tkr goes digital- tkr sitt anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Mellom oppussing, kattepass og generell sløving, blir det litt tid til overs til hifi. I dag gikk turen til min favorittsnekker, medbringende SME-armbasen. Ole Jan og undertegnede går way back, og deler skjebne som pensjonerte sløfokker med romslig med fritid.

Ole Jan var ikke tungbedt når det gjaldt å modde armbasen, slik at jeg endelig kunne montere SME V rett vei. Det var bare snakk om å forlenge et spor med en liten cm, slik at geometrien stemte:

DSC_0850.jpg

DSC_0849.jpg

Bildene viser armbasen med demontert arm og løsnet fra plintet ved å fjerne den store bolten som ligger oppå platetallerkenen. Har dessverre ikke noen bilder fra selve moddingen, som fant sted i gammelfloren til Ole Jan, nå omgjort til snekkerverksted.

Problemet var følgende: Hodet på den store bolten kom så tett opp til armfestet til SME V at det var plent umulig å komme til arminnstillingene. Synes kanskje her:

fullsizeoutput_7c0.jpg

mvh

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Angrer forresten at jeg ikke tok noen bilder fra snekkerverkstedet. Der sto bl.a. en gjenoppbygget blåsebelg fra gamlesmia på Gavlen str. XXL- komplett med belgpose i kalveskinn og spikret sammen med båtspiker- alt sammen nitid utført av en usedvanlig dyktig håndtverker. Neste gang!

Nuvel. Skrudde sammen hele greia igjen, nå med armen montert riktig vei:

DSC_0856.jpg

Som en ser, kan man nå komme til innstillingsskruene på armfestet uten å ty til kontorsjonisme.

DSC_0853.jpg

Neste problem som kom opp, var å få festet armkabelen, som selvfølgelig var for kort

DSC_0862.jpg

Det gikk til slutt.

Siste fase var å stille inn alt på nytt, og å skru opp beina på plintet slik at det skulle bli mulig å justere høyden på lageret. Justeringsskruen sitter selvsagt på undersiden av plintet. :p

fullsizeoutput_a94.jpg

Nå trenger jeg en øl......

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    I går kom denne i retur fra Soundsmith:

DSC_0884.jpg

Historien var denne. Jeg kjøpte denne Denon DL 103 R på brukten, og da den kom frem, var cantileveren litt skeiv. Selger kunne bevise at den var rett da pakken ble sendt, og jeg kunne ikke høre noe spesielt galt, så jeg tenkte at den var grei som reservepickup. Lyden var litt "grovt tilhøgd", men jeg hadde ikke allverdens forhåpninger til en PU til under 3 høvdinger.

DSC_0886.jpg

Men jeg ergret meg litt, og etter å ha hørt en moddet DL 103 hos Ivarlo, ble denne sendt inn til Sound Smith for modding med ny og rett cantilever i rubin, og en ny og finere diamantsliping.

Til min store overraskelse fikk jeg tilbake en helt annen pickup.

Mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    .......En som var kraftig forbedret fra originalen.

Har brukt ettermiddagen til å google på best mulig oppsett, og har den nå på 2,5 g stifttrykk, litt tilfeldig overhang og greit innstilt VTA.

DSC_0893.jpg

Må bare si at jeg er litt lamslått over hvor godt den låter. Å bytte over fra en rundslipt til en finelineslipt diamant har katapultert denne litt unnselige saken opp flere klasser. Den er blitt vesentlig mer detaljert, og dynamikken er det heller ikke noe å si på.

DSC_0894.jpg

Satt opp mot en Koetsu Coralstone, faller den selvsagt litt igjennom, ikke minst på stemmer og holografi. Det er ingen tvil om at illusjonen av å ha et ekte menneske foran deg som synger inn i mikrofonen, er adskillig mer håndfast på Koetsuen. Noe annet skulle bare mangle, Koetsuen er 20 x dyrere.

Når det er sagt, kan jeg godt leve med den illusjonen som Denon 103 R leverer. En Sound Smith- moddet Denon DL 103 R er et skikkelig hifi- kupp!

Mvh

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    24
    HVA? Ukurant clamp? :cool:

• Liker
    Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke det en Larsen Clamp? Real og god den, vel?
    Joda, helt grei. Men en Sluk-Clamp står og venter på å slippe til:

slukclamp.jpg

Men den er så tung at høyden på lageret må justeres. Akkurat nå så "bunner" platetallerkenen på lagerspindelen hvis jeg bruker den.

mvh

• Liker
    Reaksjoner: TT.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Denon DL 103 R (moddet) vs. Koetsu Coralstone

Sitter her etter en lang lytteettermiddag/kveld og prøver å formulere en vettug måte å beskrive min moddede Denon DL 103 R i forhold til min Koetsu. Lett er det ikke. For meg er det helt klart at Denon DL 103 R er latterlig god i forhold til prisen. Så god, faktisk, at en ikke savner noe før en hører noe som er vesentlig dyrere, f.eks en Koetsu Coralstone.

La gå, det er de aller færreste Denon 103 R som blir satt opp i en FR 64 S, som iflg. nettet skal være en veldig god match. Likeså er det vel ikke helt vanlig å kjøre den gjennom en Audio Note SUT, så jeg skal ikke krangle på at den har fått de best mulige betingelser. Skal også vedgå at den har fått nytt keramisk hus, ny rubincantilever og en bedre nålesliping enn originalen.

Men likevel, hvis ikke grunnforutsetningene for virkelige kvalitative forbedringer er til stede, ville alle modifiseringer være å polish a turd.

Når ord blir fattige, må en ty til bilder:

Denon DL 103R:

1503860273_tmp_fullsizeoutput_7f0.jpg

Koetsu Coralstone:

fullsizeoutput_7f0.jpg

Denon DL 103 R faller litt igjennom på holografi og frekvensendene, både bass og diskant, men ikke mye, og slik den høres ut nå, kan jeg leve med den lenge.

Dette ble et langt innlegg, dere får bære over med meg. :)

Mvh

Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.518
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Du har rett - DL 103, kanskje spesielt i R-utgåve, er eit verkeleg røvarkjøp. Men dei manglane du nemner er absolutt reelle, og det trengs ein arm med god lagring og litt masse for å forløyse potensialet. Og ein god riaa med mykje gain gjer også underverk.
    Dei andre "røvarkjøpa" eg kjenner til i (nesten) akseptabel prisklasse har gått oppover til det ikkje fullt så akseptable. Men eg spelar på AT 33 PTGII og SA for tida, medan DL 103 berre får ligge på sida og ikkje vere med i denne omgang. Men 103 er ei veldig grei referanse, ikkje minst fordi han er så utbreidd. Alle burde ha ein 103 i laupet av karrieren......

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    75.217
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takk for et par tre fine timer i lyttesofaen, Tønnes :) Hyggelig å komme på besøk hos deg, og en bonus å få stiftet bekjentskap med Ole. Veldig kjekt å få anledning til å høre på et særdeles vellydende oppsett, og ikke minst sammenligne lyden fra forskjellige PUer/armer og streaming.

Jeg har selvfølgelig hørt mange gode platespillere på forskjellige demoer, men aldri i ro og mak med mulighet for sammenligninger i kontrollerte omgivelser. Det var definitivt mye større forskjeller enn hva jeg hadde trodd, og ekstra fasinerende var at hva jeg foretrakk endret seg fra plate til plate. Det eneste jeg kan sette to streker under er at Denon falt i gjennom sammenlignet med Koetsu og Audio Note. Skulle forøvrig bare mangle.

Et lite bilde av Pompel og Pilt i gang med å skifte ut Denon til fordel for Audio Note.

IMG_4339.jpg

Må få kona til å realitetsorientere meg nå så jeg ikke havner på vinylkjøret ;) Jaja, godt plassert i stolen låter ikke Cohen så pissgærnt med streaming på andre siden av broen heller :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    24
    LIVSFARLIG å besøke folk med lekkerbiskener som Koetsu, AN, Verdier etc. dersom du går svanger med vinyltanker.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.007
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Rapporter som dette (103) er gull verdt på sanatoriet. Den forteller oss at greie PUer prismessig sett gir oss fine lyder, at nok spenn kan kjøpe oss marginale forbedringer, og at vi blir mer edruelige vår hobby. Det er en glede å lese om erfaringer som gir oss proporsjonene tilbake. Vi sykelige sanatoriepasienter kan gå litt baluba mht. disse.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    LIVSFARLIG å besøke folk med lekkerbiskener som Koetsu, AN, Verdier etc. dersom du går svanger med vinyltanker.
    Det var så godt sagt at du skal få et bilde, Sluket:

DSC_0923.jpg

Verdier la Platine med fungerende SlukClamp! :) Hører jeg store forskjeller? Nei, ikke foreløpig. Men det som er påfallende er at det ser ut til at bedre kontakt mellom plate, platematte og -tallerken fører til mindre opphoping av statisk elektrisitet.

Mvh

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.941
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Tror cash fick något att tänka på efter han hörde modifierad Denon DL-103R hos mig på måndagen. Jag hoppas han läser dina betraktelser om den också tkr. Den gör inte bort sig, det skal vara säkert!

olllie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Antall liker
    599
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Vis vedlegget 455057

Verdier la Platine med fungerende SlukClamp! :) Hører jeg store forskjeller? Nei, ikke foreløpig. Men det som er påfallende er at det ser ut til at bedre kontakt mellom plate, platematte og -tallerken fører til mindre opphoping av statisk elektrisitet.

Mvh
    Vi greide biffen fint med å ordne spilleren din, vi. Spiller kjempebra!!
    Alltid en fordel at det er god kontakt mellom plate og tallerken, mener nå jeg da. Denne sluk klampen syns jeg passer fint på spilleren din. Litt for tung er den for mange lettere, annerledes oppbygde spillere. Så hvorfor kan ikke Sluket lage andre lettere varianter som kan passe andre spillere? Kanskje med innvendige gjenger som passer til gjengede spindler? Bare tenk tanken: En sluk klamp i ethvert pent platespillermøblert hjem!;)

• Liker
    Reaksjoner: tkr

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    24
    Er for lengst realisert! Wait and see! To til i støpeskjea, pluss et komplett "kit" med alle tre variantene i et eget skrin, samlet.... for enhver situasjon! Choose Your weapins accordingly :cool:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Vis vedlegget 455057

Mvh
    Vi greide biffen fint med å ordne spilleren din, vi. Spiller kjempebra!!
    Alltid en fordel at det er god kontakt mellom plate og tallerken, mener nå jeg da. Denne sluk klampen syns jeg passer fint på spilleren din. Litt for tung er den for mange lettere, annerledes oppbygde spillere. Så hvorfor kan ikke Sluket lage andre lettere varianter som kan passe andre spillere? Kanskje med innvendige gjenger som passer til gjengede spindler? Bare tenk tanken: En sluk klamp i ethvert pent platespillermøblert hjem!;)
    Tusen takk for aldeles strålende hjelp, Ollie!

Kunne aldri ha greid det alene. Hadde ikke hatt mot til det heller. Det er utrolig hvor mye mer en tør gjøre når en har noen med seg. :) Dessuten, et par sånne økter til, så kan vi stille i en Strongman- konkurranse. Snakk om tung hifi!

Skal legge ut bilder av prosessen etter hvert. Har bare hatt litt for mye på meg de siste par dagene.

Mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
  • Laster inn…