Tips om skjermet nettkabel (metervare) uten at det koster en J*** formue?

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Antall liker
5.009
Torget vurderinger
2
Det dreier seg ikke om brum,men om en hardhet/ forvrengning.

Lazymann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2008
Antall liker
68
Torget vurderinger
4
Som alltid er det best å ha en eller flere dedikerte kurser KUN for HiFi, og kanskje med skilletrafo i skapet. Problemet i mange hus i dag er at de har elektroniske dimmere, elektroniske trafoer for lavspenning, LED, LED dimmere, Kanskje lysstoffrør osv. Dette skaper EMC og høyfrekvent støy og brum.

En godt skjermet kabel og et lite støyfilter i mot stikk gjør underverker. Og noen ganger kan en enkel og billig "Komfyrkabel" fra Clasern gjøre susen. Men da er vel utgangspunktet ikke så dårlig heller.

Men om du får en stor differanse i lyden ved å bytte strømkabler..... Der er de lærde uenig. Men at du blir kvitt støy, det gjør du.
Men som jeg alltid sier til andre.

Ta en blindtest på de billigste og de dyreste! Og hold tunga rett i munnen. For her kan du bomme sikkerlig:rolleyes:....

Sist redigert:

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Antall liker
14.726
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
14
Hur gick det Zomby, bestämde du dig för Ölflex?

Jag var nede i boden och tittade nu. Har bara en meter av 1,5 och nästan 3 m av 2,5.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det ble Ölflex. 3*1.5. Lapp kabel, dessverre ikke tidsnok til samisk nasjonaldag... :D

Minner meg forresten om mitt år på Jæren, februar, vinterstormer, ingen bil og 4,5 kilometer til nærmeste matbutikk, den lange kalde spaserturen for å få noe å spise, kollegaen som ble blåst i grøfta mens jeg ble på veien, kommentaren om at jeg hadde et 'samisk' ganglag. Det er et kompliment, om jeg noen gang har fått et...

Sist redigert av en moderator:

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Antall liker
14.726
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
14
Hehe, låter nästan som en lay-over i Bardufoss på jobb för min del det! Bardufosstun med närmsta matbutik en aning för långt unna i lågsko i vintermörkret i januari...

A

ANM

Gjest
Jeg satset på Supra, da de som nevnt tidligere både er skjermet og tvunnet i tillegg ganske likt priset som Ölflex. Nå må jeg innrømme at jeg hverken har problemer med indusert(brum) eller annen støy.

Sist redigert:

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.241
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Nå ser jeg at ZW har lagd seg kabel, men kommer likevel med dette tipset; 4x1,5kv+1,5j+skjerm. Krysskoble 2 og 2 ledere, jord+skjerm til jord i begge ender self. Ikke nok med at denne nettkabelen er kanongod, det hindrer også stråling ut mot andre kabler/komponenter. Anbefales!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det blir som mine Canare star quad høyttalerkabler, pluss jord og skjerm. Skulle tro at det som gir lav induktans på ht-kabler også gir mindre feltstyrke rundt ledningen. Kanskje en god ide?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.241
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
^ Lydmessig kan skjermen være u-tilkoblet i den ene enden. Hvilke ende avgjøres av hvor støyen kommer fra - eller hva som låter best.
Men sikkerhetsmessig bør vel skjermen kobles i begge ender...?

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.072
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Noen som vet om de medfølgende strømkablene er skjermet?
Synes det i mange tilfeller følger med kabler som heller ikke er jordet - typisk 2x1,0mm eller 2x1,5mm

Kikker man inn i nettbrønnen på forsterkere så er det ofte bare 2-polet også.
Men ser jo fordelen med å prøve en skjermet kabel dersom man opplever brum/ulyder for å utelukke at strømkabelen overfører støy til signalkablene.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.017
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Synes det i mange tilfeller følger med kabler som heller ikke er jordet - typisk 2x1,0mm eller 2x1,5mm

Men ser jo fordelen med å prøve en skjermet kabel dersom man opplever brum/ulyder for å utelukke at strømkabelen overfører støy til signalkablene.
Sjelden medfølgende nettkabler er skjermet. Men de vanlige "lakris" apparatkablene er "vridd" for å redusere noe av den eksterne påvirkningen. I overføring av AC bør man tvinne kablene uansett.

I omtrent alle nettbrønner jeg har sett så er det 3 polet og ikke 2 polet på forsterkere. Unntaket er i enkelte tilfeller på veldig rimelige modeller (gamle rack typer).
Brum (50hz) endres ikke av skjerming. Det er aller oftest et jordingsproblem. Skjerming er der for nettopp ... skjerming.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.072
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13

Sjelden medfølgende nettkabler er skjermet. Men de vanlige "lakris" apparatkablene er "vridd" for å redusere noe av den eksterne påvirkningen. I overføring av AC bør man tvinne kablene uansett.

I omtrent alle nettbrønner jeg har sett så er det 3 polet og ikke 2 polet på forsterkere. Unntaket er i enkelte tilfeller på veldig rimelige modeller (gamle rack typer).
Brum (50hz) endres ikke av skjerming. Det er aller oftest et jordingsproblem. Skjerming er der for nettopp ... skjerming.
Takk for svar

Men jeg trodde skjerming av strømkablene var for å hindre at analoge signalkabler skal bli påvirket at strømkabler som ligger for tett innpå?

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Antall liker
735
Torget vurderinger
10
^ Lydmessig kan skjermen være u-tilkoblet i den ene enden. Hvilke ende avgjøres av hvor støyen kommer fra - eller hva som låter best.
Kablen skal monteres med jord og skjerm sammen I støpsel-enden , men ikke I apparat enden .

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.072
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Kablen skal monteres med jord og skjerm sammen I støpsel-enden , men ikke I apparat enden .
Du som har peiling på kabler Hb52:
Denne står det at er laget av 2x4mm og er skjermet.
Hvordan er det mulig? Er det da brukt 2-lederkabel og kun tatt skjermen å montert i jord-kontakt på nettstøpsel?
Må ikke skjerm kobles sammen med jordleder? Altså med en 3G4mm kabel?

http://www.lsound.no/collections/kabler-og-tilbehor/products/link-powerlink-three

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Antall liker
735
Torget vurderinger
10
Hvordan er det mulig? Er det da brukt 2-lederkabel og kun tatt skjermen å montert i jord-kontakt på nettstøpsel?

Link PowerLink Three | lsound.no
Er vel antakelig 2x4 pluss jord , samt at kablen er skjermet .
Kan aldri tenke meg at det er en kabel uten jord ...
Når det er sagt ... det er faktisk mange komponenter som ikke har jord i koblet i pluggen i apparatet ...

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.072
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13

Link PowerLink Three | lsound.no
Er vel antakelig 2x4 pluss jord , samt at kablen er skjermet .
Kan aldri tenke meg at det er en kabel uten jord ...
Når det er sagt ... det er faktisk mange komponenter som ikke har jord i koblet i pluggen i apparatet ...
Ja da tenker vi likt. Slik jeg har forstått det så må skjerm kobles sammen med jordleder for at skjerming skal fungere optimalt?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.912
Torget vurderinger
1
«Skal» ... Det er ingen lov om det så vidt jeg vet.

Skjermen er på mange måter en forlengelse av chassis og bør følgelig ha lavest mulig impedans til chassis, dvs kobles til i chassis-enden, om ikke i begge ender.

mvh
KJ

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.106
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
^Jeg bruker også Ölflex skjermet i begge ender på de aktive høyttalerne mine (se evt. link i signatur). PC, lydkort, Squeezebox Touch og grammofonPSU har originalkabler.

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Antall liker
735
Torget vurderinger
10
«Skal» ... Det er ingen lov om det så vidt jeg vet.

Skjermen er på mange måter en forlengelse av chassis og bør følgelig ha lavest mulig impedans til chassis, dvs kobles til i chassis-enden, om ikke i begge ender.

mvhs
KJ
Sant at det ikke er noe 'lov' om det , men er antaklig dette som gir best skjerm siden
de 'store' produsentene gjør det på denne måten , så vidt jeg vet......:)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.912
Torget vurderinger
1
^ De «store» produsentene av hifi-boutique kabler mener du?

De lever gjerne på etablert «hifi-visdom» som ikke sjeldent kan vær 180 grader (dvs motfase) ift virkeligheten.

mvh
KJ

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.625
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Skerm tenderer til dynamikktap. Hvorfor skal alle kabler være skjermet? Det blir vel som å sette inn et filter når du ikke har støyproblemer.

En annen ting er at kabeler påvirker strømkretsen den kobles til. Dvs at at den samme kablen vil virke forskjellig helt avhengig av hvor den brukes.

Eks, en strømforsyning ser nettkablen først og vil reagere deretter elektrisk. Helt avhengig hvordan strømforsyningen er konstruert.

Vips, da har vi vel en ny kabeldebatt...

Det er kanskje derfor vi alltid krangler om hvordan en kabel låter. Vi hører nok det samme i det samme anlegget.

W

WayAhead

Gjest
Strømforsyning gjør en viss til stor forskjell - men ikke for enhver pris. ¨Nettstøykabler" mv er jeg veldig skeptisk til, skjerming er ok men ikke avgjørende - har holdt på med dette i 30 år til data anlegg. Kommer tilbake til dette med "!reality-check" i egen tråd senere. I mellomtiden anbefaler jeg alle å spare pengene sine med mindre en går for positiv placeboeffekt....

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.072
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Skerm tenderer til dynamikktap. Hvorfor skal alle kabler være skjermet? Det blir vel som å sette inn et filter når du ikke har støyproblemer.
Hvordan kan det føre til dynamikktap at en utenpåliggende skjermstrømpe kobles sammen med jordkabel?

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
13.829
Sted
Smurfeland
Hvordan kan det føre til dynamikktap at en utenpåliggende skjermstrømpe kobles sammen med jordkabel?

Det er andre her som kan svare bedre på dette enn meg, men: det jeg har blitt fortalt tidligere er at en skjerm fungerer på samme måte som om du skulle ha trukket kabelen gjennom et metallrør, det blir et magnetfelt rundt kabelen som påvirker lederne inni. Skjerm på f.eks. høyttalerkabel skal visstnok gi en avrulling i det øvre frekvensområdet.

Noen andre enn meg må svare på hvordan dette skulle påvirke en strømkabel som kun skal lede 230V 50 Hz. :)

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.072
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13

Det er andre her som kan svare bedre på dette enn meg, men: det jeg har blitt fortalt tidligere er at en skjerm fungerer på samme måte som om du skulle ha trukket kabelen gjennom et metallrør, det blir et magnetfelt rundt kabelen som påvirker lederne inni. Skjerm på f.eks. høyttalerkabel skal visstnok gi en avrulling i det øvre frekvensområdet.

Noen andre enn meg må svare på hvordan dette skulle påvirke en strømkabel som kun skal lede 230V 50 Hz. :)
Takk for svar

Så man bør egentlig ikke bruke skjermet strømkabel med mindre man har problemer med at de analoge signalkablene plukker opp støy fordi strømkablene ligger for tett innpå da?

javerion

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.07.2015
Antall liker
12
Sted
Oslo
er noen som definitivt er utenfor sitt fagfelt her ja.....

skjerming vil gi en økt kapasitans på signal kabling, men å si at det vil gi avrulling i toppen ved at man bruker det på strøm kabler får stå for andres regning....
Å forhindre støy fra å komme til signal kabling er bare positivt.

magnetisk så vil en skjerm redusere magnet feltets rekkevidde/styrke

Z

Zomby_Woof

Gjest
Mhm. Vi får bare håpe at lavpassfrekvensen på nettkabelen havner litt over 50Hz. Jeg tror den gjør det, i og med at kabelen nå er montert og koblet til uten at spilleren sluttet å virke.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.912
Torget vurderinger
1
Det er litt fascinerende hvordan noen overfører sin forståelse av signaloverføring i signal- og høyttalerkabler til nettledninger. Det virker som «de» gjerne ser bort fra at nettspenningen er 50Hz, skal transformeres og likerettes og lav-pass-filtreres til best mulig DC (dvs 0 Hz), gjerne med spenningsregulering, før den skal vekselrettes (av forsterkerene) best mulig i takt med signalet. Det er kvaliteten på DC-siden og vekselrettingen av det regnestykket som er «viktig».

mvh
KJ

Sist redigert:
A

ANM

Gjest
Det er litt fascinerende hvordan noen overfører sin forståelse av signaloverføring i signal- og høyttalerkabler blir overført til nettledninger.

mvh
KJ
Det samme hoppet gjør man på signal siden, når man overfører høyfrekvens teori til lavfrekvensområdet vi leker med. Er som unger som tror at drivstoff brukt i jagerfly vil få bilen til å gå fortere. Skjønner ikke at folk ikke gidder sette seg inn i det som opptar dem, men står der med tunga ut av kjeften og lar seg lure gang på gang på gang på gang....

Z

Zomby_Woof

Gjest
Nå er det riktignok lenge siden, og de var gamle allerede da. Men Jeg sto en gang ved rullebanen på Rygge og så F-5 ta av. De hørtes ut som, og luktet som gigantisk, velholdt, og brutalt hardt fyrt primus. Jet A1 er ekstra ren og fin parafin, om jeg ikke tar feil?

A

ANM

Gjest
Nå er det riktignok lenge siden, og de var gamle allerede da. Men Jeg sto en gang ved rullebanen på Rygge og så F-5 ta av. De hørtes ut som, og luktet som gigantisk, velholdt, og brutalt hardt fyrt primus. Jet A1 er ekstra ren og fin parafin, om jeg ikke tar feil?
Kjenner den primuslukten hver morgen, men nå er det bare Ryanair som står og varmer opp. :(

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Antall liker
14.726
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
14
Ahh, inget som lukten av Jet A1 en tidig morgon på jobb! :cool:

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg vil tro at RNOAF luktet bedre enn Rajenér. Bodd lenge nok til å mene noe?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Og jetmotorer er vel ikke langt fra en primus i virkemåte heller?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Minner meg forresten på at jeg bodde et halvt år i enden av rullebanen på Værnes. Passasjerfly er egentlig ganske stille av seg. Det var ventilasjonsanlegget som bråkte, and how!!! Deilig å flytte til treroms i Stokmovegen. Bedre akustikk var det også. Naboen under var en tunghørt stormer med hang til punk. Jeg oppe med Led Zeppelin, han med noe av denne forferdelige piggtrådmusikken nede. Vi spilte høyt, og var verdens beste naboer.

A

ANM

Gjest
Det er uansett bedre å bo tett på banen enn under traséene.

Topp Bunn