Tips/råd til valg av ny pickup

Fjelldal123

Medlem
Ble medlem
02.12.2020
Innlegg
21
Antall liker
17
Sted
Trondheim
Hei!

Jeg trenger tips/råd om valg av pickup til ca 5000 kr.

Platespilleren jeg har per idag er en Argon TT-4 med Ortofon Rød 2m pickup. Jeg er ikke så fornøyd med sistnevnte, og ønsker da en oppgradering. Platespilleren har integrert RIAA som bare støtter MM.

Noen gode forslag? :)

På forhånd takk
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.463
Antall liker
35.294
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Slår ett slag for at-vm95ml eller om-30/40. (har ikke hørt 30, men den skal ikke være så ulik 40 - og den er meget god)
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.334
Antall liker
2.566
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Du kan jo se på en av derimelige til Audio Technica ellers har du Goldring E3 til under 2k som får gode tester rundtom.
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
249
Antall liker
180
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
@Fjelldal123 : Jeg lot ikke merke til at du skrev MM. Benz Micro Glider er High Output MC, så det kan hende den gir litt lavt output, men kanskje det blir nok?

Denne skal vel være bra:

Men vet ikke om den egner seg til din tonearm eller er overkill...
 
Sist redigert av en moderator:

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
426
Antall liker
122
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Hei, bare løse tanker og kjenner ikke platespiller, men vil anta at RIIA som er integrert i spiller ikke er av beste kvalitet. Vil tippe at du vil få et betydelig løft med å bytte. Ellers kan jeg anbefale AUDIO-TECHNICA AT-VM95SH.
 
Sist redigert:

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.753
Antall liker
21.628
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
RigB AT-VM95ML, sånn i utganspunktet. ML fordi den varer dobbelt så lenge som en SH, har bedre høyfrekvensgjengivelse inn mot etiketten, og er billigere. RigB er en aluminiumskropp som erstatter standardkroppen i plast. Mer presisjon.
1706708082637.jpeg
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.705
Sted
Kongsberg
ML fordi den varer dobbelt så lenge som en SH...
Det er vel snarere tvert i mot?
En ML (Micro Line) har mindre "r" (liten r = kantradie) - enn en Shibata-sliping - noe som
innebærer at; Ja den har bedre egenskaper i de høyere frekvensene, men samtidig slites
den fortere ned. Liksom en mindre sten slipes fortere ned av friksjon - enn en større sten...
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.463
Antall liker
35.294
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Begge er uansett utrolig gode til prisen.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.050
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Beklager til trådstarter for videreføring av avsporing!

Hvor fort en nål slites er vel et produkt av både liten og stor radius? Og en liten sten kan utmerket godt slites saktere enn en stor, avhengig av kontaktflaten som faktisk slites og presset som utøves mot denne.

Ortofons Replicant 120 og Fritz Gyger S har den lengste store radius av noen nålegeometrier pre dags dato, med 120μm, og også den største kontaktflaten mot rillevegg. Trykket blir altså fordelt over en større overflate og nålen slites saktere enn for en nål hvor lang radius er kortere, selv om den korte radiusen er større.

En helt annen ting er at dagens Shibata ("Shibata II" eller "Improved Shibata") er en ganske annen nål enn den originale. Dagens Namiki Shibata "Large" har en lang radius på 75μm, det samme som en Micro-Line/Ridge og de to vil nok slites ganske så identisk.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.050
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Bugger, glemte å si at jeg samstemmer i anbefaling av AT-VM95SH eller AT-VM95ML. Helt fabelaktige pickuper til prisen. Men som andre har nevnt mistenker jeg det kan være at du har en del å hente på en bedre RIAA enn den innebygde, selv om jeg ikke kjenner spilleren.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.705
Sted
Kongsberg
Hei!
Jeg trenger tips/råd om valg av pickup til ca 5000 kr.
Platespilleren jeg har per idag er en Argon TT-4 med Ortofon Rød 2m pickup. Jeg er ikke så fornøyd med
sistnevnte, og ønsker da en oppgradering. Platespilleren har integrert RIAA som bare støtter MM.
Det naturlige valget ville vært å gå opp i 2M hirarkiet med en Blue-, Bronze- eller Black-stift, der særlig
Bronzen (som i alle seriene) framstår som det beste alternativ til prisen. Ja, jeg vet at Ortofon kun anbefaler
å oppgradere til Blue-stift på Red-huset, men det er det bare å drite i...

Et annet alternativ er å gå for en Ortofon OM-5 - med OM-30 eller OM-40 stift. Disse passer bedre til lett-
vektsarmen du har på Argon TT-4 da opphenget på OM-30 og OM-40 stiftene er noe mykere enn stiftene
i 2M serien (25 my contra 22 my). Jeg vil påstå at en OM-5 pickup med OM-40 stift er det aller beste
alternativet for spilleren (les armen) din
. Som en kuriositet kan det nevnes at OM-40- (og OM-30-) stiften
kan monteres direkte på 2M Red huset ditt. Ser helt noldus ut, men fungerer helt greit...

Men, og det er et stort MEN, det er flere veiet til Rom. Den innebygde RIAAen i Argon TT-4 er ikke den beste
RIAAen på markedet. Du vil gagnes mye med å oppgradere til en ekstern RIAA. Da er MoFi Studiophono et
utmerket alternativ som kan følge deg videre i ditt vinyleventyr. Siden en slik RIAA tar såpass mye av budgettet
ditt, kan Audio Technica AT-VM95SH være et utmerket valg av pickup som ikke sprekker budgettet alt for mye.
Summen av bedre RIAA og bedre pickup vil med god margin overgå "bare" en bedre pickup...

NB. Unngå stive pickuper (som Benz Glider) i Argon TT-4 armen din.
NBB. Vær nøye - eller få hjelp - når du monterer pickuper med såpass skarpe slipinger som vi snakker om her.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.753
Antall liker
21.628
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er vel snarere tvert i mot?
En ML (Micro Line) har mindre "r" (liten r = kantradie) - enn en Shibata-sliping - noe som
innebærer at; Ja den har bedre egenskaper i de høyere frekvensene, men samtidig slites
den fortere ned. Liksom en mindre sten slipes fortere ned av friksjon - enn en større sten...
Det er ikke slik jeg forstår ML/MR/SAS-oppførselen av ekspertisen* ute på interfnattet, Gunnar. Der hevdes det at ML, fordi kontaktområdet er "på utsiden" av diamanten, ikke slites rund slik andre slipninger gjør, men beholder en minsteradius som er nær nyradien i lenger tid.

*Denne tråden på Vinylengine:
 
Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
...
Et annet alternativ er å gå for en Ortofon OM-5 - med OM-30 eller OM-40 stift. Disse passer bedre til lett-vektsarmen du har på Argon TT-4 da opphenget på OM-30 og OM-40 stiftene er noe mykere enn stiftene i 2M serien (25 my contra 22 my). Jeg vil påstå at en OM-5 pickup med OM-40 stift er det aller beste alternativet for spilleren (les armen) din. ...
Thakker har Ortofon Super OM 40 på lager.
Så lipper en å gå omveien med OM 5

mvh
KJ
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.463
Antall liker
35.294
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Thakker har Ortofon Super OM 40 på lager.
Så lipper en å gå omveien med OM 5

mvh
KJ
Den ender opp mer en 5k... Har kjøpt en lik. Nesten 6200,- inkl. tollavgift og mva.

Når det skal sies så har jeg to om-40 og bare en Bronze, med god grunn. Etter min mening så er om-40 mange hakk bedre enn Bronze (ikke dårlig den heller altså, men muligens litt "romantisk" i klangen.)
 
Sist redigert:

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.197
Antall liker
2.672
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Ja lite sannsynlig en anne ortofon gjør susen . Output på denne er litt lavere 3,5 mV om du har gain nok i riaa din

En av de gjenlevende gamle som enda produserer MM , laget for en stor part av armer vekt medium tung

Liten rewiev
 

Fjelldal123

Medlem
Ble medlem
02.12.2020
Innlegg
21
Antall liker
17
Sted
Trondheim
Det naturlige valget ville vært å gå opp i 2M hirarkiet med en Blue-, Bronze- eller Black-stift, der særlig
Bronzen (som i alle seriene) framstår som det beste alternativ til prisen. Ja, jeg vet at Ortofon kun anbefaler
å oppgradere til Blue-stift på Red-huset, men det er det bare å drite i...

Et annet alternativ er å gå for en Ortofon OM-5 - med OM-30 eller OM-40 stift. Disse passer bedre til lett-
vektsarmen du har på Argon TT-4 da opphenget på OM-30 og OM-40 stiftene er noe mykere enn stiftene
i 2M serien (25 my contra 22 my). Jeg vil påstå at en OM-5 pickup med OM-40 stift er det aller beste
alternativet for spilleren (les armen) din
. Som en kuriositet kan det nevnes at OM-40- (og OM-30-) stiften
kan monteres direkte på 2M Red huset ditt. Ser helt noldus ut, men fungerer helt greit...

Men, og det er et stort MEN, det er flere veiet til Rom. Den innebygde RIAAen i Argon TT-4 er ikke den beste
RIAAen på markedet. Du vil gagnes mye med å oppgradere til en ekstern RIAA. Da er MoFi Studiophono et
utmerket alternativ som kan følge deg videre i ditt vinyleventyr. Siden en slik RIAA tar såpass mye av budgettet
ditt, kan Audio Technica AT-VM95SH være et utmerket valg av pickup som ikke sprekker budgettet alt for mye.
Summen av bedre RIAA og bedre pickup vil med god margin overgå "bare" en bedre pickup...

NB. Unngå stive pickuper (som Benz Glider) i Argon TT-4 armen din.
NBB. Vær nøye - eller få hjelp - når du monterer pickuper med såpass skarpe slipinger som vi snakker om her.
Jeg har kikket på Ortofon Bronze, da den virker som en logisk oppgradering med tanke på pris, samt de selger den lokalt hos Hifi Klubben i Trondheim. Vedr. installasjon, så ønsker jeg helst at den kommer med såkalt "headshell" slik at det i teorien forenkler installasjonsprosessen. :)

Nå spør jeg av uvitenhet, men hva konkret oppnår man ved å oppgradere RIIA forsterker? Vil det bli merkbart lydmessig hvis en f.eks går for en som koster koster 3-5000 kr?
 
Sist redigert:

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.753
Antall liker
21.628
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er flere av oss måletullinger som bruker Cambridge Alva Duo phonoforsterker til både MM og MC. Koster den 4000 nå? Vi mener vel at phonoforsterkere ikke blir stort bedre med høyere pris, at det man kan få er mer funksjonalitet og finere boks.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.050
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det er ikke slik jeg forstår ML/MR/SAS-oppførselen av ekspertisen* ute på interfnattet, Gunnar. Der hevdes det at ML, fordi kontaktorådet er "på utsiden" av diamanten, ikke slites rund slik andre slipninger gjør, men beholder en minsteradius som er nær nyradien i lenger tid.

Det er slik jeg forstår det også, etter års lesing på forum, produsentblogger og svar på direkte spørsmål til produsenter.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.705
Sted
Kongsberg
Jeg har kikket på Ortofon Bronze, da den virker som en logisk oppgradering med tanke på pris, samt de selger den lokalt hos Hifi Klubben i Trondheim.
Når en platespiller som Argon TT-4 selges på HiFi Klubben kommer spilleren ferdig montert fra fabrikanten. En slik montering er grei nok for en
pickup med såpass "sløv" nålesliping som den elliptiske nålen på 2M Red. Men, går man opp i sortementet til 2M Bronze eller 2M Black med sine
skarpere nåleslipinger er det best at man justerer pickupen på nytt, så man er helt sikker. Hifi Klubben i Trondheim har sikkert noen i staben som
kan gjøre den jobben for deg om du kjøper en ny stift eller pickup.
Men det aller beste er om du lærer å gjøre jobben selv. Det enkleste er å laste ned følgende app (Linje 4; Custom arc template ...) til datamaskinen:
https://www.conradhoffman.com/chsw.htm , måler avstanden fra (midten av) spindel til armens horisontale lagtingspunkt i millimeter, velger ønsket
geometri (jeg anbefaler Stevenson A og Typical) og skriver ut en protraktor i 100%. Den største utfordringen her er å lage hullet til spindelen nøyaktig
i overenstemmelse med printet. Jeg har funnet ut at det enkleste er å legge protraktoren mellom to LPer og "stanse" ut hullet gjennom hullene i platene.
Protraktoren gir deg overheng og to nullpunkter. Du kan begynne å øve deg med pickupen du allerede har og du vil kanskje oppleve forbedringer allerede
der. Vinyl er GØY!

Vedr. installasjon, så ønsker jeg helst at den kommer med såkalt "headshell" slik at det i teorien forenkler installasjonsprosessen. :)
Går du for en 2M Bronze stift til spilleren din, vil du kunne bytte stift snarere enn headshell. Red for slitne plater og Bronze for de rene og pene platene.
Har du gjort en skikkelig justerung (som beskrevet over) er det bare å bytte. Bruk 1,75 gram stifttrykk for Red og 1,50 gram for Bronze - eller 1,6 gram
for begge...
Ønsker du opsjonen med skifting av headshell må du skaffe deg et ekstra Argon TT-4 shell (bestilles som reservedel på HFK) og en komplett 2M Bronze
pickup for shell nr.2. Du kan IKKE benytte deg av ferdigmonterte (men ikke justerte) pickup/shell kombinasjoner som selges fra Ortofon, da shellene
her er rette med SME-fatning (passer ikke i armen din). Går du denne veien ville jeg gått for en OM-5 med OM-30 stift, snarere enn 2M Bronze. Omtrent
samme pris, men bedre match for armen din. Med OM-30 i shell nr. 2, må du balansere armen, nullstille loddet og justere stufttrykk hver gang du bytter
shell (med pickup). Kanskje jeg nettopp argumenterte for 2M Bronze allikevel ;).

Nå spør jeg av uvitenhet, men hva konkret oppnår man ved å oppgradere RIIA forsterker? Vil det bli merkbart lydmessig hvis en f.eks går for en som
koster 3-5000 kr?
Den innebygde RIAAen i Argon TT-4 er sannsynligvis den samme RIAAen som selges løs under navnet Argon Audio Phono1, den aller billigste RIAAen
i Klubbens sortement. En oppgradering til MoFi Studiophono vil gi deg et enormt løft. Selv med 2M Red. Begynn der...
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Det er ikke slik jeg forstår ML/MR/SAS-oppførselen av ekspertisen* ute på interfnattet, Gunnar. Der hevdes det at ML, fordi kontaktorådet er "på utsiden" av diamanten, ikke slites rund slik andre slipninger gjør, men beholder en minsteradius som er nær nyradien i lenger tid.

*Denne tråden på Vinylengine:
Dette skriver Audio Technica selv:

) Lifetime of the replacement stylus is approx. 300 to 500 hours for Conical, 300 hours for Elliptical, 1000 hours for Microlinear, and 800 hours for Shibata and
Special Line Contact.

ML varer lengst.
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
426
Antall liker
122
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Cambridge duo alva , mofi, trichord dino,Trigon Vanguard 2, soundsmith mmp3 er noen alternativer ibudsjett klassen.
Kanskje du kan leve med Ortofon Red litt til. Jeg har den selv og synes ikke den er så dum.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.463
Antall liker
35.294
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Kjøp deg en at-vm95ml. Hvis du fremdeles synes det låter dårlig så må du ha ny riaa. Hadde uansett kjøpt en som tar både mm og mc.
 

Fjelldal123

Medlem
Ble medlem
02.12.2020
Innlegg
21
Antall liker
17
Sted
Trondheim
Da har jeg vært hos Hifi Klubben i Trondheim og lyttet på Ortofon 2m Blue og Bronze, og det var helt klart et stort løft i forhold til min 2M Red. Sistnevnte opplevdes som flat og død i forhold ( mitt tvilsomme forsøk på audiofilt språk). Alle pickupene ble testet med den integrerte phonoforsterkeren.
Selger sa som enkelte av dere har nevnt, jeg burde vurdere også/eller oppgradere phonoforsterkeren, da den integrerte i Argon-spilleren er trolig ikke av ypperste sort. Han ville at jeg skulle låne med meg hjem en Hegel V10, men det turte jeg ikke, da jeg trolig hadde beholdt den :D Jeg ønsker ikke å bruke så mye penger. Dermed ser jeg etter noe i prisklassen under 5000 kr, og jeg ser at Schiit Mani 2 får mye skryt av på div tester. Jeg får gruble litt videre på dette :)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.753
Antall liker
21.628
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Mani 2 er bra den. Ser at min egen Cambridge Alva Duo ligger tikroningen under 5 kkr nå, ikke 4 som jeg trodde. Åh, kronekursen.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.261
Antall liker
9.497
Torget vurderinger
2

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.261
Antall liker
9.497
Torget vurderinger
2
Med et slikt headshell kan den (og andre) optimalises mht Azimuth dvs kanalseparasjon

Så har du plutselig en mye bedre PU , legg på en RIAA med kanalbalansejustering og du har fått maks ut av vinylen.
 
Sist redigert:

Fjelldal123

Medlem
Ble medlem
02.12.2020
Innlegg
21
Antall liker
17
Sted
Trondheim
Da har jeg bestilt en Schiit Mani 2, så får vi se om lyden blir forbedret. Hvis ikke får jeg i tillegg kjøpe en ny pickup som f.eks at-vm95ml. Takk for hjelpen til dere alle! :)
 
Topp Bunn