TOOL - Fear Inoculum - 2019

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 2

    2xJ

    Gjest
    Anmeldelsen er heller ikke ment som å rakke ned på noen, men heller ment som avdekking av noe jeg synes virker som et venstrehåndsprosjekt av ei gruppe som alle vet presterer langt ut over det de nå har gitt ut.

    /Per Olav Bergh


    Mer og mer detaljer kommer frem i denne skiva, og sammensettingen av hver enkelt låt, blir mer og mer interessant og lytte til...
    Denne skiva vokser og vokser !!!
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Anmeldelsen er heller ikke ment som å rakke ned på noen, men heller ment som avdekking av noe jeg synes virker som et venstrehåndsprosjekt av ei gruppe som alle vet presterer langt ut over det de nå har gitt ut.

    /Per Olav Bergh


    Mer og mer detaljer kommer frem i denne skiva, og sammensettingen av hver enkelt låt, blir mer og mer interessant og lytte til...
    Denne skiva vokser og vokser !!!
    Enig. Fin lyd. Gynger bra. Setter av og til på, og kjører fra første til siste låt. Oftere i bilen, av og til hjemme. Er mye man skal rekke og høre på, og i år er dette albumet en av de utgivelsene. Nick Cave, James Blake, Bon Iver, Opeth og Karpe, er noen av de andre gode i år.... ;) men det er kanskje en annen tråd:confused:
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Har ikke fått med meg noe info om vinyl enda, men det blir nok mulighet for bestilling før jul.. får vi håpe.......

    Er vel snakk om minst to forskjellige utgaver...

    Og så kommer vel hele diskografien ut på ny vinyl etter det igjen.,..
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.019
    Antall liker
    4.082
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    2

    2xJ

    Gjest
    Nei... det er to forskjellig CD utgivelser... Av den første med HDTV er det faktisk 3 forskjellige versjoner med nevnte bakside.

    Første versjon

    Tool-Fear-Inoculum-Limited-Edition-CD-Set.jpg


    Andre versjon som er på bestilling nå

    tool-fear-inoculum-book-edition-1573655439-640x421.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.937
    Antall liker
    32.863
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    PK forlanger 649 kroner for versjon 2 , og kaller det til og med salg - så prisen på Amazon var jo riktig hyggelig i forhold. Bestilte en jeg også.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    euphoria

    Fersking
    Ble medlem
    15.08.2019
    Innlegg
    4
    Antall liker
    12
    Sted
    Oslo
    Hei! Nå har Fear Inoculum vært ute i 3 måneder, og jeg har sikkert fullført godt over 50 runder til sammen med plata - på headset, i bilen og på anlegget hjemme. For meg er dette utvilsomt deres beste utgivelse, selv om mitt forhold med Tool startet med det mye røffere albumet Undertow... FI er naturlig steg videre fra det jeg likte best ved det forrige albumet (Wings 1&2 og Right In Two). 78 minutter med musikk uten uten svake partier, er sjelden kost.

    Det er morsomt å lese hvordan sjangerbaserte pretensiøse anmeldere "slakter" Fear Inoculum fordi musikken er *forutsigbar* - samtidig som de lange låtene kritiseres for ikke å følge det mønsteret anmelder forventer. Det skal godt gjøres å levere en større selvmotsigelse :). Slike mennesker må også ha et enormt forbruk av musikk, da de umulig kan ha glede av å høre selv "varierte" låter mange ganger. Det må jo naturligvis bli fryktelig forutsigbart når de etterhvert lærer seg hvordan låtene utvikler seg...

    Det er ikke vanskelig å lage en lang låt med mange skifter og fjaksen gitarsoloer. Det er derimot vanskelig å gjøre lange låter sammenhengende med fine og kreative overganger, noe som Tool etter min mening har utført helt suverent på den siste plata (hør nøye på åpningssporet, som er det beste eksempelet). Jeg kan også garantere at bandet ikke tenker sjanger i det hele tatt når de komponerer musikken sin, og bryr seg fint lite om at 99% av befolkningen ikke liker det de lager. De er i en situasjon der de kan gi ut akkurat det de selv er best på, som genuine kunstnere.

    Å kalle dette venstrehåndsarbeid faller på sin egen urimelighet. Bandet har aldri før lagt ned mer tid i en utgivelse enn denne. Da er det ikke snakk om at de har forkastet en haug med låter som ikke har vært gode nok og begynt på nye, men at de har justert og justert på arrangementer og detaljer til det ekstreme, og har nær sagt drevet hverandre til vanvidd i prosessen. Resultatet vi har fått (i prinsippet helt gratis) er perfeksjon!

    Andre savner de gode gamle skrikene til vokalisten. Greit nok det, men mannen har passert 50 og har ikke lenger stemmebånd som kan komme seg raskt nok etter slike anstrengelser dag etter dag på turné. (Ian Gillan i Deep Purple har av lignende grunner ikke sunget Child in Time live siden 2002...) Jeg lurer dog på om disse folka hører på annen musikk som mangler skrikende vokal? De gjør det, ja... Kanskje man istedet for å sammenligne ny Tool med gammel Tool, bare kan vurdere musikken? Maynard i Tool har heldigvis et stort register å spille på, noe som kanskje kommer enda mer til sin rett i de 2 andre bandene han alternerer mellom. Men for all del også i Tool, der vokalen ofte kan sees på som et fjerde instrument. Utsøkt timing, rytme og ikke minst nerve. Vokalhøydepunktet for min del er fra 5:54 og utover i Descending, der Maynard (kanskje) synger om vår menneskeskapte forestående klimakrise (noe jeg tror han følger opp i 7empest, og til og med i Mockingbeat helt på tampen).

    Folk har rett og slett forskjellig smak, heldigvis. Noen liker impro-jazz, andre liker formel-pop. Noen liker filmer som Die Hard, men kjeder seg gjennom kunstfilmer som Apocalypse Now Redux med sine langedryge sekvenser og overganger, mens det er helt motsatt for andre. Derfor blir det meningsløst å anmelde noe som ikke faller innenfor sitt eget smaksområde.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Har hørt litt på denne på youtube og vurderer å kjøpe den på CD, men ser ut som det bare finnes versjoner til mange hundre kroner å oppdrive? Har riktignok bare sjekket hos platekompaniet, men finnes det ikke en vanlig standard utgivelse av Fear Inoculum til et par hundrelapper? :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.937
    Antall liker
    32.863
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Har hørt litt på denne på youtube og vurderer å kjøpe den på CD, men ser ut som det bare finnes versjoner til mange hundre kroner å oppdrive? Har riktignok bare sjekket hos platekompaniet, men finnes det ikke en vanlig standard utgivelse av Fear Inoculum til et par hundrelapper? :)
    Det vil nok komme vanlig utgave etter hvert , men så langt er det kun to spesial utgaver. Den siste kan kjøpes til brukbar pris via Amazon . Innlegg 243 i tråden her.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Veldig bra skrevet euphoria !!! Og kunne ikke vært mer enig! Det har jobbet 4 dager i uka i ca 5 år med denne utgivelsen.. hvilke andre band gjør det?

    Ellers så vil jeg for egen regning, si om dette albumet; at det er som og gå i skauen... veksle områder (holder til sentralt på Østlandet).
    En ser stadig nye ting, et spektakulært tre.. en liten bekk og så ser enn et tjern.... skogen endrer seg ifra det ene område til det andre.. det kommer en ås og det går ned ei li....
    Dette er og som med musikken på FI albumet.. det er et landskap som jeg virkelig liker og være i!! Jeg har mange hundre gjennomlyttinger på albumet og blir mer og mer glad over den kvaliteten som det orkesteret leverer her!!!!
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Har hørt litt på denne på youtube og vurderer å kjøpe den på CD, men ser ut som det bare finnes versjoner til mange hundre kroner å oppdrive? Har riktignok bare sjekket hos platekompaniet, men finnes det ikke en vanlig standard utgivelse av Fear Inoculum til et par hundrelapper? :)
    Det vil nok komme vanlig utgave etter hvert , men så langt er det kun to spesial utgaver. Den siste kan kjøpes til brukbar pris via Amazon . Innlegg 243 i tråden her.
    Da venter jeg nok på vanlig utgave, siden hele skiva uansett ligger på youtube. :)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Det hadde vært noe det litt mer Tool musikk i disse pandemi tider.
    Håper bare gutta holder seg laaaaaaaaaangt unna potensielle virus reder i disse uforutsigbare og om veltende tider.

    Ellersmessig er jeg etter 20 gjennomlyttinger fremdeles aldeles fjetret over Fear Inoculum. Låt 3 og 7 topper, og det å skru av lyset, lukka øynene og spille hele skiva fra begynnelse til slutt er en ren renselsesprosess.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Lytteinntrykk TOOL - Fear Inoculum hos jamakr en snørik aften i slutten av februar 2020:

    Se så, nå har de nye høyttalerne til jamakr stått og god gjort seg på odden et halvt års tid, så da var det på tide med litt krevende gjennomgang av ytelsesregisteret til de Ferrari røde kassene. Anlegget var veltemperert og de herrer samsnakket og varme i trøya i det lytteøkten ble iverksatt. Først ut var progmetall orkesteret Tool, en stor favoritt hjemme hos meg. Vi lastet den relativt ferske sølvskiven Fear Inoculum opp i Krell Ciphers trau og trykket på tallet 7 for å komme til låta 7tempest. Dette musikkstykket skal låte tøft på grensen til bøst når Adam Jones drar i gang sine kaskader av elektrisk gitarlyd koblet til fuzz, reverb og echo bokser. Det hele støttes opp av Justin Chancellors fjellstø kentaur bass spill og Danny Careys grunnfjell av tammer og stortrommer ispedd litt cymbaler. Jeg tror ingen har slått så hardt på slagverk siden salige Jon Bonham i Led Zeppelin?! Det som åpenbarte seg var et tilbaketrukket, noe klemt lydbilde, dog med detaljer, men uten særlig bredde og høyde. Mao veldig forskjellig i fra jeg er vant med via mine store paneler. Quadene slipper igjennom Tools musisering med mer luft mellom utøvernes musisering og tydeligere holografi. Adam Jones splintrende åpne akkord etter drøye 6 minutter (bæltøft) låter farligere hos meg med mer energi og utklinging. Joda, man hører greit at låta er tøff også via Babell, men den mister noe av den glitrende briljansen som formidles fra hver især av utøverne selv om vi ikke snakker MoFi superpressing. Freser det litt vel mye i den hornladede toppen mon tro? Hvordan Danny Carey legger seg i kompet sammen med Justin for så å piske Adam fremover i sitt gitarspill kommer ikke helt til sin rett her. Ei heller Maynards lett sinte vokal med tydelig trøkk på hver enkelt stavelse som bare han kan. Det Danny Carey har lagt ned av arbeid i studio med sitt slagverk på denne plata avføder dyp respekt fra min side (Adam Jones gitarspill henger ikke mye etter bare for å ha nevnt det). Dette er hans Tool album. Jeg tror salige Jon Bonham gliser fra et sted i Universet over hva han hører fra Master drummer Carey.
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Det hadde vært noe det litt mer Tool musikk i disse pandemi tider.
    Håper bare gutta holder seg laaaaaaaaaangt unna potensielle virus reder i disse uforutsigbare og om veltende tider.

    Ellersmessig er jeg etter 20 gjennomlyttinger fremdeles aldeles fjetret over Fear Inoculum. Låt 3 og 7 topper, og det å skru av lyset, lukka øynene og spille hele skiva fra begynnelse til slutt er en ren renselsesprosess.
    Må si meg helt enig her Power’n!
    Dette er en skive som har krypet godt under huden min og der sitter den som et skudd!
    Er ikke en eneste svak låt på denne skiva.
    Den bare vokser og vokser jo mer jeg lytter på den.
    Overgangene er forfriskende deilige og forfører meg in i Tool sin deilige musikalske verden!
    Jeg rett å slett elsker denne skiva.


    Mvh: Espen L
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Bare i 2019 hadde jeg over 250 timer med denne skiva!!! Og den vokser enda, det er et vel av detaljer og ikke mist sammenhenger som er berikende.
    Syvendedelstakt gjør ting litt maffigere... :cool:
    Og så variere det med hvilken av disse låtene som er den beste.. for som det blir sagt, det er ikke noe som er dårlig kvalitet på denne skiva.
    Jeg kunne allikevel ha tenkt meg og bytta ut mellomspillene med en egen låt....
    Denne gang er det for alvor Adam Jones som er sjefen, og MJK er "bare" med......
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Den er som et mannslem den skiva.... jo mer du tukler med den jo mer vokser den!
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.388
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Noen som vet mer om vinylutgivelsen? Det har også gått rykter om at hele back katalogen skal gir ut på vinyl igjen, noen med innsikt?

    I abstinenser så har jeg kjøpt Ænima og Lateralus på hires for å sammenligne med CD utgaven. Hjalp litt på nervene;)
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Siste jeg hørte fra en prog og metall kar som driver vinylsalg i butikk i Fredrikstad onsdag 29 april 2020 var at det ikke ville komme noen vinylutgave av Fear Inoculum.
    Men nå finner jo Tool gjengen på mangt og meget, samt at info kommer for deretter og dementeres for så og..............
    Den som har lever får se :rolleyes:
     
    2

    2xJ

    Gjest
    TOOL selv sa at det vil komme vinylutgivelse av FI, men som det blir nevt siden det tar så lang tid.. u never know.
    Og at back katalogen skal utgies, og det kan tenke at det her at tidsproblematikken KAN ligge...
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Hei TOOL fans.

    Jeg gjør meg bare til kjenne som anmelder av plata, så har dere noen å skyte på, samtidig som jeg kan svare hvis noen spør.
    Jeg er vel ikke noen spesiell fan av gruppa, men stor fan av mye av det som er progete.
    Det er definitivt ikke nødvendig å kjenne til hverken historien rundt et band eller være tilhenger av musikken for å finne den musikalske kvaliteten i et album, eller fravær av dette.
    Som jeg skriver, kan låtene hver for seg være greie nok, men helheten i albumet er vel like forutsigbart som Finsk fjernsynsteater på 70-tallet.

    Anmeldelsen er heller ikke ment som å rakke ned på noen, men heller ment som avdekking av noe jeg synes virker som et venstrehåndsprosjekt av ei gruppe som alle vet presterer langt ut over det de nå har gitt ut.

    /Per Olav Bergh
    Jeg kunne ikke dy meg, med og linke til disse to, og det kommer tydeligvis fler "analyser" ifra Toolarcive..
    Når du sa "vestrehåndsarbeid"....
    Noen som sa at det er blodig alvor for TOOL fans..... en smule :cool::ROFLMAO:
    Allikevel i beste mening, så dere kan se hva som det faktisk blir lagt av energi i dette, av orkesterbesetningen.




     
    2

    2xJ

    Gjest
    Disk 1
    1. Fear Inoculum
    2. Pneuma

    Disk 2
    1. Invincible

    Disk 3
    1. Legion Inoculant
    2. Descending

    Disk 4
    1. Culling Voices
    2. Choclate Chip Trip

    Disk 5
    1. 7empest
    2. Mockingbeat
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Smarte business folk, et album fordelt på 5 lper.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ
    2

    2xJ

    Gjest
    De kunne gitt den ut på 3 lper.
    "Etching On Each 2nd Side"
    Dette har med lengden av sangene på og gjøre.
    Det ser ut til at det er en disk som har blank side to.
    Kanske gitt ut 4 x 12 og en 7 ? ;)

    Jeg er ingen ekspert, men jeg vil tro at disse som har fått oppdraget har mer kompetanse på både kvalitet og trykking, enn hva vi gjør.

    Og om noen mener at de gjør dette for og tjene ekstra kr, så skal jeg gi dem rett i det.. etter tretten år siden siste album,
    Og ett av verdens mest gjennomarbeidede album i moderne tid, så skal dem jaggu få lov til det !!!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Dette har med lengden av sangene på og gjøre.
    Det ser ut til at det er en disk som har blank side to.
    Kanske gitt ut 4 x 12 og en 7 ? ;)

    Jeg er ingen ekspert, men jeg vil tro at disse som har fått oppdraget har mer kompetanse på både kvalitet og trykking, enn hva vi gjør.

    Og om noen mener at de gjør dette for og tjene ekstra kr, så skal jeg gi dem rett i det.. etter tretten år siden siste album,
    Og ett av verdens mest gjennomarbeidede album i moderne tid, så skal dem jaggu få lov til det !!!
    Alle 5 har blank eller "Etching" b side så poenget mitt var at de kunne gitt de ut på 2 vanlige lper og en med etching alså 3. Ingen som tvinger noen å kjøpe denne men for dem som vil spille musikken på lp så hadde kanskje en "normal" utgave i tillegg vært greit. Prisen er ihvertfall ikke som den de selger på konserter i VIP området, $810 takk, men da er den signert av bandet.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Ryktene har sagt dette, at det ville komme en 5 disk 180 g... og etterhvert vil det komme vanlig... og reutgivelser av hele katalogen.. mulig som box sett det og...

    Alt materiale skal være gått igjennom på nytt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn