Høyttalere Tips til subwoofere

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Av løse subber så veit jeg at Arendal sine er meget bra.
får masse skryt og til en fornuftig pris.
Har hørt arendal sub 3 og di er fantastiske subwoofere med utrolig tight trykk , men di faller veldig fort der man vil ha mere på film sporet , og da gjør klipsch r 115 like bra jobb ikke like bra som as 3 men ikke langt i fra , i hvertfall ikke noe av det jeg ville ha savnet , med tanke på klipsch r 115 har 400 digitale watt så gjør den like godt nesten som as oppover i hz men bedre nedover i hz enn as 3 og den har 2 13,8 elementer og 1000 watt. r 115 har nesten like godt output som hsu 15 det sier sitt vor god klipsch er på dette.

Imagine
Det er en misforståelse det med film. De heftigste effektene der du kjenner det trøkker, ligger oftest langt over 20 Hz. Eksplosjoner, helikopter, tog, romskip-fighter, Terminator 2 chase, Matrix shootout etc. Området mellom 20 og 80 Hz er MYE viktigere enn det som skjer under 20 Hz. Dessuten, med drahjelp fra rommet er det stor sjanse for at du får fullt nivå til godt under 20 Hz med f.eks. en Arendal Sub 3. For å ta meg selv som eksempel; Mine to 15" subber har minus 3 dB punktet rundt 23 Hz. Jeg har fullt brukbart nivå ved 17-18 Hz, kanskje enda litt lavere. Har romforsterkning ved disse frekvensene på 8-10 dB. Ikke sikkert du er så heldig, men i mange rom er det typisk med drahjelp fra rommet der nede. Med EQ har jeg til og med dratt ned nivået markant lavere enn resten av frekvensområdet i den aller dypeste bassen, så det trenger heller ikke være snakk om å kjøre bassene for hardt. Ikke tenk så mye på det overkill gutta sier heller, de som er redd for å bruke elementenes vilje til vandring. Det er det de er laget for :)

Nå kommer nok Flageborg med et fargekart som viser lyd mellom 10 og 16 Hz på enkelte ekstremscener, men det skal du ikke bry deg om ;)
Får se nå hva det kommer til på subwoofer siden , kommer til og spare penger der jeg kan spare , for jeg skal ha fullt hjemmekino oppsett med hoved fokus på musikk , så marantz sr 8012 koster 30000 kr og den skal får drive center , surround og subwoofere , står at den skal klare og pumpe ut 205 watt på 7.1.4 system noe så er ganske rått , blir det for puslette til centeren og surround kanalene drar jeg inn effektforsterker , men jeg trur nemmelig marantz sr 8012 klarer dette , hadde jo en onkyo tx-nr 838 som gjorde dette hos meg og jeg manglet ikke noe fra centeren eller surround kanalene , og den var oppgitt med mye mindre watt. Har løst og ha integret forsterker for det er noe eget når det kommer til musikk ren 2.0 , så her frister musical fidelity m6si og den kan man by pass om til effekt for frontene + m6si er den heftigste forsterkeren jeg har hørt til 30000 kr og over det , så det blir fort penger. Så første omgang nå blir det stereo biten så skal jeg bygge på , inn med akustiske tiltak må jeg front , side vegger , tak og bass feller. nå har jeg også umik-1 og rew på data maskinen så dette blir til stor hjelp , blu ray spiller så bruker jeg ps4 pro , playstation har jeg brukt blu ray delen siden di kom ut med dette + det er en maskin ungene har veldig god nytte av , sonos streamer har jeg denne har jeg blitt veldig glad i , om det blir oppgradering her vet jeg ikke , da har jeg ville kjøpt dac utenom først , lel om m6si har 1 innebygd , kabler har jeg liggende av alt trur jeg , men da er det bare og spøre hb52 her inne han lager utrolig flotte og bra kabler. Det vil komme bilder og oppdateringer på imagine nye veier av innkjøp , tester , akustiske tiltak osv osv , eneste jeg skal endre navnet på tråden min til imagines lytterom. Er bare til og følle med framover , blir en spennende tid framover men jeg skal ta meg god tid og ikke rushe ting for fort , da har det en tidens til og ikke bli bra.

Imagine
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.478
Antall liker
3.617
Torget vurderinger
96
Hvordan få smekk i et element som skal vandre langt? Og hva med forvrengning ?
Ønsker ingen krangling eller lang diskusjon. Var ment som en liten motvekt :) Smekk kommer vel fra de andre høyttalerne, det er nok ingen som spiller musikk bare med subwoofere ;) Jeg mener at en subwoofer med voksne elementer skal tåle å brukes litt mer enn at man såvidt ser bevegelse. Just sayin'
Forvrengning ved ikke alt for ekstreme nivåer er vel ikke særlig propblemtisk i dypbassen.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.478
Antall liker
3.617
Torget vurderinger
96
For orden skyld. Jeg er helt enig i at kapasitet og size aldri blir feil. Skjønte det da jeg hørte kontrabass hos Sluket. Tenker stadig på hvordan jeg skal få plass til større saker selv, ønsker mer. Plass er et problem altså. Og særlig når man skal ha 6 kanaler!
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ
M

MarkusH

Gjest
Imagine: Klin til med den ene Dayton Ultimax 18" som ligger på finn.no med kasse til 6000,-. Easy! :)
Da får du kinosubber da tenker jeg:)
Har lyst på to Dayton Ultimax 18" i lukket kasse, men så var det det med penger og tid til å bygge da ... men det kommer nok etterhvert. :)

For orden skyld. Jeg er helt enig i at kapasitet og size aldri blir feil. Skjønte det da jeg hørte kontrabass hos Sluket. Tenker stadig på hvordan jeg skal få plass til større saker selv, ønsker mer. Plass er et problem altså. Og særlig når man skal ha 6 kanaler!
Hva med å guffe på med to stykk 18" under 15"erne du har nå? Eller noen sylinder-subber i bakkant av rommet? :) Låter uansett bra hos deg, men det neste måtte vel vært å prøve å få et jevnere trykk bakfra eller fra siden i bassen?
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
For orden skyld. Jeg er helt enig i at kapasitet og size aldri blir feil. Skjønte det da jeg hørte kontrabass hos Sluket. Tenker stadig på hvordan jeg skal få plass til større saker selv, ønsker mer. Plass er et problem altså. Og særlig når man skal ha 6 kanaler!
Blir det samme for meg skal ha 9 høyttalere og subber utenom og dette i en stue vi bruker til daglig , håper jeg ikke tar vann over hodet nå men jeg gleder meg til og starte på denne ferden , jeg er ikke bare 1 som bestiller ting heller uten og prøvd det først , nå har jeg allerede vert på lytte tester rundt om fra integrerte forsterkere , prosessorer , høyttalere , subwoofere etc etc , jeg skal få gjort dette skikkelig og at det ser bra ut da det skal være i en stue , kablene skal jeg få skjult med lister , akustiske plater skal jeg prøv og få mest mulig nøytralt at det ikke skiller seg ut så mye , og at folk kommer på besøk så blir det wow hva har du gjort med stuen :)

Imagine
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.478
Antall liker
3.617
Torget vurderinger
96
Imagine: Klin til med den ene Dayton Ultimax 18" som ligger på finn.no med kasse til 6000,-. Easy! :)
Da får du kinosubber da tenker jeg:)
Har lyst på to Dayton Ultimax 18" i lukket kasse, men så var det det med penger og tid til å bygge da ... men det kommer nok etterhvert. :)

For orden skyld. Jeg er helt enig i at kapasitet og size aldri blir feil. Skjønte det da jeg hørte kontrabass hos Sluket. Tenker stadig på hvordan jeg skal få plass til større saker selv, ønsker mer. Plass er et problem altså. Og særlig når man skal ha 6 kanaler!
Hva med å guffe på med to stykk 18" under 15"erne du har nå? Eller noen sylinder-subber i bakkant av rommet? :) Låter uansett bra hos deg, men det neste måtte vel vært å prøve å få et jevnere trykk bakfra eller fra siden i bassen?
Har trøbbel med å stable i høyden pga. lerret. Men det er mulig med litt planlegging og riktig valg av utstyr. Hadde to SVS PC 13 Ultra i tillegg til de to 15" HFS subbene. Men SVS er rett og slett ikke bra nok på musikk. SVS store styrke er bulder og brak ved film, og de graver dypt på f.eks. tekno musikk. Men noe middelmådig over 60 Hz. Har du vært hos meg? Var det du om kjøpte XTZ subbene? Låter bedre her nå :)
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Selvsagt ikke en løsning for alle, men jeg har to 15" tapped horn til LFE bak lerretet, samt to 2x8" som er koblet mot frontene via en Minidsp. Alt er helt skjult til vanlig. Her er ett bilde med de nedre dekslene av:

3D6D88FC-9640-4302-9F5C-5154FB689B73.jpg
 
M

MarkusH

Gjest
Har lyst på to Dayton Ultimax 18" i lukket kasse, men så var det det med penger og tid til å bygge da ... men det kommer nok etterhvert. :)

For orden skyld. Jeg er helt enig i at kapasitet og size aldri blir feil. Skjønte det da jeg hørte kontrabass hos Sluket. Tenker stadig på hvordan jeg skal få plass til større saker selv, ønsker mer. Plass er et problem altså. Og særlig når man skal ha 6 kanaler!
Hva med å guffe på med to stykk 18" under 15"erne du har nå? Eller noen sylinder-subber i bakkant av rommet? :) Låter uansett bra hos deg, men det neste måtte vel vært å prøve å få et jevnere trykk bakfra eller fra siden i bassen?
Har trøbbel med å stable i høyden pga. lerret. Men det er mulig med litt planlegging og riktig valg av utstyr. Hadde to SVS PC 13 Ultra i tillegg til de to 15" HFS subbene. Men SVS er rett og slett ikke bra nok på musikk. SVS store styrke er bulder og brak ved film, og de graver dypt på f.eks. tekno musikk. Men noe middelmådig over 60 Hz. Har du vært hos meg? Var det du om kjøpte XTZ subbene? Låter bedre her nå :)
Ja, det var jeg som kjøpte de XTZ-subbene.
 

petter__t

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.03.2017
Innlegg
95
Antall liker
20
Klipsch R-112SW Subwoofer er nå på tilbud hos komplett.no 3990.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Subwoofer jeg har også tenkt på er yamaha ns-sw 1000 , disse har jeg hørt ved 1 avledning 2 stk av dem og di spilte like godt på film og musikk :)

Imagine
 
Topp Bunn