tkr
Æresmedlem
- Ble medlem
- 27.03.2007
- Antall liker
- 30.639
- Sted
- Nede i fjæresteinene
- Torget vurderinger
- 2
KUMLUCA
Får begynne med et bilde:
Tatt fra ca. 500 moh ned mot kystsletten ved Kumluca. Det hvite feltet som nærmest omgir byen er drivhus. Et hav av drivhus!
Grønnsaker og frukt har gjort Kumluca til den rikeste kommunen i hele Tyrkia, og Kumluca har vokst fra en søvnig småby med 7000 innbyggere til en travel by med 80000 innbyggere på 20 år.
Men inne i storbyen gjemmer det seg en liten middelalderby.
Hver type handel eller håndtverk har sitt eget kvartal eller gate. Her et glimt fra gullsmedkvartalet . Nesten alt gullet blir solgt som brudegull dvs som gaver i bryllup.
Fra slakterkvartalet. Ovfeite lammeslakt på rekke og rad. Tydeligvis annen klassifisering på slaktene her……
Hjertet i byen er sentralplassen, som heter, surprise, surprise, Atatürkplassen
Her troner (selvsagt) Kemal Atatürk.
Men det står et tehus der:
I bakgrunnen ligger det konditorier og kafeer.
Utvalget er overdådig!
Men vi bestemte oss for en middag i stedet for kaffe og kaker. Ekstravagansen kostet oss på nytt kr 90.- inkl tips:
Mens ungene lekte under ræva til Kemal Atatürk:
Mvh
Edit: Vet jo ikke hvor interessant dette er for folk, men jeg legger det også ut som en slags reisedagbok, som jeg har nytte og glede av selv også.
Får begynne med et bilde:
Tatt fra ca. 500 moh ned mot kystsletten ved Kumluca. Det hvite feltet som nærmest omgir byen er drivhus. Et hav av drivhus!
Grønnsaker og frukt har gjort Kumluca til den rikeste kommunen i hele Tyrkia, og Kumluca har vokst fra en søvnig småby med 7000 innbyggere til en travel by med 80000 innbyggere på 20 år.
Men inne i storbyen gjemmer det seg en liten middelalderby.
Hver type handel eller håndtverk har sitt eget kvartal eller gate. Her et glimt fra gullsmedkvartalet . Nesten alt gullet blir solgt som brudegull dvs som gaver i bryllup.
Fra slakterkvartalet. Ovfeite lammeslakt på rekke og rad. Tydeligvis annen klassifisering på slaktene her……
Hjertet i byen er sentralplassen, som heter, surprise, surprise, Atatürkplassen
Her troner (selvsagt) Kemal Atatürk.
Men det står et tehus der:
I bakgrunnen ligger det konditorier og kafeer.
Utvalget er overdådig!
Men vi bestemte oss for en middag i stedet for kaffe og kaker. Ekstravagansen kostet oss på nytt kr 90.- inkl tips:
Mens ungene lekte under ræva til Kemal Atatürk:
Mvh
Edit: Vet jo ikke hvor interessant dette er for folk, men jeg legger det også ut som en slags reisedagbok, som jeg har nytte og glede av selv også.
Sist redigert: