TT.
The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Fikk Hemingwayvibber!
Får takke……Men jeg leser en bok, jeg skriver ikke en.Fikk Hemingwayvibber!
Ehhh, det er jo en del av det å være geit, da.Du vet vel hvorfor de har horn, T.K?
Dette er ikkje normal geit, er det?En uvanlig pasient. Noen avsindig svære horn!
Tror nok at det er normal geit, ja.Dette er ikkje normal geit, er det?
I fjor sumar var geit som likna desse på "pensjon" på kommunal brakkmark rett borti vegen for å beita ned krattvekst. Dei gjorde absolutt jobben, og var veldig snille og tillitsfulle. Men mykje større enn flokkane som har det med å sperra vegen sumarstid.
Det ser iallfall ut som om dei har hatt det kjekt med den jobben Veldig fine dyr.De tre bukkene Bruse ble eid av en hobbybonde, som brukte dem til å holde beitene sine ved like.
Noen av bukkekjeene må vel holdes i live for å bringe flokken videre. Det forklarer nok opprinnelsen til ordet horebukkTror nok at det er normal geit, ja.
Men dette er geitebukker som normalt sett ikke vokser opp i det hele tatt. Det blir født ca. 50/50 av hvert kjønn, men bukkekjeene blir avlivet nesten med en gang etter fødselen.
De tre bukkene Bruse ble eid av en hobbybonde, som brukte dem til å holde beitene sine ved like.
Mvh
Med sau er (var?) det vel slik at den heldige sauebukken fekk gå på rundgang mellom dei ulike gardane - reknar med det er slik med geit også? Har aldri høyrt om inseminering av sau/geit, men her kan sikkert veterinæren korrigera meg.Noen av bukkekjeene må vel holdes i live for å bringe flokken videre. Det forklarer nok opprinnelsen til ordet horebukk
Jada.Noen av bukkekjeene må vel holdes i live for å bringe flokken videre. Det forklarer nok opprinnelsen til ordet horebukk
Joda, både saue- og geitesemin finnes.Med sau er (var?) det vel slik at den heldige sauebukken fekk gå på rundgang mellom dei ulike gardane - reknar med det er slik med geit også? Har aldri høyrt om inseminering av sau/geit, men her kan sikkert veterinæren korrigera meg.
Eg burde sjølvsagt googla før eg tippa vilt om geiteavl. Frå NDLA:Joda, geitesemin finnes.
Interessant også på Nortura (om sau det også).For å forebygge spredning av sjukdom hos sau er det de seinere åra innført restriksjoner på transport av avlsdyr. Dette har gjort at kunstig inseminering er blitt mer utbredt, på tross av at det ikke er like lett å få kunstig inseminering til å fungere hos sau som det er hos storfe.
På en tangent ligger Norsk Seminmuseum rett borti bygda her. Lite geit, mye NRF.
Det er nok litt anderledes nå, men jeg kan godt huske ringværene som paret besetning etter besetning.Med sau er (var?) det vel slik at den heldige sauebukken fekk gå på rundgang mellom dei ulike gardane - reknar med det er slik med geit også? Har aldri høyrt om inseminering av sau/geit, men her kan sikkert veterinæren korrigera meg.
Nei, det blir som med ringværen- her går det i alle retninger.Nå tør jeg snart ikke å følge denne tråden. Hva blir det neste lizzom?!
Du skal slippe å lure.Begynner å lure på om elektrikeren din fikk fagbrevet i posten
Hehe, hvis du synes at det er fantastisk flott i Bergen, skulle du tatt deg en tur ut i Periferien.Bergen er en fantastisk flott by, noe jeg aldri hadde trodd. Men etter et par dager i byen i månedskiftet, har jeg skiftet mening. De innfødte var dessuten av det hyggelige slaget.
Det var desverre ikke tid.Hehe, hvis du synes at Bergen er fin, skulle du tatt deg en tur ut i Periferien.
Mvh
Heldiggrisen!Jeg uttaler meg på tynt og anekdotisk grunnlag, men Bergen er inntil videre helt knall
Jeg klarte til og med å fornærme en innfødt under en jobbsamling i nov/des et år for lenge siden ved å påpeke at luftfuktigheta kvelden i forveien var så høy at det svømte småtorsk rett forbi nesene våre der vi gikk.
Det falt ikke udelt heldig ut men vi ble enige etterhvert