tkr goes digital- tkr sitt anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.640
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    En sommer går skummelt fort, gitt! Jordbærsesongen i tkr Towers er litt på hell, men fremdeles kan vi spise egne bær til det nesten tyter ut av ørene på oss. En hyggelig kunde og hesteeier spanderte noen sekker med hestemøkk, og det gjorde jammen vei i vellinga. Aldri hatt så mye bær!

IMG_9515.jpeg

Dagens fangst.
    IMG_9516.jpeg

Best med vaniljesaus, IMO.

Mvh

Ble medlem
    27.10.2023
    Antall liker
    7.944
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    5
    En sommer går skummelt fort, gitt! Jordbærsesongen i tkr Towers er litt på hell, men fremdeles kan vi spise egne bær til det nesten tyter ut av ørene på oss. En hyggelig kunde og hesteeier spanderte noen sekker med hestemøkk, og det gjorde jammen vei i vellinga. Aldri hatt så mye bær!

Vis vedlegget 1035215
    Dagens fangst.
    Vis vedlegget 1035216
    Best med vaniljesaus, IMO.

Mvh
    Er godt, men sukker og kremfløte er best:giggle:

Focal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2007
    Antall liker
    5.667
    Torget vurderinger
    1
    Nå hvordan er det med pasienten (Bilen) 😊

• Liker
    Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.640
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Nå hvordan er det med pasienten (Bilen) 😊
    Ligger på Intensiven på Sande Auto i Drotningsvik. Fikk beskjed om at det kan bli et langt klinikkopphold.

I mellomtiden har jeg fått utlevert en elektrobil.

Som det heter: Har du ikke noe positivt å si, er det like greit å holde kjeft. :(

Mvh

Ble medlem
    27.10.2023
    Antall liker
    7.944
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    5
    Jeg kunne da ikke si rett frem at "nå tøver du fælt". 🤪

Men jeg skal spesifisere litt:

Den uslåelige komboen er jordbær med vaniljesaus, en Jameson og denne:

Vis vedlegget 1035217

Mvh
    Nei, det hadde ikke tatt seg ut, bedre å pakke det inn i bomull. Dropp Jamesonen så skal jeg ikke mase mere om det.
    En annen ting, får du dekket utgiftene til lading av bil?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.640
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det hadde ikke tatt seg ut, bedre å pakke det inn i bomull. Dropp Jamesonen så skal jeg ikke mase mere om det.
    En annen ting, får du dekket utgiftene til lading av bil?
    Dekket lading av bil? Nei, ikke det jeg vet om. Hvordan det, hvis du har en bensiner leiebil, får du da ikke dekket bensinregningen?

Mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.640
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jordbær meg hit og elektriske biler meg dit, nå litt ekte hi-fi-nerding:

I tungvektshjørnet Ortofon Mc Anna D på SAEC WE 506 i superduper-karbonheadshell:

IMG_9519.jpeg

IMG_9521.jpeg

I Cruiserweighthjørnet Denon DL 103 LC ii som jeg fikk med på kjøpet da jeg kjøpte et headshell, i SAEC WE 308 L og et headshell jeg fant i skrinet mitt:

IMG_9518.jpeg

IMG_9520.jpeg

Nyprisrisforskjell ca. 140000.-

Plate:

breakfastinamerica.jpg

Og?????

Mvh

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.640
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    En får neimen ikke mye for 140000 spenn nutildags!

Forunderlig lite egentlig...................

Denonen låter ørlite mer lukket, og mangler et lite snev av dynamikken til Mc Anna. Forbausende god bass i den Denonen, forresten. Tror at jeg er i ferd med å miste noen illusjoner........ :(

Neste uke ankommer forhåpentligvis dette:

Skjermbilde (38).png

Spent på hva som skjer da.....

Mvh

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.640
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Prøver litt mer nerding i dag, og nå helt uten Jameson. Ny plate har jeg også spandert på meg:
    IMG_9523.jpeg

Sikkert ikke alles førstevalg, men en plate jeg kjenner godt, og som jeg tåler å høre et par ganger på rappen uten å få en ubendig trang til å røske den av platetallerkenen og finne noe annet.

For å ta konklusjonen først: The law of diminishing returns slår inn ganske heftig her. Visst er der forskjeller å høre, men det tok meg noe tid å høre dem.

1) Ortofon Mc Anna Diamond:
    En ekte LOMC, som gir bare 0,2 mV utgangssignal. Det var litt vanskelig å ratte inn samme signalstyrke på denne som på Denonen, jeg endte opp med å skru opp 5 dB på mikrofonpreampene for å treffe tilnærmet samme nivå.

I første øyeblikk høres den litt "snill" ut, til tross for en heftig dynamikk. Ved nærmere lytting er det vel rett og slett snakk om lavere forvrengning. Den går dyyypt! Og det samme kan man vel si om lydbildet, det er både dypt og bredt. Jeg er litt i tenkeboksen når det gjelder diskanten. Paul Seydor i TAS skriver i sin test at målinger viser at den har en stigning på 1-2 dB fra 1 kHz opp til 13 kHz. Det er ikke mye, men over et så stort spektrum er det hørbart.
    La oss si det slik: Lyden av Mc Anna mangler definitivt ikke klarhet.

Heldigvis blir denne "klare" diskanten holdt i sjakk av en klokkeren mellomtone og en utrolig heftig og dynamisk bass, og totalinntrykket er utmerket. Kanskje dette kan være en grei illustrasjon.

Lyden fra Ortofon Mc Anna Diamond er mer Albrecht Dürer:

duerer.jpg

enn Claude Monet:

monet.jpg

Legger ut nå, tar Denon senere. 🧐

Mvh

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.640
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ok, har fått meg en kaffe. Får ta resten mens lytteinntrykkene er relativ ferske. Altså:

2) Denon DL 103 LC ii

Jeg ble litt glad da jeg satte på denne. Et eller annet sted i hyllene mine ligger det en Denon DL 103 S hvor opphenget har sviktet. For min del var det den mest musikalske av 103ene jeg har hatt, og jeg må si at jeg var litt betuttet da den begynte å forvrenge. Men poenget var at min DL 103 LC ii minner lydmessig om min ødelagte 103 S.

Selv om jeg hadde betalt full pris for en DL 103, så hadde det vært et røverkjøp i forhold til mange andre MC-puer. Perfekt, nei, men til prisen, da gitt! En svært god PU som har det meste. God bass, omenn ikke kjellerdyp, ok lydbilde, og dynamikk som spiller ringer rundt en del andre MC-puer. What`s there not to like? Vel, vi har dette da. Plastikkhuset lader noget tilbake at ønske:

Skjermbilde (39).png

Skjermbilde (40).png

Tallrike resonanser fra 300 Hz og oppover til 14 kHz.

Jeg har en liten mistanke om at noe av den fargerike klangen i DL 103 kan føres tilbake til de resonansene. Den som gider å se litt nøye på grafene vil se at et aluminiumshus reduserer mange av resonansene kraftig, og flytter litt på andre.Et slikt hus er på vei til tkr Towers, og jeg er meget spent på resultatene. Uansett, en ting er sikkert: DL 103 låter friskt, detaljert og dynamisk.

Ingen Monet, dette her. Til det er den for detaljert. En Diego Velazquez, kanskje?

velazquez.jpg

Mvh

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.640
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ratter bass ver. N+1
    IMG_9527.jpeg

Har endelig funnet et greit balansepunkt mellom for lite bass og for mye brysttone.
    IMG_9526.jpeg

Det skal vanvittig lite til. Flyttet ett EQ- punkt fra 22 til 23 Hz, og det neste fra 105 til 100 Hz. Da satt det plutselig. Er det noe rart at en blir hvit i håret?

Skal en ratte, må en spille noe som en tåler å høre en 8-10 ganger etter hverandre. Det hjelper godt hvis det er litt nærmikket, så eventuelle brysttonetendenser kommer godt frem.

Denne, f.eks.

Jeg ante ikke hvor diger bass det var på denne her!

Mvh

Edit: Dette gjelder foreløpig for en pickup. Det blir interessant å se om det er almengyldig.....Ved nærmere ettertanke er det rart at jeg har hår i det hele tatt....... 🤪

Sist redigert:

Focal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2007
    Antall liker
    5.667
    Torget vurderinger
    1
    En må ha så passe trøk at Håret legger seg fint bakover selv om det er hvit. 😁

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.640
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    En må så passe trøk at Håret legger seg fint bakover selv om det er hvit. 😁
    Foreløpig svar er at det ser ut til å være almengyldig. Ny pickup, og det er t.o.m. bass på denne:

getzgilberto.jpg

(Og seff en helt vanvittig saksofon)

Mvh :)

Edit: Ortofon Mc Anna D låter helt utrolig rent!

Sist redigert:

Focal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2007
    Antall liker
    5.667
    Torget vurderinger
    1
    Grattis med suverent god Pu. :cool:

• Liker

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.640
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Man tager hvad man haver:

IMG_9535.jpeg

Denon DL 103 i det headshellet ble i letteste laget for den tyngste SAEC-armen. Fant en klump med klebekitt. Kanskje demper det litt også.

Denne har ikke fått allverdens spilletid:

IMG_9537.jpeg

Sony XL - 88. God sak. Minner litt om Transfiguration.

Mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.640
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har gått og ventet på en liten pakke , og i dag kom den. Gider aldri å tvære ting ut, så her er «før» bildet:

IMG_9540.jpeg

-Og her er «etter». Nytt aluminiumshus til Denon DL 103 LC ii :

IMG_9544.jpeg

Headshellet er et gammelt Fidelity Research, og i dag valgte det å gjøre ting vanskelig for meg. Justerte VTF og VTA i hui og hast, skrudde headshellet på og fikk lyd i en kanal. Av med hele greiene, teite til kontaktene, skru allting på igjen- og fikk bare lyd i den andre kanalen. :( Vel, da virket jaffal begge kanalene, om enn ikke samtidig.

Det viste seg at en av phonokablene hadde pensjonert seg en gang for alle. Førtidspensjonert seg kan man vel si, den var knapt mer enn 40 år gammel.
    Men ingen skal kunne si at tkr ikke er forberedt på det meste:

IMG_9546.jpeg

Gjorde et engroskjøp for noen år siden, og har fremdeles liggende 40+ sett. :D (Hvis noen mangler phonokabler, send meg en PM)

IMG_9545.jpeg

En helvetes jobb! Snakk om kikkhullskirurgi! Så sod all, men med lommelykt og en minipean gikk det til slutt.

IMG_9541.jpeg

-Og nu går alt så meget bedre. :)

Mvh

Focal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2007
    Antall liker
    5.667
    Torget vurderinger
    1
    Grattis med en ny pu som nå er blitt din gode venn 😁 . Men du vet tålmodighet er en dyd når det fikles med små ting.🤓

• Liker

Focal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2007
    Antall liker
    5.667
    Torget vurderinger
    1
    Jo jeg liker å fikle med ting som i utgangspunktet vil lagge krøll og en del ord og uttrykk som ikke passer på trykk eller i andres nærvær. :ROFLMAO: 😁

Focal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2007
    Antall liker
    5.667
    Torget vurderinger
    1
    Jeg regner jo med at du er så dreven med pu og head skjell at slikt fore kommer i sjeldenhet , men hva vet jeg. 🤭
    Her er noe av min hobby for ute hifi, som kan skape en del plyndrer og forbindelse når en bøyer rør.:cool:

15774941_1582137025136597_7477134024894088339_o.jpg

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.640
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg regner jo med at du er så dreven med pu og head skjell at slikt fore kommer i sjeldenhet , men hva vet jeg. 🤭
    Her er noe av min hobby for ute hifi, som kan skape en del plyndrer og forbindelse når en bøyer rør.:cool:

Vis vedlegget 1038416
    Hva er det der? :oops:

Mvh

Edit: Tro meg, det kjøkkenbordet jeg pleier å sitte og fikle ved, har hørt mer bannskap enn noe annet møbel her i huset. (Kanskje med unntak av lydkortet mitt).

Sist redigert:

PederP

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    21.981
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har gått og ventet på en liten pakke , og i dag kom den. Gider aldri å tvære ting ut, så her er «før» bildet:

Vis vedlegget 1038394

-Og her er «etter». Nytt aluminiumshus til Denon DL 103 LC ii :

Vis vedlegget 1038395
    Headshellet er et gammelt Fidelity Research, og i dag valgte det å gjøre ting vanskelig for meg. Justerte VTF og VTA i hui og hast, skrudde headshellet på og fikk lyd i en kanal. Av med hele greiene, teite til kontaktene, skru allting på igjen- og fikk bare lyd i den andre kanalen. :( Vel, da virket jaffal begge kanalene, om enn ikke samtidig.

Det viste seg at en av phonokablene hadde pensjonert seg en gang for alle. Førtidspensjonert seg kan man vel si, den var knapt mer enn 40 år gammel.
    Men ingen skal kunne si at tkr ikke er forberedt på det meste:

Vis vedlegget 1038401

Gjorde et engroskjøp for noen år siden, og har fremdeles liggende 40+ sett. :D (Hvis noen mangler phonokabler, send meg en PM)

Vis vedlegget 1038403

En helvetes jobb! Snakk om kikkhullskirurgi! Så sod all, men med lommelykt og en minipean gikk det til slutt.

Vis vedlegget 1038405
    -Og nu går alt så meget bedre. :)

Mvh
    Venter i spenning på anmeldelse av komboen...

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.640
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Venter i spenning på anmeldelse av komboen...
    Kommer nok! :)

Holder fremdeles på å fikle litt med PU-innstillinger, men at det huset gjør en forskjell, tror jeg ikke at det er noen tvil om.....Det jeg kan si foreløpig, er at lydbildet er blitt større.......Overraskende nok, bare det......

Mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.640
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Etter å ha hørt på mye rart inkl. Abba, David Allan Coe og Frank Sinatra, satte jeg på bøygen:

IMG_9547.jpeg

Fasit: What you lose on the merry-go-round, you win back on the Ferris Wheel.

Pro:
    1) Mye større lydbilde
    2) Mer rett-frem-lyd
    3) Mer presis bass

Contra:
    1) Mer presis bass (uten den helt store imponatorfaktoren)
    2) Mer rett-frem-lyd. (Uten så mye sprut og sjarm).

Pick your poison. Litt mindre sprut og sjarm, litt mer presisjon - jeg liker det, men det er kanskje ikke alles smak. Det aller mest forbausende er kanskje et et hus kan gjøre forskjell i det hele tatt. Hvis noen gider å se på målingene fra Korff litt lengre opp på siden her, mener jeg at alt koker ned til fysikk: Mindre vibrasjoner overført til headshell og arm- mer presisjon (og større, bredere lydbilde).

Mvh

Sist redigert:

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.446
    Torget vurderinger
    1
    En får neimen ikke mye for 140000 spenn nutildags!

Forunderlig lite egentlig...................

Denonen låter ørlite mer lukket, og mangler et lite snev av dynamikken til Mc Anna. Forbausende god bass i den Denonen, forresten. Tror at jeg er i ferd med å miste noen illusjoner........ :(

Neste uke ankommer forhåpentligvis dette:

Vis vedlegget 1035469

Spent på hva som skjer da.....

Mvh
    Sånt aluminiumshus har jeg også lyst på til min 103R som nettopp er retippet.
    Spent på hva du synes.

EDIT: Ser nå du har postet lytteinntrykk. Interessant!

• Liker
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn