tkr goes digital- tkr sitt anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med nytt gammelt.
    Et stort framskritt med. disse er at de kan løftes av en (sterk) mann.
    Etter en kort sveiseblindtest spiller de stort, flott og presist. Mer deltajerte lyttebeskrivelser overlater jeg til den lykkelige eieren og bestefaren.

Mitt tilbud om å. bytte jevnt med Patosene som var innom som ventehøyttalere i fjor falt dessverre på steingrunn.
    Skal jobbe litt mer med dem......Litt googling viste bl.a. en som brukte en svær McIntosh 2600 på 2 x 600W i 8 Ohm til å drive sine Renaissance 90. Da skulle det være innafor å koble opp 2 x 2 x 350 W i 8 Ohm også. Men ikke i dag.

Og folk er så rause! Kjøperen av Overkillene tilbød seg å bære ut platespilleren min når han først var i gang med å bære ut tunge ting. Snille mannen!

Men du skal vite en ting @Knutn , jeg ville aldri, aldri lure en god venn som deg til å bytte de flotte Patosene dine mot et par småslitne Infinityer! :)

Mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Madammen skal se nyheter. Da kan jeg jo nytte høvet og bytte rør i Manley Steelhead. Et par «nakenbilder» :

IMG_0561.jpeg
    IMG_0562.jpeg
    IMG_0564.jpeg

For egen del føler jeg null lyst til å følge nyhetene nå til dags.☹

Mvh

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.617
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bytte høyttalere vel!
    Vi driver og snakker om flytting en gang i fremtiden, nærmere vannet. Da kan det bli bytte.

• Liker
    Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Bytte høyttalere vel!
    Vi driver og snakker om flytting en gang i fremtiden, nærmere vannet. Da kan det bli bytte.
    Som sagt, siste høyttalerbytte i tkr Towers ligger 16 år tilbake i tid.......På den annen hånd, et høyttalerbytte gir deg uante muligheter til nerding på mange plan. Anbefales! :)

Mvh

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.157
    Og vi har mer i pipelinen enn bare kjedelig Jameson :

Vis vedlegget 1099562

Mvh
    Det der er nyyyyyyyyyyyyyyyyygelig whisky fra et koselig lite destilleri oppe i det skotske høylandet som produsere like mye whisky på et år som Jameson m.fl. produserer på en dag. Prøv for all del ikke Glengoyne 21 yrs single malt tkr, da går driftsutgiften drastisk opp.
    Men du verden for en gudedrikk 🤗🥳

Gratulerer og kos deg med nygamle høyttalere.
    Smell på med 2 x 2 x 350w i 8 ohm ;)
    Herover kjøres 2xDP A1s EBW brokoblet på Magnepan 3.7i.
    Da yter blokkene 1x800w hver seg i 8 ohm.
    Det funker kan du si :cool:

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det der er nyyyyyyyyyyyyyyyyygelig whisky fra et koselig lite destilleri oppe i det skotske høylandet som produsere like mye whisky på et år som Jameson m.fl. produserer på en dag. Prøv for all del ikke Glengoyne 21 yrs single malt tkr, da går driftsutgiften drastisk opp.
    Men du verden for en gudedrikk 🤗🥳

Gratulerer og kos deg med nygamle høyttalere.
    Smell på med 2x350w i 8 ohm ;)
    Herover kjøres 2xDP A1s EBW brokoblet på Magnepan 3.7i.
    Da yter blokkene 1x800w hver seg i 8 ohm.
    Det funker kan du si :cool:
    Takker for info om både whisky og forsetrkning! :)

Regner med at det med 2 x 350 W var en liten skrivefeil, det dreier seg om 2 x 2 x 350 W . Men jeg skal prøve det ut. :oops:

Mvh

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    75.212
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takk for lytten i dag, Tønnes. I mine ører har du helt klart gjort noe fornuftig med dette høyttalerbyttet. Størrelsen på lydbildet og plassering av instrumenter og vokal i lydbildet var supert, og mellomtonen og oppover i frekvens var veldig imponerende. Dette er lyd de fleste ville levd godt med sånn det står nå, og spesielt imponerende med tanke på prisen. Det blir spennende å høre hva som skjer med begge ampene innkoblet og Haloen i aktiv drift. Kanskje ender du opp i en sædeles liten klubb; de som har gått fra aktiv til passiv drift 😊 Skakkje ser bort fra at dette vil låte mer enn bra nok med en amp og Manleyen som forforsterker og tilførsel av en ålreit DAC. Det vil bare tiden vise 😊

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Takk for lytten i dag, Tønnes. I mine ører har du helt klart gjort noe fornuftig med dette høyttalerbyttet. Størrelsen på lydbildet og plassering av instrumenter og vokal i lydbildet var supert, og mellomtonen og oppover i frekvens var veldig imponerende. Dette er lyd de fleste ville levd godt med sånn det står nå, og spesielt imponerende med tanke på prisen. Det blir spennende å høre hva som skjer med begge ampene innkoblet og Haloen i aktiv drift. Kanskje ender du opp i en sædeles liten klubb; de som har gått fra aktiv til passiv drift 😊 Skakkje ser bort fra at dette vil låte mer enn bra nok med en amp og Manleyen som forforsterker og tilførsel av en ålreit DAC. Det vil bare tiden vise 😊
    Takk for oppmuntrende ord! :)

For å bruke en maritim sammenligning, så føler jeg at jeg har gått fra slagskipkategorien til fregattkategorien i høyttalere. Det som var mest slående med lyden var en lettbent, hurtig og luftig presisjon. Man kan alltid ønske seg enda dypere bass, men det som er der er uhyre hardslående og tørt. Og resten er mer enn godt nok. IMO er vi ikke så lagt unna elektrostatlyd, selv om elektrostater IME låter enda et hakk luftigere. Til gjengjeld låter alt luftig på elektrostater, inklusive rock.... :rolleyes:

Jeg får grunne på veien videre. På den ene siden sitter det en god pre i Manleyen, og en Premier 350 ga endelig nok lydtrykk. På den andre siden forventer jeg at 2 stykk Premier 350 vil gi meg enda litt mer "smekk", og jeg er glad i min Metric Halo. Det sitter er fremragende DAC i den, den gir meg mulighet for litt EQ og tillater meg å stille volumet på alle 4 kanaler individuelt.

Vi får kalle det for et dilemma på 1. klasse, så får jeg bare prøve meg frem.

IMG_0571.jpeg

Mvh

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det var i utgangspunktet mest fordi jeg først ble litt overrasket over, og samtidig voldsomt nysgjerrig på hvorfor du skal bytte høyttalere,

mvh
    Proffen
    Måtte tenke litt igjennom hvordan å svare på dette:

1) Flotte og gode som Overkillene var, følte jeg i grunn at jeg aldri fikk dem helt til, enmannshøyttalere som de monstrene var.

2) De var alltid ett nummer for store for det rommet de sto i.

3) Til syvende og sist var utløseren at den ene Mangeren begynte å tulle seg igjen. Da gadd jeg ikke mer.

4) Siterer heller en sang her:

Ich brauch Tapetenwechsel" sprach die Birke
    Und macht sich in der Dämmerung auf den Weg
    Ich brauche frischen Wind um meine Krone
    Ich will nicht mehr in Reih und Glied
    In eurem Haine stehen, die gleiche Wiese sehen
    Die Sonne links am Morgen, abends recht

Jeg trenger en luftforandring, sa bjørka
    Og dro avgårde i soloppgangen
    Jeg trenger frisk vind rundt krona mi
    Og vil ikke lenger stå her på rekke og rad
    I lunden deres, og alltid se ut på den samme engen
    Og ha solen til venstre om morgenen og til høyre om kvelden

Det går ikke så bra med bjørka i slutten av sangen, hun ender opp som kommode, men dar er von i hangande snøre. :rolleyes:

Mvh

Sist redigert:

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.575
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Grattis @tkr !
    Spennende valg. Disse står tydelig plassert i eget lydminne. Hørte sånne en gang på tidlig/midt 90-tall, tilkoblet Nakamichi forsterkere.
    (Pre og effekt, tror jeg, men husker ikke noe om hvilke modeller)
    Den gangen var det Only Love med Dance With A Stranger som inponerte stort. For en bass og for et trøkk.

mvh

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.057
    Torget vurderinger
    27
    Gratulerer!

Ser veldig flott ut.

• Liker

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Grattis @tkr !
    Spennende valg. Disse står tydelig plassert i eget lydminne. Hørte sånne en gang på tidlig/midt 90-tall, tilkoblet Nakamichi forsterkere.
    (Pre og effekt, tror jeg, men husker ikke noe om hvilke modeller)
    Den gangen var det Only Love med Dance With A Stranger som inponerte stort. For en bass og for et trøkk.

mvh
    Takker så mye. :)

Det ser ut til at jo eldre jeg blir, desto eldre blir komponentene i anlegget. 35 år gamle høyttalere, 20 år gammel platespiller og forsterkere.......Ingen kan påstå at det alltid finnes det nyeste og hotteste i tkr Towers!

IMO viser det at det ikke alltid er så rask utvikling på ting i hifi-bransjen.

Mvh

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    3.943
    Sted
    Polen
    Infinity. De er bare så fine. Grattis. Har ennå til gode å høre et par. Det må jeg få gjort noe med.

• Love

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    20.646
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Kom plutselig på at moren til en venninne hadde slike høyttalere på 90-tallet, og at festene alltid ble ekstra høylytte der i gården. Tror faktisk ikke at jeg har hørt Infinity siden den gang.

• Love

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Kom plutselig på at moren til en venninne hadde slike høyttalere på 90-tallet, og at festene alltid ble ekstra høylytte der i gården. Tror faktisk ikke at jeg har hørt Infinity siden den gang.
    Tja, hvis du noensinne besøker Haukeland, er det ca. 20-25 min ut til tkr Towers :)

Jeg har ikke turt spille dem på sinnssyke nivåer ennå, men i h t selger er det fullt mulig.

Har forøvrig funnet tekniske spesifikasjoner på Premier 350: 2 x 350 W @ 8 Ohm, 2 x 600 W @ 4 Ohm. Nominell impedans på Infinity Renaissance er 4 Ohm.......:oops:

Har prøveknattet litt på Metric Halo og ser ut til at det er mulig på en enkel måte å kjøre 4 kanaler ut fra den til 2 stk. Premier 350 uten å gå veien om noe digitalt delefilter. Mao. biampe med 2 x 2 x 600 W og bruke det eksisterende delefilteret i høyttaleren.

Mvh

Edit: Har profylaktisk bestilt ett stk. EMIM og ett stk. EMIT i tilfelle noe skjærer seg. :eek:

Sist redigert:

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    20.646
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Tja, hvis du noensinne besøker Haukeland, er det ca. 20-25 min ut til tkr Towers :)

Jeg har ikke turt spille dem på sinnssyke nivåer ennå, men i h t selger er det fullt mulig.

Har forøvrig funnet tekniske spesifikasjoner på Premier 350: 2 x 350 W @ 8 Ohm, 2 x 600 W @ 4 Ohm. Nominell impedans på Infinity Renaissance er 4 Ohm.......:oops:

Har prøveknattet litt på Metric Halo og ser ut til at det er mulig på en enkel måte å kjøre 4 kanaler ut fra den til 2 stk. Premier 350 uten å gå veien om noe digitalt delefilter. Mao. biampe med 2 x 2 x 600 W og bruke det eksisterende delefilteret i høyttaleren.

Mvh

Edit: Har profylaktisk bestilt ett stk. EMIM og ett stk. EMIT i tilfelle noe skjærer seg. :eek:
    Takk for invitasjonen! Vil være lett å finne fram, er bare å følge lyden fra Haukeland til tkr Towers når du får et par kW til rådighet. Sikkert ikke dumt med litt deler på lager, er jo snakk om krefter nok til å sveise med.

• Liker

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Takk for invitasjonen! Vil være lett å finne fram, er bare å følge lyden fra Haukeland til tkr Towers når du får et par kW til rådighet. Sikkert ikke dumt med litt deler på lager, er jo snakk om krefter nok til å sveise med.
    Det er derfor jeg drunter litt med å påføre de høyttalerne ytterligere 2 x 600 W.........Både gruer og gleder meg, hvis du forstår hva jeg mener.....

Mvh

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    20.646
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Det er derfor jeg drunter litt med å påføre de høyttalerne ytterligere 2 x 600 W.........Både gruer og gleder meg, hvis du forstår hva jeg mener.....

Mvh
    Ikke ofte ting går gaiken grunnet for mye kraft, er vel oftest omvendt? Jeg sier peis på!

Hilsen mesteren av magisk, blå røyk.

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    678
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Til lykke tkr, tror biamping vil gjøre godt. Mine temp høyttalere (hornene er pt pakket ned) Larsen 8.2 drev jeg først med ICEPower1200as2 som har rikelig med watt men at biampe med to vesentlig mindre ICEPower200As2 og dermed bruke en stereo forsterker per side, var en overraskelse. Bass ble mye strammere og føltes en del dypere og der kom meget mer ro over toppen.
    Så min anbefaling er at bruke en stereoforsterker per side, ikke en stereo på bass og en stereo på diskant mellomtone. Da driver den ene kanal bass og den anden kanal diskant/mellomtone. Da får du utnyttet strømforsyningen i hver forsterker bedre til bass, som krever mest effekt.

• Liker

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Til lykke tkr, tror biamping vil gjøre godt. Mine temp høyttalere (hornene er pt pakket ned) Larsen 8.2 drev jeg først med ICEPower1200as2 som har rikelig med watt men at biampe med to vesentlig mindre ICEPower200As2 og dermed bruke en stereo forsterker per side, var en overraskelse. Bass ble mye strammere og føltes en del dypere og der kom meget mer ro over toppen.
    Så min anbefaling er at bruke en stereoforsterker per side, ikke en stereo på bass og en stereo på diskant mellomtone. Da driver den ene kanal bass og den anden kanal diskant/mellomtone. Da får du utnyttet strømforsyningen i hver forsterker bedre til bass, som krever mest effekt.
    Takk for tips, jeg får prøve det ut. :) Ellers har jeg også mulighet til å legge inn et digitalt delefilter med delepunkt på 200 Hz, slik at den ene forsterkeren bare driver selve bassene. Tror at dette kan redusere effekttapet i delefilteret.

Mvh

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.617
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det blir jo ikke et større spenningsving inn på terminalene med biamping. Kjør på, men det er alltid lurt med profylakse. Jeg er ikke så lur, så her er det raka rør uten seriekondis til diskantene på sekstende året.

• Love

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    ......Og ble det "revet bort slør", "helt nye høyttalere" , andre superlativer?

Eeeehhh, nei.

Ble det kanskje en liten tikk klarere? Mektigere bass, da?

Kanskje........ :rolleyes:

Kanskje en liten nyanseforskjell, men ikke noe overveldende.

Ville jeg kjøpt en Premier 350 # 2 hvis jeg ikke allerede hadde 2? Definitivt ikke.

Men jeg har nå engang 2 stk. stående, og de kan jo få jobbe litt for føda begge to. Verre låter det i hvert fall ikke! :)

Mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Regnværssøndag i tkr Towers:

IMG_0580.jpeg

Madammen på jobb. På tide å teste ut litt ytterligere med vinyl.

IMG_0581.jpeg

Ikke den mest spennende musikken, men måtte ha noe jeg kjente godt. Og Dire Straits orker jeg ikke å høre mer.

IMG_0582.jpeg

Til gjengjeld finnes det ikke mye galt å si om PUen.

Rattet litt, men endte opp med dette:

IMG_0583.jpeg

«Look Ma, no EQ!»

Så jeg slo den av.

IMG_0584.jpeg

Mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Emmylou og Infinity:

IMG_0586.jpeg

IMG_0587.jpeg

Får hifi-besøk i morgen. Høyttalerene er stilt inn i retning og avstand med lasermåler., +/- 0.5 cm, helling er stilt på til parallellitet , helt greie PUer satt opp (Ortofon Mc Anna D , Lyra Parnassus DCT, Decca London Ref.), nye rør i Manleyen, dreiehastighet sjekket med RPM. Høres slettes ikke så galt ut. :)

Mvh

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med Infinity. Alltid gøy å prøve noe nytt!

Her er link til delefilterets skjema hvis du vurderer aktiv drift av bassen.

Takker så mye! :love:

Har lekt med tanken, det er fullt gjennomførbart i Metric Halo, men jeg er litt nervøs for å forsøke. Teoretisk sett kan jeg omgå alle delefiltre i høyttaleren ved å dele i Metric Halo, men jeg er ikke sikker på konsekvensene.

Mvh

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.073
    Torget vurderinger
    1
    Har lekt med tanken, det er fullt gjennomførbart i Metric Halo, men jeg er litt nervøs.
    Ja, å bygge om en slik høyttaler til aktiv deling i bassen er ikke bare-bare. Må jo kvalitetssikre at delingen blir riktig.
    Men det er flere medlemmer her inne som har den kompetansen, så du får sikkert hjelp til å analysere diagrammet. Lydmessig blir gevinsten stor, spesielt med dine 2 svært så kapable stereo effekttrinn.

• Liker

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ja, å bygge om en slik høyttaler til aktiv deling i bassen er ikke bare-bare. Må jo kvalitetssikre at delingen blir riktig.
    Men det er flere medlemmer her inne som har den kompetansen, så du får sikkert hjelp til å analysere diagrammet. Lydmessig blir gevinsten stor, spesielt med dine 2 svært så kapable stereo effekttrinn.
    I og for seg er dette relativt enkelt å implementere: Legge in et delefilter i metric halo og sette delefilteret til 200 Hz, som er delingen mellom bass og resten.

Da vil den ene forsterkeren bare kunne konsentrere seg om alt under 200 Hz, og forsterker #2 vil ta seg av resten. Problemet er alt over 200 Hz. Hvis jeg gjør det slik, vil jeg fremdeles måtte bruke delefilteret i høyttalerne for å forsyne de tre andre elementene med lyd.

Skulle jeg fortsatt bruke aktiv deling på resten av elementene, hadde jeg trengt i alt 4 stk. stereoforsterkere. Det har jeg ikke, og jeg akter ikke å skaffe meg det.

Jeg har absolutt lekt med tanken, men jeg er litt usikker på hvor mye det er å tjene på det. Jeg har tross alt mer enn nok kraft allerede. Jeg kan jo forsøk ila. de neste dagene å legge inn et delefilter med deling på 200 Hz.

Mvh

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn