Sjelden medfølgende nettkabler er skjermet. Men de vanlige "lakris" apparatkablene er "vridd" for å redusere noe av den eksterne påvirkningen. I overføring av AC bør man tvinne kablene uansett.Noen som vet om de medfølgende strømkablene er skjermet?
Synes det i mange tilfeller følger med kabler som heller ikke er jordet - typisk 2x1,0mm eller 2x1,5mm
Kikker man inn i nettbrønnen på forsterkere så er det ofte bare 2-polet også.
Men ser jo fordelen med å prøve en skjermet kabel dersom man opplever brum/ulyder for å utelukke at strømkabelen overfører støy til signalkablene.
Takk for svarSjelden medfølgende nettkabler er skjermet. Men de vanlige "lakris" apparatkablene er "vridd" for å redusere noe av den eksterne påvirkningen. I overføring av AC bør man tvinne kablene uansett.Noen som vet om de medfølgende strømkablene er skjermet?
Synes det i mange tilfeller følger med kabler som heller ikke er jordet - typisk 2x1,0mm eller 2x1,5mm
Kikker man inn i nettbrønnen på forsterkere så er det ofte bare 2-polet også.
Men ser jo fordelen med å prøve en skjermet kabel dersom man opplever brum/ulyder for å utelukke at strømkabelen overfører støy til signalkablene.
I omtrent alle nettbrønner jeg har sett så er det 3 polet og ikke 2 polet på forsterkere. Unntaket er i enkelte tilfeller på veldig rimelige modeller (gamle rack typer).
Brum (50hz) endres ikke av skjerming. Det er aller oftest et jordingsproblem. Skjerming er der for nettopp ... skjerming.
Kablen skal monteres med jord og skjerm sammen I støpsel-enden , men ikke I apparat enden .^ Lydmessig kan skjermen være u-tilkoblet i den ene enden. Hvilke ende avgjøres av hvor støyen kommer fra - eller hva som låter best.
Men sikkerhetsmessig bør vel skjermen kobles i begge ender...?
Du som har peiling på kabler Hb52:Kablen skal monteres med jord og skjerm sammen I støpsel-enden , men ikke I apparat enden .^ Lydmessig kan skjermen være u-tilkoblet i den ene enden. Hvilke ende avgjøres av hvor støyen kommer fra - eller hva som låter best.
Er vel antakelig 2x4 pluss jord , samt at kablen er skjermet .Du som har peiling på kabler Hb52:Kablen skal monteres med jord og skjerm sammen I støpsel-enden , men ikke I apparat enden .^ Lydmessig kan skjermen være u-tilkoblet i den ene enden. Hvilke ende avgjøres av hvor støyen kommer fra - eller hva som låter best.
Denne står det at er laget av 2x4mm og er skjermet.
Hvordan er det mulig? Er det da brukt 2-lederkabel og kun tatt skjermen å montert i jord-kontakt på nettstøpsel?
Må ikke skjerm kobles sammen med jordleder? Altså med en 3G4mm kabel?
Link PowerLink Three | lsound.no
Ja da tenker vi likt. Slik jeg har forstått det så må skjerm kobles sammen med jordleder for at skjerming skal fungere optimalt?Er vel antakelig 2x4 pluss jord , samt at kablen er skjermet .Du som har peiling på kabler Hb52:Kablen skal monteres med jord og skjerm sammen I støpsel-enden , men ikke I apparat enden .^ Lydmessig kan skjermen være u-tilkoblet i den ene enden. Hvilke ende avgjøres av hvor støyen kommer fra - eller hva som låter best.
Denne står det at er laget av 2x4mm og er skjermet.
Hvordan er det mulig? Er det da brukt 2-lederkabel og kun tatt skjermen å montert i jord-kontakt på nettstøpsel?
Må ikke skjerm kobles sammen med jordleder? Altså med en 3G4mm kabel?
Link PowerLink Three | lsound.no
Kan aldri tenke meg at det er en kabel uten jord ...
Når det er sagt ... det er faktisk mange komponenter som ikke har jord i koblet i pluggen i apparatet ...
«Skal» ... Det er ingen lov om det så vidt jeg vet.Kablen skal monteres med jord og skjerm sammen I støpsel-enden , men ikke I apparat enden .^ Lydmessig kan skjermen være u-tilkoblet i den ene enden. Hvilke ende avgjøres av hvor støyen kommer fra - eller hva som låter best.
Sant at det ikke er noe 'lov' om det , men er antaklig dette som gir best skjerm siden«Skal» ... Det er ingen lov om det så vidt jeg vet.Kablen skal monteres med jord og skjerm sammen I støpsel-enden , men ikke I apparat enden .^ Lydmessig kan skjermen være u-tilkoblet i den ene enden. Hvilke ende avgjøres av hvor støyen kommer fra - eller hva som låter best.
Skjermen er på mange måter en forlengelse av chassis og bør følgelig ha lavest mulig impedans til chassis, dvs kobles til i chassis-enden, om ikke i begge ender.
mvhs
KJ
Hvordan kan det føre til dynamikktap at en utenpåliggende skjermstrømpe kobles sammen med jordkabel?Skerm tenderer til dynamikktap. Hvorfor skal alle kabler være skjermet? Det blir vel som å sette inn et filter når du ikke har støyproblemer.
Det er andre her som kan svare bedre på dette enn meg, men: det jeg har blitt fortalt tidligere er at en skjerm fungerer på samme måte som om du skulle ha trukket kabelen gjennom et metallrør, det blir et magnetfelt rundt kabelen som påvirker lederne inni. Skjerm på f.eks. høyttalerkabel skal visstnok gi en avrulling i det øvre frekvensområdet.Hvordan kan det føre til dynamikktap at en utenpåliggende skjermstrømpe kobles sammen med jordkabel?Skerm tenderer til dynamikktap. Hvorfor skal alle kabler være skjermet? Det blir vel som å sette inn et filter når du ikke har støyproblemer.
![]()
Takk for svarDet er andre her som kan svare bedre på dette enn meg, men: det jeg har blitt fortalt tidligere er at en skjerm fungerer på samme måte som om du skulle ha trukket kabelen gjennom et metallrør, det blir et magnetfelt rundt kabelen som påvirker lederne inni. Skjerm på f.eks. høyttalerkabel skal visstnok gi en avrulling i det øvre frekvensområdet.Hvordan kan det føre til dynamikktap at en utenpåliggende skjermstrømpe kobles sammen med jordkabel?Skerm tenderer til dynamikktap. Hvorfor skal alle kabler være skjermet? Det blir vel som å sette inn et filter når du ikke har støyproblemer.
![]()
Noen andre enn meg må svare på hvordan dette skulle påvirke en strømkabel som kun skal lede 230V 50 Hz.![]()
Det samme hoppet gjør man på signal siden, når man overfører høyfrekvens teori til lavfrekvensområdet vi leker med. Er som unger som tror at drivstoff brukt i jagerfly vil få bilen til å gå fortere. Skjønner ikke at folk ikke gidder sette seg inn i det som opptar dem, men står der med tunga ut av kjeften og lar seg lure gang på gang på gang på gang....Det er litt fascinerende hvordan noen overfører sin forståelse av signaloverføring i signal- og høyttalerkabler blir overført til nettledninger.
mvh
KJ
Kjenner den primuslukten hver morgen, men nå er det bare Ryanair som står og varmer opp.Nå er det riktignok lenge siden, og de var gamle allerede da. Men Jeg sto en gang ved rullebanen på Rygge og så F-5 ta av. De hørtes ut som, og luktet som gigantisk, velholdt, og brutalt hardt fyrt primus. Jet A1 er ekstra ren og fin parafin, om jeg ikke tar feil?
Ahh, inget som lukten av Jet A1 en tidig morgon på jobb!Nå er det riktignok lenge siden, og de var gamle allerede da. Men Jeg sto en gang ved rullebanen på Rygge og så F-5 ta av. De hørtes ut som, og luktet som gigantisk, velholdt, og brutalt hardt fyrt primus. Jet A1 er ekstra ren og fin parafin, om jeg ikke tar feil?