Høyttalere Tips til subwoofere

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.326
Antall liker
8.375
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Skulle du bomme på Rythmik er jeg temmelig sikker på at det er en av de absolutt letteste produktene å bli kvitt uten stort tap igjen. Det er mange som vet mye om disse, uten at det aldri blir skrevet om de.
Men jeg har selv eid 2 stk F12SE og kalibrert for andre som har hatt F12SE. Det er skikkelig gode saker.
I mitt rom gav 1 F12 mer output enn 2 av SVS sine lukkede SB12NSD. Så jeg tviler på at du trenger 4x15 ".
Angående priser når dollaren var 6-7 kr så la man på en 0 bak summen i dollar og traff ganske rett på. Altså 1000 dollar ble da 10.000 kr. Sikkert annerledes i dag med høy dollarpris.
Trur ikke jeg trenger 4x15 jeg heller men vert artig da, ellers blir det 2x15 eller 2x12 eller kanskje 4x12 får se nå, vil ikke ha overkill med bass eller er det som oftest i mange kino saler rundt om, høres mang gang ut som di spiller mer enn subbene er ment for.

Imagine
Det er på dette punktet du tar feil.
Blir ikke for mange, de får heller mindre å jobbe med.
Dette forsto ikke jeg heller før jeg gjorde det om til 8X15 og nå er det 4 til på vei inn i motfase for å ordne et par feil.
Ikke bekymre deg over for mange.
Disse rådene er det flere som prøver å gi deg.
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Kjør på med Rythmik... og kom med hvor dyrt/billig det til slutt ble å få dem til landet :D.

Vurderer dem veldig selv..

Til dere som allerede har importert dem, hva slags fraktselskap ble brukt?
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Skulle du bomme på Rythmik er jeg temmelig sikker på at det er en av de absolutt letteste produktene å bli kvitt uten stort tap igjen. Det er mange som vet mye om disse, uten at det aldri blir skrevet om de.
Men jeg har selv eid 2 stk F12SE og kalibrert for andre som har hatt F12SE. Det er skikkelig gode saker.
I mitt rom gav 1 F12 mer output enn 2 av SVS sine lukkede SB12NSD. Så jeg tviler på at du trenger 4x15 ".
Angående priser når dollaren var 6-7 kr så la man på en 0 bak summen i dollar og traff ganske rett på. Altså 1000 dollar ble da 10.000 kr. Sikkert annerledes i dag med høy dollarpris.
Trur ikke jeg trenger 4x15 jeg heller men vert artig da, ellers blir det 2x15 eller 2x12 eller kanskje 4x12 får se nå, vil ikke ha overkill med bass eller er det som oftest i mange kino saler rundt om, høres mang gang ut som di spiller mer enn subbene er ment for.

Imagine
Det er på dette punktet du tar feil.
Blir ikke for mange, de får heller mindre å jobbe med.
Dette forsto ikke jeg heller før jeg gjorde det om til 8X15 og nå er det 4 til på vei inn i motfase for å ordne et par feil.
Ikke bekymre deg over for mange.
Disse rådene er det flere som prøver å gi deg.
Jeg forstår dette , men jeg skal ha dette i en stue , har jeg hadd dedikert rom nå har jeg ville hadd 6x10 front og bak til og ta seg av oppover i frekvens , og 6x15 front og bak til og ta seg av di dypeste frekvenser , men i 1 stue som vi alle sitter i pumper jeg ikke i hjel heile stuen med elementer , men at det blir 12 eller 15 er sikkert . Husk i tilegg skal jeg opp i dolby atmos blir 9 høyttalere og da er ikke subbene tatt med , men i stedet at høyttalerene spiller oppover i taket og ned igjen , skal jeg heller henge 2 stk høyttalere i taket dette gjør lyden mye bedre.

Imagine
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Kjør på med Rythmik... og kom med hvor dyrt/billig det til slutt ble å få dem til landet :D.

Vurderer dem veldig selv..

Til dere som allerede har importert dem, hva slags fraktselskap ble brukt?
Skal ta meg en tlf samtale og høre med rythmik kanskje jeg får en grei deal her , skal komme tilbake med opplysninger. Men jeg trenger bære mannskap 15 tommerne veide litt :)

Imagine
 

Geiren

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.03.2005
Innlegg
1.304
Antall liker
1.436
Sted
Foten av Jotunheimen
Torget vurderinger
1
Kjør på med Rythmik... og kom med hvor dyrt/billig det til slutt ble å få dem til landet :D.

Vurderer dem veldig selv..

Til dere som allerede har importert dem, hva slags fraktselskap ble brukt?
Skal ta meg en tlf samtale og høre med rythmik kanskje jeg får en grei deal her , skal komme tilbake med opplysninger. Men jeg trenger bære mannskap 15 tommerne veide litt :)

Imagine

Eit møst i heimen når en driver med seriøs HIFI....

https://www.clasohlson.com/no/Sammenleggbar-tralle/40-9191
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Kjør på med Rythmik... og kom med hvor dyrt/billig det til slutt ble å få dem til landet :D.

Vurderer dem veldig selv..

Til dere som allerede har importert dem, hva slags fraktselskap ble brukt?
Skal ta meg en tlf samtale og høre med rythmik kanskje jeg får en grei deal her , skal komme tilbake med opplysninger. Men jeg trenger bære mannskap 15 tommerne veide litt :)

Imagine

Eit møst i heimen når en driver med seriøs HIFI....

https://www.clasohlson.com/no/Sammenleggbar-tralle/40-9191
Den har jeg ikke tenkt på takk for tips.

Imagine
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.326
Antall liker
8.375
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Bygg selv, billig og bedre.
Ingen ledd som skal tjene penger på deg, og det er gøy.
Tar ikke lang tid heller når det gjelder noe så enkelt som subber.
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.599
Antall liker
14.515
Sted
Langesund
Bygg selv, billig og bedre.
Ingen ledd som skal tjene penger på deg, og det er gøy.
Tar ikke lang tid heller når det gjelder noe så enkelt som subber.
Kommer litt an på hvordan man bygger. Tror jeg har brukt lengre tid på den ene hornsubben en det jeg brukte på hele scenen med 8 stykker.:) og ennå vet vi ikke om det blir klaff.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Som jeg har sagt før nei det blir ikke bygging. Blir kjøpt ferdig så dyrt er det ikke for subber , jeg har hørt mye fete subwoofere i min tid , til selv bygg , pakker du får og kan sette sammen selv og ferdig stilte og sett rett på plass , di som har bygd selv har også bommet noe jævlig og blitt bom klaff så det holder , penger går det uansett.

Imagine
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.326
Antall liker
8.375
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Som jeg har sagt før nei det blir ikke bygging. Blir kjøpt ferdig så dyrt er det ikke for subber , jeg har hørt mye fete subwoofere i min tid , til selv bygg , pakker du får og kan sette sammen selv og ferdig stilte og sett rett på plass , di som har bygd selv har også bommet noe jævlig og blitt bom klaff så det holder , penger går det uansett.

Imagine
Ja da er de ikke riktig laget. Så enkelt er det.
Mine boomer IKKE og er laget på en meget enkel måte.
Men jeg bruker ikke plageamper. Det er for dårlig løsning.
Separate amper og Jriver.
Spiller vell flatt til 15hz med TRØKK.
KLARER 115 db ved 20hz uten noe pusteproblemer, spør thohaug.
Men vill du ikke så vill du ikke.
Vi som sier dette er fordi vi ønsker att det skal bli bra.
Vi har gjort det og veit att det blir bra.
Et åpent sind rundt det gjør det lettere.
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
har du lest denne tråden https://www.hometheaterforum.com/community/threads/under-1000-subwoofer-review-thread.343857/ ? blir blant annet testet Hsu VTF 3 Mark V. og klipsch sin 15" er ikke langt unna den.
Ja klipsch r 115 er en helt fantastisk sub og denne står også på listen min , blir rythmik for dyr og få inn til norge , sparer jeg selvfølgelig penger og kjøper 2 stk r 115 tester det først og vil jeg ha mer av di blir det 2 stk til. klipsch r 115 helt utrolig ikke flere sitter med disse , når di blir testet med subber for flere ganger prisen.

Imagine
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Som jeg har sagt før nei det blir ikke bygging. Blir kjøpt ferdig så dyrt er det ikke for subber , jeg har hørt mye fete subwoofere i min tid , til selv bygg , pakker du får og kan sette sammen selv og ferdig stilte og sett rett på plass , di som har bygd selv har også bommet noe jævlig og blitt bom klaff så det holder , penger går det uansett.

Imagine
Ja da er de ikke riktig laget. Så enkelt er det.
Mine boomer IKKE og er laget på en meget enkel måte.
Men jeg bruker ikke plageamper. Det er for dårlig løsning.
Separate amper og Jriver.
Spiller vell flatt til 15hz med TRØKK.
KLARER 115 db ved 20hz uten noe pusteproblemer, spør thohaug.
Men vill du ikke så vill du ikke.
Vi som sier dette er fordi vi ønsker att det skal bli bra.
Vi har gjort det og veit att det blir bra.
Et åpent sind rundt det gjør det lettere.
Ja og som sagt når tiden kommer for dedikert rom blir det selvbygg , og da vet jeg hvem jeg skal spørre om råd deg :)

Imagine
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.326
Antall liker
8.375
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Av løse subber så veit jeg at Arendal sine er meget bra.
får masse skryt og til en fornuftig pris.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Av løse subber så veit jeg at Arendal sine er meget bra.
får masse skryt og til en fornuftig pris.
Har hørt arendal sub 3 og di er fantastiske subwoofere med utrolig tight trykk , men di faller veldig fort der man vil ha mere på film sporet , og da gjør klipsch r 115 like bra jobb ikke like bra som as 3 men ikke langt i fra , i hvertfall ikke noe av det jeg ville ha savnet , med tanke på klipsch r 115 har 400 digitale watt så gjør den like godt nesten som as oppover i hz men bedre nedover i hz enn as 3 og den har 2 13,8 elementer og 1000 watt. r 115 har nesten like godt output som hsu 15 det sier sitt vor god klipsch er på dette.

Imagine
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.326
Antall liker
8.375
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Som jeg har sagt før nei det blir ikke bygging. Blir kjøpt ferdig så dyrt er det ikke for subber , jeg har hørt mye fete subwoofere i min tid , til selv bygg , pakker du får og kan sette sammen selv og ferdig stilte og sett rett på plass , di som har bygd selv har også bommet noe jævlig og blitt bom klaff så det holder , penger går det uansett.

Imagine
Ja da er de ikke riktig laget. Så enkelt er det.
Mine boomer IKKE og er laget på en meget enkel måte.
Men jeg bruker ikke plageamper. Det er for dårlig løsning.
Separate amper og Jriver.
Spiller vell flatt til 15hz med TRØKK.
KLARER 115 db ved 20hz uten noe pusteproblemer, spør thohaug.
Men vill du ikke så vill du ikke.
Vi som sier dette er fordi vi ønsker att det skal bli bra.
Vi har gjort det og veit att det blir bra.
Et åpent sind rundt det gjør det lettere.
Ja og som sagt når tiden kommer for dedikert rom blir det selvbygg , og da vet jeg hvem jeg skal spørre om råd deg :)

Imagine
Ikke bare meg men veldig mange her inne som kan mye om DIY.
Jeg fulgte hjertet ut ifra hva jeg mente ble det jeg ønsket, jeg traff.
 

petter__t

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.03.2017
Innlegg
95
Antall liker
20
har du lest denne tråden https://www.hometheaterforum.com/community/threads/under-1000-subwoofer-review-thread.343857/ ? blir blant annet testet Hsu VTF 3 Mark V. og klipsch sin 15" er ikke langt unna den.
Ja klipsch r 115 er en helt fantastisk sub og denne står også på listen min , blir rythmik for dyr og få inn til norge , sparer jeg selvfølgelig penger og kjøper 2 stk r 115 tester det først og vil jeg ha mer av di blir det 2 stk til. klipsch r 115 helt utrolig ikke flere sitter med disse , når di blir testet med subber for flere ganger prisen.

Imagine
komplett pleier og kjøre tilbud på klipsch subbene av og til. så at du kan få 2 stk for prisen av 1 rythmik er ikke umulig.
og spare penger er aldri dumt. vet blant annet at klipsch sin 12 gikk for 3990 en stund.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.222
Antall liker
2.650
Sted
Liten by
Hvorfor bygge selv når man kan kjøpe noe som låter så rått at jeg aldri har hørt noe lignende; søk på EAW 284C på Finn.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
har du lest denne tråden https://www.hometheaterforum.com/community/threads/under-1000-subwoofer-review-thread.343857/ ? blir blant annet testet Hsu VTF 3 Mark V. og klipsch sin 15" er ikke langt unna den.
Ja klipsch r 115 er en helt fantastisk sub og denne står også på listen min , blir rythmik for dyr og få inn til norge , sparer jeg selvfølgelig penger og kjøper 2 stk r 115 tester det først og vil jeg ha mer av di blir det 2 stk til. klipsch r 115 helt utrolig ikke flere sitter med disse , når di blir testet med subber for flere ganger prisen.

Imagine
komplett pleier og kjøre tilbud på klipsch subbene av og til. så at du kan få 2 stk for prisen av 1 rythmik er ikke umulig.
og spare penger er aldri dumt. vet blant annet at klipsch sin 12 gikk for 3990 en stund.
8990 for klipsch r 115 er billig med tanke på hva disse klarer , men jeg kommer til og spare inn der jeg klarer uansett om det blir et stort hopp fra hva jeg hadde tidligere :)

Imagine
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.326
Antall liker
8.375
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hvorfor bygge selv når man kan kjøpe noe som låter så rått at jeg aldri har hørt noe lignende; søk på EAW 284C på Finn.
Skal få sjekket det opp takk for tips

Imagine
-3 db ved 30HZ
Arendal ruller av ved 20Hz
Så hvis ikke Arenal har det exstra i bunnen som du ønsker er ikke disse noe.
Arendal går dypere, det var jo ett av ønskene lengre opp i tråden som du sa til meg.
Sitat deg selv.

"di faller veldig fort der man vil ha mere på film sporet"
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.222
Antall liker
2.650
Sted
Liten by
Hvorfor bygge selv når man kan kjøpe noe som låter så rått at jeg aldri har hørt noe lignende; søk på EAW 284C på Finn.
Skal få sjekket det opp takk for tips

Imagine
-3 db ved 30HZ
Arendal ruller av ved 20Hz
Så hvis ikke Arenal har det exstra i bunnen som du ønsker er ikke disse noe.
Arendal går dypere, det var jo ett av ønskene lengre opp i tråden som du sa til meg.
Sitat deg selv.

"di faller veldig fort der man vil ha mere på film sporet"
Enig med Stein her, om du er ute etter noe som går veldig dypt, så går du ikke for disse eller andre PA høyttalere. Men rått, det spiller de! Med rette forsterker.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.326
Antall liker
8.375
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Det som er mest morsomt på film ligger vell heller ikke på det dypeste.
Men noe Morro er jo der også.
Men kommentaren min var utifra hva bu sa.
Kinosubber er morsomme til, ja akuratt ......Kino :)
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.599
Antall liker
14.515
Sted
Langesund
Som jeg har sagt før nei det blir ikke bygging. Blir kjøpt ferdig så dyrt er det ikke for subber , jeg har hørt mye fete subwoofere i min tid , til selv bygg , pakker du får og kan sette sammen selv og ferdig stilte og sett rett på plass , di som har bygd selv har også bommet noe jævlig og blitt bom klaff så det holder , penger går det uansett.

Imagine
Å bygge subber i lukket kammer er på en måte ikke sammenlignbart med rakettforskning. Det er enkelt og greit og nesten umulig å gjøre feil - gode elementer(helst 15" eller større) i en stor og solid bygget kasse, så er vi i mål. Og så er det bare pøse på med flere hvis en vil har skikkelig god bass. DSP og gode bassamper er jo også billig for tiden. Jeg valte denne sikre å enkle måten. Pris på materiell, elementer, dsp(audiolense)og amper har kostet omtrent det samme som en Velodyne DD18
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Nå ruller klipsch av under 18 hz i rom , vist dere ser på home theater forum nå ligger det en temmelig fin kurve på klipsch r 115 , har ikke helt bestemt meg enda og as 3 er utrolig subwoofere , hørte jo as 3 før jeg fikk tak i meg svs subwoofere også men til slutt satt jeg med svs.

Imagine
 
Sist redigert:

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Er utrolig mye selv bygg der ute som er bra , har jeg hadd tid skulle jeg ha gjort det , men jeg har 2 unger som jeg har 50-50 1 på snart 2 og ei 12 år , + det utenom jeg også gjør. Har da bygd trykk kammer kasse før jeg i lag med bruttern bare dette var i bil , men si det sånn di trykket så jævlig at vi stod 150 meter i fra huset til onkelen vår og vinduene hans begeynte og vibrere så mye at vi måtte skru ned. Vil noen av dere bygge 2x15 tommere i en kasse til meg 2 stk så er det greit det , dere vet hvordan jeg vil ha bassen og husk sub kassene skal stå i en stue nå da , jeg vil ha en tight bass oppover og nedover i frekvens , lyden skal vere ren og di skal brukes til musikk og film. Hva trur dere prisen har kommet på da ? Og har det blitt miss matsh , eller di har sett ut som ute kasser skulle dere fort ha fått subbene i retur om jeg så skulle ha kommet personlig med dem.

Imagine
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ
2

2xJ

Gjest
Jeg liker den negative holdningen din Imagine, det gjør nok at mange kommer til og tilby sin hjelp..... ;)
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Jeg liker den negative holdningen din Imagine, det gjør nok at mange kommer til og tilby sin hjelp..... ;)
Negativ holdning ? Tar du det jeg skrev oppe her nå som negativ holdning da vet ikke jeg , er slik jeg skriver og det kommer ut. 1 ting til også jeg sliter veldig mye med skrive og lese vansker , så det jeg vil si kommer felt ut når jeg skriver , jeg er utrolig takknemelig for all hjelp og tips , har det ikke vert for hifi sentralen har jeg ikke fått til den lyden når jeg hadde , klipsch rp 260 f , rp 260 c , klipsch rb 61 mk II , 2 stk svs pc 2000 , onkyo tx-nr 838 og exposure 3010 s2 dac. Men jeg måtte selge dette da rommet ble tatt over pågrunn av ungene og da tenkte jeg med meg selv , nå har jeg fått til hva jeg vil med dette så jeg selger det og går mange hakk opp. Er derfor jeg skal begynne med full hjemmekino med hovedfokus på stereo som tidligere , og når det blir så mye høyttalere som atmos er det også vanskeligere og stille inn da det blir flere høyttalere. Når jeg fikk høre hvordan jeg klarte det med 5.2 og hvordan lyden satt og direkte lyden jeg fikk er takket være hjelpen her inne som jeg også tar med meg videre. Nå blir det begynt med stereo først og subber så vil resten komme etterhvert.

Imagine
 
2

2xJ

Gjest
Lese og skrivevansker gjør ingenting for meg, jeg forstår godt hva du skriver, og jeg syntes du er flink som skriver så mye !!!

Men når du sier at om ikke finishen er ok så leverer du dem personlig tilbake .. da oppmuntrer du ikke folk. Om noen tilbyr seg, så blir ting levert etter avtalt design og finish vil jeg tro. En annen ting er og bestille custom og få ting lagd av andre. Men etter dine preferanser, noe som er langt bedre og mer fleksible løsninger enn det som en får ferdig... Ikke minst så blir det en større eierglede når enn selv er mer "inn" i et prosjekt enn det er og gå inn i en butikk og kjøpe ferdig. IMHO !!!
Er utrolig morsomt og lærerikt og følge et prosjekt ifra start til mål.. og ikke minst det og jobbe og holde på med det i ettertid.

Samlet sett er HFS sine brukere helt unike på kunnskap og det og dele informasjon, og det er det jeg liker best ved hele forumet!!!!!!

/JR
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Har du lyst har du lov :)
SVS brukte TCSounds selv. Kjøpte 2 sånne 15" av BEF en gang, og en skulle bygge kasser. Ble aldri noe av så jeg tapte der. Men her kan du velge fritt kassevolum etter ønsket frekvens osv. Dette regnet kyndige fort ut fra data og det er tonnevis med tråder på DIY av disse. Bare kjøp de største forsterkerene du klarer å finne. Sikkert best med ekstern Klasse D forsterker på 2x3000 w på disse.
LMS-R Driver | TC Sounds
Få noen til å bygge 2 stk i f.eks den gamle B&W Nautilus
sub designen.
HVIS du vil gå for DIY da. Hadde hvert fall vært en drøm for meg, som jeg selv somlet bort og kjøpte 2 JL F113 i stedet.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Lese og skrivevansker gjør ingenting for meg, jeg forstår godt hva du skriver, og jeg syntes du er flink som skriver så mye !!!

Men når du sier at om ikke finishen er ok så leverer du dem personlig tilbake .. da oppmuntrer du ikke folk. Om noen tilbyr seg, så blir ting levert etter avtalt design og finish vil jeg tro. En annen ting er og bestille custom og få ting lagd av andre. Men etter dine preferanser, noe som er langt bedre og mer fleksible løsninger enn det som en får ferdig... Ikke minst så blir det en større eierglede når enn selv er mer "inn" i et prosjekt enn det er og gå inn i en butikk og kjøpe ferdig. IMHO !!!
Er utrolig morsomt og lærerikt og følge et prosjekt ifra start til mål.. og ikke minst det og jobbe og holde på med det i ettertid.

Samlet sett er HFS sine brukere helt unike på kunnskap og det og dele informasjon, og det er det jeg liker best ved hele forumet!!!!!!

/JR
Jeg skulle kanskje ikke gått så hardt fram , men finish og at subber spiller godt er viktig for meg , jeg liker og ha det ryddig rundt meg , er enslig far her jeg bor og jeg støvsuger 2 ganger i uken , vasker gulv 1 gang i uken og tørker støv sånn jevnt og trutt heile tiden :) Når jeg fikk tak i meg ny leilighet denne gangen så kjøpte jeg alt av innvetar nytt , hadde bare 2 møbler med meg og sengen til min datter for den var ny så si allerede , så jeg peiset på og kjøpte alt av hvite varer , kaffe trakter , sofa , seng til meg selv , tepper osv osv , for jeg er så nøye på hvordan jeg vil ha det men det var verdt det. Blir nok prøving og feiling på hjemmekino biten her også , håper bare det ikke blir vanskelig og få testet produkter her hjemme , når ting begynner og komme opp i pris blir det vanskeligere og få lånt. Og sist jeg kjøpte ble det litt på den butikken , og den butikken osv osv. Håper og holde meg til 1 butikk denne gang.

Hadde jo så løst på martin logan montis men jeg får rett og slett ikke råd til det nå , da jeg brukte nesten alle sparepengene på innbo i leiligheten , så det blir martin logan motion 60 så får jeg se etter noen år om jeg får den nye martin logan expresion esl 11 a eller 13 a.

Imagine
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ
2

2xJ

Gjest
170731_081140_318.jpg



Smak og behag er ikke alltid like lett og enes om, men dette er noe JEG liker av design og funksjon!
Custom bygd for meg, og det står i min stue, kabinetter er 80x80x60cm.....


170731_081125_246.jpg


Elementet er en 18" ifra 18Sound......
 
M

MarkusH

Gjest
Imagine: Klin til med den ene Dayton Ultimax 18" som ligger på finn.no med kasse til 6000,-. Easy! :)
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.326
Antall liker
8.375
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Det er veldig enkelt å forklare.
Bruker du like mange kroner på DIY som ferdig, så har du mye, jeg gjentar mye bedre subber.
Skulle likt å se de ferdig subbene som slår det jeg har til prisen.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Av løse subber så veit jeg at Arendal sine er meget bra.
får masse skryt og til en fornuftig pris.
Har hørt arendal sub 3 og di er fantastiske subwoofere med utrolig tight trykk , men di faller veldig fort der man vil ha mere på film sporet , og da gjør klipsch r 115 like bra jobb ikke like bra som as 3 men ikke langt i fra , i hvertfall ikke noe av det jeg ville ha savnet , med tanke på klipsch r 115 har 400 digitale watt så gjør den like godt nesten som as oppover i hz men bedre nedover i hz enn as 3 og den har 2 13,8 elementer og 1000 watt. r 115 har nesten like godt output som hsu 15 det sier sitt vor god klipsch er på dette.

Imagine
Det er en misforståelse det med film. De heftigste effektene der du kjenner det trøkker, ligger oftest langt over 20 Hz. Eksplosjoner, helikopter, tog, romskip-fighter, Terminator 2 chase, Matrix shootout etc. Området mellom 20 og 80 Hz er MYE viktigere enn det som skjer under 20 Hz. Dessuten, med drahjelp fra rommet er det stor sjanse for at du får fullt nivå til godt under 20 Hz med f.eks. en Arendal Sub 3. For å ta meg selv som eksempel; Mine to 15" subber har minus 3 dB punktet rundt 23 Hz. Jeg har fullt brukbart nivå ved 17-18 Hz, kanskje enda litt lavere. Har romforsterkning ved disse frekvensene på 8-10 dB. Ikke sikkert du er så heldig, men i mange rom er det typisk med drahjelp fra rommet der nede. Med EQ har jeg til og med dratt ned nivået markant lavere enn resten av frekvensområdet i den aller dypeste bassen, så det trenger heller ikke være snakk om å kjøre bassene for hardt. Ikke tenk så mye på det overkill gutta sier heller, de som er redd for å bruke elementenes vilje til vandring. Det er det de er laget for :)

Nå kommer nok Flageborg med et fargekart som viser lyd mellom 10 og 16 Hz på enkelte ekstremscener, men det skal du ikke bry deg om ;)
 
Sist redigert:
2

2xJ

Gjest
Hvordan få smekk i et element som skal vandre langt? Og hva med forvrengning ?
 
Topp Bunn