tkr goes digital- tkr sitt anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.012
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    "Tjukke slekta" tkr? Flott bilde
    Nei, slekt er det ikke. Men et virkelig flott grafikkarbeid som jeg gleder meg over å hunne henge opp i stua. Kjøpte det i dag. Madammen var også begeistret.

Mvh

• Liker
    Reaksjoner: TT.
    T

TT.

Gjest
    Kledelig smålubben kanskje, men ikke tjukk :p
    Nå mente jeg at bildet kanskje var av en nær slektning og da brukes begrepet "tjukke slekta" på disse kanter av landet. Beklager hvis dette ble misforstått på noen måte. Det er tydelig at man må vokte seg vel når det gjelder det skrevne ord

• Liker
    Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.012
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Nå mente jeg at bildet kanskje var av en nær slektning og da brukes begrepet "tjukke slekta" på disse kanter av landet. Beklager hvis dette ble misforstått på noen måte. Det er tydelig at man må vokte seg vel når det gjelder det skrevne ord
    Jeg tror ikke at det var ment slik, TT. :)

Skranglefant er en ganske festlig kar som pleier frie assosiasjoner av og til.

Mvh

V

vinyl-mannen

Gjest
    Nerdrum kan aldri bli feil:) Flott bilde tkr.
    Har ett selv på veggen, kona synes akkurat det er dystert, må vel si meg enig.
    mvh
    v-m

• Liker
    T

TT.

Gjest
    Jeg tror ikke at det var ment slik, TT. :)

Skranglefant er en ganske festlig kar som pleier frie assosiasjoner av og til.

Mvh
    ok. Det var uansett men kun positivt. God helg!

• Liker

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.012
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    mvh
    v-m
    Smak og behag, V-M. :)

Jeg sulet hain Æspolin og hengte ham opp på en annen vegg. Det bildet syntes kanskje jeg er dystrere enn Nerdrum, ihvertfall utifra tematikken.

Madammen falt pladask for Nerdrum, og syntes det minnet litt om barnebarnet. Hun spurte riktignok hva jeg hadde gitt, men da jeg fortalte det, sa hun: "Jeg liker at du gjør helt crazy ting av og til".

Attagirl! :D

Mvh

V

vinyl-mannen

Gjest
    mvh
    v-m

Jeg sulet hain Æspolin og hengte ham opp på en annen vegg. Det bildet syntes kanskje jeg er dystrere enn Nerdrum, ihvertfall utifra tematikken.

Madammen falt pladask for Nerdrum, og syntes det minnet litt om barnebarnet. Hun spurte riktignok hva jeg hadde gitt, men da jeg fortalte det, sa hun: "Jeg liker at du gjør helt crazy ting av og til".

Mvh
    nerdrum.jpg

Dette er ett tidlig bilde av Nerdrum, tema er ganske tydelig.
    Er nok litt mere interressert i billedkunst enn kona, har kjøpt det meste av hva
    vi har hengene på veggene. Har vært ganger hvor man har kommet ut av galleriet og bare må snu
    fordi man bare må ha ett bilde, pga hva det gir en.
    Er nok en snobb når det kommer til kunst, er ihvertfall hva kona sier til meg;)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.012
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    mvh
    v-m

Mvh
    Vis vedlegget 455353
    Dette er ett tidlig bilde av Nerdrum, tema er ganske tydelig.
    Er nok litt mere interressert i billedkunst enn kona, har kjøpt det meste av hva
    vi har hengene på veggene. Har vært ganger hvor man har kommet ut av galleriet og bare må snu
    fordi man bare må ha ett bilde, pga hva det gir en.
    Er nok en snobb når det kommer til kunst, er ihvertfall hva kona sier til meg;)
    Nydelig bilde!

Kanskje ikke noe typisk "solskinn-og-glede-verk", men flott likevel. :) Her dreier det seg også om smak og behag, det er jo ikke noen lov som sier at kunst ikke kan være dyster.

Madammen kjøper ikke kunst, men hun protesterer ikke når jeg gjør det.

Mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.012
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.012
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Justering av lager på Verdier la Platine

Sa at jeg kom til å legge ut noen bilder fra Ollies og min strabasiøse ferd mot perfekt justert lager.

1) Forberedelse uke -4: Jogging, lett styrketrening med manualer.
    2) Uke -3 og -2: Full vekttrening, markløft og press
    3) Uke -1: Mer styrketrening, fikse armbord for SME.

D- dagen: Beskytte eller fjerne alle utsatte deler. Teipe armene på plass i armstøttene.

DSC_0898.jpg

1) Ta av drivtråd og løfte 18 kg platetallerken. Allerede da er det innlysende hvorfor man trenger styrketrening. 18kg var et tomannsløft i brysthøyde, og det føltes sikrere å være to mann for å føre tallerkenen ut mellom dyre armer og gebrekkelige pickuper.

DSC_0899.jpg

Neste styrkeøvelse er å løfte det blytunge plintet ned fra hylla og få det på et stabilt bord.

DSC_0903.jpg

Tro meg, manualen til Verdier er ikke akkurat proppfull av opplysninger, og bærer preg av litt lemfeldig oversettelse fra fransk.

DSC_0913.jpg

DSC_0912.jpg

"Industriell oppbygging", ja: Verdier er magnetisk lagret. Det sitter en diger, sirkulær magnet på undersiden av platetallerkenen, og tilsvarende magnet ligger oppå plintet rundt akslingen. Denne magneten hviler på en nogenlunde rund filtmatte. I manualen står det bare at en må huske på å sentrere magneten. That`s it.

Mvh

Sist redigert:
    T

TT.

Gjest

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.012
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det er sykkel-VM i Bergen!

Min personlige interesse for sport av alle slag vaker rundt nullpunktet, men siden store deler av veinettet i Bergensregionen er blitt konfiskert fra trafikantene til fordel for underholdnings- og legemiddelindustrien, ble jeg overtalt av Madammen til å ta bussen(!) inn til byd`n for å nyte noen timer med sykkelsport.

Jeg vet ikke.

Flanering i solskinn langs Bryggen og Vågsbunnen var en fryd. Folk overalt, åpne kafeer og butikker. En opplevelse!

IMG_1300.jpg

Vi tok sikte på å se innspurten i herrenes lagtemporitt, og fant oss en fin plass foran McDonalds, på hjørnet mellom Kong Oscars Gate og Vetrlidsalmenningen. Det var så jeg nesten gledet meg til å se på idrett! :D

Men Adam ble ikke lenge i paradis. For de uinnvidde, slik opplever man et sykkelløp:

1) Man stiller seg forventningsfullt opp for å se i god tid før syklistene kommer.

2) Etter en god halvtime kommer en politimotorsykkel med blålys, etterfulgt av to til.

3) Et kvarters pause i hendelsene løses opp av enda to politimotorsykler.

4) Det skjer noe! Etter nok en motorsykkel, denne gang med gult, blinkende lys, kommer 4 syklister med gule hjelmer, trange drakter i en avsindig fart opp Kong Oscars Gate, tar en krapp høyresving opp Vetrlidsalmenningen, og forsvinner ut til venstre ved Fløybanen.

IMG_1294.jpg

IMG_1296.jpg

Det hele tar kanskje 10 sekunder. Det siste man ser, er fire stramme rumper og noen lår size XXL på vei opp mot Fløybanen.

5) Punkt 4 gjentar seg med uregelmessige mellomrom den neste lille timen. Alle syklistene har hjelm og sykkelbriller så store at det like godt kunne vært Aliens som mennesker bak dem. Man gjenkjenner absolutt ingen. En høydare var da mannen som sto bak meg sa: "Der var laget til Boasson Hagen". Javel. Boasson Hagen var altså en av de stramme rumpene og XXL- lårene på tur opp Vetrlidsalmenningen.

6) For å sprite opp stemningen kom det av og til en følgebil.

IMG_1298.jpg

7) Til slutt kom det en politibil, og etterpå det begynte alle å gå hjem.

Den verkende ryggen min fikk også lov til å gå hjem, og da endelig var hjemme kunne vi gå inn på nettet og lese hva som hadde skjedd, og hvem som hadde vunnet. :p

Jeg tror jeg står over neste sykkel-VM.

Mvh

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det hjelper sikkert med en indianerrøyk før du stiller deg opp for å se, Ambjørnsen er i alle fall svært glad i idretten. ;)

• Liker

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.012
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det hjelper sikkert med en indianerrøyk før du stiller deg opp for å se, Ambjørnsen er i alle fall svært glad i idretten. ;)
    -Nevnte jeg at Bergen er fylt opp med horder av politi? Det henger politi rundt på hvert eneste hjørne, pluss utallige gatepatruljer. Indianerrøyk hadde vært en bombesikker måte å få hvilt den vonde ryggen min på en cellebrisk. :(

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.012
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Sykkel-VM gjorde en sløyfe innom bygdabyd´n vår i dag. Jeg var heldig, og klarte å knipse et bilde av en syklist som, vane tro, kjørte i en avsindig fart opp Sartorvegen. Jeg tror han var nr. 2 i feltet. Ingen anelse hvem det var:

IMG_1307.jpg

IMG_1315.jpg

Ellers ble det en trivelig stund. Man traff nye og gamle naboer, gamle kunder og et rimelig godt gjennomsnitt av striler som syslet med smale. Folkeliv fikk vi til her ute på landet også:

IMG_1308.jpg

IMG_1313.jpg

IMG_1314.jpg

IMG_1319.jpg

En av de to mikroskopiske figurene midt i fotgjengerfeltet var visstnok Tor Hushovd:

IMG_1318.jpg

Ellers var det matboder, barneleker, konkurranser av ymse slag, og ja, vikinger:

IMG_1310.jpg

IMG_1321.jpg

IMG_1322.jpg

IMG_1324.jpg

IMG_1325.jpg

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.012
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Høsten er tid for hifi-nerding, i hvert fall når alle utestående byggeprosjekter enten er ferdigstilte eller innstilte for vinteren. Er ikke heeeelt der, må flytte ting fra garasjen tilbake til kontoret, men tok en liten glede på forskudd.

For den fyrstelige sum av kr. 134.- kom denne flasken dettende ned i postkassa i dag:

DSC_1289.jpg

Dempeolje til SME V, som jeg har kjørt uten demping i 3 år nå. 50 ml. skulle holde livet ut, jeg tror det går 1 ml i dempekaret....

DSC_1287.jpg

På korken står det 60 K, altså 60000 Stokes-enheter. Viskositeten er altså 60K høyere enn vann. Det er blitt mye googling for å komme opp med den viskositeten, tallene varierer vilt. 60 K er vel sånn noenlunde konsensus. Det var noe ordentlig seig gugge, og jeg måtte ta det dråpe for dråpe for å ikke risikere oversvømmelse i dempekaret. Resultatet ble slik:

DSC_1292.jpg

Siden har jeg kost meg med å lytte med dempepinnen i forskjellige stillinger. I motsetning til før er jeg nå overbevist om at dempingen gir hørbare forskjeller, omenn ikke akkurat gigantiske. Det går (så vidt) an å høre det i bassen, som blir en tanke fastere. For mye demping gjør den dødere og slappere. Jeg endte opp med dempepinnen i denne stillingen:

DSC_1294.jpg

Når det er sagt, du skal ha lyttet en god del til eget anlegg for å ta den forskjellen. :)

Når jeg først var i gang, tok jeg en runde med denne. Det er endelig mørkt nok til å ha på elektrisk lys om dagen:

DSC_1297.jpg

Som vanlig ble det litt etterjustering, og nu går alt så meget bedre.

Mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.012
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Her i tar Towers har det i grunn vært et konstant kappløp de siste 8 årene. Hvor langt kan en dra ting, helst uten å bytte komponenter? La gå, vinylsiden har blitt kraftig oppgradert, men uansett, det er alltid mulighet til å forsøke å hente ut mer fra det en har.

Etter mye prøving/feiling, sitter jeg igjen med igjen med følgende fasit fra de siste to årene.

Forbedringer etter lydmessig rekkefølge:

1) Største lydmessige forbedring kom etter måling og løpetidskorreksjon av høyttalerelementene.

2) Ny ratting av EQ etter løpetidskorreksjon. Jeg er fremdeles overbevist om mye av smekk/dynamikk ligger i riktig ratting av EQ.

3) Riktig tilpasning av armer/PUer. En skal aldri undervurdere betydningen av riktig innstilling av overhang/VTA/stifttrykk.

4) Riktig arm til riktig PU. Her er store slingringsmonn, og jeg har til gode å prøve ut Koetsu på FR 64 S og AN Io på SME V. Likevel er jeg trygg på at den matchen jeg har nå, (Koetsu på SME V og AN Io på FR 64 S ) er rimelig grei.

5) Andre tiltak, som ny innstilling av lager, demping av SME V.

For øyeblikket går det i David Allan Coe her, og etter mine begreper låter det veldig bra:

invictus.jpg

Vinyl i kveld, og pr. nå slår vinylavspilling digital 16/44.1 ned i støvlene. Vel å merke med det forbehold at vinylavspilling også er digitalisert i 24/96. Jeg vet ikke hvorfor det er slik.

Ble et langt innlegg, dette her. Mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.012
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Bet meg merke i dette bildet fra Bluesbreakers tråd:

bbsnø.jpg

Her i tar Towers blomstrer fremdeles de siste rosene. Bilder fra i dag:

DSC_1318.jpg

fullsizeoutput_ba7.jpg

Vet ikke jeg, dette er ikke engang normalt her ute i havgapet!

Snakket med en kollega av Madammen her om dagen. Hun heter Klemetsen Utsi til etternavn og er, ikke overraskende, fra Finnmark. Nærmere bestemt fra Nordkapp kommune. Hun kunne fortelle at det nå hadde begynt å vokse bjørk på Magerøya.....

mvh

W

WayAhead

Gjest
    Vinyl i kveld, og pr. nå slår vinylavspilling digital 16/44.1 ned i støvlene. Vel å merke med det forbehold at vinylavspilling også er digitalisert i 24/96. Jeg vet ikke hvorfor det er slik.

Har zoomet litt rundt vedr dette og det virker som proff proff "engineers" som bla Geoff Emerick er enige om at når samplingfrekvensene når 88 eller 96 kHz og bit dybden 24 så er det ikke lenger mulig å skille analog fra digital. Dette gjelder for studio opptak. For egen del synes jeg det er en hørbar forbedring fra 44/16 til 48(DAT)/24.

• Liker

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.012
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Har zoomet litt rundt vedr dette og det virker som proff proff "engineers" som bla Geoff Emerick er enige om at når samplingfrekvensene når 88 eller 96 kHz og bit dybden 24 så er det ikke lenger mulig å skille analog fra digital. Dette gjelder for studio opptak. For egen del synes jeg det er en hørbar forbedring fra 44/16 til 48(DAT)/24.
    Det ser ut til å være konsensus om det, ja. Jeg er også helt enig, jeg synes at allerede 24/48 gjør noe med lyden. :)

I eget anlegg synes jeg at 24/96 er så godt som det blir. Jeg kan ikke høre noe som jeg kan karakterisere som "forbedring" ved å kjøre 24/192. Dessuten maxer det ut CPUene her.

Mvh

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.474
    Torget vurderinger
    27
    Hvordan opplever du lyden av Platine sammenlignet med SME20 på samme arm og PU?
    Mulig du har skrevet dette et sted.

Jeg har et dilemma og det er at når Studeren skal endelig plasseres så bør en av spillerne ut. Ønsker plass til en lampe eller noe annet ikke-hifi på hylla. Ser også at det blir veldig trangt med tre spillere da de helst ikke skal stå for nær monoblokkene og de bør være mulige å betjene. Har fundert på Platine, Kuzma eller Bergmann, alle spillere som kan ta flere armer men ikke kommet til noen konklusjon. Kan selvsagt sette en av dem i sekundæranlegget men er usikker på om jeg orker å ha full stereo flere steder. Foreløpig går nok en av spillerne i boden.

• Liker

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.012
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg opplever at Platine gir mer ro i lydbildet enn SME 20/2. Jeg har dobbelt- og trippelsjekket hastigheten, og når den først er satt opp riktig, er hastigheten dønn stabil.

En liten vanskelighet er at du må treffe temmelig nøyaktig med stramheten på drivtråden for å oppnå dette. For slapp-> sluring og hastighetsavvik, for stram-> støy ifra motorlageret. Når det er sagt, det blir en vanesak å sjekke stramheten før bruk/sjekke hvor mange omdreininger av platetallerkenen det tar før full hastighet er nådd.

Alle andre issues har jeg allerede tatt opp i denne tråden.

Mvh

For the record: Jeg ville ikke finne på å gå tilbake til SME 20/2. Håper at dette hjelper! :)

Rockefot

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2008
    Antall liker
    84
    Hadde vært artig å vite hvordan du liker FR 64S/ Coralstone. Har en mistanke om at det sprenger grensene i tkr Tower :)
    Noe å fitle med når det regner 20 mm i timen ute?

• Liker

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.012
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hadde vært artig å vite hvordan du liker FR 64S/ Coralstone. Har en mistanke om at det sprenger grensene i tkr Tower :)
    Noe å fitle med når det regner 20 mm i timen ute?
    Det er absolutt noe jeg burde gjøre! Du er ikke den første som nevner det. :)

Nå kom jeg akkurat inn fra høljregnet etter å ha strevd med etterisolering av garasjetak. Glava er ikke akkurat mitt favorittmateriale, for å si det litt forsiktig. Det eneste positive jeg kan finne er at regnværet har gjort en god jobb med å skylle Glavarester ut av hår og skjegg. :p

Det blir neppe noe pickupbytte på FR 64 S i dag, men kanskje i morgen.

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn