, har vedkommende vist uverdighet og blir stengt ute fra HFS i minst tre måneder. Deretter må vedkommende gjennomgå resertifisering for å få slippe inn igjen. Resertifiseringen består i å demonstrere at man kan ordrett gjengi reklameteksten for minst tre forskjellige Nordost-kabler. Hvilke tre kabler bestemmes av Høvdingen i hvert enkelt tilfelle.

Lyttetest hos ørespesialist er jeg derimot mer skeptisk til. Det er da alment kjent at middelaldrende menn med begynnende hørselstap og tendenser til tinnitus er i stand til å høre ultrasonisk utklingning ved 100 kHz og faseforskjeller på nanosekundnivå, noe som hverken tenåringer eller flaggermus er i stand til. Dette kan ikke fanges opp i tradisjonelle hørselstester. En lyttetest som f eks viser -20 dB hørselstap ved 8 kHz vil bare forvirre og svekke vedkommendes troverdighet helt unødvendig. Nei, dette kan bare håndteres gjennom egenerklæring og gode resultater over tid i lyttersertifiseringsordningen.

Men det bør da være forhåndsgodkjente vitner tilstede under testen ellers kan det straks reises tvil.

N

nb

Gjest
    Det enkleste er kanskje bare at alle innlegg sendes til eldsterådet for godkjenning før de publiseres. Der kan det vurderes om det er "krangling" eller en saksopplysning, samt om dette på noen måte kan gå utover omsetningen til noen high-end-aktør eller om det på noen måte kan ses å ytre tvil rundt ymse audiofile sannheter som er etablert av det samme eldsterådet. Det gjenstår selvsagt problemet med hvem som skal sitte i dette eldstrerådet, men en enkelt måte å gjøre det på er at alle sender inn kvitteringer o.l. fra kjøpene de har gjort, og de tre-fem stk med høyest totalsum vinner og blir sittende i eldstrerådet. De som ikke aspirerer kan nårsomhelst kjøpe seg en plass ved å svi av tilstrekkelig mye kronasje til å dytte ut en av de sittende medlemmene. Kanskje det skal holdes av en "wild card" - plass for de som måtte påberope seg eksepsjonelle lytteevner.

Da har man i det minste et enkelt og målbart kriterie for hvem som skal sette standarden.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest

Injuriesøksmålene vil hagle inn i postkassen din også vreden. det skal jeg sørge for. du er slem.

V

vredensgnag

Gjest

Men det bør da være forhåndsgodkjente vitner tilstede under testen ellers kan det straks reises tvil.
    Det er derfor jeg tror man må ha tilsyn under gjennomføringen, og uhildet attestering. De to vitnene kan gjerne representere respektive Objektiv/Subjektiv tilnærming?
    Asbjørn berører ellers den viktige kjensgjerningen at komponentsertifiseringen gjelder kun det anlegget man har lyttet til, og at man må uttale seg i tråd med erfaringene man gjorde dengang.

Sist redigert:
    V

vredensgnag

Gjest

Injuriesøksmålene vil hagle inn i postkassen din også vreden. det skal jeg sørge for. du er slem.
    Det er mulig jeg er slem ... men jeg skriver kun det som er sagt om meg og andre i denne tråden og mortråden til denne.

S

sorgenfri

Gjest
    "Tiltak i regelverket for å unngå store krangler"

En smule fornøyelig at en tråd med den tittelen nærmer seg 1000 innlegg.
    HFS er avhengig av at minst en slik tråd er aktiv til enhver tid! De aller fleste av oss liker å ta en tur innom, for å se skyggeboksingen, men de færreste skriver vel så mye..
    Synes denne tråden er morsom:)

• Liker
    Reaksjoner: oct
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg skjønner fortsatt ikke dette med makt. Jeg kan ikke se at noen her inne har makt, jeg kan ikke se noen måte å få makt her inne.

Jeg kan se at det er frustrerende å søke makt der makten ikke er, men der stopper det også.

Søker man makt, er det nok mange og langt mer egnede arenaer enn hfs...

Tremor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Vet ikke helt om jeg fikk til å sitere innlegget. Jeg har rett og slett ikke forutsetninger til å kunne bruke alle funksjonene på denne hi-end telefonen. Uansett begriper jeg at det sto verre til enn jeg antok. Takk for de store bokstavene, vredensgnag.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest

Det er mulig jeg er slem ... men jeg skriver kun det som er sagt om meg og andre i denne tråden og mortråden til denne.
    Bare en spøk. Du opptrer redelig i mine øyne. Jeg syntes truslene om injuriespørsmål tidligere i denne tråden er festlige

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    818
    Jeg skjønner fortsatt ikke dette med makt. Jeg kan ikke se at noen her inne har makt, jeg kan ikke se noen måte å få makt her inne.

Jeg kan se at det er frustrerende å søke makt der makten ikke er, men der stopper det også.

En sjelden gang føler jeg at jeg har makt over deg.
    Særlig når du skriver mer analogt og med mørkere bakgrunn.
    Aahhh, herlig!

G

Gjestemedlem

Gjest

Det er nok snakk om definisjonsmakt og mesterskapereglementet. Hva er bra, bedre, best og hva er humbug, glassperler og røde sild. Når skal man klappe og når er del lov til å le. Det kan jo være fryktelig frustrerende når det er dårlig synkronisering av medlemsmassen.

applause_sign.gif

B Rasse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    477
    Men kvar er Geir Tømmervik? Og Lars Kristensen!

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.811
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5

Makt ja. Jeg liker ikke samfunnet,
    jeg vil at andre skal endre det slik at jeg trives bedre. Det er ikke så viktig om andre synes det er feil fordi jeg har rett, jeg har for faen alltid rett – det må da alle forstå. Denne følelsen av å ha rett gir meg makt, makt til å uttrykke det jeg vil – på min måte. Jeg trenger ikke rette meg etter reglene – JEG DEFINERER DEM! Alle som ikke liker det kan finne seg en annen sandkasse, da de hører helt klart til i sandkasser. De er jo ikke så seriøse som meg, ei heller så fulle av kunnskap som meg. De som ikke har forstått dette nå burde jo absolutt ikke uttale seg. Dersom ting ikke kan forklares ved fysiske lover, vel da er fysikken feil eller ikke oppdaget enda, for det finnes mer mellom himmel og jord en det man tror og kun et knippe mennesker som heldigvis har viet sitt liv til hifi vet dette. Enda bedre – de forteller meg akkurat det jeg trenger å vite, og jeg står selvsagt først i køen når det gjelder å handle – de vet hvem jeg er – de vet jeg er villig og de vet at jeg gjør hva som helst for å oppnå mine mål. Dette gir meg lykke, dette gir meg kredibilitet og autoritet som selvsagt gir meg et maktmiddel når viktige ting skal formidles til omverdenen…….

Ble du klokere nå Zomby?

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Jeg sakner en "misliker" knapp angående innlegg.

Synes det er for mange der er her på forumet i stor grad for å fòre sitt eget ego.

Flere er knapt innom hifi-tråder, men dukker opp i tråder hvor politikk er emne eller hvor de kan utbrodere sitt ego.
    Gjerne med innlegg hvor intet konstruktivt lires av seg.

Er forum hvor dette er fraværende både i Norge og Skandinavia.
    Får håpe det fortsetter slik på disse forum.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Jeg sakner en "misliker" knapp angående innlegg.

Synes det er for mange der er her på forumet i stor grad for å fòre sitt eget ego.

Flere er knapt innom hifi-tråder, men dukker opp i tråder hvor politikk er emne eller hvor de kan utbrodere sitt ego.
    Gjerne med innlegg hvor intet konstruktivt lires av seg.

Er forum hvor dette er fraværende både i Norge og Skandinavia.
    Får håpe det fortsetter slik på disse forum.
    kan du ikke svare på innlegg du misliker, da, i stedet for å drømme om en misliker knapp?

hvis du ikke vil/kan svare, så er det jo bare å ignorere innlegget og bruke tiden din på andre ting.
    det funker i alle fall for meg.

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Jo fysisk sett kan jeg det, men valget er mitt? eller er det ikke dèt?

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn