Selvfølgelig. Nå er det ikke helt opplagt hva "måler perfekt" betyr, men i dette tilfellet er astronomiske 6,3 kOhm utgangsimpedans veldig mye mer enn noenlunde normale 100-150 Ohm. ("Perfekt" ville vært 0 Ohm, men noe sånt finnes ikke.) Det er en grunn til at Audio Note, Martin Logan og noen til er paradeeksemplene mine på hvordan sette sammen et anlegg som gir størst mulig sjanse til å "avsløre" kabelforskjeller: http://www.hifisentralen.no/forumet...-forskjeller-mellom-kabler-6.html#post1399840For å spore litt tilbake til tråden.. På det merket ville vel forskjellene på kabler bli større enn på en som måler perfekt?
Ja akkurat.Selvfølgelig. Nå er det ikke helt opplagt hva "måler perfekt" betyr, men i dette tilfellet er astronomiske 6,3 kOhm utgangsimpedans veldig mye mer enn noenlunde normale 100-150 Ohm. ("Perfekt" ville vært 0 Ohm, men noe sånt finnes ikke.) Det er en grunn til at Audio Note, Martin Logan og noen til er paradeeksemplene mine på hvordan sette sammen et anlegg som gir størst mulig sjanse til å "avsløre" kabelforskjeller: http://www.hifisentralen.no/forumet...-forskjeller-mellom-kabler-6.html#post1399840For å spore litt tilbake til tråden.. På det merket ville vel forskjellene på kabler bli større enn på en som måler perfekt?
Kan si det samme tilbake Så perfekt lyd er hardt, kaldt, lite engasjerende? Tviler på du har opplevd virkelig engasjerende og magisk godlydNår det måler perfekt , låter det perfekt.....dream on.
Husk det er to verdener her:Her må man bare vike. Disse unikum av hjernetrust kan måle seg frem til en god Bordeaux og en kvinnes skjønnhet, Dressjakkens snitt og romanens storhet. Grasshuer. Ja. Det er ordet.
Kan si det samme tilbake Så perfekt lyd er hardt, kaldt, lite engasjerende? Tviler på du har opplevd virkelig engasjerende og magisk godlydNår det måler perfekt , låter det perfekt.....dream on.
Med kapasitiv kabling gir det en avrulling i toppen for en signalkilde (rent resistiv last), mens det vil gi en frekvensgang som følger høyttalerens impedanskurve for en effektforsterker.Hva gjør den store utgangmotstanden med lyden vi hører?
Hva gjør liten/teoretisk 0 ohm motstand med lyden vi hører?
Hele poenget er at målinger ikke forteller alt. Det som er perfekt for deg, er ikke nødvendigvis det for meg.
Hele poenget er at det utroligste kan måles. Hvordan målingene tolkes og hvilke parametre som vektlegges er en helt annen øvelse. Særlig det siste da det er der emnet blir subjektivt. Elementært Watson.Kan si det samme tilbake Så perfekt lyd er hardt, kaldt, lite engasjerende? Tviler på du har opplevd virkelig engasjerende og magisk godlydNår det måler perfekt , låter det perfekt.....dream on.
Hele poenget er at målinger ikke forteller alt. Det som er perfekt for deg, er ikke nødvendigvis det for meg.
Jeg vil hevde at det går an å forstå at den lyden man liker ikke nødvendigvis kommer fra utstyr som "måler perfekt". Å være interessert i teorier, vitenskap og det å lære og "dissekrere", samtidig som man setter pris på vakkert og eksotisk utstyr, som kanskje ikke spiller like fullstendig korrekt som det i så henseende "beste", men likevel mer engasjerende og attraktivt å høre på. Man kan like og verdsette komponenter og hvordan de lyder selv om man innser at de ikke måler best eller gir mest for pengene. Alt dette uten å fornekte allmenngyldig vitenskap.Husk det er to verdener her:Her må man bare vike. Disse unikum av hjernetrust kan måle seg frem til en god Bordeaux og en kvinnes skjønnhet, Dressjakkens snitt og romanens storhet. Grasshuer. Ja. Det er ordet.
Objektivister: Subjektivister vil bare ikke skjønne det
Subjektivister: Objektivister vil bare ikke skjønne det.
Det nytter heller ikke å akklimatisere oss med hverandres syn (og anlegg) da både bias og prestisje har kommet 'beyond point of no return'.
Just ignore.Opeth... Grasshead or knucklehead? Pick your poison, som det heter på moderne norsk.....
Som erke-nordlending kunne jeg selvsagt ha funnet et utall av andre ordelag, men jeg avstår....
Apropos det: Brüel & Kjær hadde noen synspunkter på vellydende hifi allerede i 1974: https://www.bksv.com/media/doc/17-197.pdfJoda, er jo selvfølgelig helt enig i det. Mitt poeng var at det teknisk perfekte, eller oppimot det, ikke nødvendigvis er en mal for en god musikkgjengivelseHele poenget er at målinger ikke forteller alt. Det som er perfekt for deg, er ikke nødvendigvis det for meg.
Joda, er jo selvfølgelig helt enig i det. Mitt poeng var at det teknisk perfekte, eller oppimot det, ikke nødvendigvis er en mal for en god musikkgjengivelse
Det som er perfekt for deg....eller andre........har mest sannsynlig et stort forbedringspotensiale, men veien er mye lengre enn de fleste har fullmakt i heimen. Keep on dreamin'Hele poenget er at målinger ikke forteller alt. Det som er perfekt for deg, er ikke nødvendigvis det for meg.
Faen au Virgo, nå må du bruke energien på å "krangle" med motpartenHele poenget er at målinger ikke forteller alt. Det som er perfekt for deg, er ikke nødvendigvis det for meg.
Joda, er jo selvfølgelig helt enig i det. Mitt poeng var at det teknisk perfekte, eller oppimot det, ikke nødvendigvis er en mal for en god musikkgjengivelse
Nettopp, det var det jeg prøvde å si, men du misforstod.
Jeg satte krangle i anførselstegn, siden jeg mener dere har mye av den samme vinklingen på dette. Synes bare det var et merkelig svar på innlegget ditt, tror han tolket det feil. Ellers synes jeg det er på plass med litt lavere skuldre og litt mindre selvhøytidelighet til tider - inklusive meg selv.Ingen krangling, vi er vel stort sett enige vil jeg tro. En liten "kul" her og der bidrar ofte til mer morro totalt sett.
nei, riktig.Med kapasitiv kabling gir det en avrulling i toppen for en signalkilde (rent resistiv last), mens det vil gi en frekvensgang som følger høyttalerens impedanskurve for en effektforsterker.Hva gjør den store utgangmotstanden med lyden vi hører?
Hva gjør liten/teoretisk 0 ohm motstand med lyden vi hører?
Signalkilde eller preamp (mer her)
Effektforsterker og høyttaler
Om man liker den "eq-profilen" eller ikke er vel en smakssak, men riktig blir det ikke. Et hypotetisk "perfekt" apparat med null utgangsimpedans vil ikke få de avvikene i frekvensgang.
Joda, vi er det, jeg beklagerIngen krangling, vi er vel stort sett enige vil jeg tro. En liten "kul" her og der bidrar ofte til mer morro totalt sett.
Jeg satte krangle i anførselstegn, siden jeg mener dere har mye av den samme vinklingen på dette. Synes bare det var et merkelig svar på innlegget ditt, tror han tolket det feil. Ellers synes jeg det er på plass med litt lavere skuldre og litt mindre selvhøytidelighet til tider - inklusive meg selv.Ingen krangling, vi er vel stort sett enige vil jeg tro. En liten "kul" her og der bidrar ofte til mer morro totalt sett.
Vi er vel enig om at det er viktig å kose oss med denne, noe sære hobbyen. Vi skiller nok litt lag når det kommer til lydideal men det er litt av sjarmen synes jeg.Jeg satte krangle i anførselstegn, siden jeg mener dere har mye av den samme vinklingen på dette. Synes bare det var et merkelig svar på innlegget ditt, tror han tolket det feil. Ellers synes jeg det er på plass med litt lavere skuldre og litt mindre selvhøytidelighet til tider - inklusive meg selv.Ingen krangling, vi er vel stort sett enige vil jeg tro. En liten "kul" her og der bidrar ofte til mer morro totalt sett.
Jaudå, vi er stort sett enige når alt kommer til alt Tor.
Enig i dette at reisen er målet, holdt litt på med DIY jeg også tidligere (med god hjelp), men om det blir billigere totalt med snekkerbod, verktøy (må ha en god sag for å kappe store mdfplater) måleutstyr, x antall år med prøving og feiling, innkjøp av utallige elementer, delefilter før man finner noe man ender på +++ tror ikke det er så mye å spare egentlig, avhengig av hvilke høyttalere man sammenligner med naturligvis.Glem nå ikke at for mange DIYere er reisen like viktig som målet. Tror ikke mange har det å spare penger som et mål i seg selv....
Les : Van Damme's venner !!Noen som har tips om billige kabler........ ?
Overhodet ikke! Da jeg kom inn og fikk oppleve den første virkelig dyre høytkabel, ante jeg ingenting om den, ikke visste jeg pris og for meg var det bare en kabel blant flere som lå der. Det er nok andre ting ja, men det blir mine meningerEvt. lydforskjell på kabler oppstår i inne i hodet når en får vite hva kablene koster, og/eller tar inn det visuelle inntrykket av kablene.
En viktig fordel med aktive høyttalere og delefilter etc i DSP er at man prøver og feiler med et par museklikk, heller enn ved å lodde ut og inn kondensatorer, spoler og motstander. Loddebolten kommer bare frem når man brenner i stykker en diskant og må sette inn en ny.Å konstruere gode høyttalere krever en god del kompetanse og måleutstyr/metode. Akkurat på det området, så er det ingen enkel vei for en DIYer og her spriker trolig resultatene mye. Ville tro at det er f.eks ganske mange DIYere som har hatt utfordringer med å konstruere gode delefiltre.
Og som det nevnes her, med mye prøving og feiling så blir det ikke nødvendigvis så rimelig heller.
Godt innlegg Sluk, som jeg ikke kom over nå.Dersom jeg estimerer medgått tid til å tenke ut SLOB løsningen fra a-å (1.000,- /time) og legger til det som er betalt i honorarer for div. utregninger, tegning og annen bistand osv. og legger dette sammen med dele/produksjonskost for prototypen da har jeg svidd av rundt regnet 400.000,- inkl. en studietur til andre land i Europa for å finne ut at jeg IKKE skulle bygge basshorn slik opprinnelig tiltenkt.
Skulle likt å se hva et par fullsize FAT SLOB skulle betinge av pris gjennom kverna....
Så Herr Distinctive - det er slettes ikke alltid at selv omfattende DIY koster mye og/eller innbefatter endeløse "gratistimer" Dessuten, de kommersielle hifiløsninger stammer ALLE fra en eller annens gode ide, som selvsagt er tuftet på litt kunnskap og tenking i forkant det også. Et nullregnestykke sånn sett.