Nei nei, da er det vel ingen som har hatt eller hørt begge og kan si noe om forskjeller...
Uansett, jeg har brukt en ukes tid på finlytting og rørbytter og er fremdeles særdeles fornøyd. Jeg kom fra en Lab12 Pre1 som var en betydelig oppgradering fra preamp-delen i Luxman L-550AXII. Det var som om den berømmelige tyllgardinen ble fjernet da jeg skiftet over. Pre1 var/er rett og slett glassklar og uhyre oppløst, men ble rett og slett en tanke for nøytral over tid og jeg savnet en liten tanke varme.
Der leverer EAR 864 med bravur. Den har akkurat den lille ekstra varmen jeg ville ha, samtidig som jeg opplever den som like oppløst oppover, like kontrollert nedover, men med en mer innsmigrende mellomtone med en tanke tilført sødme. Helt nøyaktig som jeg trodde og håpet på.
Rørene den ble levert med var fra PrimaLuna, dvs Shuguang, og var dessverre ikke allverden. De låt flott på moderat volum, men holdt ikke mål når volumet steg og de fikk litt tyn. Over ~75dB eller så sprakk sopraner, fioliner, fløyter og denslags med litt intensitet opp og ble direkte ubehagelige. Nye rør måtte altså til og jeg plukket opp et knippe RCA 12AU7 Clear Top + Brimar CV4003 og Telefunken + Mullard ECC83. Det løste alle problemer oppover i frekvensene.
Imidlertid har jeg, etter mange bytter (RCA+Mullard vs Brimar+Mullard vs RCA+Telefunken vs Brimar+Telefunken) og mye lytting, funnet kun små nyanseforskjeller. Selv bytte fra Brimar+Mullard til RCA+Telefunken ga ingen uttalt forskjell i lydkarakter og tonalitet. Svært avmålte forskjeller i forventet retning, joda, men på ingen måte forskjeller av den karakter man ofte ser beskrevet på fora rundt omkring. Nåvel, samma det så lenge alt sammen låter helt strålende.
Phonodelen har jeg imidlertid pensjonert. Det første jeg gjorde var en lengre shoot-out mot Allnic H-1202, men det var en svært ujevn match. Hvis jeg skal bruke en allegori fra kunstverdenen så vil jeg si det var som å sammenligne
et landskap av Monet med et fotografi av samme sted. 864 (og kanskje 834P, siden krets og bestykning er identisk?) malte med bred pensel, manglet presisjon, var tydelig sukret og falt overraskende svært klart igjennom.
Summa summarum synes jeg EAR 864 er et aldeles ypperlig
linjetrinn som fortjener å snappes opp umiddelbart om man ser et til salgs.