Jeg bruker USB-lydkortet til akustikkmålinger i rommet. Jeg ser ikke helt hvordan jeg skulle kunne bruke en Accuphase CD-spiller til det, uansett hvor bra den er. 114 dB signal/støy er veldig bra, men min egen Logitech Transporter oppgis til 120 dB signal/støy (dvs halvparten så mye). I motsetning til lydkortet står den i signalkjeden når det lyttes. Min erfaring er at den låter hørbart forskjellig fra min gamle EC EMC-1UP CD-spiller, og ikke i CD-spillerens favør. Derfor har jeg ikke CD-spilleren lenger.
Og det er fortsatt 50 dB mer støy enn hvilken som helst kobbertråd. Det vil aldri være kablingen som begrenser oppløsningen, uansett hvor gode komponentene blir. Det er ikke nødvendig å "oppgradere kablingen" om man kjøper bedre komponenter. Den er formodentlig allerede mer enn god nok. Det er heller ikke noen sammenheng å snakke om mellom pris og ytelse på kabler. Billigste kabel fra Biltema har allerede all den oppløsningen som en kobbertråd med den tykkelsen har.
Ikke at enkelte lar seg påvirke av saklige argumenter, men likevel.
Fik du nogensinde afprøvet det som vi talte om for noget tid siden, at sammenligne en Vishay bulk af de fineste, med en 25 øres standart metalfilm modstand, og hørte du nogen forskel?, eller er vi ovre i at du bare afviser at der kan være betydelige lydforskelle og derfor ikke har efterforsket dette viderer fordi du mener det er rent tidsspilde..
Det er vil ligesom du heller ikke har forsøgt for alvor at lytte til den video med Nordost demoen for at tjekke ud om der muligvis var en lydforskel , for det er på forhånd ikke muligt, efter de gængse elektronik regler. Og selv om du ikke hører forskel så er det jo ikke ensbetydende med at andre ikke kan hører en forskel. Det er jo desværre noget du nærmest regne som en lov har man indtryk af, kan du ikke høre det, så kan ingen.
Min oplevelse er at det berører alle aspekter af lyden fra top til bund frekvens-mæssigt, klang opløsning perspektiv osv. Og man har den situation hvor man hi-fi mæssigt kan rykke en klasse op hvad angår opløsning og klang og præcision, bare ved at skifte en modstand ud af tusindvis af andre modstande, jeg finder det højst besynderligt, men kan ikke ignorer at det er sådan.
Det hedengangene Holfi brugte i øvrigt samme tips , og observerede det samme som mange andre også har gjort , de brugte en speciel meget lille høreapparats-modstand fra
Roederstein, som de satte lige for volumen kontrollen.
Hos Holfi kunne man ikke lave apparater hvis man ikke havde denne modstand på lager, Men som som sagt den behøvede bare side et sted i apparatet så fik hele apparatet lyd af denne ene modstand, det er meget meget mærkeligt.
Duelund beskrev det som sagt som rose fænomenet, hvis man kommer ind på en losseplads og der pludselig står en smuk rose så vil man typisk lægger mærker til den og ikke alt skrællet.
De omtalte små modstanden ses her i forbindelse med volumen kontrollen, et strategisk godt sted som jeg også selv benytter når jeg skal afprøve og vurderer en modstands lyd.
Det beskrivende gælder ikke kun for modstande , men også for kondensatorer spoler stik bøsninger kabler print ja alle passive komponenter.
Jeg ved at dette er en reprise af mange men , men skeptikernes enetale er også en lang konstant reprise som konstant promoverer at der er intet som betyder noget ud over konstruktion, og jeg har svært ved at få øje på deres interesse for hi-fi, når man bare kan gå ned i Clas/Biltema og købe et eller andet Kina junk og så er det rigeligt godt.
Klart konstruktion betyder også noget, det siger sig selv. men det gør det som jeg beskriver også, og hvorfor så ikke både og.