Tims venner... EAR-Yoshino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hpm-1100

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    730
    Antall liker
    489
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26
    Var det ikke det litt av Tims tanke egentlig? At uansett rør, design og konstruksjon, skulle låter som han ville? Alt jeg har hørt av ear, uansett solid state eller rør var jevn bra.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det han sa var vel helt enkelt at han lett kunne konstruere en transistorforsterker som låt som rør og omvendt.
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    912
    Antall liker
    712
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Hei
    Tusen takk for svaret fra alle Dere...:) her i Tim tråden...
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Fredrikstad
    Har endelig koblet opp EAR 509 monoblokkene i anlegget. De ene blokken hadde gått opp i røyk, og de ble liggende i over 25 år på loftet. Fikk hjelp av Birger Lund Andersen til å reparere de. Samtidig ble bias justeringen lagt ut på baksiden, med målepunkter, vippebryter for å svitsje mellom de to effektrørene, og to potmetere.
    Den første versjonen av disse blokkene var kjent for å være notorisk vanskelig å justere bias på, men nå er det enkelt. Den nyeste versjonen er enda enklere, med en grønn diode, men dette fungerer svært bra.
    20231010_131131.jpg


    20231010_131039.jpg


    20231010_131049.jpg


    20231010_131059.jpg


    Blokkene er litt slitne i kantene, men spiller overraskende bra. Originale Westinghouse 509 effekt rør. Hadde liggende 4 stk nos RCA 12AX7 fra 60 tallet, og RCA ECC85 fra 70 tallet. Burde gjøre sitt for lyden.

    Må innrømme at kostnadene for rør, oppgradering, og reparasjoner trolig overstiger verdien,, men disse fortjener å reddes.

    /Ruby😊
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.969
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Har endelig koblet opp EAR 509 monoblokkene i anlegget. De ene blokken hadde gått opp i røyk, og de ble liggende i over 25 år på loftet. Fikk hjelp av Birger Lund Andersen til å reparere de. Samtidig ble bias justeringen lagt ut på baksiden, med målepunkter, vippebryter for å svitsje mellom de to effektrørene, og to potmetere.
    Den første versjonen av disse blokkene var kjent for å være notorisk vanskelig å justere bias på, men nå er det enkelt. Den nyeste versjonen er enda enklere, med en grønn diode, men dette fungerer svært bra. Vis vedlegget 959296

    Vis vedlegget 959297

    Vis vedlegget 959298

    Vis vedlegget 959299

    Blokkene er litt slitne i kantene, men spiller overraskende bra. Originale Westinghouse 509 effekt rør. Hadde liggende 4 stk nos RCA 12AX7 fra 60 tallet, og RCA ECC85 fra 70 tallet. Burde gjøre sitt for lyden.

    Må innrømme at kostnadene for rør, oppgradering, og reparasjoner trolig overstiger verdien,, men disse fortjener å reddes.

    /Ruby😊
    Fort gjort.
    Bruksverdien kan vanskelig vurderes........høyt nok.
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Fredrikstad
    Hei Hans. Vet du hva bias en bør ligge på, for å være trygg. Har hørt at 509 røret er litt kilent på bias, og kan ryke ved for høy bias.

    /Ruby😊
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Her er det neiggu ikke mye liv gitt. Ikke så rart kanskje, gitt dagens nypriser og mangelen på bruktvarer, men litt synd likevel.

    Anyway, jeg fikk snappet opp en brukt 861 fra Terje i Audio Aktøren, så da får jeg si som Jesus når han hang der: det er fullbrakt!

    Dermed blir en 890 tilgjengelig fra Audio Aktøren om ikke veldig lenge, for den som skulle være interessert.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Så var en EAR 861 på plass og har spilt uavbrutt i en del timer. Den var akkurat sdet jeg antok og håpet på, en mellomting mellom nøytraliteten fra 890/Hypex (som jeg knapt var i stand til å høre forskjell på) og den uttalte sødmen fra TVA50 med EL34. Oppløst, plenty punch ved behov og en deilig, deilig mellomtone.

    Stor takk til Audio Aktørens showroom i Sarp v/ @larspetter som ga meg en en god lytt til Fyne Classic XII og Wharfedale Elysium 2 (som begge låt helt glimrende) og også var behjelpelig med å frakte hjem forsterkeren. Veldig, veldig hyggelig! Anbefaler et besøk på det aller varmeste for de som måtte befinne seg i nærheten!
     

    larspetter

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.04.2011
    Innlegg
    31
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    2
    Så var en EAR 861 på plass og har spilt uavbrutt i en del timer. Den var akkurat sdet jeg antok og håpet på, en mellomting mellom nøytraliteten fra 890/Hypex (som jeg knapt var i stand til å høre forskjell på) og den uttalte sødmen fra TVA50 med EL34. Oppløst, plenty punch ved behov og en deilig, deilig mellomtone.

    Stor takk til Audio Aktørens showroom i Sarp v/ @larspetter som ga meg en en god lytt til Fyne Classic XII og Wharfedale Elysium 2 (som begge låt helt glimrende) og også var behjelpelig med å frakte hjem forsterkeren. Veldig, veldig hyggelig! Anbefaler et besøk på det aller varmeste for de som måtte befinne seg i nærheten!
    Tusen takk for hyggelig melding om dine opplevelser på besøket . Gratulerer med nydelig forsterker 🎶🎶😊
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.522
    Antall liker
    4.906
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Har endelig koblet opp EAR 509 monoblokkene i anlegget. De ene blokken hadde gått opp i røyk, og de ble liggende i over 25 år på loftet. Fikk hjelp av Birger Lund Andersen til å reparere de. Samtidig ble bias justeringen lagt ut på baksiden, med målepunkter, vippebryter for å svitsje mellom de to effektrørene, og to potmetere.
    Den første versjonen av disse blokkene var kjent for å være notorisk vanskelig å justere bias på, men nå er det enkelt. Den nyeste versjonen er enda enklere, med en grønn diode, men dette fungerer svært bra. Vis vedlegget 959296

    Vis vedlegget 959297

    Vis vedlegget 959298

    Vis vedlegget 959299

    Blokkene er litt slitne i kantene, men spiller overraskende bra. Originale Westinghouse 509 effekt rør. Hadde liggende 4 stk nos RCA 12AX7 fra 60 tallet, og RCA ECC85 fra 70 tallet. Burde gjøre sitt for lyden.

    Må innrømme at kostnadene for rør, oppgradering, og reparasjoner trolig overstiger verdien,, men disse fortjener å reddes.

    /Ruby😊
    Uff og atter uff, som jeg savner og angrer på salget av mine 509 25th aniv. Signature blokker (tror de het noe sånt)! Beste amp jeg noen gang har eid!
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Fredrikstad
    Uff og atter uff, som jeg savner og angrer på salget av mine 509 25th aniv. Signature blokker (tror de het noe sånt)! Beste amp jeg noen gang har eid!
    Forstår jeg godt. Mine EAR 509 spiller fabelaktig. Ble såpass imponert, at jeg har sendt de videre til en skikkelig oppgradering, med bedre komponenter. De er såpass gamle at kondensatorer, og motstander trenger å byttes ut.
    Satser på at de blir enda bedre, og klar for mange års bruk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn