Tips om skjermet nettkabel (metervare) uten at det koster en J*** formue?

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
13.829
Sted
Smurfeland
er noen som definitivt er utenfor sitt fagfelt her ja.....

skjerming vil gi en økt kapasitans på signal kabling, men å si at det vil gi avrulling i toppen ved at man bruker det på strøm kabler får stå for andres regning....
Å forhindre støy fra å komme til signal kabling er bare positivt.

magnetisk så vil en skjerm redusere magnet feltets rekkevidde/styrke
Ja, jeg har iallfall ikke sagt at skjerm på strømkabler gir en avrulling i toppen.

Men det er fascinerende på en nesten litt irriterende måte hvordan man nesten ikke kan skrive noe her inne uten at det kommer noen genier og går aktivt inn for å misforstå ting man ikke engang har sagt. :rolleyes:

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.072
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
Jeg er begeistret for Burmester sin av to årsaker.
1) Ikke spesielt dyr
2) Veldig fleksibel og vrir seg ikke ut av apparatkontakten eller trenger mye plass bak apparatet

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hva er 'ikke spesielt dyr' i dine øyne? Jeg betalte kr. 337,- hos Elfa for 5 metre med stikkontakt og frakt. Jeg hadde apparatpluggen selv, den billigste fra Oyaide for en snau tusenlapp (usikker på om jeg hadde brydd meg med noe såpass dyrt igjen). Totalpris rundt 1200,- og kunne nok like fint blitt gjort under 500,- pluss litt tid til diy.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.212
Sted
Ytterst i havgapet...
Kunne vært interessant om noen hadde giddet å legg ut noen nærbilder av disse fantomstikkene..... noe må det jo være som både gjør den påstått overlegne kvaliteten og ikke minst prisen ?

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.072
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Oyiade-kopi. Veldig gode disse her
Bruker slike selv, kan si meg enig i at disse er veldig gode. De orginale koster vel 1000kr stk i Norge. Utsalgspris er da 800kr eks mva, så tipper at innkjøpsprisen sikkert ikke er på mer enn maks 300kr stk - ergo er det ikke sikkert disse er av noe vesentlig dårligere kvalitet enn orginalene...

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Jeg skal ikke legge meg oppi hva folk gjør hjemme, men det virker ikke som disse er strengt tatt godkjent for bruk i Norge. De manger korrekt sertifiseringsmerking for sikkerhet. De har f.eks. ikke Nemko-sertifiserting. Det eneste jeg kan ense er en VDI-logo, men det er en kopi og ikke riktig logo, så jeg tror nok det er fake.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.212
Sted
Ytterst i havgapet...
Utvendig er de jo "normale2 utenom å være forgylt... (?) - hvordan ser innsida ut ???
Grunnen til at jeg spør, er selvsagt en viss skepsis til produktet - noe må det jo være som skal gjøre dette bedre enn et annet kvalitetstikk til feks en hundrings.. mrk - de som IKKE selges på Byggmakker osv.....
Fake eller ikke......

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.072
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Jeg skal ikke legge meg oppi hva folk gjør hjemme, men det virker ikke som disse er strengt tatt godkjent for bruk i Norge. De manger korrekt sertifiseringsmerking for sikkerhet. De har f.eks. ikke Nemko-sertifiserting. Det eneste jeg kan ense er en VDI-logo, men det er en kopi og ikke riktig logo, så jeg tror nok det er fake.
De orginale skal ha et holografisk metallklistremerke på seg, så de er nok ikke orginale. Men om det betyr at de er av dårligere kvalitet er vanskelig å si. Når det er sagt så kan jeg ikke se at det står trykket NEMKO på de orginale heller, det gjør det vel ikke på Furutech sine plugger heller?

Kan heller ikke finne info om NEMKO-godkjennelse på selve kabelen eller i info på Hifi Klubben sine sider selv på den dyreste kabelen til Audioquest, men må vel anta at kabelene er lovlig i Norge forde?

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
De orginale skal ha et holografisk metallklistremerke på seg, så de er nok ikke orginale. Men om det betyr at de er av dårligere kvalitet er vanskelig å si. Når det er sagt så kan jeg ikke se at det står trykket NEMKO på de orginale heller, det gjør det vel ikke på Furutech sine plugger heller?
Nei, det er ikke gitt at "ekte" High-end bransje er flinkere enn kopistene når det gjelder å holde seg til gjeldende krav til merking.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.072
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Nei, det er ikke gitt at "ekte" High-end bransje er flinkere enn kopistene når det gjelder å holde seg til gjeldende krav til merking.
Enig med deg i at det er viktig å ta elsikkerhet på alvor.
Prøvde å Goog'le litt, men klarte ikke å finne noen NEMKO-godkjente med apparatkontakt som vist over. Finnes det?

L

Larkus

Gjest
Utvendig er de jo "normale2 utenom å være forgylt... (?) - hvordan ser innsida ut ???
Grunnen til at jeg spør, er selvsagt en viss skepsis til produktet - noe må det jo være som skal gjøre dette bedre enn et annet kvalitetstikk til feks en hundrings.. mrk - de som IKKE selges på Byggmakker osv.....
Fake eller ikke......
Innmat

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
Tror trygt du kan ta utgangspunkt i at disse ting er like dårlig på stell over hele fjøla.

javerion

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.07.2015
Antall liker
12
Sted
Oslo
det er ikke noe krav om nemko godkjenning, det er derimot krav om samsvar med nek502 hvis disse importeres for salg i norge

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
13.829
Sted
Smurfeland
Hvordan er de Oyaide kopiene i forhold til Furutech? Ser ut som det er ganske lik konstruksjon, men hva slags metall og plettering er det på metalldelene som er strømførende?

Fordelen med kontakter som dette er sånn jeg ser det at man ikke er låst til maks. 2,5mm2 lederareale i kablene man bruker. Vil man bruke 4mm2 eller 6mm2 har man muligheten til det. Dessuten ser de jo litt mer business ut enn vanlige, små standard kontakter.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg er skeptisk til ledergeometrien inne i IEC-stikkene. De sitter i praksis veldig langt fra hverandre inne i pluggene, og danner dermed en spole (enkeltrunde) med unødvendig stor diameter. Dette har jeg faktisk opplevd som et problem i form av indusert brum i RIAA/armkabler. Standard IEC-stikk har lederne tettere i pluggen.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.072
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Jeg er skeptisk til ledergeometrien inne i IEC-stikkene. De sitter i praksis veldig langt fra hverandre inne i pluggene, og danner dermed en spole (enkeltrunde) med unødvendig stor diameter. Dette har jeg faktisk opplevd som et problem i form av indusert brum i RIAA/armkabler. Standard IEC-stikk har lederne tettere i pluggen.
Da er dette i så fall en svakhet hos flere produsenter ser det ut til, her er et bilde av en Furutech:

Ser veldig likt ut i mine øyne.

L

Larkus

Gjest
Avstanden mellom skrutilkoblingene er lik avstanden mellom kontaktpinnene. Slik er det så vidt jeg vet på alle støpsel, high end eller ei.
Den spoleteorien til Zomby virker temmelig søkt, spør du meg.:)

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
det er ikke noe krav om nemko godkjenning, det er derimot krav om samsvar med nek502 hvis disse importeres for salg i norge
Ja og nei.

FEL §10 http://lovdata.no/forskrift/2011-01-14-36/§10 sier "Plugger og stikkontakter til bruk i boliger og tilsvarende bruksområder skal tilfredsstille sikkerhetsnivået i Norsk Elektroteknisk Komités norm 502 (NEK 502) og kravene i normens annex NO I-III. Dette skal dokumenteres av et nasjonalt utpekt teknisk kontrollorgan innen EØS med kompetanse på området."

Hvorav Nemko, Demko, Semko, Fimko, VDI, og et par til jeg ikke kommer på nå regnes som nasjonale utpekte tekniske kontrollorgan.

Z

Zomby_Woof

Gjest
DSCN0831.jpg

DSCN0830.jpg

Tjah. Om du ikke ser at kontaktlederne til høyre er mer kompakte enn de til venstre (legg også merke til de store strømførende skruene fra utsiden), og at pluggen til venstre tringer lederne fra hverandre lenger ut fra apparatchassiet.... Briller, kanskje?

Som sagt. Jeg har opplevd at signalkabler måtte rutes lenger bort fra nettbrønnen etter bytte, for å få brum ned til samme nivå som før. Men for all del, søkt om du vil.

I veggenden ser jeg ikke noe problem, men bak apparater der signalkablene uunngåelig må termineres, ofte i nærheten av nettbrønnen på apparatet, og selv har en lignende loop i sine plugger.

Jeg ser strengt tatt bare ulemper med denne type store luxusplugger. Min eneste IEC på apparat er nå den billigste til Oyaide, som er 'normal' i utformingen, faktisk kortere enn pluggen fra roteskuffa. Forsterkerne har Powercon.

Topp Bunn