tkr goes digital- tkr sitt anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.622
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Har fremdeles noen Berlin-bilder in petto før det blir for mye hi-fi her:

Alle har jo sett dette:

IMG_0333.jpeg

Gedächtniskirche Berlin. Men hva er den merkelige kassen i forgrunnen? Vel, det er ikke noe kjøpesenter, ei heller noe kommunalt kontor. Det er faktisk en kirke, den nye Gedächtniskirche, bygget etter VK II.

IMG_0330.jpeg

Ganske stilig, egentlig. :) Det skulle avholdes en klassisk konsert, og alt var allerede rigget opp.
    Man kunne også gå inn i restene av den gamle Gedächtniskirche:

IMG_0323.jpeg
    IMG_0326.jpeg

Madammen lurte på hvor gammel den kirken kunne være. "Ikke så veldig gammel " svarte jeg. "Kanskje fra 1890-tallet." Utsmykningen i takhvelvet var like mye Jugendstil som dørene i området. Fikk øyeblikkelig vibber til Gustav Klimt.

klimt.jpg

Joda, kirken var ferdigstilt i 1895. :) Et par bilder til:

IMG_0327.jpeg

IMG_0328.jpeg

'

IMG_0325.jpeg

Mvh

Sist redigert:

Focal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2007
    Antall liker
    5.634
    Torget vurderinger
    1
    Alltid spennende å være på tur med @tkr , blir spannede å høre når hifien er oppe å går igjen. 🍻 🍻

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.622
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Alltid spennende å være på tur med @tkr , blir spannede å høre når hifien er oppe å går igjen. 🍻 🍻
    Takker. :)

Innser jo det at dette ikke er alles cup of tea, men det er nå engang min tråd, da......

Et siste bilde. Fra Adenauerplatz. Fant til slutt en bitteliten bronse av en stor statsmann der:

IMG_0316.jpeg

Konrad Adenauer, kanskje var han så liten?

Mvh

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.385
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Får minne om (hvis jeg ikke har gjort det før) filmen "Cadillac Records".
    I hovedsak historien om livet fra begynnelsen til Muddy Waters og Leonard Chess/Chess Records.
    Mye bra musikk i filmen også. Kan streames/kjøpes på diverse platformer, og ligger til ca. 10$ for
    BluRay på Amazon....... Verd langt mere enn det lille beløpet :giggle:

https://en.wikipedia.org/wiki/Cadillac_Records
    Et par trailere på IMDB.
    https://www.imdb.com/title/tt1042877/

• Liker
    Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.622
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Får minne om (hvis jeg ikke har gjort det før) filmen "Cadillac Records".
    I hovedsak historien om livet fra begynnelsen til Muddy Waters og Leonard Chess/Chess Records.
    Mye bra musikk i filmen også. Kna streames/kjøpes på diverse platformer, og ligger til ca. 10$ for
    BluRay på Amazon....... Verd langt mere enn det lille beløpet :giggle:

https://en.wikipedia.org/wiki/Cadillac_Records
    Et par trailere på IMDB.
    https://www.imdb.com/title/tt1042877/
    Takker, skal sjekkes ut! :)

Mvh

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.554
    Torget vurderinger
    23
    Her er alle dørbilder velkomne! :)

Mvh
    Herlige bilder fra min andre favorittby i Tyskland!

Fra Paus' beste utgivelse "Garman" (blueslåta "Du kaller det vakker musikk")

Her må bildet skapes i ens eget hode - håper det er godkjent...Gir rom for uendelig med tolkninger

For en kvinne er som et hus
    Det finnes alltid en åpen dør
    Og da skal jeg gi blanke i om
    Tusen sko er blitt slitt ut der før
    For da er det blitt min tur til å kalle det vakker musikk
    Det som du nå kaller blues

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.622
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Litt hi-fi-mas:

IMG_0348.jpeg

Premier 350 SA innomhus igjen og koblet opp. :D Det har vært en lang reise, gitt!

Knutn sveipet innom i går og hjalp med bæring. Han ville høre hvordan hans 300 kroners Patoser låt etter litt ratting. Låt forbausende bra, faktisk.

Mvh

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.622
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Herlige bilder fra min andre favorittby i Tyskland!

Fra Paus' beste utgivelse "Garman" (blueslåta "Du kaller det vakker musikk")

Her må bildet skapes i ens eget hode - håper det er godkjent...Gir rom for uendelig med tolkninger

For en kvinne er som et hus
    Det finnes alltid en åpen dør
    Og da skal jeg gi blanke i om
    Tusen sko er blitt slitt ut der før
    For da er det blitt min tur til å kalle det vakker musikk
    Det som du nå kaller blues

Går her akkurat nå! :)

Tror jeg skal unne meg hele albumet..........

Mvh

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.554
    Torget vurderinger
    23
    Tekstene på "Garmann" er utrolig voksne og livserfarne til den gang unge Paus å være. Anbefales på det sterkeste!

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.622
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Tekstene på "Garmann" er utrolig voksne og livserfarne til den gang unge Paus å være. Anbefales på det sterkeste!
    Takk for påminnelsen. Hadde nesten glemt hvor god han var med ord. Sangstemmen kan jo diskuteres, men ikke ordene hans.

Har forøvrig et minne om å ha hørt ham på konsert på Bø Gymnas i 1970 eller 1971, og da kunne han synge, omenn registeret ikke var stort.

Mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.622
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Etter litt overveielse:

IMG_0351.jpeg

Og litt plundring. Transplanterte bånddiskantene tilbake til Overkillene. Tannoyene er solgt, jeg hørte dem ikke lenger.

Derimot hører jeg bånddiskantene, og satt opp på innsiden av Mangerne gir de et dypere lydbilde og mer klarhet. Det har kanskje noe min hørsel å gjøre, men det er stort sett bare meg som hører på anlegget uansett. 🧐

Mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.622
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    I folkeopplysningens interesse:

IMG_0365.jpeg

2 x Carole King og Tapestry, kjøpt med rundt regnet 50 års mellomrom. Husker første gang jeg hørte plata, det var hjemme hos Ivar, søskenbarnet mitt, som hadde fått den til jul, men kan ikke huske hvor og når jeg kjøpte mitt eget eksemplar. Vi kan vel si at rundt 50 år siden er et greit estimat. Det nye Mo-Fi eksemplaret kom i hus sist uke.

Nå skal jeg gjerne innrømme at lydkvalitet ikke var det første en 18-åring tenker på, men musikken. Likevel, selv den gang reagerte jeg på at det var litt vanskelig å få med seg tekstene. Det virket som om dama og pianoet sto litt for langt borte på en måte......Jeg var derfor ganske spent på hvor mye bedre en MoFi utgave kunne høres.

For å lette litt på spenningen:
    Ingenting kan berge lydkvaliteten på denne plata! Det virker ikke sannsynlig at A&M Studios ville bygge en brønn og plassere Carole King samt piano i bunnen av den, ei heller er det sannsynlig at lydteknikeren brukte voksruller for å ta opp vokalen, men hvordan han ( Hank Cicalo het han) kunne være tilfreds med lyden her er meg en gåte. Det gjelder forøvrig både vokal og piano. Pussig nok er kompet bedre, forstå det den som kan......

Når det er sagt: MoFi- versjonen lar deg få tilgang på tekstene uten å se på coveret, og kompet er slett ikke så verst lydmessig. I tillegg er det nok mer "snert" i MoFi-versjonen, et snev av dynamikk, om man vil.

Femtiåringen, da?
    Jeg ble litt forundret, egentlig. Dette er ikke et album som jeg spiller ofte, og i kveld spanderte jeg meg en gjennomlytting på SAEC 506/ DV Te Kaitora Rua. Resultatet? Originalplata henger sammen på en måte......Vanskelig å få med seg teksten, javel, men femtiåring låter mer behagelig, og bassen virker langt mer fremtredende enn på MoFi en. Rilleslitasje? Slurvete pressing? Vettafaen.

Velvel, 400 spenn var ikke fullstendig bortkastet, men jeg er ikke helt sikker på at femtiåringen havner i "støtlageret" i kjelleren helt med en gang.

Mvh

MFA

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Antall liker
    2.220
    Torget vurderinger
    1
    Hmm. Har faktisk en kopi av denne jeg også. En rimelig nyere trykk. Må høres. Har du fått prøvd platen jeg sendte med deg sist gang? The doors? Regner med det blir litt musikk nå når anlegget er friskmeldt.

nyskjerrig hilsen

Atle

• Liker
    Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.622
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hmm. Har faktisk en kopi av denne jeg også. En rimelig nyere trykk. Må høres. Har du fått prøvd platen jeg sendte med deg sist gang? The doors? Regner med det blir litt musikk nå når anlegget er friskmeldt.

nyskjerrig hilsen

Atle
    Hei, jada!

Selvsagt er The Doors blitt spilt. Og, ja, det har blitt spilt en god del mer musikk nå, ja, selv om jeg ikke er helt ferdig med rattingen ennå. :)

Mvh

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.391
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Flott tråd med masse gode bilder. Trodde jeg var den eneste med kjærlighet til dører... Pleier å ta masse bilder av de (og vinduer) når jeg er på ferie.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn