Tims venner... EAR-Yoshino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    MC trafoer forringer ikke et signal, det forsterker det, altså stepper det up, forsterker de ørsmå signalene fra en MC pickup til og kunne få dugelig gain inn i en MM/47kohm riia krets.
    Det finnes aktive metoder som bruker både rør og transistorer til dette, og det finnes passive metoder i form av trafoer. Personlig liker jeg de passive best men det finnes svært mange dugelige aktive trinn også og få kjøpt, Thorhauge har en aktiv stepup på batteri som låter fortreffelig, om ikke like støyfri hos meg som de passive.

    Her er ett bilde av min 324 riaa, der ser du de to massive step-up trafoene i forkrommede deksel:
    IMG_0186.JPG
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.466
    Antall liker
    7.380
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Bare litt side info......... riaa'en i 912 er ikke den samme som sitter i 324. Den store Parvachini preampen derimot har en lett moddet 324 inne i seg.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har kjøpt en "EAR 834P" på finn som tydeligvis har vært herjet med!
    Innmaten er montert i et 834L kabinett for å få bedre plass.
    IMG_2250.JPG


    Jeg har ikke testet den enda, men åpnet den opp for å se nærmere på hva jeg har kjøpt.

    Det er montert 2 stk MC trafoer på denne på inngangen, men de er helt uten merking.
    Er det noen som kjenner igjen typen? Det er 6 ledninger på de, rød, brun, gul, oransje, hvit og svart, og de er ca 3 cm i diameter og høyde.

    Ellers er det satt inn Obligato kondensatorer og noen Mundorf Tubecap.

    Kanskje noen her har sett denne før?
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg tror jeg har funnet svaret selv. Det er Jensen jt-34-dx med 31 db gain.
    jensen transformers.png

    Målene og ledningsfargene stemmer
     
    Sist redigert:

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har kjøpt en "EAR 834P" på finn som tydeligvis har vært herjet med!
    Innmaten er montert i et 834L kabinett for å få bedre plass.
    Vis vedlegget 466910

    Jeg har ikke testet den enda, men åpnet den opp for å se nærmere på hva jeg har kjøpt.

    Det er montert 2 stk MC trafoer på denne på inngangen, men de er helt uten merking.
    Er det noen som kjenner igjen typen? Det er 6 ledninger på de, rød, brun, gul, oransje, hvit og svart, og de er ca 3 cm i diameter og høyde.

    Ellers er det satt inn Obligato kondensatorer og noen Mundorf Tubecap.

    Kanskje noen her har sett denne før?
    Så ikke pent ut!
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har kjøpt en "EAR 834P" på finn som tydeligvis har vært herjet med!
    Innmaten er montert i et 834L kabinett for å få bedre plass.
    Vis vedlegget 466910

    Jeg har ikke testet den enda, men åpnet den opp for å se nærmere på hva jeg har kjøpt.

    Det er montert 2 stk MC trafoer på denne på inngangen, men de er helt uten merking.
    Er det noen som kjenner igjen typen? Det er 6 ledninger på de, rød, brun, gul, oransje, hvit og svart, og de er ca 3 cm i diameter og høyde.

    Ellers er det satt inn Obligato kondensatorer og noen Mundorf Tubecap.

    Kanskje noen her har sett denne før?
    Så ikke pent ut!
    Hører nok bedre til i DIY avdelingen ja:)
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg kjøpte min 861 i 2006, og jeg blir like forbløffet hver gang den får gjøre jobben sin. Med sine 32wpc/klasse A er det noen begrensninger, men etter 12 års tjeneste dannes inntrykk. So sweet, naturlig og akkurat passe. Sånn har det vært. Akkurat nå driver den et par Acoustic Energyer på selvfølgliste vis i et i aktivt oppsett. 861enen er stjernen. Det er homerun hele veien. Det låter akkurat sånn passe uansettt. Ikke for kaldt. Ikke for varmt. Akkurat passe. 861 var TdPs løsning på drivkraft til hans favoritthøyttalere (Quad ELS-57). Kanskje bedre kjent som de høyttalerne med den beste mellomtonen ever. Det høres. 861 er bare så forbannet naturlig, at "alt annet virker som en nedtur". Ja, kanskje ikke helt sant da det er mye som ikke er hørt - men 861 er virkelig akkurat passe. Ikke for varm. Ikke for kald. Bare deilig naturlig.
    Prøv å finne en 861 brukt...
    http://www.troelsgravesen.dk/EAR-861.htm
    20180407_220525.jpg
     
    Sist redigert:

    Namløs

    Medlem
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    24
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    5
    Er det noen som kan anbefale noen gode rør til 868l preamp? Nå står det i Mazda PCC88. Jeg har også de originale som fulgte med forsterkeren, men er nysgjerrig på å prøve noen såkalte "premium-rør".
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Tar sjansen på å bryte stillheten her med et spørsmål. Noen som har sett EAR 324 med sort frontplate? Finner ingen bilder på nettet, men det sies den også leveres i sort i tillegg til silver.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Tar sjansen på å bryte stillheten her med et spørsmål. Noen som har sett EAR 324 med sort frontplate? Finner ingen bilder på nettet, men det sies den også leveres i sort i tillegg til silver.
    Når jeg bestilte, så hadde de sort inne. Men jeg ønsket den klassiske i Silver.
    Tror den sorte utgaven ble introdusert i 2015 eller der omkring.

    F74A3560-6A48-4420-A064-8780467D1352.jpg
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Der var den jaggu. Takk for at du tok deg tid å finne bildet. Sannelig ikke godt å si hva som er stiligst, men liker i alle fall den røde lysdioden bedre enn den blå på silver, som jeg syns er litt for skarp og iøynefallende, spesielt i dempet belysning. Litt usikker på de sorte knappene. Ser nesten ut som plast. Hvis du vet av flere, kanskje litt skarpere bilder, eller har link til slike, hadde det vært flott. Akkurat nå bikker det likevel i retning silver for meg også.
     

    jarre10

    Medlem
    Ble medlem
    03.01.2012
    Innlegg
    28
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    1
    20200429_153822.jpg


    Så denne hos daCapo HiFi i dag og knipset dette bildet. Knappener er absolutt ikke plastik ;)
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Hva syns du om den i forhold til den i sølv?

    Takk for bildet, forresten.
     
    Sist redigert:

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Der var den jaggu. Takk for at du tok deg tid å finne bildet. Sannelig ikke godt å si hva som er stiligst, men liker i alle fall den røde lysdioden bedre enn den blå på silver, som jeg syns er litt for skarp og iøynefallende, spesielt i dempet belysning. Litt usikker på de sorte knappene. Ser nesten ut som plast. Hvis du vet av flere, kanskje litt skarpere bilder, eller har link til slike, hadde det vært flott. Akkurat nå bikker det likevel i retning silver for meg også.
    Lysdioden er ikke blå men lys orange på min Silver.

    3DAEC83F-290D-4F76-B807-23D2A39B9D49.jpg
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Min 324 silver med den «skrikende» blå dioden, sett helt nederst til høyre her i mørket i Son i kveld...
    457B667B-614F-4560-BBC2-5946D109B708.jpg
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Hva med vannfast tusj? Da slipper man lys fra dioden:) Jeg bruker dobbeltsidig teip og tynn mørk plastikk film foran pæra på min 834p. Det demper lyst ganske mye. Påvirker ikke garantien heller.
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Har vel egentlig aldri hengt meg opp i dioden på EAR 324 i det hele tatt, kanskje fordi det ikke betyr noe eller fordi lysrekken av blå dioder på min Cary SLP-05 er det som dominerer diodeshowet hjemme hos meg. Bryr meg langt mer om lyden som kommer ut av Tim kreasjonen enn hvilket lys som er på utsiden av boksen....
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Sort er jo det tøffeste, alternativet ikke fullt så tøft.:)

    Der var den jaggu. Takk for at du tok deg tid å finne bildet. Sannelig ikke godt å si hva som er stiligst, men liker i alle fall den røde lysdioden bedre enn den blå på silver, som jeg syns er litt for skarp og iøynefallende, spesielt i dempet belysning. Litt usikker på de sorte knappene. Ser nesten ut som plast. Hvis du vet av flere, kanskje litt skarpere bilder, eller har link til slike, hadde det vært flott. Akkurat nå bikker det likevel i retning silver for meg også.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Sort er jo det tøffeste, alternativet ikke fullt så tøft.:)

    Der var den jaggu. Takk for at du tok deg tid å finne bildet. Sannelig ikke godt å si hva som er stiligst, men liker i alle fall den røde lysdioden bedre enn den blå på silver, som jeg syns er litt for skarp og iøynefallende, spesielt i dempet belysning. Litt usikker på de sorte knappene. Ser nesten ut som plast. Hvis du vet av flere, kanskje litt skarpere bilder, eller har link til slike, hadde det vært flott. Akkurat nå bikker det likevel i retning silver for meg også.
    Kanskje, men alternativet er klassikeren. Litt å si det også for mitt valg.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.257
    Antall liker
    2.494
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    KH når sa jeg det ,jeg tror det ja basert på andres inntrykk. Kan ikke huske å ha sagt det.Er aldri bastant på ting jeg ikke har hørt, lurte bare på hva du har erfart. Beklager.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    KH når sa jeg det ,jeg tror det ja basert på andres inntrykk. Kan ikke huske å ha sagt det.Er aldri bastant på ting jeg ikke har hørt, lurte bare på hva du har erfart. Beklager.
    No problem. Tror det var noe i den retningen du skrev og mener å huske det var i tråden til BangBang.

    Jeg har ikke hørt på EAR mer enn et par dager, så tør derfor ikke si så mye med sikkerhet, men inntrykket så langt er at det er snakk om små forskjeller. Når jeg kobler mellom dem blir jeg rett og slett litt usikker på om EAR er noe bedre enn EC. Kanskje litt mykere og mer naturlig på stemmer og en litt mer utstakt bass, men som sagt litt usikker. Kanskje er det rett og slett hørselen som er forklaringen på at jeg ikke evner å avdekke større forskjeller. Eller kanskje er det utstyret for øvrig. Jeg har for eksempel ikke allverdens av høyttalere med mine små Dynaudio Special 40, selv om jeg er meget tilfreds med dem. Regner vel likevel med at EAR vil vise seg som den beste, etter hvert som jeg får hørt mer. Tror det må være en grunn til at så mange vinyleksperter her inne har valgt den. Derfor har jeg tatt sjansen på å bestille en. Får heller selge om den over tid skulle vise seg ikke å gi det jeg håper på. Den jeg har nå er bare på hjemlån. Uansett vil jeg fastholde at med mitt utstyr og etter mine ører er ECP-2 en fordømt bra riaa. Så får andre bare rakke ned på den og bruke de ukvemsord de måtte ønske, også i fortsettelsen.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    KH når sa jeg det ,jeg tror det ja basert på andres inntrykk. Kan ikke huske å ha sagt det.Er aldri bastant på ting jeg ikke har hørt, lurte bare på hva du har erfart. Beklager.
    No problem. Tror det var noe i den retningen du skrev og mener å huske det var i tråden til BangBang.

    Jeg har ikke hørt på EAR mer enn et par dager, så tør derfor ikke si så mye med sikkerhet, men inntrykket så langt er at det er snakk om små forskjeller. Når jeg kobler mellom dem blir jeg rett og slett litt usikker på om EAR er noe bedre enn EC. Kanskje litt mykere og mer naturlig på stemmer og en litt mer utstakt bass, men som sagt litt usikker. Kanskje er det rett og slett hørselen som er forklaringen på at jeg ikke evner å avdekke større forskjeller. Eller kanskje er det utstyret for øvrig. Jeg har for eksempel ikke allverdens av høyttalere med mine små Dynaudio Special 40, selv om jeg er meget tilfreds med dem. Regner vel likevel med at EAR vil vise seg som den beste, etter hvert som jeg får hørt mer. Tror det må være en grunn til at så mange vinyleksperter her inne har valgt den. Derfor har jeg tatt sjansen på å bestille en. Får heller selge om den over tid skulle vise seg ikke å gi det jeg håper på. Den jeg har nå er bare på hjemlån. Uansett vil jeg fastholde at med mitt utstyr og etter mine ører er ECP-2 en fordømt bra riaa. Så får andre bare rakke ned på den og bruke de ukvemsord de måtte ønske, også i fortsettelsen.
    Trenger ikke å være mer komplisert enn det. Hvis man har mulighet til å sammenligne og råd til å bestemme fritt, da velger man det man ønsker og prefererer.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.257
    Antall liker
    2.494
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Min Ortofon Cadenza Bronze funker helt fint på 33 ohm med Trichord Delphini, du vet hvor den kommer fra.Spiller på Rega RP 10.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Min Ortofon Cadenza Bronze funker helt fint på 33 ohm med Trichord Delphini, du vet hvor den kommer fra.Spiller på Rega RP 10.
    Ja, husker den som veldig god til en vettig pris. Men 33 ohm? Burde du ikke ha ligget mellom 50 og 100 ohm i teorien i alle fall? (internal impedance 5 ohm x 10/20)
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.466
    Antall liker
    7.380
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Det som er kult med 324 er at jo bedre pickup du kobler til = jo mer følger 324 opp, jeg har testet den med spiller/pickup combo til 850k...... og fremdeles henger 324'en med i svingene, har også brukt MM inngangen på 324 og koblet til trafo'er som kostet det dobble av hva en 324 koster uten at jeg vil påstå at det var utklassing kontra de innebygde trafoene. Har også A-B testet 324 mot en riaa til over 400k og fremdeles vil jeg påstå at 324'en absolutt ikke gjorde skam på seg. Alt i alt vil jeg påstå at EAR 324 er en billig riaa når man ser hva man får igjen av lyd krone for krone...... når den først er i hus, behøver man ikke se etter en ny "bedre" riaa lenger..... den delen er liksom i boks.
     

    tob

    Medlem
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    29
    Antall liker
    24
    Sted
    5235 Rådal
    Torget vurderinger
    2
    Hva med vannfast tusj? Da slipper man lys fra dioden:) Jeg bruker dobbeltsidig teip og tynn mørk plastikk film foran pæra på min 834p. Det demper lyst ganske mye. Påvirker ikke garantien heller.
    Det finnes også ferdig lysdempende folier å få kjøpt, i forskjellige styrkegrader og størrelser.
    The LIGHTDIMS Store
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Det er det jeg bruker. Har benyttet noen fargefolieprøver fra den tiden jeg jobbet i foto bransjen. Jeg kan finjustere lyst på utstyret. Men man behøver ikke gjøre det så avansert. Hvis man bare ønsker dempe en diode.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn