Jeg har kikket på Ortofon Bronze, da den virker som en logisk oppgradering med tanke på pris, samt de selger den lokalt hos Hifi Klubben i Trondheim.
Når en platespiller som Argon TT-4 selges på HiFi Klubben kommer spilleren ferdig montert fra fabrikanten. En slik montering er grei nok for en
pickup med såpass "sløv" nålesliping som den elliptiske nålen på 2M Red. Men, går man opp i sortementet til 2M Bronze eller 2M Black med sine
skarpere nåleslipinger er det best at man justerer pickupen på nytt, så man er helt sikker. Hifi Klubben i Trondheim har sikkert noen i staben som
kan gjøre den jobben for deg om du kjøper en ny stift eller pickup.
Men det aller beste er om du lærer å gjøre jobben selv. Det enkleste er å laste ned følgende app (Linje 4; Custom arc template ...) til datamaskinen:
https://www.conradhoffman.com/chsw.htm , måler avstanden fra (midten av) spindel til armens horisontale lagtingspunkt i millimeter, velger ønsket
geometri (jeg anbefaler
Stevenson A og
Typical) og skriver ut en protraktor i 100%. Den største utfordringen her er å lage hullet til spindelen nøyaktig
i overenstemmelse med printet. Jeg har funnet ut at det enkleste er å legge protraktoren mellom to LPer og "stanse" ut hullet gjennom hullene i platene.
Protraktoren gir deg overheng og to nullpunkter. Du kan begynne å øve deg med pickupen du allerede har og du vil kanskje oppleve forbedringer allerede
der. Vinyl er GØY!
Vedr. installasjon, så ønsker jeg helst at den kommer med såkalt "headshell" slik at det i teorien forenkler installasjonsprosessen.
Går du for en 2M Bronze stift til spilleren din, vil du kunne bytte stift snarere enn headshell. Red for slitne plater og Bronze for de rene og pene platene.
Har du gjort en skikkelig justerung (som beskrevet over) er det bare å bytte. Bruk 1,75 gram stifttrykk for Red og 1,50 gram for Bronze - eller 1,6 gram
for begge...
Ønsker du opsjonen med skifting av headshell må du skaffe deg et ekstra Argon TT-4 shell (bestilles som reservedel på HFK) og en komplett 2M Bronze
pickup for shell nr.2. Du kan IKKE benytte deg av ferdigmonterte (men ikke justerte) pickup/shell kombinasjoner som selges fra Ortofon, da shellene
her er rette med SME-fatning (passer ikke i armen din). Går du denne veien ville jeg gått for en OM-5 med OM-30 stift, snarere enn 2M Bronze. Omtrent
samme pris, men bedre match for armen din. Med OM-30 i shell nr. 2, må du balansere armen, nullstille loddet og justere stufttrykk hver gang du bytter
shell (med pickup). Kanskje jeg nettopp argumenterte for 2M Bronze allikevel
.
Nå spør jeg av uvitenhet, men hva konkret oppnår man ved å oppgradere RIIA forsterker? Vil det bli merkbart lydmessig hvis en f.eks går for en som
koster 3-5000 kr?
Den innebygde RIAAen i Argon TT-4 er sannsynligvis den samme RIAAen som selges løs under navnet Argon Audio Phono1, den aller billigste RIAAen
i Klubbens sortement. En oppgradering til MoFi Studiophono vil gi deg et enormt løft. Selv med 2M Red. Begynn der...