Tips på anlegg som spiller "dårlige" innspillinger bra.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Audiophile-Arve skrev:
    Har de lagt merke til kor greitt (og til dels bra) dårlege innspelingar funkar saman med litt eldre Yamaha-elektronikk? Og det utan at gode innspelingar har noko problem (sjølv om det er eit stykke opp til det som verkeleg er "spennande" utstyr)?
    Det same gjeld visse høgtalarar (orkar ikkje å utlevere alle mine svake sider, men kan iallfall nemne at eg tykkjer at Snell og etter kvart Audio Note er heilt toppers til det aller meste, også ganske triste innspelingar. AN sin elektronikk er dessutan vanvittig hyggjeleg å høyre på når anlegget elles matchar godt)
    Hadde Yamaha forsterker som fungerte veldig bra i nesten 10 år, så der er jeg veldig enig.
    Ønsket meg enda bedre lyd og byttet til en "bedre" forsterker, men med denne ble som sagt mindre bra innspillinger
    dårligere gjengitt en på Yamahaen. Men med PHONOSOPHIE så føler jeg at jeg har fått bedre lyd og er ikke plaget av dårlige innspillinger mer. Nå mangler det bare å finne en cdspiller/dac som kan gi meg litt mer "analog" lyd. Synes fortsatt at min ca 30 år gamle platespiller har en mer engasjerende lyd en mine digitale kilder.
    Selv på nye (digitale?) innspillinger/mastringer som Cohens Ten new Songs foretrekker jeg platespilleren.
    Minutten

    Edit: dersom noen skulle være interessert:
    'Ten New Songs' was the first Cohen album to be recorded and produced digitally.
     

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    769
    Antall liker
    112
    Sted
    Bærum
    Hei,

    Dårlige innspillinger finnes i bøtter og spann og det er en rekke forhold som gjør dem dårlige og en rekke utslag dette får. Jeg ser ingen fasit på spørsmålet, men noen betraktninger her rundt "dårlig" som jeg selv har erfart.

    Digitalisert dårlig, spesielt aktuelt på 80 tallet på dårlig utstyr. (Gjelder antagelig også digital vinyl, selv har jeg liten erfaring der.) Ofte hissig/glass lyd.
    Spilt inn i rom med elendig akustikk
    Spilt inn med mikrofoner feil plassert (for langt unna, for tett, ++)
    Miksing
    Dynamisk komprimering
    Rullet av enten i topp eller bunn pga bevisst filtrering, dårlig utstyr eller annet
    Overstyring, spesielt på solister og ofte på ellers bra opera innspillinger
    Sus/støy, trikk forbi studio etc....(minst plagsomt av de ovennevnte etter min smak)
    ++++

    Løsning på dette?

    Noe finnes det ikke annen løsning på enn å lytte til musikkens sjel og glemme teknikken.

    Annet kan løses ved å bruke anlegg/kabler etc. som filtrerer eller dermed betoner utvalgte deler av frekvensspektertet. Det kan f.eks. bidra til å kompensere en innspilling som skriker og er spiss, gjerne ved bruk av en eldre (og gjerne billig) avrullende rør-pre. (eller som jeg en gang gjorde, noen tjukke, gamle og billige Monster kabler som var rene filteret.)

    Men et godt High End anlegg vil slite med å gjengi noe annet enn det som er på innspillingen....
    Interessant er derfor debatten om Fidelity ift. innspilling eller ift. opprinnelig uttrykk i konsertsalen, ref. andre tråder om dette tema.

    Mvh Ole
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Planen var å kjøpe en Naim Unity, spille cder og datafiler samt ta en ”Cold turkey” på vinylen.
    Havnet på en Phonosophie forsterker og en Naim Dac var planlagt når denne ble tilgjengelig.
    Med dagen priser på cd og vinyl tilsier all fornuft å satse på cd og pc/steaming.
    Jeg har kjøpt 150+ Blue Note cder siste året til en snittpris på ca kr. 40,en lp med samme musikk havner fort på feil side av kr.300. Det meste av ny musikk kommer ikke ut på cd og plateselskapene gir ut bokser med rimelig musikk som aldri før, siste boks jeg kjøpe var Radiohead boksen 7 cder til kr.199!
    Men tross denne logikk har jeg nå anskaffet ”ny” platespiller!
    Det er et eller annet med vinyl som cd/pc ikke har....
    Hadde jeg hatt bedre økonomi så hadde jeg nok valg en ny LP12, Roksan Xerxes, DPS eller Simon Yorke. Bortsett fra Linn er det ikke ofte man ser disse brukt, og jeg tror ikke jeg hadde fått til å sett opp en LP12 optimalt. Disse boreplattformkopiene liker jeg ikke, så det ble en Rega P9.
    Man behøver ikke alltid være fornuftig :)
     

    Vedlegg

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Sette opp en Rega platespiller.

    Noen som har erfaring med å sette opp Rega spillere?
    Da jeg skulle skifte stift/pu på min gamle spiller for noen måneder siden var Ortofon 2M Red den eneste pu jeg fant etter å ha vært innom 4-5 butikker. Jeg kommer til å bruke denne til å”teste” spilleren .

    Denne passer perfekt i en Rega arm, men har lest på nettet at den ikke spiller optimalt når alt er ”kant i kant”. Det er en ”prikk” på denne puen som treffer akkurat i det midterste hullet i Rega armen. Det følger med en et punkts protractor til Regaen, men jeg måtte trekke puen et godt stykke bakover for at den skulle passe denne. Printer ut ”Rega Baerwald alignment protractor v.2” fra vinylengine og med ”prikken” i det midterste hullet passer denne perfekt. Det er og en ” Rega Stevenson alignment protractor v.2” fra samme webbside.
    Etter å ha testet Rega og Baerwald, bruker jeg nå sistnevnte.
    Noen som kan dele erfaringer her?

    Vil nok bytte puen til en som står litt mer i stil med spilleren etter hvert.
    Har merket meg at ”alle” som har en brukbar spiller benytter mc pu.
    Jeg har ingen erfaring med mc puer, men er det slik at en mc alltid er bedre en mm? (har jo lest litt,men hva er erfaringene her?)
    Blant de rimelige blir jo AT-OC9ML/II som regel anbefalt her, alternativ til denne vil kanskje være en 2M Black mm?
    Noen andre anbefalinger i ca 5k klassen?

    Bruker en ECP1 fra EC og den begynner jo å bli noen år, bør jeg vurdere å skifte denne?

    -Minutten
     

    Vedlegg

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Noen tanker rundt musikkavspilling:

    Har de sist 6 ukene nesten bare spilt vinyl.
    Det har blitt brukt noen tusenlapper på ny og brukt vinyl.
    Platesamlingen min er ganske liten, rundt 300 som er av interesse i dag.
    Har vel også funnet ut at det ikke er noen vei utenom å kjøpe ”mint” brukt eller utgivelser av
    høy kvalitet for atjeg skal blifornøyd. Som en konsekvens av dette har det blitt litt lite variasjon på musikken jeg har spilt. Det er det jo og veldig mye musikk som ikke er tilgjengelig på vinyl , samt mye som kun kan skaffes brukt til svært høye priser. Jeg har over 2000 cder og mye musikk i andre digitale formater, pcfiler, sacd, dvdaudio, dad, musikk dvd osv.
    Så all fornuft tilsier at jeg må får meg en digital kilde av tilfredsstillende kvalitet.

    Planen var jo en bra dac i utgangspunktet, og det er nok det mest fornuftig og logiske.
    Det er sikker 15 år siden jeg første gang brukte PC til avspilling av musikk og har brukt Sonos i et par år nå ,men jeg føler vel at det enda ikke er helt modent dersom man ønsker topp lyd og betjening. Der er nok unntak bla. Meridian Sooloos Music Server, men dette blir dessverre for dyrt for meg. Linn virker som om de har bra lyd , men for dårlig betjening. ( lest ikke prøvd).Logitechs løsning valgte jeg bort når jeg kjøpte Sonos.
    Sonos er veldig bra på betjening, vanlig PC/Mac kan nok være bra, men tror det kommer til å bli veldig mye bedre om noen år ( USB3, mm).

    Kunne nok levd med flere av disse løsningene, men har funnet ut jeg ønsker best mulig lyd fra mine fysiske cder, så jeg tror rett og slett jeg skal kjøpe meg en gammeldags cdspiller! :eek:

    -Minutten
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kloke refleksjoner basert på mange lyttetimer det der Minutten. Forstår deg godt jeg, synes også det er mer stas å spille plater enn filer.
     

    Murgen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2009
    Innlegg
    89
    Antall liker
    1
    Her er vi nok på jakt efter noget, som er en lille tone varm i klangen, da den moderne opfattelse av neutral, er en lille smule lys klingende efter min opfattelse.
    Så jeg vil foreslå at du tar en lyt på følgende Forsterkere:

    Forslag:

    A: Luxman SQ38u / L505u
    B: Pathos Classic one/ Logos- Kansje den TT her på bruktbørsen.
    C: Rega ?
    D: Cayin a100.

    Personlig har jeg et godt øje til de to Luxman forsterkere.

    Håber du finder en forsterker du bliver glad i.

    CD spiller:
    Rega , digit, luxman, Nad,

    Flash file Players. tror jeg er fremtiden= Bladelius Embla

    Mvh. Murgen
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Kloke refleksjoner basert på mange lyttetimer det der Minutten. Forstår deg godt jeg, synes også det er mer stas å spille plater enn filer.
    Ehm.. det er jo de samme filene som er lagret på CD-platen da. Så om man bruker diskettstasjon eller harddisk går det vel mye ut på det samme hvis man ser bort i fra de rent praktiske aspektene.

    I alle tilfeller er det kanskje lurt å se på en delt løsning på CD-spilleren? Med en separat DAC og og en tilkoblet diskettstasjon så kan man jo spille CDer direkte, men man har også muligheten til å tikoble DACen til Sonosen for å oppgradere lyden på denne tilsvarende. Alternative en integrert CD-spiller med digital inngang, slik at man kan nyttegjøre seg DACen i den til annet enn CD-plater.

    Da har men jo det beste fra begge verdener.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har tenkt en del på dette og som det blir foreslått så er nok drivverk dac det mest "fornuftige".
    Men jeg sitter med det inntrykk etter å ha lest en del, at det ligger en del problemer i interface'et mellom drivverk og dac.
    F.eks så sa jo ryktene at den nye Naim dacen skulle gi highend lyd selv med et billig driverk som en dvdspiller,men av det jeg har lest på naimforum blir det rapportert om store forskjeller med diverse drivverk.
    Jeg ønsker rett og slett ikke å bruke tid på dette nå, men det blir nok en bedre dac med pc/streamer frem i tid.
    Jeg har jo Sonos, RME dac og multispiller som jeg har levd med til nå.
    Og jeg har jo ca 30000 spor som ligger på en server.

    Primært hadde jeg nok ønsket å satse på bare vinyl men at det ville begrenset tilgangen på musikk altfor mye og blitt svært kostbart da jeg som sagt har lite vinyl fra før av.

    En viktig ting er også den fysiske plate/cd, samt det med å samle på musikk.
    Det gis ut veldig mye ”nytt” innen jazz som bare er på cd, klassiske samle bokser osv.

    Jeg har tatt mitt valg og det ble en brukt Naim cds3.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Minutten skrev:
    Jeg har tatt mitt valg og det ble en brukt Naim cds3.
    Da har du noe å glede deg til, kan jeg love. Hvilken psu skal du bruke? XPS2?

    Gjestemedlem; du misforsto meg nok litt. Jeg mener ikke at det er forskjellige filer, bare at det er mer stas å spiller plater. Det er noe med coverinfo, den taktile følelsen, den bittelille høyttidsstemningen osv. Det er mer stas å sette på en plate enn en fil for meg, selv om de ellers er like.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Da har du noe å glede deg til, kan jeg love. Hvilken psu skal du bruke? XPS2?
    Ikke bestemt psu enda, samt jeg venter på en ny bekreftelse fra selger, men regner med det ordner seg?

    -Minutten
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du trenger jo en psu for å få strøm og dermed lyd, og XPS2 er mye for pengene, og en kjempegod psu. Den kan også kjøre på XPS (olive), og på 555PS. Du har virkelig noe å glede deg til, det er usedvanlig stor stas å legge en cd i en CDS3 og trykke "Play".

    Jeg er jo snål og rar på mange måter, men jeg mener fortsatt at CDS3 er den beste cdp jeg har hørt noen gang (har ikke hørt CD555). En totalt musikalsk åpenbaring. I mine ører bedre på vesentlige områder enn andre cd-spillere til langt høyere pris jeg har hørt. Jeg hadde ikke byttet med noen. Den er attpåtil suveren med det å få frem det beste av hvilken som helst type innspilling, historiske ikke minst.
    I tillegg er den så taktil og gir en så fin brukeropplevelse totalt sett, jeg tror du har mye glede i vente! Gratulerer!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Som sagt må jeg få ordnet med selger, før jeg begynner med psu.

    -Minutten
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Du trenger jo en psu for å få strøm og dermed lyd, og XPS2 er mye for pengene, og en kjempegod psu. Den kan også kjøre på XPS (olive), og på 555PS. Du har virkelig noe å glede deg til, det er usedvanlig stor stas å legge en cd i en CDS3 og trykke "Play".
    Har jo tenkt "litt" på psu da.
    Denne ligger jo litt over budsjettet så jeg hadde tenkt å spare litt på psu i første omgang.
    Har du noen tanker om TeddyXPS?

    -Minutten
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke peiling på den. Men sånn i det store og det hele vet jeg ikke om uoriginale psu'er er så lønnsomt på sikt, og ved evt bytte; de har jo gjerne større verditap og desto mindre gjensalgsverdi disse uoriginale psu'ene. Og så er det jo noe med service, recap osv om x antall år... hvordan blir det. Vet ikke helt jeg..
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Den er såpass mye rimeligere at gjensalg ikke er noe sak, og disse trenger ikke å recappes.
    Har sjekket litt på nett og det er vel stor sett den originale xps som folk erstatter xpsteddy med.
    En 555ps er helt sikkert bedre, men den har jeg dessverre ikke midler til å kjøpe nå.
    Skulle jo hatt en ny pu og, og så må jeg jo ha noe å kjøpe plater for:)
    Men jeg regner med at en cds3 selv med en ikke optimal psu vil kunne fungere tilfredsstillede,så får man heller oppgradere når man har midlene til det.
    -Minutten
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Der gikk det kjøpet til hel.... :'(
    Så da var jeg tilbake til start igjen.
    Så hva ser jeg etter nå? Kanskje en brukt Linn Unidisk 1,1?
    Irriterende da jeg nå trodde jeg hadde funnet min siste cdspiller.
    -Minutten
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Da har irritasjonen over en uryddig selger avtatt, og jeg ser litt fremover.
    Det finnes jo en hel del veldig bra cdspillere/dacer på markedet, utfordringen er å finne en som passes forsterkeren min.
    Etter det jeg har lest og blitt fortalt så kan den minne litt Naim.
    Dette er noen alternativ som jeg har tenkt på:
    PHONOSOPHIE Impuls 2 (brukt og i overkant dyr, 30K fra Tyskland )(Takk til balthar her hjelp her)
    Linn Unidisk 1.1 (sett disse til ca 20K brukt)
    Cyrus CD Xt SE+ og DAC x+ ( 30K ny)
    Naim Dac (21K ny men virker som den trenger et bra driverk, så det blir nok ikke så mye å spare her, alt. Cyrus CD Xt SE+? )

    Fordelen med Naim/Cyrus er flere digitale inngannger, Linn spiller SACD og Phonosophie passer designmessig og burde passe lydmessig.
    Alle kan oppgraderes med bedre psu.

    Noen kommentarer, eller andre forslag?

    -Minutten
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.698
    Antall liker
    3.346
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Minutten skrev:
    Cyrus CD Xt SE+ og DAC x+ ( 30K ny)
    Naim Dac (21K ny men virker som den trenger et bra driverk, så det blir nok ikke så mye å spare her, alt. Cyrus CD Xt SE+? )

    Fordelen med Naim/Cyrus er flere digitale inngannger, Linn spiller SACD og Phonosophie passer designmessig og burde passe lydmessig.
    Alle kan oppgraderes med bedre psu.

    Noen kommentarer, eller andre forslag?

    -Minutten
    Jeg har CD xt se selv, og venter Naim Dac inn døren. Blir spennende å se hvordan det funker ift Cyrus+Benchmark som jeg har nå.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Tipper den kombinasjonen din vil fungere bra, gi gjerne en tilbakemelding her.
    Grunnen til jeg avventer litt med Naim Dac er som sagt tilbakemeldinger på at den i virker veldig kresen på input signal. Sonos/Squeezebox funger vist heller dårlig, og jeg har allerede Sonos.
    Får se om det blir mulighet til å få testet en, eller om jeg går for en annen løsning.
    Vurderer å fikse Holfien min i mellomtiden,noen som vet hvor jeg kan få skifter laser eventuelt driververk på den i Stavangerområdet?

    -Minutten
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.698
    Antall liker
    3.346
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Etter en liten stund med Naim sammen men Cyrus må jeg si at jeg har fått et meget godt inntrykk!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Kan du si litt om hvordan du opplever den sammenlignet med Benchmark?
    Benchmark og min RME tror jeg er relativt like?

    -Minutten
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.872
    Antall liker
    806
    Torget vurderinger
    4
    Minutten skrev:
    Tipper den kombinasjonen din vil fungere bra, gi gjerne en tilbakemelding her.
    Grunnen til jeg avventer litt med Naim Dac er som sagt tilbakemeldinger på at den i virker veldig kresen på input signal. Sonos/Squeezebox funger vist heller dårlig, og jeg har allerede Sonos.
    Får se om det blir mulighet til å få testet en, eller om jeg går for en annen løsning.
    Vurderer å fikse Holfien min i mellomtiden,noen som vet hvor jeg kan få skifter laser eventuelt driververk på den i Stavangerområdet?

    -Minutten
    Hvor har du hørt at Squeezebox og Naim DAC er en dårlig kombo?
    Har du en link eller to og dele?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.698
    Antall liker
    3.346
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Minutten skrev:
    Har lest litt på Naim forum, og etter at hallelujastemningen la seg etter et par uker, så virker det som de fleste rapporter om at den trenger et topp drivverk for å fungere optimalt.
    Her er en tråd, men det er mange flere. http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/tpc/f/48019385/m/9152973827/p/6
    Dette har nok ingen ting med Naim å gjøre. Det bare belyser forskjellen av forskjellige drivverk. Det er nå dessverre ennå slik at dyre drivverk er bedre enn rimelige, selv om introduksjonen av "pc/mac mm" har forskjøvet balansen noe.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.817
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Densen eller meridian. Begge merkene utvikler anlegg som skal få dårlige opptak til å låte best mulig. Densen har en litt spesiell spillestil med fart rytme snapp og dynnamikk. Meridian låter fyldigere og mer korrekt.
     

    MORTIS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.11.2003
    Innlegg
    195
    Antall liker
    5
    hei

    skjønner problemet til trådstarter godt.har nedgradert stort her og bruker nå abrahamsen v2(oppgradert) sammen med b&w 683 med transporter som kilde.her spiller faktisk mine gamle electric light orcestra albumene bedre enn noen gang pr kr.

    morten
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Har lest at mange har bra erfaringer med forsterkere ala min (les Naim) og Harbeth/Spendor.
    Lite Harbeth på bruktbørsen men jeg fant et par Spendor S3e som jeg skal teste.
    (Det dukket selvfølgelig opp både S8e og ikke minst en A5 noen timer etter jeg hadde avtalt kjøp av S3e)
    Har spilt noen dager nå og jeg liker absolutt det jeg hører.
    Er nok blitt litt bortskjemt med diskanten til Piegaene , men ellers så fungerer dette veldig bra.
    -Minutten
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    S3e er veldig fine i veldig små rom de; broderen bruker et sett på sine CD5i/Nait5i og er svært fornøyd og driver ikke lengre med hifi-leting. S8e er supre men behøver litt rom, og jeg gleder meg til å få høre de nyeste Spendor'ene også (Ax).
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    S3e er veldig fine i veldig små rom de; broderen bruker et sett på sine CD5i/Nait5i og er svært fornøyd og driver ikke lengre med hifi-leting. S8e er supre men behøver litt rom, og jeg gleder meg til å få høre de nyeste Spendor'ene også (Ax).
    De står i en L formet stue på ca 25m2 (spiller på tvers "nede" i L-en om det er forståelig).
    Sammen med en REL Storm V er det med nok lyd og vel så det.
    Skal prøve å BI-Ampe dem. (Venter på kabler)
    Har du prøvd dem med sub?
    Dersom jeg ikke husker feil anbefaler REL lav delefrekvens og høyt nivå (level), jeg spiller nå med motsatt innstillinger ca 85hz og 45 på level.
    De imponerte ikke med en gang men merker jeg liker måten de spiller rytmer på, er litt mer usikker på måten de gjengir stemmer på.
    Har kun testet med RME som kilde.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Spendor'er er ikke imponatorer, de imponerer aldri med en gang. Og bra er det, for de av oss som ikke liker imponator-produkter iallefall. S3e er avhengig av riktig avstand til bakvegg for å balansere ut nedre mellomtone, som er nokså vanlig med små UK stativhøyttalere. Så mitt råd blir å justere slik plassering iht balansering av kropp i mellomtonen, og ikke for mye slik at det går utover pr&t med en for treg bunn med etterslep og overheng.

    Har ikke prøvd S3e med sub, men prøvd S5e, S6e hørt S8e og prøvd S9e med sub. Det er ikke nødvendigvis løsningen imo. Optimaliser hovedhøyttalerne først og fremst; hvis ikke de er helt supert fungerende så vil ikke en sub endre på det. Hvis de derimot er fullt optimalisert, så vil en sub kunne gi noe mer skala og rikhet imo.

    REL anbefaler å dele lavt ja. Det har aldri fungert for meg, tross iherdige forsøk. Det ville nok ha fungert i optimale akustiske miljøer, og i systemer hvor man ikke spiller vinyl (som er følsom for luftbårne trykkbølger).
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Er enig i det du sier ang. sub Vidar.

    Jeg var nysgjerrig på å teste ut Harbeth/Spendor og fikk disse til en grei pris.
    Etter at jeg har fått på plass kildene så kan en av de større modellene være aktuell , men jeg
    spiller nok på disse en liten stund .

    Er greiest å teste med egne høyttalere da jeg er litt skeptisk til forhandlerne av disse her i distriktet.
    Var inne på tanken for et par år siden men Spendor forhandleren mente de ikke var noe for meg (basert på min musikksmak), og Harbeth forhandleren mente forsterkeren jeg hadde da ikke klarte å drive 7ES2/3 på en tilfredsstillende måte, noe jeg mente var rart da den f. eks drev B&W 802D uten problemer i følge tester.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Forsterkere som angivelig ikke klarer å "drive" de-og-de høyttalerne, eller omvendt om du vil, høyttalere som mange forsterkere ikke klarer å "drive" er en gjenganger innen tøys, bøff og tøv i norsk hifibransje.
    Neandertaler-delen av hobbyen teller watt, og tror at jo flere desto bedre lyd, og at har man ikke så-og-så mange så "driver" ikke forsterkeren den-og-den høyttaleren. Det er helt latterlig. Forsterkere klarer stort sett å drive høyttalere. Noen er bare bedre enn andre.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Vidar P skrev:
    Forsterkere som angivelig ikke klarer å "drive" de-og-de høyttalerne, eller omvendt om du vil, høyttalere som mange forsterkere ikke klarer å "drive" er en gjenganger innen tøys, bøff og tøv i norsk hifibransje.
    Neandertaler-delen av hobbyen teller watt, og tror at jo flere desto bedre lyd, og at har man ikke så-og-så mange så "driver" ikke forsterkeren den-og-den høyttaleren. Det er helt latterlig. Forsterkere klarer stort sett å drive høyttalere. Noen er bare bedre enn andre.

    Så enkelt er det definitivt ikke, det handler bare ikke om watt/effekt men strøm..


    Mvh. RS
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ble litt overrasket av det svaret når jeg sa jeg var interessert i høyttaleren , problemet var vist ikke antall watt (2 x150w) men feil type watt.
    Den var kraftig nok "den en veien men ikke den andre", noe jeg ikke forstod bæret av!
    Jeg viste interesse for en Sugden 21se så det kan være han prøvde å være smart for å få meg til å kjøpe forsterker og?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, det var da i sannhet et interessant salgsargument. Nok watt den ene veien men ikke den andre :)

    En glimrende grunn til ikke å høre på den forhandleren noe mer, så langt jeg kan forstå iallefall. Harbeth C7 er iallefall kjempelett å "drive", de låter flott nær sagt på enden av selv små integrerte, i min erfaring iallefall. Om det var den du fikk tips om drivevanskeligheter med.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn