Tips til platespiller

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.312
    Antall liker
    9.554
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg mener at det er ille. Har hatt og erfart det som noe av det værste jeg har vært borti - regelrett selvdestruerende mot utsøkt musikk, satt på spissen. Kjenner heller ingen andre produsenter som er i nærheten av å forsøke seg på slike varianter heller. Det er min oppriktige mening Petrucci. En mening og erfaring som nødvendigvis ikke er lik alle andres, men i dette tilfellet så tror jeg at det er lite motbør å få.
    Alle som har malt furupanel eller en pram i tre har erfart treverks bevegelser med temperatur og fuktighet vi være skeptiske til tre eller trefiber brukt i konstruksjoner som krever nøyaktighet og stabilitet . Jeg vil tro at noe behandling, liminnblanding og lakkering kan motvirke dette , feks Panzerholtz. Men hvorfor velge noe med så vanskelig utgangspunkt ? Platespillerarmer i tre er det det rareste valget..
     
    Sist redigert:

    Petrucci

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    82
    Antall liker
    133
    Ja, jeg mener at det er ille. Har hatt og erfart det som noe av det værste jeg har vært borti - regelrett selvdestruerende mot utsøkt musikk, satt på spissen. Kjenner heller ingen andre produsenter som er i nærheten av å forsøke seg på slike varianter heller. Det er min oppriktige mening Petrucci. En mening og erfaring som nødvendigvis ikke er lik alle andres, men i dette tilfellet så tror jeg at det er lite motbør å få.
    Merkelig at Avid kjører MDF på Diva også.. Ser det er en som selger egenfrest aluplate beregnet på Avid-spillere på Finn.no til en mer sympatisk pris. Muligens best å kjøpe Avid sin plate uansett?
     

    Petrucci

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    82
    Antall liker
    133
    Noen tips til god MC-pickup? Har fått anbefalt Audio Technica AT33EV. Fikk ikke helt utløp for oppløsningsbehovet fra Nagaoka MP-110..
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.577
    Antall liker
    35.547
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Noen tips til god MC-pickup? Har fått anbefalt Audio Technica AT33EV. Fikk ikke helt utløp for oppløsningsbehovet fra Nagaoka MP-110..
    MP-200 synes jeg personlig var en del hakk opp i kvalitet, men MP-serien er ikke mc, de er mm.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.543
    Antall liker
    8.112
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    AT33EV låter flott, men en AT33PTG/II koster bare en ekstra tusing og låter enda bedre.
     

    Petrucci

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    82
    Antall liker
    133
    Yes, jeg har allerede MP-110 og tenkte derfor å prøve noe annet enn MM. Også litt for å se hvordan Devialet takler low output
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.577
    Antall liker
    35.547
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Pris? Synes Hana SL gir mye go'lyd for pengene.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.707
    Antall liker
    7.954
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    AT33ane er veldig mykje for pengane. Spesielt PTG II. Men det er også Denon DL 103 (dersom han passar i armen han skal vere i). Elles er Dynavector sine to rimelegaste pickupar svært likegyldige til armen sine eigenskapar. Det gjeld også ein del av Benz-pickupane.
     

    Petrucci

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    82
    Antall liker
    133
    Ble nysgjerrig på Hana SL. MP-110 som jeg har nå er lite oppløst i toppen og ganske lukket, hører lite symbaler osv. Mulig det er pga manglende innspilling, men den har fått 10-15 timer nå. Hører mest på prog, jazz og klassisk, mulig Hana kunne vært en god match?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.506
    Antall liker
    3.338
    Torget vurderinger
    1
    MP-110 som jeg har nå er lite oppløst i toppen og ganske lukket, hører lite symbaler osv
    Kan være at pickupen trenger justering av VTA. Har du prøvd å heve armbasen 1-3 mm? Gjorde underverker i diskanten på min Denon DL-103.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.865
    Antall liker
    21.873
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Unngå elliptiske nåler.
    Nagaokas MP-serie er ikke MM. De har utgangsnivå i MM-land.
    Det trenger ikke være MC for å låte bra.
    Jeg anbefaler at du lager en liste over pickuper med Microridge/Microline/SAS-nå (kjært barn har mange navn)l. De varer lengst, sliter minst på platene, og er i stand til å lese rillene nærmest etiketten i hele sin levetid.
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.577
    Antall liker
    35.547
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Selv mp-500 blir betegnet som mm-pu. Mulig fabrikken tar feil?
    Jeg har ikke sett en plass der MP-serien blir omtalt som mc-pickup
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.577
    Antall liker
    35.547
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Merkelig, jeg finner bare mm-betegnelse om disse.
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    898
    Antall liker
    3.174
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Det er nok en "forenkling" for allmuen, i og med at den har samme utgangsnivå som MM :). Det er flere beskrivelser av MP-500 rundt om på interwebben.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.865
    Antall liker
    21.873
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.577
    Antall liker
    35.547
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Merkelig at hovedforhandlere ikke klarer å gi riktig spec.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.865
    Antall liker
    21.873
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bank det inn i hodene deres med en kasse skrapmetall.
    Litt mer pm MP-ene til Nagaoka her. EDIT, @gjomle har lenket til den allerede:
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.577
    Antall liker
    35.547
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bare sier at forhandlerne vet altså ikke hva de selger...

    mp-200 synes jeg er meget bra til prisen.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.865
    Antall liker
    21.873
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    @Petrucci Du har 20 timer på MP-110? Det kan være litt snautt, de pleier å lande ved 30 timer eller mer disse MP-ene sies det. En annen sak er at den er en av de forsiktige ellipsene der ute. Oppfører seg omtrent som en kon i rillen.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.628
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Eliptisk pickup nål har tidlligere vært kjennt for å spore høyere frekvenser bedre en koniske. Har også hatt Friz Gyger (fineline) og shibata nål. Men når det gjelder platestøy, så har jeg erfart at overflate støy kan variere. Har god erfaring med ortofon med shibata nål. Vanligvis dyrere med denne slipingen.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.865
    Antall liker
    21.873
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ellipsen på 110 (0.4*0.7 mil) er så forsiktig at den oppfører seg som en (lettere) konisk nål. Det er en fin ting siden skarpere elliptiske nåler har svært liten kontaktflate.
    (Kjøp f.eks. heller en AT-VM95C enn en AT-VM95EN om du ikke har pengene til en AT-VM95ML.)
     
    Sist redigert:

    Petrucci

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    82
    Antall liker
    133
    Noen som kan mene noe om hvilken forskjell jeg evt kommer til å høre mellom MP110 og Hana SL? Evt mellom MM og MC generelt?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.577
    Antall liker
    35.547
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hos meg er/var (har solgt mp-110) Hana SL bedre på absolutt alle punkter lydmessig, samt mindre støy osv.
     

    Petrucci

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    82
    Antall liker
    133
    @Petrucci Du har 20 timer på MP-110? Det kan være litt snautt, de pleier å lande ved 30 timer eller mer disse MP-ene sies det. En annen sak er at den er en av de forsiktige ellipsene der ute. Oppfører seg omtrent som en kon i rillen.
    Nå spiller det ingen rolle lengre, knakk nåla akkurat! Noen som har en AT MC pickup i Oslo/Akershus-området å selge meg?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.865
    Antall liker
    21.873
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er av grunner jeg tror har med sløv distributør å gjøre svært vanskelig å få tak i nye AT-pickuper her til lands.
    Noen av oss har også lært på den dyre måten at man ikke selger sin AT33PTG/II for da må man bare kjøpe en ny. Den er veldig mye bedre enn hva prisen skulle tilsi.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.728
    Antall liker
    3.895
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her, så har du den ila en ukes tid; moms og desslike inkludert i prisen.
    EDIT: Jeg bestilte noe småtteri fra dem den 08.03, og i dag lå det sannelig i postkassa!
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn