To typer kabeldebattant

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TiaZzz

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2015
    Antall liker
    41
    Sted
    Skedsmo
    Jeg Liker fine kabler jeg. De synes jo i stua. Og så har jeg tro på litt size, skal jo til tider brukbart med strøm gjennom de.

Ellers vil jeg nevne at det med blindtester, det har jeg bare tro på til en viss grad. Dårlig eller bra, den er grei. Men nyanser?
    Sansene henger sammen, tenk lukt og smak. Disse henger vel mer sammen enn de andre, men uansett.... Å prøvesmake ting med neseklype og blindt, da kan plutselig sylteagurk være melon og kamskjell være vaniljepudding. Jeg er ihvertfall sånn, at noen ting må jeg gjøres oppmerksom på og lytte etter for å sette fingeren på det, andre ting må gå over tid ubevisst og etter hvert så greier jeg å sette fingeren på det. Dette kan noen ganger ta måneder.

Alt kan gjøre forskjell tenker jeg, men alt med måte, og en kjede er ALDRI sterkere enn det svakeste ledd. Fornuft må man alltid kunne bruke. Elektronikk til 10k, Kabler 10k, HT 10k kontra elektronikk 14k, kabler 2k, HT 14k, hva låter mest sannsynlig best skal tro? Har sett oppsett som dette, bare x alt med 10... Jeg synes det blir bare rart. Jeg setter heller ikke formel1dekk på kassebilen min. Hadde vel vært vel og bra det, men den blir jo ikke racerbil av den grunn.

Noe jeg heller ikke burde gjøre, er å skrive her midt på natta, uklar og langt forbi soveklar.... Angrer vel i morgen, men men, jeg liker iallefall fine kabler jeg.
    Jeg har aldri vært i en møbelbutikk for å lukte eller slikke på en stol før jeg kjøpte den. Smakene henger sammen, men det får være måte på. Jeg liker at mat ser delikat ut, men jeg har spist velsmakende mat som ikke så appetittelig ut, og spist meg pen mat som smakte sure sokker.

I ytterste konsekvens så snakker man om å kjøpe noen kabler som ser pene ut for summen av en nybil. Er det estetiske så viktig?

Kjettinganalogien fungerer ikke for stereoanlegg. En Chromecast audio som sender signaler til DAC, forsterker og høyttalere i millionklassen vil være i en annen liga enn å dele utgiftene likt. En svindyr høyttaler vil høyst sannsynlig gi bedre gjengivelse i et mid-fi anlegg enn et par som ligger på samme prisnivå. Mao. er ikke "ikke bedre enn svakeste ledd" en analogi som funger for anlegg.

Den kassebilen din, tror du at den blir sikrere å kjøre med de billigste kinadekkene, eller et premiumdekk? Si at kassebilen er en rusten holk fra 1990. Svaret er enkelt og det er ikke i tråd med "svakeste ledd".

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.693
    Torget vurderinger
    27
    Rent teknisk, hva er konsekvensen av for lange signalkabler? Og, vil 5 meter RCA mellom pre og power være for langt? Henger kanskje sammen med impedanser det siste?

Dette er et spørsmål til de teknisk kompetente.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.220
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Først og fremst vil 5m gi deg 5x kapaitansen til 1m :) resistansforskjellen på kanskje 0,1 ohm til 0,5 ohm bør definitivt ikke bety noe...
    - så spørs det om impedanser, omdet betyr noe for frekvensgangen...... kanskje ikke veldig sannsynlig, men har du en ekstremt sær preamp så kanksje den også liker kapasiteten veldig dårlig....

Midas

Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Jeg tror ikke de reaktive komponentene (som kapasitans) nødvendigvis er det verste. Jeg tenker at det største problemet med lange RCA kabler er at lange strekk kan begynne å plukke opp mye jordstøy. Og siden det er ubalansert så påvirker det lyden, sortnivået om du vil. Men 5m er neppe langt å regne, med mindre man har svært støyende utstyr i nærheten.

-- Eller blander strømkurser slik at man har faktiske jordstrømmer. En flatskjerm og en PC (som begge er jordet) på samme anlegg kan totalt tulle til lyden på et ujordet anlegg hvor signalleder (RCA eller minijack) også funker som jording mellom utstyret.

X

X186841

Gjest
    Flott gjennomgang av kabler, sånn ca. hva Asbjørn har prøvd å banke inn i hodet på de som har litt tungt for det.

Konklusjonene her var:

"only poorly designed cables can be sonically distinguishable". One has to really go out of their way to design such a cable. We don't recommend using cables as glorified tone controls. So choose wisely based on provable design principles and metrics rather than a fancy story or packaging.

Audio Interconnect and Speaker Cable Myths and Facts Revealed | Audioholics

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.182
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Rent teknisk, hva er konsekvensen av for lange signalkabler? Og, vil 5 meter RCA mellom pre og power være for langt? Henger kanskje sammen med impedanser det siste?
    Du kan få en liten avrulling i toppen og litt høyere nivå på jordstøy. Hvor store effektene er kommer an på utgangsimpedansen i kilden, kapasitansen i kabelen, mengden jordstøy i apparatene og tverrsnittet på skjermen i kabelen. Selv hos meg (med 100 ohm utgangsimpedans fra kilden) mener jeg det var en liten hørbar forskjell da jeg byttet ut 0,75 m vanlig signalkabel med 3 m ubalansert mikrofonkabel mellom kilde og pre i et forsøk på å finne ut hvor dårlig kablingen måtte være før den begynte å degradere lyden i hørbar grad.

Kapasitans og seriemotstand øker med lengden på kabelen, så en 5 m lang kabel har 5 ganger høyere kapasitans enn en 1 m lang kabel av samme type. 5 m strekk går jo, men da skal du helst ha en pre med lav utgangsimpedans og kabler med lav kapasitans. Om den eventuelle avrullingen i toppen oppleves som en fordel eller ulempe er en annen historie, men det er ihvertfall en sjanse for at det gjør en hørbar forskjell og teknisk sett degraderer lydkvaliteten. Jeg ville brukt balanserte signalkabler for såpass lange strekk.

Litt mer om kapasitans og avrulling her: http://www.hifisentralen.no/forumet...re-forskjeller-mellom-kabler.html#post1383319
    Og litt mer om jordstøy i ubalanserte signalkabler her: http://www.hifisentralen.no/forumet...-forskjeller-mellom-kabler-2.html#post1385658
    (Noen lar seg sikkert irritere over at jeg legger ut de linkene også. ;) )

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.220
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    For å være helt ærlig, så er det lenge siden jeg slutta å lese tester og omtaler av forsterkere, av relativt opplagte grunner. Dog - for og sluttforsterkere med balanserte innganger/utganger er vel fortsatt i godt mindretall??

Midas

Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    For å være helt ærlig, så er det lenge siden jeg slutta å lese tester og omtaler av forsterkere, av relativt opplagte grunner. Dog - for og sluttforsterkere med balanserte innganger/utganger er vel fortsatt i godt mindretall??
    Litt synd egenlig, fordi det er en meget god oppskrift for å få helt støyfritt (les:brumfritt) lydsignal. Hypex er ganske klare i sin mening i forbindelse med ncore, at det eneste som egentlig er fornuftig er balanserte signaler for det holder de uunngåelige jordstrømmene separat fra lydkjeden.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.220
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    På pro-forsterkere er det vel mer eller mindre standard, men verre med "High End"... nokså merkelig egentlig .. :)

A

ANM

Gjest
    På pro-forsterkere er det vel mer eller mindre standard, men verre med "High End"... nokså merkelig egentlig .. :)
    Stjeler av profitten vettu, dobbelt opp hele veien. Ganske tilgjengelig i high end verdenen også da.

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Flott gjennomgang av kabler, sånn ca. hva Asbjørn har prøvd å banke inn i hodet på de som har litt tungt for det.

Konklusjonene her var:

"only poorly designed cables can be sonically distinguishable". One has to really go out of their way to design such a cable. We don't recommend using cables as glorified tone controls. So choose wisely based on provable design principles and metrics rather than a fancy story or packaging.

Ja når det står på det stooore inteernet så må det nartuligvis være rigtigt, specielt når det er lavet af folk som er gennemsnitsuddannet , og tror de lært alt på skolen, men det værste er at de har en klar agande, og mening om hifi

de tror bare man følger elektronikreglerne, og der er forbindelse så er man sikret helt perfekt lyd, så simpelt er det desværre ikke , og hvorfor skal vi have stukket den side i hovedet hele tiden , man kan finde udmærket fakta om elektronik på siden hvis det er det man søger , men hi-fi , det har de sgu ikke forstand på overhovedet.

Og aller artiklerne hedder noget med Myths og Facts, de tror de er en slags Mythsbusters, men de fremstår i mine øjne bare som latterlige og useriøse. og har som sagt intet begreb om rigtig hi-fi, de har almindelig basal viden og ikke skid andet, og det er vi så mange som har. Det kommer man ingen vegne med ,det giver kun middelmådig hi-fi

Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Vel, man snakker dobbel komponentkostnad i enkelte ledd samt lengre signalgang for ekte balansert kretsløp.
    Footprint kan også øke i ytterste konsekvens.
    Disse momentene er jo ikke irrelevante.....

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.220
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Naah-- svært mange effektforsterkere har en relativt vanlig diff forsterker på inngangen, og da er det ikke mye som skal til..... noen har til og med to, og da blir det dobblet opp med et par motstander og kondiser.......

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Jeg lurer på om synet til mange av de som har en oppfatning rundt forskjeller bygger på forutinntatte holdninger eller om de har prøvd og deretter konkludert?
    Jeg er klar over at mange objektivister vil svare siste kategori, men jeg lurer på om ikke flertallet tilhører første kategori.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Naah-- svært mange effektforsterkere har en relativt vanlig diff forsterker på inngangen, og da er det ikke mye som skal til..... noen har til og med to, og da blir det dobblet opp med et par motstander og kondiser.......
    Men dette er vel kvasi-balansert inn og utganger og ikke full-balansert.
    Pro utstyr benytter også line drivers, eksempelvis denne:
    http://www.ti.com/product/DRV134
    Tipper at Midas har god innsikt her.

Sist redigert:
    A

ANM

Gjest
    Jeg lurer på om synet til mange av de som har en oppfatning rundt forskjeller bygger på forutinntatte holdninger eller om de har prøvd og deretter konkludert?
    Jeg er klar over at mange objektivister vil svare siste kategori, men jeg lurer på om ikke flertallet tilhører første kategori.
    Tror du tar feil. Kunnskapen kom etter interessen. Interessen gjorde at jeg søkte innsikt. At mange tweakere ikke klarer å tilegne seg basiskunnskap gjør mang en skurk rik.

Innvandreren

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2015
    Antall liker
    117
    Sted
    Ålesund.
    Torget vurderinger
    1
    Sitter å grubler litt på en ting.
    De som er motstandere av at det er mulig å høre forskjeller på kabler, hva gjør de egentlig på dette forumet?
    Siden deres påstand er at det ikke er mulig å høre forskjell på kabler, så burde jo dette forumet være et ikketema for dem.

Dette forumet burde jo være et sted for de som vet at de hører forskjell på forskjellige typer kabler,
    og hvor en kan diskutere og få gode råd fra hverandre slik at det kan oppfattes som hjelp for de som er ute etter det,
    ikke for å bli stemplet som tilnærmet dum om en lever i den forvissning om at det er forskjell på kabler.

Stol på ørene.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.182
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vel, man snakker dobbel komponentkostnad i enkelte ledd samt lengre signalgang for ekte balansert kretsløp.
    Det er ikke vanskeligere å få til enn at mitt Focusrite Scarlett 2i2 eksterne USB-lydkort som jeg bruker til akustikkmålinger har balanserte innganger og utganger med knepptyst elektronikk. Utgangene er til og med av en type som fint tåler at den ene siden kortsluttes til jord om noen skulle sette i en ubalansert phono-plugg i stedet for en balansert TRS. Inngangene er også kombinerte balanserte phono og XLR. I tillegg har det switchbar 48 V phantom power for mikrofoner, hodetelefonutgang, 24/96 ADC+DAC, gainkontroll på hver inngang, master gain, en separat volumkontroll for hodetelefonene, og noen riktig smarte lysdioder for å indikere signalnivå fra mikrofonen. Alt sammen i et elegant rødt eloksert aluminiumchassis med god kvalitetsfølelse på alle knotter og brytere. Det drives av USB-kabelen uten å behøve egen strømforsyning.

Focusrite Scarlett 2i2.jpg

En slik sak koster kr 1300. Det er veldig, veldig vanskelig å forklare på noe meningsfylt vis hvorfor et ledningspar skal koste mer enn den boksen. Det er vanskelig nok å forklare hvorfor de skal koste mer enn f eks 1/10 av hva den boksen koster, teknologiinnhold og utviklingsarbeid tatt i betraktning.

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Tror du tar feil. Kunnskapen kom etter interessen. Interessen gjorde at jeg søkte innsikt. At mange tweakere ikke klarer å tilegne seg basiskunnskap gjør mang en skurk rik.
    Jeg havde kundskaberne inden jeg begyndte at interesserer mig hi-fi, men opdagede at jeg ikke kunne bruge det til en skid, andet end at jeg kunne konstruerer og bygge og være rimelig sikker på at det virkede som tilsigtet og ikke sprang i luften, og det er naturligvis også fint nok

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.182
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sitter å grubler litt på en ting.
    De som er motstandere av at det er mulig å høre forskjeller på kabler, hva gjør de egentlig på dette forumet?
    Siden deres påstand er at det ikke er mulig å høre forskjell på kabler, så burde jo dette forumet være et ikketema for dem.

Dette forumet burde jo være et sted for de som vet at de hører forskjell på forskjellige typer kabler,
    og hvor en kan diskutere og få gode råd fra hverandre slik at det kan oppfattes som hjelp for de som er ute etter det,
    ikke for å bli stemplet som tilnærmet dum om en lever i den forvissning om at det er forskjell på kabler.

Stol på ørene.
    Vi deler erfaringer, tildels dyrekjøpte. Been there, done that, got the t-shirt. Jeg har selv en gammel pappeske full av dyre sirkuskabler i kjelleren. Jeg erfarte etterhvert at det var bortkastede penger hva lydkvalitet angår. Kanskje du ikke har lyst til å høre på akkurat det rådet, men det er det du får av meg. Om man sensurerer vekk fra forumet alle erfaringer som ikke stemmer overens med salgsargumentene ville det ikke være stort igjen av hverken diskusjon eller gode råd.

For ordens skyld: Nå mener jeg altså at det finnes målbare forskjeller og at de forskjellene under noen omstendigheter til og med kan være hørbare, men likevel er dette det enkleste og minst viktige i hele anlegget. Det er enklere og billigere å sikre at eventuelle kabelforskjeller ikke blir hørbare enn å danse rundt etter motebølgene i den bransjen.

AudunB

Medlem
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1
    Glimrende innlegg kortvarig. Her har du på en forbilledlig måte fanget trådens tema!

Konklusjonene her var:

Ja når det står på det stooore inteernet så må det nartuligvis være rigtigt, specielt når er lavet af folk som er gennemsnitsuddannet , og tror de lært alt på skolen, men det værste er at de har en klar agande, og mening om hifi

de tror bare man følger elektronikreglerne, og der er forbindelse så er man sikret helt perfekt lyd, så simpelt er det desværre ikke , og hvorfor skal vi have stukket den side i hovedet hele tiden , man kan finde udmærket fakta om elektronik på siden hvis det er det man søger , men hi-fi , det har de sgu ikke forstand på overhovedet.

Og aller artiklerne hedder noget med Myths og Facts, de tror de er en slags Mythsbusters, men de fremstår i mine øjne bare som latterlige. og har som sagt intet begreb om rigtig hi-fi, de har almindelig basal viden og ikke skid andet, og det er vi så mange som har. Det kommer man ingen vegne med ,det giver kun middelmådig hi-fi

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Det er ikke vanskeligere å få til enn at mitt Focusrite Scarlett 2i2 eksterne USB-lydkort som jeg bruker til akustikkmålinger har balanserte innganger og utganger med knepptyst elektronikk. Utgangene er til og med av en type som fint tåler at den ene siden kortsluttes til jord om noen skulle sette i en ubalansert phono-plugg i stedet for en balansert TRS. Inngangene er også kombinerte balanserte phono og XLR. I tillegg har det switchbar 48 V phantom power for mikrofoner, hodetelefonutgang, 24/96 ADC+DAC, gainkontroll på hver inngang, master gain, en separat volumkontroll for hodetelefonene, og noen riktig smarte lysdioder for å indikere signalnivå fra mikrofonen. Alt sammen i et elegant rødt eloksert aluminiumchassis med god kvalitetsfølelse på alle knotter og brytere. Det drives av USB-kabelen uten å behøve egen strømforsyning.

Vis vedlegget 370851

En slik sak koster kr 1300. Det er veldig, veldig vanskelig å forklare på noe meningsfylt vis hvorfor et ledningspar skal koste mer enn den boksen. Det er vanskelig nok å forklare hvorfor de skal koste mer enn f eks 1/10 av hva den boksen koster, teknologiinnhold og utviklingsarbeid tatt i betraktning.
    Du er jo veldig opptatt av S/N på DAC'er, men >100dB på denne er helt OK?

A

ANM

Gjest
    For ordens skyld: Nå mener jeg altså at det finnes målbare forskjeller og at de forskjellene under noen omstendigheter til og med kan være hørbare, men likevel er dette det enkleste og minst viktige i hele anlegget.
    Og her ligger essensen. Tror ikke Nexans en gang har denne meterprisen på sine kompliserte undersjøkabler, som skurkene i vår verden opererer med.

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Jeg havde kundskaberne inden jeg begyndte at interesserer mig hi-fi, men opdagede at jeg ikke kunne bruge det til en skid
    Kan ikke ha vært rare kunnskapen når du ikke kunne bruke den til noe. Gjenspeiles i tolkningene dine også.
    Den største misforståelse er at tro at fordi man elektronik-kundskab så tror man at men ved alt om hi-fi, elektronikviden er kun et middel til at få elektronikken til at virker, det er ikke midlet til at får elektroniken til spille fantastisk hi-fi.
    Var det så nemt , så havde alt vores audio samme ensartethed og kvalitet som billedgengivelse. Og der var få måder at lave audio/hifi på.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.182
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den er mer enn god nok til sitt bruk. Jeg bruker den til akustikkmålinger i lytterommet sammen med en Earthworks M30 mikrofon. Støygulvet i rommet ligger ved ca 34 dB og målesveipene ligger på 65-95 dB, så det er kanskje 60 dB signal/støy-forhold på det som skal måles. Det tilsvarer ca 10 bits oppløsning. En 24-bits ADC med >100 dB S/N holder i massevis. Støygulvet på den ligger milevis under støygulvet i lyden som skal måles. Den utgir seg heller ikke for å være en banebrytende "referanse-DAC", bare et rimelig USB-lydkort som får jobben gjort.

Hva tror du forresten signal/støy-forholdet er i en meter video-coax som koster en tikroning eller to på elkjøp?

Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Den er mer enn god nok til sitt bruk. Jeg bruker den til akustikkmålinger i lytterommet sammen med en Earthworks M30 mikrofon. Støygulvet i rommet ligger ved ca 34 dB på pink noise og målesveipene ligger på 65-95 dB, så det er kanskje 60 dB signal/støy-forhold på det som skal måles. Det tilsvarer ca 10 bits oppløsning. En 24-bits ADC med >100 dB S/N holder i massevis. Støygulvet på den ligger milevis under støygulvet i lyden som skal måles. Den utgir seg heller ikke for å være en banebrytende "referanse-DAC", bare et rimelig USB-lydkort som får jobben gjort.

Hva tror du forresten signal/støy-forholdet er i en meter video-coax som koster en tikroning eller to på elkjøp?
    Den er grei. Jeg trodde denne stod et sted i hovedsignalkjeden din.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.182
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    USB? Nei, fri og bevare. ;)

Signalkjeden går fortsatt via kablet Ethernet til Logitech Transporter streamer, derfra på S/PDIF (videocoax) til DEQX HDP4 prosessor, og så balansert analogt signal til hver av de seks monoblokkene. De siste av de "bedre" analoge kablene sitter i ennå, fordi de var passe lange og hadde riktig type kontakt i hver ende, men de ryker ut ved neste omorganisering til tolv forsterkerkanaler. Da blir det bare proffkabler som jeg har terminert selv med XLR og Speakon-kontakter. Etter det tror jeg hele anlegget skal være nokså voodoo-fritt.

Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    USB? Nei, fri og bevare. ;)

Signalkjeden går fortsatt via kablet Ethernet til Logitech Transporter streamer, derfra på S/PDIF (videocoax) til DEQX HDP4 prosessor, og så balansert analogt signal til hver av de seks monoblokkene. De siste av de "bedre" kablene sitter i ennå, fordi de var passe lange og hadde riktig type kontakt i hver ende, men de ryker ut ved neste omorganisering. Etter det tror jeg hele anlegget skal være nokså voodoo-fritt.
    USB er kurant så lenge det er gjort optimalt. men jeg foretrekker I2s på digitalsiden.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.914
    Torget vurderinger
    1
    DRV134 | Professional Audio Line Driver | Audio | Description & parametrics
    Balansert er stort sett kun interessant for grensesnittene ut og inn av boksene, og følgelig kablene i mellom boksene. Med et godt design så realiseres alle fordelene ved balansert signaloverføring i selve inngangstrinnet i boksen - dvs. undertrykking av common mode støy.

Ute i virkeligheten er en kvasi-balansert (impedansbalansert) signalutgang en aktiv «ubalansert» utgang sammen med en «passiv» utgang som består av en motstand til jord. Motstanden til jord skal ha samme verdi som utgangsimpedansen til den aktive utgangen. En slik kvasibalansert utgang har naturlig nok ikke samme signalsvinget som et oppsett med to aktive utganger med motsatt polaritet, men med hensyn til undertrykking av støy i mottakerenden har de samme egenskapene. Douglas Self har litt om dette : Balanced Line Technology

Gevinstene med å ha fullstendig symmetrisk og differensiell signalføring og forsterking fra inngang til utgang er forholdsvis små (6dB mer headroom/høyere signalnivå og undertrykking av forvrenging av lik orden). Kompleksiteten med å gjøre det virkelig bra er fort godt og vel mer enn dobbelt så høy som å gjøre et godt konvensjonelt design internt i boksen. Spesielt volumregulering og filtrering er det vanskelig å gjøre skikkelig bra. Det er også ofte vanskeligere å lage en differensiell forsterker med et veldig lavt støygulv, enn det er med en «tilsvarende» «ubalansert» konfigurasjon. Det er fort gjort at vinninga går opp i spinninga.

mvh
    KJ

Innvandreren

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2015
    Antall liker
    117
    Sted
    Ålesund.
    Torget vurderinger
    1
    Innvandrer - så for deg dreier HiFI seg kun om kabler???? Kanskje det er du som bør finne et annet forum??? :)
    Nei, Aurora, HiFi dreier seg ikke KUN om kabler. For meg så dreier HiFIi om en god sammensetning av alle ledd i kjeden,
    slik at jeg kan nyte den musikken jeg er glad i å høre, på en så god måte som mulig.

A

ANM

Gjest
    Innvandrer - så for deg dreier HiFI seg kun om kabler???? Kanskje det er du som bør finne et annet forum??? :)
    Nei, Aurora, HiFi dreier seg ikke KUN om kabler. For meg så dreier HiFIi om en god sammensetning av alle ledd i kjeden,
    slik at jeg kan nyte den musikken jeg er glad i å høre, på en så god måte som mulig.
    Grublingen har båret noen frukter ser jeg. Så får vi se om du klarer å gruble deg frem til resten.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.220
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hrm... KJ.. jeg vet det - jeg er over 60 og har brukt hele mitt yrkesaktive liv på en kombinasjon av service, design og konstruksjon av diverse snålelektronikk - og litt audio innimellom .. :)

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    DRV134 | Professional Audio Line Driver | Audio | Description & parametrics
    Balansert er stort sett kun interessant for grensesnittene ut og inn av boksene, og følgelig kablene i mellom boksene. Med et godt design så realiseres alle fordelene ved balansert signaloverføring i selve inngangstrinnet i boksen - dvs. undertrykking av common mode støy.

Ute i virkeligheten er en kvasi-balansert (impedansbalansert) signalutgang en aktiv «ubalansert» utgang sammen med en «passiv» utgang som består av en motstand til jord. Motstanden til jord skal ha samme verdi som utgangsimpedansen til den aktive utgangen. En slik kvasibalansert utgang har naturlig nok ikke samme signalsvinget som et oppsett med to aktive utganger med motsatt polaritet, men med hensyn til undertrykking av støy i mottakerenden har de samme egenskapene. Douglas Self har litt om dette : Balanced Line Technology

Gevinstene med å ha fullstendig symmetrisk og differensiell signalføring og forsterking fra inngang til utgang er forholdsvis små (6dB mer headroom/høyere signalnivå og undertrykking av forvrenging av lik orden). Kompleksiteten med å gjøre det virkelig bra er fort godt og vel mer enn dobbelt så høy som å gjøre et godt konvensjonelt design internt i boksen. Spesielt volumregulering og filtrering er det vanskelig å gjøre skikkelig bra. Det er også ofte vanskeligere å lage en differensiell forsterker med et veldig lavt støygulv, enn det er med en «tilsvarende» «ubalansert» konfigurasjon. Det er fort gjort at vinninga går opp i spinninga.

mvh
    KJ
    Rockna sin balanserte DAC har hele 10dB lavere støygulv enn single ended utgaven.
    Pristillegget er deretter.....

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.182
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Noen som tok min utfordring med å beregne signal/støy-forholdet i en stump alminnelig signalkabel?

Vel, det eneste som skjer der er litt termisk støy som avhenger av seriemotstanden i kabelen, båndbredden som skal gjennom, og temperaturen i rommet. Hvis vi antar en meter AWG 24 kobberleder, 20 kHz båndbredde, romtemperatur 20 grader og et signal på 1 V RMS får jeg et signal/støy-forhold på ca 170 dB når jeg overslagsregner på en gammel konvolutt. Det er 100 dB (100000x) bedre enn oppløsningen på en god LP og havner ca 120 dB under støygulvet i en normal stue ved normalt lyttevolum. Det er også 26 dB (20x) bedre enn oppløsningen på 24-bits datafiler og 70 dB (> 3000x) bedre enn det USB-lydkortet jeg nettopp viste bilde av.

"Oppløsningen" i kablingen vil ikke under noen tenkelig omstendighet være en begrensning i anlegget. De som faktisk trenger å bekymre seg om sånt holder på med superledere i kryogenisk vakuum for å minimere den termiske støyen, ikke med forskjellige voodoo-kunster ved romtemperatur.

Sist redigert:

Midas

Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet

mvh
    KJ
    Ja, kvasi-balansert overføring er en vanlig metode. Skal våge meg på en forklaring: Når man skal overføre et signal fra A til B, så sender vi også strøm fra A til B. Denne strømmen må samtidig komme tilbake. I en balansert (eller kvasibalansert) går strømmen i + leder og returstrømmen tilbake i - lederen slik at summen av strømmen blir 0. Da er jordleder kun en sammenkobling av jord, og eventuell jordstrøm holdes utenfor lydkretsløpet.

I en ubalansert kabel må denne returstrømmen gå i jordlederen. Her vil returstrømmen blandes med andre støy- og strømkilder og legge seg oppå signalet. Som Asbjørn (eller hvem det var) påpekte i en annen tråd så er jordstrømmene ofte mange ganger større enn nyttestrømmen, slik at ofte virker det som et under at faktisk virker så bra som det gjør.

I praktisk elektronikk er det svært sjelden man ser fullbalanserte koblinger internt. Man tar inn et balansert signal via en opamp eller diff-trinn (i en amp) og så jobber man ubalansert videre. Det skyldes bl.a. fordi det er enklere å jobbe med ett signal enn to symmetriske, og fordi jording er lettere å kontrollere internt i et design enn hva får til med kabling.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn