Tips på anlegg som spiller "dårlige" innspillinger bra.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Det var 7C ja, og Sugden drev dem greit..
    Selv med 30w kl.A så var nok min en del kraftigere. (tror den kjørte i kl.A til 30w den og)
    Man mister jo tilliten til forhandlere med slike svar.
    Hadde han sagt at f.eks Sugden var et bedre valg til denne hadde det vært helt greit, men at forsterkeren ikke skulle greie å drive dem
    gjorde meg mildt sagt skeptisk til kompetansen.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Bi-amp

    Hvor viktig er det med samme lengde på kablene?
    Jeg Bi-amper nå Spendor s3e med PHONOSOPHIE BI AMP 1 - 4 (2 stereoforsterkere)
    Har 2 sett med Naim NacA5, et på 2x3,15m og et annet på 2x 5,5 m som jeg bruker.
    Er anbefalt å bruke utgang 1-2 til bass enheten, så jeg bruke det korteste settet på disse
    -Minutten


    http://www.phonosophie.de/International/Downloads/PB_Bi-Amp1-4_EN_S.pdf
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bi-amp

    Minutten skrev:
    Hvor viktig er det med samme lengde på kablene?
    Jeg Bi-amper nå Spendor s3e med PHONOSOPHIE BI AMP 1 - 4 (2 stereoforsterkere)
    Har 2 sett med Naim NacA5, et på 2x3,15m og et annet på 2x 5,5 m som jeg bruker.
    Er anbefalt å bruke utgang 1-2 til bass enheten, så jeg bruke det korteste settet på disse
    -Minutten


    http://www.phonosophie.de/International/Downloads/PB_Bi-Amp1-4_EN_S.pdf
    Det tror jeg spørs mye på hvordan utgangen på forsterkeren din er buffret, og hvorvidt det er ren dual mono eller ei også sikkert.

    Hvis man anser kabelene som en integrert del av forsterkerutgangen (en sunn måte å anskue det på tror jeg!) så kan man tenke seg at noe forskjellige verdier på de to kanalene vil kunne gi tendens til ustabilitet i en ikke-dualmono ubuffret konstruksjon, mens det ikke vil være noe problem med en helt laststabil konstruksjon. Tror jeg da, men kan ikke hevde noe med stor teknisk pondus på dette.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Er litt usikker på hvordan den er konstruert.
    Fra deres web:

    Not only did we managed to build four power amps in one slim case, but we also found that you can actually improve on the Bi-Amp 1-2, simply actively bi-amping your stereo speakers with four channels of fully enduring power

    The compact Bi-Amp 1-4 incorporates a line pre-amp (phono if desired) and two independent stereo power amps providing four times 70 Watts. The transformer is real Toroid, not just toroidal principle, is extremely strong and low loss. In addition sound quality is improved by using star earthing and sophisticated voltage stabilisation.
    Together with over-dimensioned conductor strips these are just a few of the construction features responsible for its amazingly dynamic and live-like sound.



    Two in one
    The speciality of this amp is two complete stereo amps in one housing. Thus enabling intelligent solutions for bi-amping and active systems. Bi amping offers better driving and control of the loudspeakers connected; they get more power.
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    NACA5 har så lav kapasitans pr meter at jeg kan aldri tenke meg at denne beskjedne lengdeforskjellen skulle utgjøre noe som helst teknisk risiko på en slik forsterker som din. Men igjen, det er bare antakelser.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Dersom man tenker lyd, dvs signalet til diskanten kommer fra en kabel som er 35cm lenger en den til bassen.
    Er dette så små forskjeller at det bare er og se bort fra og spille musikk?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er langt større faseforskjeller mellom elementene. Det er større faseforskjeller mellom to antatt helt like produksjonselementer også.

    Jeg tør påstå at ingen hifientusiast er i stand til hverken å høre eller måle den faseforskyvningen som 35cm ekstra kabel gir, ikke minst også i lys av strømledningshastigheten. Akkurat det skal du ikke bry deg om.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Høres bra ut, da glemmer jeg det.
    ( Mine MIT kabler har vel en "magisk" boks for å korrigere for slikt, ikke lengde men hastighet på høye og lave frekvenser og jeg ikke husker feil)

    Takker for svar VidarP.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Solid Steel Rack OK for platespiller?

    Fikk endelig ny riaa i dag. (Audiolab 8000PPA)
    Har nå satt anlegget inn i mitt gamle Solid Steel rack.
    Er dette en OK plattform for min platespiller? (Rega P9)
    Det beste hadde vel vært en vegghylle men det har jeg ikke mulighet for.
    Dette racket står på spikes i parkettbeskyttere på parkettgulv. (betong under)
    Er det noen grunn til at dette ikke skulle fungere bra?


    Som dette bare mitt har 4 hyller.
     

    Vedlegg

    Vinyldust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.02.2002
    Innlegg
    148
    Antall liker
    1
    Ser du har mange oppfølgings spørsmål. Du risikerer å bli bare mere forvirret om du skal ha svar på så mange emner innen hifi. Her er noen generelle tips til dit hovedspørsmål;

    Ungå komponenter med generell lys klanbalanse. Dvs super oppløste komponenter med fokus på øvere mellomtone diskant\manglende nivå i bassen. Eks enkelte "billige" tynne sølvkabler kan lyde slik.

    Bruk god tid på plassering av høyttalerne. Velg plassering som heller gir litt for mye, enn for lite bass. My vinkling mot lyttesposisjon gir også ofte økt nivå i øvre mellomtone diskant, som du ikke ønsker.

    Ha alle komponetene i samme pris\kvalitetsklasse. En rådyr cd spiller kan for eksempel avsløre at du ikke har gode nok høyttalere, avslører svakheter i større grad.

    Ha alle komponentene i noenlunde samme alder. F. eks gamle Tanbergforstekere spilte litt ekstra diskant for å kompensere for dårlige diskantdomer i høyttalerne.

    Bytt ikke så ofte at du ikke vet hvordan de forskjellige komponentene dine egentlig lyder. Lån gjerne hjem føre du handler.

    Spill veldig mange forskjellige plater når du skal gjøre forandringer i stereoanlegget ditt. Ikke bruk noen få "referanseplater" da du faktisk ikke vet om de virkelig er nøytrale eller "riktige".

    Ikke heng deg for mye opp i bestemte merker. Om f.eks ett høyttalermerke er kjent for lun mørk lyd, behøver det ikke funke slik i ditt oppsett.

    Test med musikken du spiller, at det lyder bra på plater du ikke spiller normalt er helt uinteressant!

    Det er du som skal høre på anlegget og det er derfor du som bestemmer hva som er best!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    @Vinyldust
    Takker for interessen.

    Grunnen for denne tråden var å få litt innspill og hente erfaringer fra
    andre med mer erfaring en meg. Og da helst fra andre med samme preferanser som meg, men alle kan selvfølgelig mene sitt.

    Utenom selvfølgeligheter som "Det er du som skal høre på anlegget og det er derfor du som bestemmer hva som er best" så er jeg vel mer eller mindre uenig i det mest du sier om HW.

    Litt usikker på om du er ironisk : "Gårè ikke spille Yello på annlegget; kast det!"? Hvis ikke så forstår jeg jo at vi har forskjellig oppfatning om hva et musikkanlegg er, men hver sin smak. :)

    Ha en fin dag.

    -Minutten
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Vinyldust skrev:
    Ungå komponenter med generell lys klanbalanse. Dvs super oppløste komponenter med fokus på øvere mellomtone diskant\manglende nivå i bassen. Eks enkelte "billige" tynne sølvkabler kan lyde slik.
    Jeg vil bare legge til at å spille dårlige innspillinger bra ikke bare dreier seg om klangbalanse. En veldig transparent forsterker med svært gode transientegenskaper kan være mer uheldig mot dårlige innspillinger enn en annen som har lysereklangbalanse og mindre bass. "Kantene" kommer mer frem. Min Sugden er et slikt eksempel.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Lyngen skrev:
    "Kantene" kommer mer frem. Min Sugden er et slikt eksempel.
    Er det ikke nettopp det som trengs for å grave frem den informasjonen som er der da? Selvsagt gitt at kilden er god. Ellers er det fint lite forsterkeren kan bidra med.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Bach_Man skrev:
    Lyngen skrev:
    "Kantene" kommer mer frem. Min Sugden er et slikt eksempel.
    Er det ikke nettopp det som trengs for å grave frem den informasjonen som er der da? Selvsagt gitt at kilden er god. Ellers er det fint lite forsterkeren kan bidra med.
    Syntetiske, "flisete" og dynamikkfattige innspillinger har ikke noe godt av det. Da er det bedre med noe "rundere" klang.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Tror jeg begynner å nærme meg nå :) Har ikke skiftet digital kilde enda, vurderer en Phonosophie Impuls 2 selv om en dac er mye mer fornuftig. Har nå endt opp med Rega P9 m/Dynavector Dv-20xl, Audiolab PPE, Phonosohie Bi-amp 1-4 og Spendor S8e.
    Har aldri kjøpt mer musikk (antall og kr.) en jeg gjorde i 2010 med god margin, og det bør vel være et godt tegn...
    Takker for alle godt råd.

    -Minutten
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    AudioAero cd-spiller gjør veldig mye bra ut av dårlige innspillinger!

     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    tomerik skrev:
    AudioAero cd-spiller gjør veldig mye bra ut av dårlige innspillinger!

    Det stemmer helt sikker, men ( som jeg egentlig har vært klar over lenge) er det helheten som teller ikke en enkel komponent.
    IMHO så spiller selv rimelige komponenter som passer sammen mye bedre en betraktelig dyrere som ikke passer sammen.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Blander du tråder nå? Eller ellers så fatter jeg ikke hva du prøver å si?

    -Minutten
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.981
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75

    tintoretto

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    61
    Antall liker
    0
    Jeg kjøpte en Linn Akurate forforsterker med innebygget dac. Det er utrolig hvor bra denne spiller. Da er du først og fremst avhengig av en cd-spiller med godt drivverk. En annen fordel er at det er rikelig med digitale innganger. Så cd, dvd, spillmaskin og kabel-tv får et betydelig løft.

    Ellers er jeg ganske skeptisk til løsningen å kompensere for dårlige innspillinger med vintage utstyr eller nytt utstyr med varm lydsignatur. Tross alt er de fleste innspillinger ganske bra, så det er viktig å finne utstyr som spiller helt vanlige innspillinger bra. Så får de dårlige forbli dårlige. Vi snakker om toppen et par prosent av cd-samlingen til de fleste.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Vet ikke hva musikk du liker, men du har vært usedvanlig heldig med platekjøpene dine. (Spiller du kun klassisk så er det nok bedre kvalitet generelt på disse en på nye pop/rock plater, selv om alt ikke alt er like bra der heller.) På nye pop/rock plater vil jeg nesten snu på det og si: siden de fleste innspiller generelt er ganske dårlige så er det viktig at disse lyder bra, de få med bra lyd blir bare en bonus.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Enig med Minutten. Vi lever i en uperfekt verden nå vi kjøper musikk, og det er musikken som teller. Hvis du har tilstrekkelig med plater som har dårlig lyd er det ikke dumt å ha et anlegg som spiller det på en fin måte. I alle fall et anlegg, hvis det er plass til to.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Så teorien er at dårlige innspillinger avspilt på dårlig utstyr blir..bra på en måte?

    Skulle tro dårlig pluss dårlig ble enda mer dårlig...?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    Så teorien er at dårlige innspillinger avspilt på dårlig utstyr blir..bra på en måte?

    Skulle tro dårlig pluss dårlig ble enda mer dårlig...?
    Det er en teori som stemmer dårlig her i gården iallefall. Jeg spiller mye musikk som er innspilt ikke bare før stereo, men også før WW2. Har jeg alltid gjort. Hos meg har det hørtes bedre ut desto bedre anlegget ble.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Enig med Vidar her. Etter som anlegget er blitt bedre, har det blitt klart at det som jeg før har trodd var dårlige innspillinger faktisk funker helt ok.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Kule-Trygve skrev:
    Så teorien er at dårlige innspillinger avspilt på dårlig utstyr blir..bra på en måte?

    Skulle tro dårlig pluss dårlig ble enda mer dårlig...?
    Det blir for vanskelig å si det på en så generell måte, men enkelte plater kan jo låte mer behagelig på et dårligere anlegg til en viss grad. Vi må nesten snakke mer konkret også fordi dårlige innspillinger kan være så mangt.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor skal dette være dårlige anlegg? Det finnes gode anlegg også som er tilgivende i forhold til materialet.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    Hvorfor skal dette være dårlige anlegg? Det finnes gode anlegg også som er tilgivende i forhold til materialet.
    … og det fins også dårlige anlegg som slett ikke er behagelige å høre på med solid lyttevolum :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Men, alle disse "loudness war"-innspillingene med tilnærmet ingen dynamikk, og signal som stort stort sett alltid går i klipping, vil det kanskje være litt sant at man hører mindre av problemet på et typisk billiganlegg eller en liten radio. Det kan jo ansés som "bedre lyd" med disse innspillingene.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    290
    Sted
    Tranby
    Kun én har beskrevet hva han mener med "dårlig".

    Endel av punktene kan forbedres ved bruk av tonekontroller. En forsterker med prosessor inngang vil da være en fordel, så slipper man å bruke equalizer på gode opptak.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.662
    Antall liker
    17.720
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Minutten skrev:
    Tror jeg begynner å nærme meg nå :) Har ikke skiftet digital kilde enda, vurderer en Phonosophie Impuls 2 selv om en dac er mye mer fornuftig. Har nå endt opp med Rega P9 m/Dynavector Dv-20xl, Audiolab PPE, Phonosohie Bi-amp 1-4 og Spendor S8e.
    Har aldri kjøpt mer musikk (antall og kr.) en jeg gjorde i 2010 med god margin, og det bør vel være et godt tegn...
    Takker for alle godt råd.

    -Minutten
    Jeg vil klart anbefale deg å prøve en Meridian 506.18, 506.20, 508.20 eller 508.24. Kanskje noe av de mest "analogt" lydene CD-spillere som noensinne er produsert. Det burde nå være mulig å få tak i disse til bra priser på brukten. Selvom de har noen år på baken, så er de jo bygget som en "tanks".
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    baluba skrev:
    Hvorfor skal dette være dårlige anlegg? Det finnes gode anlegg også som er tilgivende i forhold til materialet.
    … og det fins også dårlige anlegg som slett ikke er behagelige å høre på med solid lyttevolum :)
    Seff. Jeg vil hevde at spilleglade anlegg er tilgivende overfor dårlige innspillinger, for de faller ikke helt sammen da.
     

    Stillhet

    Medlem
    Ble medlem
    13.05.2010
    Innlegg
    19
    Antall liker
    4
    Nja, et anlegg med god pondus i bassen pleier å få gretne innspillinger til å svinge litt mer engasjert. Gjerne også med en litt mindre "high-end"-plassering av høyttalerne.
    Jeg kaller det Spotify-plassering, ulikhetene mellom kilder har en tendens til å minske når høyttalerne får kjipere plassering nære vegger o.l.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn