Torvbakkane - forsterkerer og litt rundt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    @Ine123, ja det er det eg tenker, høre hva @Armand kommer opp med av forslag, men ellers ser eg at New Japan Radio har mye greier men prisene er dar etter :rolleyes:
    Men har nå fortsatt litt smådeler eg treng bestille, men med hensyn til kabel mellom PSU og PreAmp ser det ut som det blir mindre ledere...
    Eksempel:
    All-FET 2x ±24V, Muses72320 ±15V, display +5V + ein ekstra leder =3 ledninger, så i prinsippet trenger ein min 12 lederer.
    All-FET trafoene kan styres fra PSU til display som slås av & på med fjernkontroll, er ett eget rele for 230Vac. Og to 100VA eller 120VA trafoer drar ikkje så mye primærstrøm. Så da kan eg begynne å tenke å få bestilt Amphenol kontakter til mellomkabelen.
    Tytas :)

    Mvh/ Helge
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Jeg ville droppet op ampen og kjørt rett inn på FET trinnet ja.
    Men du må nesten sjekke hvordan kineserne har koblet dette. Har de gjort som på bildet under så er op ampen med i en forsterkning via de to 10k potmeterne også. Trenger du ikke forsterkning kan du droppe op ampen.

    Det kun pinne 3 og pinne 14 du vil bruke videre inn på FET trinnet. Disse er i prinsippet kun som sleperen på et vanlig potmeter og du kan måle spenningen der.
    Ta ut op ampen og send inn et 1V 1kHz signal på bein 26 (InL) og så måler du at spenningen synker på bein 3 på chippen (eller et annet sted som f.eks i sokkelen til op ampen).

    1615941920636.png

    Det
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Hei @Armand,
    Takk så langt, vil teste dette i morgen kveld. skal ein tur å jobbe med litt annet enn Audio greier i morgen ;)
    Du får tilbakemelding når eg har fått utført ein test :)

    Mvh
    Helge
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Hei @Armand,
    måtte berre sjå litt på printen for Muses72320 før eg dro på jobb (litt pga eg må være her til helsesystemet har gjort sitt),
    så laget ei skisse - er litt rotete, men det meste ser ut til å være ihht skjema du viser, men litt justering ifbm ett rele på utgangen,
    er vel ett muting rele?
    2021-03-17_IMG_5615.jpeg
    Pin 14 på muses ser ut til å vere knyttet til pungtet R9/C12og OP-amp pin3 for den eine kanalen.
    Men tester litt i kveld. Men det rele kan muligens skape litt problemer?

    Mvh/ Helge
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Slik releet er koblet ser det ut som du med det kan velge å hente signalet fra både før og etter opampen.
    I ene releposisjonen vil signalet fra R2 sendes ut, og i andre vil signalet som ligger på C12 sendes ut.
    Det som ligger på C12 kommer jo direkte fra Muses pin 14.
    Mitt forslag er å fjerne R9, kortslutte C12, fjerne operasjonsforsterkeren og kortslutte relepinnene. Da vil signalet kommer ubesudlet ut fra Muses og inn på ditt FET trinn. Merk at du ikke kan ha særlig lange kabler fra muses til FET trinnet. Det må bygges i samme kabinett.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Har du sett DENNE
    Dette er balanced versjonen. Her skriver de: - Buffered op amps are not included, because installation is not necessary.
    @Armand skriver jo:
    Slik releet er koblet ser det ut som du med det kan velge å hente signalet fra både før og etter opampen.
    Kan det være slik @Armand sier, at releet kan by-passe op-ampen ? Har du prøvd hvilken knapp/funksjon på remoten som trigger dette releet ? Prøvd å ren-tegne skjemaet litt ? Litt vanskelig å orientere seg med det du har nå....

    Jeg og en god DIY-venn har selv dette settet, men i balanced vers. MEN med VFD display (litt lettere å se hva som skjer da). Det blir tatt i bruk senere, men jeg/han skriver:
    Mitt controller set m/display er nå på vei fra Kina via Romania. Regner med å ha det ila. et par dager. Min gode venn har akkurat testet controller-kortet mot display, og det virker meget bra !

    Vi har ikke noe underlag på dette, men han fant mange fine settinger som kan programmeres inn. Tror dette blir meget bra !
    Started to test XP12 interface, vey nice, I could live with that. here a picture.

    Also if you press 'MODE' you access config sub-menu, not documentation on that but we can experiment to see what they are doing.
    Har du prøvd MODE funksjonen ?



    Mvh/Johnny
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Hei @Ine123 :),
    ja du er inne på det, har kikket litt på printen nå i kveld. Mao har ikkje begynt å lodde Muses72320 printet i filler enda, har oppdaget ein del fungsjonalitet eg prøver å finne ut av. Bl.annet er relet i "default-pos" så utgang pin14 (muses) går til Output, så kan ein sett over i annan modus, så kommer ut signal fra pin1 på OP-amp'en. Og fleire step av fungsjonalitet er det her. Trur eg bør prøve å få fatt i brukerinfo om produktet (følgte ikkje med, typisk prod fra kina...).
    Men det blir vel prøve og feile metoden. Men skal prøve å få ned ei bedre tegning for komponentene rundt Mouses72320 kretsen. Er kun dobbelsidig print, så der er ein mulighet å få det til :cool:.
    Mvh/ Helge

    2021-03-17_IMG_5619.jpeg
    Viser display i annen mode...
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Enkel prøv/feil metode (uten at noe går "at dundas")
    1) Vipp ut op-ampene
    2) Se om du får signal igjennom, med rele i den ene/eller den andre stilling.
    Så enkelt..............;)
    Mvh/Johnny
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Det er ikke særlig mer funksjonalitet i selve muses chippen enn de fire potensiometerne. Man kan skru av og på zero crossing, men denne vil man ha på siden det gir mindre støy når man justerer volum.
    Men når releet aktiveres og operasjonsforsterkeren kobles inn så kan du få positiv gain via 10k potmeteret i muses chippen ved at feedbacken på pinne 5 og 12. (side 19 i databladet)
    Men det kan jo hende de har lagt inn en del funksjoner i mikrokontrolleren som f.eks å velge maksimalt volum, volum ved påslag, om begge kanaler alltid skal gå likt osv.
    R9 på 470k ser jeg ikke poenget med i det hele tatt.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei Armand :)
    Men det kan jo hende de har lagt inn en del funksjoner i mikrokontrolleren som f.eks å velge maksimalt volum, volum ved påslag, om begge kanaler alltid skal gå likt osv.
    R9 på 470k ser jeg ikke poenget med i det hele tatt.
    Jeg tror det ligger en del "skjulte" funksjoner her. Det oppdaget iaf. min DIY-venn når han testet sitt sett.

    Also if you press 'MODE' you access config sub-menu, not documentation on that but we can experiment to see what they are doing.
    R9 på 470k ser jeg ikke poenget med i det hele tatt.
    Her har du garantert helt rett. Du kjenner jo denne chippen bedre enn noen andre her fra pre-ampen til Musical Innovation .
    Litt info fra Kina hadde nok hjulpet litt ;)
    Mvh/Johnny
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Da er ett spørsmål om både bruker manual og skjema sent gutta borti Kina land, så får ein sjå hvilke svar ein får :rolleyes:
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    We won't give you anything hahaha
    Ganske trolig den, ja :ROFLMAO:
    Typenr. på controller-chippene på mitt sett var slipt bort, derfor gjenbruk av begge......
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    MUSES72320 Application Circuit .jpg 2021-03-18_IMG_5621.jpeg
    Viser Application Circuit for oppset til både J-FET input OpAmp og Bipolar type OpAmp.
    PCB'en er nok satt opp som Bipolar type OpAmp. OpAmp'en er NE5532.
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Hehe, ja da fikk eg svar, og det vart som forventet.
    Men det var av den beklagende tonen at der ikke fantes noe manual eller skjema for Muses-settet.
    Men det blir å prøve å feile litt da :confused:;):cool:
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Det nye skjema du har tegnet ga litt mer mening ja. :)
    Lar du releet være i hvileposisjon går signalet rett ut fra pinne 14 og 3 på muses og kan kjøres inn i ditt FET trinn. Hvis dette blir løsningen du går for så ville jeg etterhvert tatt ut C11 og C12 siden disse sammen med R8 og R9 belaster utgangen fra muses selv om du tar ut operasjonsforsterkeren. 470k er såpass mye at det er ikke snakk om store forskjeller, men alle monner drar :)
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Det nye skjema du har tegnet ga litt mer mening ja. :)
    Lar du releet være i hvileposisjon går signalet rett ut fra pinne 14 og 3 på muses og kan kjøres inn i ditt FET trinn. Hvis dette blir løsningen du går for så ville jeg etterhvert tatt ut C11 og C12 siden disse sammen med R8 og R9 belaster utgangen fra muses selv om du tar ut operasjonsforsterkeren. 470k er såpass mye at det er ikke snakk om store forskjeller, men alle monner drar :)
    Takk @Armand :),
    Det var noe slikt eg var begynt å tenke på, men dette er ikkje mitt spesialfelt :D. Da er det kjekt å få bekreftelse på sine tanker, men ikkje minst gode råd fra dere som kan disse kretsene. Har mailet litt med kineserne, dei skulle se om de kunne fremskaffe en brukermanual, men... Er vel mest for at ein skal holde kjeft :ROFLMAO:
    Men det er positivt at de svarer :)
    Har litt smådeler som nå må fremskaffes, Muses72320 blir i samme chassi som All-FET preAmp'en og alle PSU'ene blir i eget chassi. Så det går nå litt tid før eg har lyd gjennom hele linja :D Og ja, det blir nå å fjerne litt komponenter på Muses-pcb'en ihht ditt forslag, for gain biten rundt OP-ampen er ikkje behov for...
    Mvh/ Helge
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei Helge :)
    Har litt smådeler som nå må fremskaffes, Muses72320 blir i samme chassi som All-FET preAmp'en og alle PSU'ene blir i eget chassi.
    Mvh/ Helge
    Shuntregulatorene i pre-amp kabinettet, eller ?
    Skjermbilde 2021-03-18 225853.jpg
    Mvh/Johnny
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Jeg liker best å få gjøre slik:
    I eget kabinett: 230V filter, transformator, likeretting, glatting og eventuelt PI-filter.
    Fra dette eksterne kabinettet overføres DC - der mesteparten av nettstøy og ripple er fjernet, til apparatet der regulatorene sitter nærmest mulig der strømmen skal brukes.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Da tenker vi helt likt Armand. Men, jeg tror han får et "designproblem" med hvor han skal plassere strømforsyningen til Muses kortet ?
    Jeg tror at han ikke har tenkt 220V AC inn på begge kabinettene ? Vi får se hva tenker.....
    Mvh/Johnny
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Hei Helge :)

    Shuntregulatorene i pre-amp kabinettet, eller ?
    Vis vedlegget 706555
    Mvh/Johnny
    Ja planen er å ha Shunt-reg i PreAmp kabinettet.

    Jeg liker best å få gjøre slik:
    I eget kabinett: 230V filter, transformator, likeretting, glatting og eventuelt PI-filter.
    Fra dette eksterne kabinettet overføres DC - der mesteparten av nettstøy og ripple er fjernet, til apparatet der regulatorene sitter nærmest mulig der strømmen skal brukes.
    I PSU-kabinettet blir da 230V trafoer etc som ikkje har med sjølve lyden, men det store spørsmålet blir hvordan Muses72320'en vil akseptere å ha stømforsyninga i ett annet kabinett. Det er ±15V til Muses (kan justeres), og +5V til display og rele'ene.

    Hei :)
    Da tenker vi helt likt Armand. Men, jeg tror han får et "designproblem" med hvor han skal plassere strømforsyningen til Muses kortet ?
    Jeg tror at han ikke har tenkt 220V AC inn på begge kabinettene ? Vi får se hva tenker.....
    Mvh/Johnny
    Ja Johnny, det er i dei baner eg har tenkt også, litt er ifht det du har anbefalt/nevnt tidligere. Men så er det dette med PSU for Muses72320. Det blir trangt oppi PreAmp chassiet skal den inn der sammen med dei andre printene...
    Kanskje hvis det kan bli problem med stabil spenning at ein har ein liten kondensator bank ved Muses kortet? Men håper den vil tåle ein ledningsladd på 0,5-0,6 meter?
    Så ja eg ønsker kun å ha 230Vac inn i PSU kabinettet, men ein veit der kan være mange skjær i sjøen :D

    Mvh/ Helge
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Blir det venting så kan det fort bli litt høgging, og her fekk Aleph-5'en gjønågå...:rolleyes:
    ALEPH-5, 2020-04-05_IMG_4356_edit.jpg
    Sådan så den ut, sleit ein del med varme, og termobryter på kjøleplate var ikkje montert,
    temperatur på utside av kjøleplate lå på 60°C+, og det blir litt mye etter min smak, anbefalt er 50°C...
    Så kabinettet WA-130 blir forlatt 😃 For reell klasse A treng kjøling, mykje kjøling 🤓
    2021-03-22_IMG_4782.jpeg
    Så då blir det slik ei stund, bytte til nytt større kabinett, KSA-250, er påbegynt. Og nå skal termobryter som går på 75°C også installeres.
    Så noen dager går med før denne er i normal drift igjen :cool: Og ein regner med at temperatur på kjøleplatene skal komme ned på nærmere 50°C :).
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Da er ein byrja å forma KSA-250 kabinettet,
    skal nå bli ny heim for to kanalar med ALEPH 5 Class A Amplifier, Single-Ended Class A amplifiers by Nelson Pass.
    Men dar ligg plan for customisering av frontplata, få noko meir "up to date", kan no tru da sjøl 😃
    1. 2021-03-22_IMG_4782.jpeg 2. 2021-03-22_IMG_5674.jpeg 3. 2021-03-22_IMG_5676.jpeg
    4. 2021-03-22_IMG_5678.jpeg 5. 2021-03-22_IMG_5680.jpeg 6. 2021-03-22_IMG_5684.jpeg

    #1: Ein del av delar som skal brukas...
    #2: "fot" under bunnplata i kabinett.
    #3: Innsida av bunnplata i kabinettet, skrue for feste av fot.
    #4: Laust oppsett av komponentar på bunnplata.
    #5: Begge trafoar vist her, er i fullt mono oppsett for stereo forsterkar.
    #6: Laust oppsett vist fra side på bunnplata, planlegging pågår.

    Ellers litt info om KSA-250 kabinettet, har nettovekt på 35kg, bunn- og topp-plata er av 4mm aluminium. Basis sider er 10mm aluminium
    med tre påskrudde kjøleprofiler som vist under, har mål 150x75x200mm, vekt pr enhet 1,854kg.
    2021-03-22_IMG_5688.jpeg Totalt er det seks slike kjøleprofiler på kabinettet, tre på kvar side.

    Det var litt bilder i denne omgang, meir kjem etter kvart 🤓
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei Helge :)
    Er det likt dette kabinettet, her vist på mitt kjøkkengulv?
    021.jpg 024.jpg
    Mvh/Johnny
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Hei Helge :)
    Er det likt dette kabinettet, her vist på mitt kjøkkengulv?
    Vis vedlegget 707746 Vis vedlegget 707747
    Mvh/Johnny
    Ja det er det, har hatt da liggande nokre år etter kvart, og pga vekta mista eg da ned un der flytting og slo skeiv nokre vinger på to kjøleprofiler, men trur eg skal klar å retta dei. Må berre lag ein mal så eg kan ta da i pressa borti verkstaden.
    Mvh/Helge
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei Helge :)
    Et svindyrt kabinett, kostet vel meg/deg ca.7500,- en gang i tiden ? Da lurer jeg på : Er denne P.L ALEPH 5 Kina -klone verdt dette dyre kabinettet ?
    Hvor "tro" til originalen er denne Kina-klonen ? Har du sjekket ? Vil ikke strø noe salt i såret her, men bør et slikt dyrt kabinett ha en innmat som tilsvarer prisen til dette kabinettet . Er Kina-klonen tro til originalen, så er det O.K. Du vil da få mer en god nok kjøling :)
    Mvh/Johnny
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Hei Helge :)
    Et svindyrt kabinett, kostet vel meg/deg ca.7500,- en gang i tiden ? Da lurer jeg på : Er denne P.L ALEPH 5 Kina -klone verdt dette dyre kabinettet ?
    Hvor "tro" til originalen er denne Kina-klonen ? Har du sjekket ? Vil ikke strø noe salt i såret her, men bør et slikt dyrt kabinett ha en innmat som tilsvarer prisen til dette kabinettet . Er Kina-klonen tro til originalen, så er det O.K. Du vil da få mer en god nok kjøling :)
    Mvh/Johnny
    Tja, ja det kosta ein del gryn, svei i lommeboka :cool: KSA-250 var vel ifbm kombi class-A/AB forsterkar frå Krell i si tid.
    Men som du veit, ikkje alltid ein tenkjer to gonger gjønå da ein gjer :ROFLMAO: Men eg kom på at eg har ett anna kabinett med som har bra vekt på kjøleplatena, og har ca 200mm høgd. Så da skal også gje kina produktet bra kjøling, ellers er layout ihht original layout eg har funne inkl komponent layout, riktig nok var kabinetta den gong som kuber, kjøleprofilar på alle fire sider...
    Eina kjøleplata vises her under for da andra kabinettet eg fann baki lageret, veg ca fem og ein kvart kilo på kvar profil, mål ca 400x70x200mm:
    2021-03-23_IMG_5690.jpeg
    Var påtenkt som alternativ huskar eg no, med WA-130 var meir kompakt, men kjølekapasiteten vart i grenseland. Men hjelpte lite med god tru når skoa var små :rolleyes:

    Aleph-5 klonen er nå med TO-3P transer, men originalt i kubene var den med TO-3 transer. Var svært lite service vennlig sammensatt utifra design tegningene...

    Mvh/Helge
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Ja da er ein byrja å putta delar samman for Aleph-5'en igjen, byrjar med delar på botnplata med kondensatorbatteri og trafoar...
    2021-03-25_IMG_5695.jpeg Ja her er ein del delar byrja koma på plass. Setje da opp på "stylter".
    2021-03-25_IMG_5697.jpeg Og dar er første trafo plassert, 2x24Vac 600VA. Så blir da ein del koblingar 😃

    Tanken for å få einingane opp på "stylter" er for å få bedre gjennomstrømning av luft for innvendig kjøling.
    Kjem meir etter kvart 🤓
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei Helge :)
    Ser veldig bra ut ! Liker veldig godt det kabinettet, takk for link :). Blir spennende å se det ferdig.
    Mvh/Johnny
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Da er ein byrja å forma KSA-250 kabinettet,
    skal nå bli ny heim for to kanalar med ALEPH 5 Class A Amplifier, Single-Ended Class A amplifiers by Nelson Pass.
    Men dar ligg plan for customisering av frontplata, få noko meir "up to date", kan no tru da sjøl 😃
    1. Vis vedlegget 707721 2. Vis vedlegget 707723 3. Vis vedlegget 707725
    4. Vis vedlegget 707727 5. Vis vedlegget 707729 6. Vis vedlegget 707734

    #1: Ein del av delar som skal brukas...
    #2: "fot" under bunnplata i kabinett.
    #3: Innsida av bunnplata i kabinettet, skrue for feste av fot.
    #4: Laust oppsett av komponentar på bunnplata.
    #5: Begge trafoar vist her, er i fullt mono oppsett for stereo forsterkar.
    #6: Laust oppsett vist fra side på bunnplata, planlegging pågår.

    Ellers litt info om KSA-250 kabinettet, har nettovekt på 35kg, bunn- og topp-plata er av 4mm aluminium. Basis sider er 10mm aluminium
    med tre påskrudde kjøleprofiler som vist under, har mål 150x75x200mm, vekt pr enhet 1,854kg.
    Vis vedlegget 707744 Totalt er det seks slike kjøleprofiler på kabinettet, tre på kvar side.

    Det var litt bilder i denne omgang, meir kjem etter kvart 🤓
    Anbefaler 200 Kohm Tantal i modkoblingen. Det er der i den jeg har lavet til Københavns hifiklub. Spiller aldeles fantastisk. Desuden skal Mosfets udmåles og have meget ens parametre. 60 grader på kjølepladerne er ok når man ikke spiller hver dag.
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Då er ein komt litt lenger i historien "Samle i hop ALEPH 5'n til nytt kabinett",
    det er da kabinett 4320A som er ramma rundt denne sammenstillinga ;)
    2021-03-26_IMG_5705.jpeg 2021-03-26_IMG_5703.jpeg 2021-03-26_IMG_5701.jpeg
    Litt kobling nå da bakplata er på plass, 230Vac inntak og sikringer til trafoar.
    Så i løpet av helga kjem nok meir på plass 🤓
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei Helge :)
    Ser VELDIG bra ut ! Smart det med å "løfte" komponentene opp, slik at du også får utnyttet kjølingen igjennom kabinettet :).
    Ikke alle som har fått med seg hvilket kabinett du tar i bruk, men det er altså dette:
    Skjermbilde 2021-03-26 010251.jpg Skjermbilde 2021-03-26 010652.jpg
    Et fint kabinett, som vil løse dine problemer med varme-avsetting ;).
    Mvh/Johnny
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Litt framgang, ein tar små steg... 😃

    2021-03-27_IMG_5706.jpeg Biltema si fletta strømpe, brukar enten 6 mm eller 8 mm. Avsluttar med krympestrømpe m/lim.
    2021-03-27_IMG_5708.jpeg Trafoane er komt på plass og kobla. Softstart ligg framfor, er under oppgradering m/nye motstandar og kondensatorar.

    Softstart skal så monteras på innsida av frontplata litt over ON/OFF bryter, den er kun 3A 250Vac så den opererer ett rele på 16A 250Vac som så gir strøm til softstarten som har seriemotstand på 90 ohm 18W og bypass rele på 30A 250Vac.

    Dette er ein enkel softstart, men er utprøvd, og den fungerer. Her for to trafoar på 2x600VA med kondensator batteri etter likeretting på 2x282.000 μF.

    Skjema for modifisert kina-softstart:
    1616835822461.png
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Ja, da er fronten også "oppborrat", er ei 12 mm alu.plate ;)
    Softstart er festat på innsidan av frontplata, og hull for On/Off bryter m/LED lys ca på mitten...
    2021-03-28_IMG_5718.jpeg 2021-03-28_IMG_5719.jpeg
    2021-03-28_IMG_5721.jpeg 2021-03-27_IMG_5716.jpeg
    Da har ein ferdig layout på fronten, Power-knapp på framsida og på innsidan er montert softstart.
    Men ett skudd for baugen kom fra klar himmel, plata er for tjukk til On/Off-brytaren, med 12 mm får ein ikkje satt på låsemutter på innsida.
    Blir ein fresejobb for å få plass til låsemutter, ca 5mm må ein senke ned eit parti på innsida rundt bryteren.
    Så nå tar eg meg ein tur i verkstaden.
    Håpar de høyre meir frå meg om ei stund :rolleyes:
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hadde samme utfordring på mine 15mm alufronter. Jeg boret bare ned med en større bor, lettere en å frese og synlig blir det jo uansett ikke.
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Hadde samme utfordring på mine 15mm alufronter. Jeg boret bare ned med en større bor, lettere en å frese og synlig blir det jo uansett ikke.
    Ja da er ein veg å gå, men hålet er 19 mm og då skal ein ha ein stor bor for å få mutra ned i plata. Hos meg var det snakk om ca 4 mm som trengdes.
    Men nå har eg ståande ein liten manuell fres, så for meg var då valget enkelt, men tar litt tid :rolleyes:
    2021-03-28_IMG_5725.jpeg 2021-03-28_IMG_5726.jpeg
    Så freste ned ein firkant med dybde ca 5 mm, synes sjøl da no er innafor :)
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Seriemotstandene i soft-start kretsen har for høye verdier etter min mening (R25 og R26).
    Jeg ville valgt verdier rundt 10% av det som står i skjemaet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn