Tips til Billig kabler som er like god som dyre HI-END.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Leste i illustrert vitenskap at placebomedisin til og med hadde virkning hos enkelte selv om testpersonen var klar over at han/hun tok placebopiller. ;)
    ...og de fleste føler seg bedre etter en "klapp" på skulderen.....sånn er det bare......med oss mennesker ;)
    Bare ikke glem at et spark i ræva kun ligger et par ryggvirvler nedenfor.....
    Ja, og det gir en enda bedre følelse enn et klapp på skulderen...for sparkeren. Ikke en pille eller kabel for den del i hele verden som kan fremskaffe en slik eufori.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Vel, det er jo faktisk bevist at også placebo "medisin" virker - til en viss grad og på tildels enklere lidelser...
    Leste i illustrert vitenskap at placebomedisin til og med hadde virkning hos enkelte selv om testpersonen var klar over at han/hun tok placebopiller. ;)
    Det stemmer sikkert, selv om Illustrert Vitenskap ikke akkurat er noen kilde å skryte av. Se og Hør for ingeniører. ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.391
    Antall liker
    37.251
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vel, det er jo faktisk bevist at også placebo "medisin" virker - til en viss grad og på tildels enklere lidelser...
    Leste i illustrert vitenskap at placebomedisin til og med hadde virkning hos enkelte selv om testpersonen var klar over at han/hun tok placebopiller. ;)
    Det stemmer sikkert, selv om Illustrert Vitenskap ikke akkurat er noen kilde å skryte av. Se og Hør for ingeniører. ;)
    Litt mer troverdige kilder, randomisert test med kontrollgruppe, statistisk signifikans og greier:
    PLoS ONE: Placebos without Deception: A Randomized Controlled Trial in Irritable Bowel Syndrome
    Harvard Health Blog: A placebo can work even when you know it’s a placebo

    Når placebo beviselig virker selv om forsøkspersonen vet at det er placebo, er det ikke litt rart at den samlede audiofile kabelbransje ikke er i stand til å demonstrere noen slags effekt av remediene sine under kontrollerte forhold? Eller, hvis man finleser originalartikkelen i PLoS ONE ligger det nok en del forklaring i hva forsøkspersonene ble fortalt ved innledningen av eksperimentet.
    Before randomization and during the screening, the placebo pills were truthfully described as inert or inactive pills, like sugar pills, without any medication in it. Additionally, patients were told that “placebo pills, something like sugar pills, have been shown in rigorous clinical testing to produce significant mind-body self-healing processes.”
    The provider clearly explained that the placebo pill was an inactive (i.e., “inert”) substance like a sugar pill that contained no medication and then explained in an approximately fifteen minute a priori script the following “four discussion points:” 1) the placebo effect is powerful, 2) the body can automatically respond to taking placebo pills like Pavlov's dogs who salivated when they heard a bell, 3) a positive attitude helps but is not necessary, and 4) taking the pills faithfully is critical. Patients were told that half would be assigned to an open-label placebo group and the other half to a no-treatment control group. Our rationale had a positive framing with the aim of optimizing placebo response.
    Nesten litt kabellyrikk over den der. Dessuten var det ikke en blindtest: den ene gruppen fikk sukkerpiller, den andre fikk ikke. Deltagerne var ikke i tvil om at de fikk denne "significant mind-body healing process" eller ikke. Interessant, likevel. Kan den muligens forklare noe om hvorfor enkelte av oss vitterlig hører forskjell på ting som ikke kan ha en hørbar forskjell, men hvor selgeren har omhyggelig forklart at "du vil høre mørkere bakgrunn, mindre hardhet i mellomtonen og større ro over lydbildet"? Så hører man det, da.
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Vel, det er jo faktisk bevist at også placebo "medisin" virker - til en viss grad og på tildels enklere lidelser...
    Leste i illustrert vitenskap at placebomedisin til og med hadde virkning hos enkelte selv om testpersonen var klar over at han/hun tok placebopiller. ;)
    Det stemmer sikkert, selv om Illustrert Vitenskap ikke akkurat er noen kilde å skryte av. Se og Hør for ingeniører. ;)
    Jeg synes bladet var kult ... når jeg var 13 år... :p
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Vel, det er jo faktisk bevist at også placebo "medisin" virker - til en viss grad og på tildels enklere lidelser...
    Leste i illustrert vitenskap at placebomedisin til og med hadde virkning hos enkelte selv om testpersonen var klar over at han/hun tok placebopiller. ;)
    Det stemmer sikkert, selv om Illustrert Vitenskap ikke akkurat er noen kilde å skryte av. Se og Hør for ingeniører. ;)
    Derav kildehenvisningen. Når de tilbyr droner og annen moro i vervepremier, hender det at jeg hiver meg på ett 3 utgavers abbonement. ;)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Hvis man kjøper kabler uten å høre på en kabelpusher sin kabel-lyrikk - er dette lov/kan dette gå an da - eller er det like forkastelig?
    Det ser ut til at all kritikk har et utspring i overnevnte.
    Det blir som å si 'Macbeth' og så vente på ryggmargsrefleksen fra objektivistene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.391
    Antall liker
    37.251
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Min ryggmargsrefleks når du sier "Macbeth" er å resitere åpningsscenen:
    - When shall we three meet again? In thunder, lightning, or in rain?
    - When the hurly-burly is done, when the battle is lost and won.
    - That will be ere the set of sun.

    Ubehagelig minne, fikk akutt blindtarmsbetennelse under premieren og tilbragte resten av helgen på sykehuset. Har trodd fullt og fast på all overtro om "det skotske stykket" i alle år siden. Men det var kanskje ikke det du mente?

    For all del, du må selvsagt kjøpe så mange kabler du bare vil, men jeg har funnet det litt befriende å drite i hele kabellyrikken. En kabel er en kabel er en kabel. Det er viktig at den er lang nok og har riktig type kontakt i hver ende, og resten er ikke så veldig viktig så lenge man ikke bruker noe som er konstruert sært med vilje. Mange hifinevroser forsvant, men interessant nok låter anlegget mye bedre etter at jeg flyttet fokus til ting som har betydning. Ihvertfall hos meg. :)
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.083
    Antall liker
    5.028
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Mange har sikkert lest historien min om den blå ledningen som ble kjøpt i det herrens år 1996. For eventuelle nye lesere ligger historien på Torget under kategorien "Kabler og strøm".

    Jeg har altså kvittet meg med en ledning inn på effektforsterkeren som påstås å ha strømfilter-egenskaper og erstattet denne med en helt ordinær apparatledning som jeg fant liggende i en skuff. I tillegg har jeg byttet ut noen mindre strømpadder med noen større 10-veis fra Brennenstuhl etter tips i denne tråden.

    Likevel har disse tankene surret rundt i hodet mitt de siste par dagene mens jeg har sittet og hørt på musikk:

    "Det låter jammen meg mer detaljert nå".
    "Det er mer avslørende nå".
    "Jeg kan høre flere nyanser i lydbildet nå".
    "Det låt litt spissere før, nå låter det mer balansert".
    "Mellomtonen låter åpnere".

    Når disse tankene surrer rundt i hodet mitt etter at jeg har gjort endringer som ikke skal bety noe som helst for det lydmessige resultatet, kan jeg velge to ulike løsningsforslag:

    1) Hjernen spiller meg et puss siden hukommelsen forteller meg at jeg har vært bakom racket og rota i det siste. I tillegg lytter jeg mer konsentrert, og hjernen forsøker å konstruere at denne rotinga bak racket har ført til lydmessige endringer.

    2) Det er ikke alt vi vet.

    Hvilken løsning tror du på?

    :D
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Du er kjapp igjen, Jim :)

    <Macbeth

    The Scottish Play
    William Shakespeare's play Macbeth is said to be cursed, so actors avoid saying its name when in the theatre (the euphemism "The Scottish Play" is used instead). Actors also avoid even quoting the lines from Macbeth before performances, particularly the Witches' incantations. Outside a theatre and after a performance, the play can be spoken of openly. If an actor speaks the name "Macbeth" in a theatre prior to one of the performances, he or she is required to leave the theatre building, spin around three times, spit, curse, and then knock to be allowed back in.

    One version of this legend claims that it was the actor who played Lady Macbeth who died during the play's first production run and that Shakespeare himself had to assume the role. There is no evidence that this legend is factual.>

    Poenget mitt var at for å bringe objektivistene på banen er det bare å si 'kabelforskjeller' = Macbeth
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Mange har sikkert lest historien min om den blå ledningen som ble kjøpt i det herrens år 1996. For eventuelle nye lesere ligger historien på Torget under kategorien "Kabler og strøm".

    Jeg har altså kvittet meg med en ledning inn på effektforsterkeren som påstås å ha strømfilter-egenskaper og erstattet denne med en helt ordinær apparatledning som jeg fant liggende i en skuff. I tillegg har jeg byttet ut noen mindre strømpadder med noen større 10-veis fra Brennenstuhl etter tips i denne tråden.

    Likevel har disse tankene surret rundt i hodet mitt de siste par dagene mens jeg har sittet og hørt på musikk:

    "Det låter jammen meg mer detaljert nå".
    "Det er mer avslørende nå".
    "Jeg kan høre flere nyanser i lydbildet nå".
    "Det låt litt spissere før, nå låter det mer balansert".
    "Mellomtonen låter åpnere".

    Når disse tankene surrer rundt i hodet mitt etter at jeg har gjort endringer som ikke skal bety noe som helst for det lydmessige resultatet, kan jeg velge to ulike løsningsforslag:

    1) Hjernen spiller meg et puss siden hukommelsen forteller meg at jeg har vært bakom racket og rota i det siste. I tillegg lytter jeg mer konsentrert, og hjernen forsøker å konstruere at denne rotinga bak racket har ført til lydmessige endringer.

    2) Det er ikke alt vi vet.

    Hvilken løsning tror du på?

    :D
    Er nok en kombinasjon, dette her.

    PS: Er du sikker på at du i farten tilfeldigvis ikke (ubevisst) kom til å skifte ut en kabel også? >:D
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Min ryggmargsrefleks når du sier "Macbeth" er å resitere åpningsscenen:
    - When shall we three meet again? In thunder, lightning, or in rain?
    - When the hurly-burly is done, when the battle is lost and won.
    - That will be ere the set of sun.

    Ubehagelig minne, fikk akutt blindtarmsbetennelse under premieren og tilbragte resten av helgen på sykehuset. Har trodd fullt og fast på all overtro om "det skotske stykket" i alle år siden. Men det var kanskje ikke det du mente?

    For all del, du må selvsagt kjøpe så mange kabler du bare vil, men jeg har funnet det litt befriende å drite i hele kabellyrikken. En kabel er en kabel er en kabel. Det er viktig at den er lang nok og har riktig type kontakt i hver ende, og resten er ikke så veldig viktig så lenge man ikke bruker noe som er konstruert sært med vilje. Mange hifinevroser forsvant, men interessant nok låter anlegget mye bedre etter at jeg flyttet fokus til ting som har betydning. Ihvertfall hos meg. :)
    Det er for sent å redigere posten din etter å sett fasiten, Asbjørn.
    Man kan ikke vite alt :p
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.083
    Antall liker
    5.028
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    PS: Er du sikker på at du i farten tilfeldigvis ikke (ubevisst) kom til å skifte ut en kabel også? >:D
    Vel, i tillegg til apparatledningen inn på effektforsterkeren er det jo nye ledninger på de to Brennenstuhl-paddene. De er på hele tre meter hver, og fyren med avbiteren i 1996 mente jo at jeg måtte ha minst to meter av den blå ledningen for å få noen effekt av den. Da er det nok effekten av Brennenstuhl-ledningene jeg hører. Gleder meg til disse ledningene er ferdig innspilt :) Minn meg på å spille dem inn på nytt om jeg reiser bort på ferie eller noe sånt, for da blir de jo liggende ubrukt i en periode, og trenger ny innspilling ;D
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    En kort oppklaring mht "strømkabler, strømfiltre og andre passive komponenter på tilførselsiden til hvilket som helst HiFi utstyr.

    INGEN av de i denne tråden nevnte strømkabel/filtre/dingser kan forbedre feil i strømkurver, slakke nett mv, kun filtrere bort støy i mer eller mindre grad og de viste boksene, paddene et al inneholder kun billige komponenter som ikke har noen særlig til ingen funksjon mht "strømforbedring". La oss skille mellom nettstøy og "strømforbedring". Det siste kan kun oppnås vha aktive løsninger dvs full AC/DC - DC/AC konvertering og et av disse rekonstruerer en perfekt sinus og korrigerer eventuelle avvik med en frekvens på 56kHz mot en perfekt referansesinus.. Tar forsterkerens likeretter en "strømjafs" som følge av et dynamisk forløp dytter strømforsyningen inn strøm momentant uansett hvor på strømkurven dette skjer.

    Her er et par faktiske eksempler:

    "Råttent" nett:
    2k_01.gif


    Nygenerert utspenning gjennom dynamisk og aktiv AC/DC-DC/AC konvertering og 56kHz regulering.
    2k_02.gif


    Systemet har og en spesiallagt skilletrafo på utgangen.

    Derav, strømforsynigsmagiskedingser vist til i denne tråden er regelrett tøv med unntak av varierende grad av filtrering. Det ble for noen år siden laget et norsk filter for profesjonelt bruk som filtrerte bra men aner ikke statusen for dette pr nå.

    SåDetSå.... :)
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.391
    Antall liker
    37.251
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er for sent å redigere posten din etter å sett fasiten, Asbjørn.
    Man kan ikke vite alt :p
    Skrev nok fortsatt mens du skrev. Min siste edit var kl 21:13, ditt innlegg ble lagt ut 21:17. Man kan ikke vite alt, men akkurat Macbeth har jeg sterke minner om. Og jeg har ikke for vane å titte back racket før jeg svarer. :)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.295
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Nesten litt kabellyrikk over den der. Dessuten var det ikke en blindtest: den ene gruppen fikk sukkerpiller, den andre fikk ikke. Deltagerne var ikke i tvil om at de fikk denne "significant mind-body healing process" eller ikke. Interessant, likevel. Kan den muligens forklare noe om hvorfor enkelte av oss vitterlig hører forskjell på ting som ikke kan ha en hørbar forskjell, men hvor selgeren har omhyggelig forklart at "du vil høre mørkere bakgrunn, mindre hardhet i mellomtonen og større ro over lydbildet"? Så hører man det, da.
    Av og til er det viktigere å bli «behandlet», enn at behandlingen faktisk har noe som helst med «lidelsen» å gjøre. Det er også en grunn til alternativ «medisin» og det som verre er.

    På samme måte kan det mht velvære og lytteglede være viktigere «å gjøre noe» med husalteret, enn at det man gjør faktisk gjør noe med lyden. Jonglering med boputique kabler er slik sett veldig enkelt, liketil og tilgjengelig.

    Mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.391
    Antall liker
    37.251
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Yup. Har alltid ansett kabelentusiastene som enslags DIY-folk i krabbestadiet. Henviser igjen til min signatur, annet ledd.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Kan vi da konkludere med at er det forskjell på kabler, er komponentene feilkonstruert, som det er blidt skrevet mange ganger?

    Skulle vel da gjelde ca 99,99999% av alle komponenter?
    Er vi igang igjen?

    Hvordan kom du frem til det tallet?

    Er det du som hører forskjell på alle kabler? Eller er det du og dine meningsfeller som hører forskjell på alle kabler? Blir litt forvirret jeg. Medmindre du bare skriver sprøyt selvsagt. Tror jeg lander på det ja.
    Det er bekreftet så mange ganger nå at det kan være hørbar forskjell.. Ikkje lest et eneste av innleggene til Asbjørn? Har du? Burde fått med deg da då :p

    Så sier Asbjørn at forskjellene kommer av at komponentene er feilkonstruert. Men ikke hans.

    Da har du igjen de andre merka som det kan være forskjell på kabler, og derav ca 99,999% :p
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.455
    Antall liker
    12.060
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tror vel Asbjørn sa at de var "feilkonstruert" - det er en viss forskjell. Når man konstruerer en preamp med flere kohm i utgangsimpedans, eller effektforsterkere med svært lav eller ingen motkobling, så er dette et svært bevisst valg. Med tilhørende konsekvenser, - som følsomhet for signalkabler, eller stabilitetsproblemer og kabelfølsomhet med vanskelige høyttalere. Tror vel ingen vil påstå at dette er feilaktige konstruksjoner, men derimot svært bevisste valg, - og alle valg har sin pris. Å påstå at dette er mer "høykvalitet" en annet, blir derimot det reneste tøv.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Det er for sent å redigere posten din etter å sett fasiten, Asbjørn.
    Man kan ikke vite alt :p
    Skrev nok fortsatt mens du skrev. Min siste edit var kl 21:13, ditt innlegg ble lagt ut 21:17. Man kan ikke vite alt, men akkurat Macbeth har jeg sterke minner om. Og jeg har ikke for vane å titte back racket før jeg svarer. :)
    Hehehe.
    Jim la sitt ut 21:11, men det er helt greit.
    Jeg kjøper forklaringen din - for once.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.391
    Antall liker
    37.251
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så sier Asbjørn at forskjellene kommer av at komponentene er feilkonstruert. Men ikke hans.
    Hvis du faktisk hadde lest innleggene mine (og forstått det som står i dem) ville du også lagt merke til at jeg fint kan få frem "kabelforskjeller" med mine egne komponenter også, bare kablene er tilstrekkelig "feilkonstruert" - dvs med tilstrekkelig sære elektriske egenskaper til at selv apparater med normale impedanser vil "avsløre forskjellene". Tre meter lang neoprenisolert mikrofonkabel som RCA signalkabel, for eksempel. Da skjedde det "noe" selv hos meg, men den røk naturlig nok ut igjen ganske fort. Det burde virkelig vært et EU-direktiv mot RCA-kontakter. ;)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    hm..syns det er litt artig at Asbjørn opptil flere ganger i tråden skriver noe ala "det var hørbart hos meg..." osv, mens han selv er fort ute å tilskrive placebo og kreve vitenskapelig bevis fra andre.
    f.eks når diverse dvddrev her får piano fra dacene mine til å låte som et keyboard har jeg ingen behov for å bevise noe som helst heller..
    :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.391
    Antall liker
    37.251
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er for sent å redigere posten din etter å sett fasiten, Asbjørn.
    Man kan ikke vite alt :p
    Skrev nok fortsatt mens du skrev. Min siste edit var kl 21:13, ditt innlegg ble lagt ut 21:17. Man kan ikke vite alt, men akkurat Macbeth har jeg sterke minner om. Og jeg har ikke for vane å titte back racket før jeg svarer. :)
    Hehehe.
    Jim la sitt ut 21:11.
    Har ennå ikke sett videoklippet han la ut, men legger merke til at det er 3:05 langt...
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Vel, det er jo faktisk bevist at også placebo "medisin" virker - til en viss grad og på tildels enklere lidelser...
    Leste i illustrert vitenskap at placebomedisin til og med hadde virkning hos enkelte selv om testpersonen var klar over at han/hun tok placebopiller. ;)
    Forskerne sier og at 40% !!! av det å bli frisk uansett sykdom er å ha trua. Har du trua 100% får du 40% hjelp av kroppen.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Det er for sent å redigere posten din etter å sett fasiten, Asbjørn.
    Man kan ikke vite alt :p
    Skrev nok fortsatt mens du skrev. Min siste edit var kl 21:13, ditt innlegg ble lagt ut 21:17. Man kan ikke vite alt, men akkurat Macbeth har jeg sterke minner om. Og jeg har ikke for vane å titte back racket før jeg svarer. :)
    Hehehe.
    Jim la sitt ut 21:11.
    Har ennå ikke sett videoklippet han la ut, men legger merke til at det er 3:05 langt...
    Blir åpenbart etter 5 sec.
    Men må vel tilstå at når det gjelder finkultur er jeg mer avstumpet enn en preterminert jumper.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Tror det største problemet er at du i tillegg overfører dine egne erfaringer og universelle sannheter over på andre slik at det føles litt knugende til tider.
    Da får du vel svare at det er slik vitenskapen fungerer. Den tar ingen fanger.
    Dette er et diskusjonsforum, så da får man vel diskutere. Trump blåser ut damp ved å twitre, jeg ved å krangle i popcorntråder på kabelhjørnet. Uten sammenligning forøvrig, altså. (Jeg har ganske store hender, for å nevne bare en forskjell.)

    Men jeg endrer oppfatning når jeg får fakta som viser at jeg har tatt feil, og har heller ikke noen problemer med å innrømme det når det skjer. (OK, der var en annen forskjell.) Det skjer ganske ofte. For lenge, lenge siden på en tidlig versjon av HFS diskuterte jeg fra et vesentlig mer "kabeltroende" utgangspunkt. På det verste hadde jeg oppimot 40 % av anleggsverdien i kabler, mer enn i høyttalerne. Det var kanskje ikke veldig smart. Etter hvert lærte jeg vel litt mer, blant annet av å diskutere med gamle kranglefanter som Rhesus og Knutinh her inne. De tok ikke nevneverdig med fanger, de heller.
    oppimot 40 % av anleggsverdien i kabler


    Åjjj... hadde jeg ikke trodd om deg :p
    Ikke rart du sjekket opp da i ettertid :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Blir dere aldri LEI dette kabelgnålet? Får dere aldri lyst til å erstatte kjepphestene med ekte vare og bare ri av sted?
    Gnålet føder og forsterker seg selv gjennom Macbeth-postulatet. Som en kat. 5 orkan på vei mot Florida.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Så sier Asbjørn at forskjellene kommer av at komponentene er feilkonstruert.
    Sier han egentlig det?

    Ser mer ut som han sier at forsterkere og høyttalere med elektriske egenskaper litt utenfor det normale må til for at kabler skal låte forskjellig, og at det er uproblematisk å konstruere dem på en måte som gjør at en kabel er en kabel er en kabel.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Tror det største problemet er at du i tillegg overfører dine egne erfaringer og universelle sannheter over på andre slik at det føles litt knugende til tider.
    Da får du vel svare at det er slik vitenskapen fungerer. Den tar ingen fanger.
    Dette er et diskusjonsforum, så da får man vel diskutere. Trump blåser ut damp ved å twitre, jeg ved å krangle i popcorntråder på kabelhjørnet. Uten sammenligning forøvrig, altså. (Jeg har ganske store hender, for å nevne bare en forskjell.)

    Men jeg endrer oppfatning når jeg får fakta som viser at jeg har tatt feil, og har heller ikke noen problemer med å innrømme det når det skjer. (OK, der var en annen forskjell.) Det skjer ganske ofte. For lenge, lenge siden på en tidlig versjon av HFS diskuterte jeg fra et vesentlig mer "kabeltroende" utgangspunkt. På det verste hadde jeg oppimot 40 % av anleggsverdien i kabler, mer enn i høyttalerne. Det var kanskje ikke veldig smart. Etter hvert lærte jeg vel litt mer, blant annet av å diskutere med gamle kranglefanter som Rhesus og Knutinh her inne. De tok ikke nevneverdig med fanger, de heller.
    oppimot 40 % av anleggsverdien i kabler


    Åjjj... hadde jeg ikke trodd om deg :p
    Ikke rart du sjekket opp da i ettertid :)
    Spørs hvor mye 40% utgjorde da.
    Husk, det er ikke rare kablene man får for NOK 100k :eek:
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.574
    Antall liker
    106.741
    Torget vurderinger
    23
    Har alltid sagt at det er plass for alle fasetter i hobbyen vår; teknofreaks, DIY'ere, blingfolk både med og uten musikkinteresse, die hard musikkfrelste som ikke gir "a Rat's Ass" hva anlegget gjelder, osv. osv. Nå har jeg bestemt meg for å legge til en ny kategori - KKK! Kabel Klan Kverulantene. Statusen er fortjent - denne tråden overgår til tider resten av innleggene på sentralen! Altså må den jo ha relevans.
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Høyttkabler. Alle vet at ved høye strømmer trekker elektronene mot kablenes ytterkanter og rørforbindelser benyttes derfor i alle profesjonelle applikasjoner. Jeg introduserer derfor denne avanserte kablen som vil gi uovertruffen lyd uansett anlegg, pris og ytelse. Kun 24kkr pr meter ferdig terminert.....

    05d6699269f2d4347309aaad3da47b05-image.jpeg


    Take Dat...
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Høyttkabler. Alle vet at ved høye strømmer trekker elektronene mot kablenes ytterkanter og rørforbindelser benyttes derfor i alle profesjonelle applikasjoner. Jeg introduserer derfor denne avanserte kablen som vil gi uovertruffen lyd uansett anlegg, pris og ytelse. Kun 24kkr pr meter ferdig terminert.....

    Vis vedlegget 459261

    Take Dat...
    Høye frekvenser også?
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Høyttkabler. Alle vet at ved høye strømmer trekker elektronene mot kablenes ytterkanter og rørforbindelser benyttes derfor i alle profesjonelle applikasjoner. Jeg introduserer derfor denne avanserte kablen som vil gi uovertruffen lyd uansett anlegg, pris og ytelse. Kun 24kkr pr meter ferdig terminert.....



    Take Dat...
    Høye frekvenser?
    It takes anyything you throw at it....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn