Torvbakkane - forsterkerer og litt rundt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    849
    Antall liker
    949
    Sted
    Alver
    sI meg Helge ,,, er det noe du ikke kan av opererasjoner ?:rolleyes:
    Hei Harepusen,
    Svaret er JA, da er mykje eg ikkje har gjort eller kan gjera. Men da er ei god utfordring og prøv nye ting. Og eg har vore heldig å arva nokre gamle maskinar, så då er da kjekt å kunna bruka dei. Eg bur i dag på eit lite småbruk, og har verkstad i uthuset (løa), både mekanisk og snikkaravdeling - som er kjekt å ha :)
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    849
    Antall liker
    949
    Sted
    Alver
    Seriemotstandene i soft-start kretsen har for høye verdier etter min mening (R25 og R26).
    Jeg ville valgt verdier rundt 10% av det som står i skjemaet.
    Tja, da har fungert i mitt oppsett, men originalt var da satt opp med seriemotstand på 68ohm/7W. Når den tok kvelden var da å bruk da ein hadde for hånda, og da har fungert greit...
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    849
    Antall liker
    949
    Sted
    Alver
    Då er første kjøleprofil prøvemontert med PCB for Aleph-5 på plass :unsure:
    2021-03-29_IMG_5730.jpeg
    Men har å sett på temeraturswitch på kjøleplata før ein kan ferdig monter denne venstre kanal,
    høgre er under gjengeprosessen, blir ein del 3 mm gjenger som skal slås :rolleyes:
    Men med at kjøleprofilen er lang, 400 mm, bør ein bruke to termofølerer eller kan ein nøye seg med ein tru? Tar i mot innspel på da 😃
    2021-03-29_IMG_5731.jpeg
    Her ser ein bilde av termofølaren, type Honywell.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    428
    Antall liker
    230
    180 ohm. Er disse koblet i serie til 360 ohm? I så fall er det stor sannsynlighet for å sveise relè kontaktene ved høyt strømtrekk.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.734
    Antall liker
    2.968
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hei Helge :)
    Ser VELDIG bra ut ! Smart det med å "løfte" komponentene opp, slik at du også får utnyttet kjølingen igjennom kabinettet :).
    Ikke alle som har fått med seg hvilket kabinett du tar i bruk, men det er altså dette:
    Vis vedlegget 708459 Vis vedlegget 708463
    Et fint kabinett, som vil løse dine problemer med varme-avsetting ;).
    Mvh/Johnny
    Hmmm, så kjent ut
    20210329_162504.jpg
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    849
    Antall liker
    949
    Sted
    Alver
    180 ohm. Er disse koblet i serie til 360 ohm? I så fall er det stor sannsynlighet for å sveise relè kontaktene ved høyt strømtrekk.
    Hei Audiosan,
    Nå må eg spørre, er det post #475 eller #483 du kommenterer i post #484?
    For post #483 omhandler bl.annet termostater til bruk for å bryte ved overtemperatur på utgangene (kjøleplate) av type Honeywell,
    og for post #475 står der forklart korleisna da er med seriemotstanden, viser også i skjema at dei er i parallell så ein får 90 ohm og 18W.
    For å ungå missforståelser er det greit om ein refererer til den post(er) ein kommenterer på så ein veit kor ein er :)
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    428
    Antall liker
    230
    Ja det var så klart post#475 som omhandlet softstarten :) Med 90 ohm berger du nok relè kontaktene. En annen mulighet her om motstandene gir deg problemer, er å bytte de ut med en eller 2(i serie) kraftige thermistorer på totalt 40-60ohm eller der omkring.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.868
    Antall liker
    4.771
    Sted
    Halden
    Då er første kjøleprofil prøvemontert med PCB for Aleph-5 på plass :unsure:
    Vis vedlegget 709462
    Men har å sett på temeraturswitch på kjøleplata før ein kan ferdig monter denne venstre kanal,
    høgre er under gjengeprosessen, blir ein del 3 mm gjenger som skal slås :rolleyes:
    Men med at kjøleprofilen er lang, 400 mm, bør ein bruke to termofølerer eller kan ein nøye seg med ein tru? Tar i mot innspel på da 😃
    Vis vedlegget 709466
    Her ser ein bilde av termofølaren, type Honywell.
    Hei Helge :)
    Det holder fint med to termofølere, en for hver heathsink. Varmeutviklingen vil nok være ganske unison over hele kjøleprofilen. Hvor har du tenkt å koble di inn, skjematisk ?
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    849
    Antall liker
    949
    Sted
    Alver
    Hei Helge :)
    Det holder fint med to termofølere, en for hver heathsink. Varmeutviklingen vil nok være ganske unison over hele kjøleprofilen. Hvor har du tenkt å koble di inn, skjematisk ?
    Mvh.
    Johnny
    Hei Johnny :),
    Tenkte å ha dei i serie inn på prim. Er som switch med NC kontaktsett, og går ved 70°C. Ein montert for kvar kanal.
    Setter den mitt på plata over PCB'en. Bør fungere greit :unsure:
    Power Supply Unit .jpg
    PS! Har borret opp for å kunne velge i ettertid hva ein vil ha, ein eller to termostater. Mao har laget klar tre plasser, men monterer kun ein nå, og er einig i at det bør holde. Mye pga kjøleplata er så stor, 400x200x70 mm. Men greit å ha mulighetene i ettertid hvis det skulle være eit behov, men tviler 😃
    Mvh
    Helge
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.868
    Antall liker
    4.771
    Sted
    Halden
    Hei Helge :)
    Flott, det burde fungere helt greit ! Serie in på prim. er der de burde være.
    PS! Har borret opp for å kunne velge i ettertid hva ein vil ha, ein eller to termostater. Mao har laget klar tre plasser, men monterer kun ein nå, og er einig i at det bør holde. Mye pga kjøleplata er så stor, 400x200x70 mm. Men greit å ha mulighetene i ettertid hvis det skulle være eit behov, men tviler 😃
    En pr. heathsink er mer en nok !
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    849
    Antall liker
    949
    Sted
    Alver
    Ja da er da mesta av mekanisk art ferdig, trur no da... :rolleyes:
    Ein del småting ifbm koblingsarbeid, men da blir i morgon ;)
    2021-03-30_IMG_5737.jpeg 2021-03-30_IMG_5739.jpeg
    2021-03-30_IMG_5744.jpeg 2021-03-30_IMG_5745.jpeg
    Men litt bilder blei det, kan røp at eg har modifisert innfestning av frontplate mot kjøleplater for å kunne ta av
    front eller ei kjøleplate utan å vera nødt for demontering av heila kabinettet. Vil vis ka ein har gjort litt seinare 🤓
    Mvh
    Helge :sleep:
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    849
    Antall liker
    949
    Sted
    Alver
    Tja, da var det modifiseringa av innfestning for front til kjøleplater via firkantstenger.
    Typisk den kinesiske veg, firkantstang i hjørne mellom front og kjøleplate (her sideplate) fra innsida.
    På typiske PreAmp og DAC kabinett blir sideplatene oftest skrudd til front fra utsida via firkantstenger.
    I ein "Power Amp" blir da ofte svært trangt innvendig når ein har fylt i diverse delar i kabinettet som igjen medfører
    at da blir vanskeleg å koma til skruane på firkantstanga :confused:

    Løysing er å modifiser innfestning av sideplate (her kjøleplater) så ein skrur dei også utifrå, sjå bilder under:
    2021-03-30_IMG_5753.jpeg 2021-03-30_IMG_5749.jpeg
    Første bilde: Her ser ein 5 mm umbrako skruer som nå går igjennom kjøleplata og da inn i firkantstanga, fra utsida.
    Bilde to: Ser her den øverste umbrako skuen komme igjennom firkantstanga, det er for å ha mulighet å sett på ekstra låsemutter.
    Nederste er brukt ein kortare skrue, ville brukt det samme for den øverste hvis ein ikkje skal ha låsemutter på... :unsure:

    I kjøleplata har ein brukt dei gjengehulla på innsida for firkantstanga og borret opp for 5mm umbraco skrue tvers igjenom, og i firkant stanga
    har ein gjenget opp skruehullet som er 4,4mm stort med 5mm gjengetapp. Er litt stort hull, skulle kun vært 4,2mm, men det går :)

    Så med denne løsning kan ein enkelt ta av front med å løyse ut to umbrakoer på kvar side og stjerneskruar i bunnplata.
    Er det ei kjøleplate som ein vil løysa blir det to umbraco og tre sterneskruar bak + stjerneskruane i bunnplata.
    Og normalt har ein tatt av topplata på førehand av jobbprosjektet :LOL:.
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    849
    Antall liker
    949
    Sted
    Alver
    Da har ein hatt spenning på forsterkaren ALEPH-5... :eek:
    I grunn lite å skriv om, blir feilsøking i morgon!
    2021-03-31_IMG_5762.jpeg
    Så måleresultat vil ein veta meir om i morgon. Denne sammesettninga har fungert over lang tid (ca 1år), for no å bytta kabinett pga temperatur problema i det gamla kabinettet og no vil den ikkje vera heilt med på laget lenger :rolleyes:
    Samme feil er på begge kanalar, drar ned PSU ca 50% av normal driftspenning. OK med kun PSU (trafo/likeretting/kond.bank), ja den gir da ±35Vdc (tomgang). :)
    Info: Oppsettet er dual mono.
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.868
    Antall liker
    4.771
    Sted
    Halden
    Hei Helge :)
    Feilsøk en kanal ad gangen. Dvs. koble fra forsyningspenninger for en kanal helt. Har utgangstransistorer vært loddet ut, og så loddet tilbake igjen ?
    Målt isolasjon mellom utgangstransistorer og heathsink ? Bruker du en vario-trafo ved oppstart ? Her er det jo noe som trekker mye strøm !
    Mvh/Johnny
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    849
    Antall liker
    949
    Sted
    Alver
    Hei Helge :)
    Feilsøk en kanal ad gangen. Dvs. koble fra forsyningspenninger for en kanal helt. Har utgangstransistorer vært loddet ut, og så loddet tilbake igjen ?
    Målt isolasjon mellom utgangstransistorer og heathsink ? Bruker du en vario-trafo ved oppstart ? Her er det jo noe som trekker mye strøm !
    Mvh/Johnny
    Hei Johnny,
    Ja det er planen å ta ein om gangen, transer har ikkje vert flyttet, Eneste som er nytt ifbm utganene er isolasjonsskivene for transene, dei er sjekket. Synes det er litt pussig med at samme feil på begge kanaler. Utgangene har (PCBene) har bare blitt demontert fra gamle kabinett og så innstallert i nytt kabinett på sine respektive kjøleplater. Og utfra det eg har testet i kveld er det noe med utgangene, som er likt for begge kanaler. Og dei er installert likt som i forrige kabinett, så det er ein pussig feil! Men tid for å ta kveld nå, tenker ikkje klart så seint for feilsøking ;)
    Mvh
    Helge
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    428
    Antall liker
    230
    Jeg hadde ville startet med å undersøke det som begge kanaler har til felles. Når en feil brått, uventet og uten logisk grunnlag dukker opp flere plasser samtidig, så ligger problemet som oftest i et område som er delt av alle parter.
    Av det jeg har fått med meg, så er endringer gjort som er delt av begge kanalene softstarten og Thermistorene som brukes til temperaturkontroll.Vis det her ligger en høy motstand, så vil det forklare hvorfor spenningen vises korrekt uten last og reduseres kraftig med last.
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    849
    Antall liker
    949
    Sted
    Alver
    Jeg hadde ville startet med å undersøke det som begge kanaler har til felles. Når en feil brått, uventet og uten logisk grunnlag dukker opp flere plasser samtidig, så ligger problemet som oftest i et område som er delt av alle parter.
    Av det jeg har fått med meg, så er endringer gjort som er delt av begge kanalene softstarten og Thermistorene som brukes til temperaturkontroll.Vis det her ligger en høy motstand, så vil det forklare hvorfor spenningen vises korrekt uten last og reduseres kraftig med last.
    Takk Audiosan,
    Det du sier ser eg problemet med, jobber med saken, løysinga kommmer snart trur eg. I alle fall på ein feil :ROFLMAO:
    mvh/Helge :rolleyes:
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    849
    Antall liker
    949
    Sted
    Alver
    Takk Audiosan,
    Det du sier ser eg problemet med, jobber med saken, løysinga kommmer snart trur eg. I alle fall på ein feil :ROFLMAO:
    mvh/Helge :rolleyes:
    Ja dette blei da løyst fort med godt tips frå Audiosan, takk for det :)
    Men ka som var feilen vil sikkert være mange som undrar på til ein avslører det. Nesten som ein kunne lagd ei påskenøtt av den :ROFLMAO:
    Ja eg er tøff i tryne no når eg veit ka idiotfeil eg hadde gjort :confused:
    Ja da er straffa for å driv koblingsarbeid seint på natta. Men ein tur te bydn i dag og sett på litt kraft elektro ifbm med ein ROV system som har holdt på å modifisert litt så har kanskje tankane blitt litt meir på hugget og når Audiosan hadde lagt inn sitt sysnpungt som var så rett med hensyn til kor problemet måtte ligg, den kjem eg til å huske ei stund (omtrent som med øltønne kondisane og ein reil short til jord ;))
    Ja litt tabbar skal ein ha, berre ikkje utsyret går dit pepperen gror...

    Jau feil eg hadde gjort denna gongen var ifbm koblinga av softstarten, inn på utgangen og ut på inngangen, ikkje heilt optimalt men litt straum gjekk igjønå. Bl.anna sikkerhetskretsløpa funka tilsynelatande OK og då lurte ein seg litt sjøl på seine natta...

    Jaja, berre å før da inn i læreboka og prøv å hugsa da til neste gong 🤓

    Mvh
    Helge :cool:
     
    Sist redigert:

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    428
    Antall liker
    230
    Ja en av tingene som slo meg var at releet på softstarten av en eller annen grunn ikke slo inn :) så det var spot on :)
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.734
    Antall liker
    2.968
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Npr du får testet og kjørt en stund :Hva er utgangseffekten på den / hvor nye effekt avsettes i kjøleribbene og hvor varme blir de ? Har samme kabinettet som skal få en aleph-j (2×25 w). Lurer på om den kan tenkes å kjøle nok på en varm sommerdag...
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    849
    Antall liker
    949
    Sted
    Alver
    Npr du får testet og kjørt en stund :Hva er utgangseffekten på den / hvor nye effekt avsettes i kjøleribbene og hvor varme blir de ? Har samme kabinettet som skal få en aleph-j (2×25 w). Lurer på om den kan tenkes å kjøle nok på en varm sommerdag...
    Hei,
    Det er da Aleph-5 eg har i stereo, er på 2x60W v/8Ω og 2x90W v/4Ω. Hvor varm den vil bli veit eg ikkje enda, men gamle kabinettet eg brukte i fjor sommar hadde kjøleribber på 400x50x150mm, mens disse nye er på 400x70x200. Mye meir areal for å få avgitt overskuddsvarmen (tapet). Gamle kabinettet lå på ca 60°C+ jevnt over ifjor sommer. Desse Class A Single Ended forsterkerene blir bra varme, mye på grunn av lav virkningsgrad, dvs det meste av effektforbruket blir avgitt varme.

    Du vil i alle fall ligge bra ann trur eg med Aleph-J forsterker i dette kabinettet, ser anbefalingene fra Nelson Pass for kjøleplate temperatur er omtrent 50°C.
     

    HAREPUSEN

    avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.433
    Antall liker
    3.150
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Nydelig kabinett, nydelig arbeid , mangler bare en discrete logo med ; A-5 Torvbakkane audio " : )
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    849
    Antall liker
    949
    Sted
    Alver
    Ja da har ALEPH 5 fått kjørt seg på tomgang, avlagt temperatur avtrykket ;)

    Den har nå stått å kost seg på benken i ca 5 timar og kjøleplata viser temperatur på ca. 55,6°C i området for transene, og 10cm høgare opp ca 52,9°C.
    Målingene gjort på utsida av kjøleplata.
    2021-03-31_IMG_5768.jpeg 2021-03-31_IMG_5774.jpeg

    Neste step for Aleph 5'en blir til å få spel musikk igjen - "the sound of music".
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    849
    Antall liker
    949
    Sted
    Alver
    Da er Aleph-5 gått igjenom ein forandring, bedre kabinett og temperaturen er blitt senket og fått inn "overheat" termostater (shutdown).
    Så litt bilder...
    2021-03-31_IMG_5777.jpeg 2021-04-01_IMG_5779.jpeg
    2021-04-01_IMG_5781.jpeg 2021-04-01_IMG_5782.jpeg
    Øverst til venstre: Ett skråblikk innvendeig i Amp'en.
    Øverst til høgre: Samensatt kabinett klar for aksjon...
    Nederst til venstre: Vekta av kabinettet med innmat, blei nokre kilo ;) Men den rekker ikkje opp til nettovekta av KSA-250 kabinettet på >35kg.
    Nederste til høgre: Amp'en i ny drakt i aksjon i sitt rette element, ALEPH-5 2x60W v/8Ω Class A Single Ended :cool:

    Så nå er det å nyte "the sound of music" :)

    Mvh/ Helge
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    849
    Antall liker
    949
    Sted
    Alver
    Hei :)
    Helt "innafor" de temperaturene der (y). Gratulerer med en eksemplarisk bygget amp. 🥇
    Mvh/Johnny
    Takk Johnny,

    Ja eg har nå fått den slik eg igrunn ønsket.

    Om det gamle kabinettet var problematisk med tempen, så var eg ikkje heilt fornøgd med WA-130 kabinettet og den svarte fronten :cautious: Men nå synes eg liksom alt er blitt meir som eg ønsket det på dette nye 4320A kabinettet :)

    Mvh/Helge
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    849
    Antall liker
    949
    Sted
    Alver
    Ett lite tilbakeblikk nå når ALEPH 5 er i drift igjen, og fin musikk kjem ut av Infinity Kappa 9.2 settet. Og sola skine så fint ute 🌞
    2021-04-01_IMG_5784.jpeg 2021-04-01_IMG_5787.jpeg
    Bilde 1: Venstre høgtalar av Kappa 9.2 og Aleph 5 i da nya skallet. Bilde 2: Høgre høgtalar av Kappa 9.2 og ein 50-tals lenestol.

    Så nå er ein igang med fortsettelsen på All-FET prosjektet, men tar litt tid tenkjer eg.
    Har fått pris på trafoar frå NORATEL, men bestillinga blei litt gløymd under restaurering av Aleph'en og ligg fortsatt på utgåande...
    Så der blir det først over påske da vil skje noko meir. Andre delar skal også leggast i bestilling.
    Så nå blir da litt mekanisk planlegging/utførelse for plassering til både til PSU kabinett og PreAmp kabinettet. Så meir kjeme... 🌻
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    849
    Antall liker
    949
    Sted
    Alver
    2021-04-01_IMG_5793.jpeg
    Noen som har ei oppskrift for å fjerne tekst som er trykt på fronten av denne alu.plata?
    Er kanskje Aceton brukanes, eller annet som bør brukes...

    Mvh/ Helge
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.868
    Antall liker
    4.771
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Gnikke tålmodig med Aceton virker . Har gjort det selv, det funker :). Se her .Det tar litt tid, dog.
    Mvh/Johnny
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.026
    Antall liker
    12.661
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ren aceton funker atskillig bedre enn neglelakkfjerner... på noen slike flasker står det faktisk at de ikke inneholder aceton...
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.868
    Antall liker
    4.771
    Sted
    Halden
    Han har sikkert noe Aceton liggende.............Hvis ikke, får han stjele neglelakkfjerneren til kona. Den virker den også :ROFLMAO: .
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    849
    Antall liker
    949
    Sted
    Alver
    Hehe, har rikelig med Aceton, men må ta det i morra for eg mangler maske for beskyttelse innendørs her, får jobbe med det ute eller på verkstedet. Har maske der for bruk til dette svineriet, ja Aceton er giftig - mao bør ikkje innåndes. Har også tynner av gamle typen som har mye Aceton i seg.
    Ellers takker for tipsa :)
    Så blir det sol i morgon også får ein stå ute med vinden i ryggen :rolleyes:
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.026
    Antall liker
    12.661
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Lynol var vel toluen og etanol sånn ca 50/50.... finnes det andre tynnere i handelen som gjør stort sett det samme??
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    849
    Antall liker
    949
    Sted
    Alver
    TYNNER
    Tynner er en løsemiddelblanding som brukes for å gjøre lakk og maling mer flytende, for eksempel for bruk i sprøytemaling og -lakkering, og til å rengjøre påføringsredskapene etter bruk. Eksempler er white spirit for oljemalinger og lynolfor blant annet celluloselakker eller malinger til metall. Samme tynner er egentlig løsemiddelet som er basis for gjeldende produkt.

    OGSÅ KJENT SOM: thinner

    Tynnere er som regel meget flyktige og medfører helserisiko på grunn av de høye konsentrasjonene som oppstår i luften, spesielt ved sprøytemaling eller -lakkering. Tynnere misbrukes også som rusmiddel.
    Organiske Løsemidler
    Organiske løsemidler er en samlebetegnelse for karbonholdige forbindelser som løser fettstoffer. Løsemidler av denne typen kan finnes i en rekke vanlige produkter som maling, lakk og lim. Organiske løsemidler brukes også mye i industriell produksjon som blant annet rensemidler og til ekstraksjoner. De fleste organiske løsningsmidler fordamper lett og kan gi høy luftkonsentrasjon ved bruk innendørs. Inhalasjon av organiske løsemidler kan gi helseskade. Søl og utslipp av organiske løsemidler i naturen kan gi skader i miljøet.

    Grupper av organiske løsemidler
    Dette er da litt av bakgrunnsmateriale om disse løsemidlene, det er hentet fra Store Norske Leksikon - Medisinske...

    Jaja dette er vel da litt utenfor mine DIY prosjekter i denne tråden, men litt ekstra informasjon skader vel ingen :)
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    849
    Antall liker
    949
    Sted
    Alver
    Ett lite sideprosjekt, har gått over litt tid, PCB fra diyAudio Store for
    WHAMMY hodetelefonforsterker, deler kommer i hovedsak fra Mouser.
    Design by Wayne Colburn @2015, og vist fram under BAF 2017.
    2021-04-04_IMG_5800.jpeg
    Fått på spenning, står å går nå på tomgang, temp. måling på gang.
    Etter ca 1 time låg temp på utganger med topplokk over på ca 50°C
    og regulatorene lå på ca 56°C. Så bør nok lage luftespalter for å få
    luftsirkulasjon i kabinettet for mulig få litt lavare temp. inni kabinettet :cool:
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    849
    Antall liker
    949
    Sted
    Alver
    Då har ein fått laga to innerbunnplater, her ser ein den som er for PSU kabinettet.
    Tanken med innerbunn er å slepp å få ei bunnplate som er full i huller, og skal
    forandringer gjøres så vil det være innerbunnen som får da problemet ;)
    2021-04-04_IMG_5801.jpeg 2021-04-04_IMG_5803.jpeg
    Så nå begynner morroa i dette kabinettet, PSU for All-FET prosjektet :)
    Men blir fort valgets kval :LOL:
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.868
    Antall liker
    4.771
    Sted
    Halden
    Hei Helge :)

    Men blir fort valgets kval :LOL:
    Synes plassering av komponenter på det høyre bildet er ganske optimal. Da holder du 220V AC på venstre side, og DC spenninger på høyre side. Regulert 2 x 15V DC nærmest multikontakt montert bak på høyre side. Jeg ser faktisk ingen bedre løsning ! (y)
    Mvh/Johnny
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    849
    Antall liker
    949
    Sted
    Alver
    Hei Helge :)
    Synes plassering av komponenter på det høyre bildet er ganske optimal. Da holder du 220V AC på venstre side, og DC spenninger på høyre side. Regulert 2 x 15V DC nærmest multikontakt montert bak på høyre side. Jeg ser faktisk ingen bedre løsning ! (y)
    Mvh/Johnny
    Hei Johnny :) ,
    Ja der er eg enig med deg, som ser er det høyre bilde noe eg la til i kveld (4.apr), og nå fått fingeren ut og bestilt kontakter etc for mellomkabelen, og noen andre småbiter. Trafoene skrev eg her at eg hadde fått pris på, stresset ikkje med det før påske da Noratel hadde mye som skulle ferdigstilles. Sender bestillinga til dei seinere i dag, de trafoene som er på bilde har samme diameter så er der for så å sjå hvordan...
    Ellers har eg testet litt på temperatur på hodetelefonforsterkeren i dag, og kommer til å følge tips fra @HAREPUSEN om å bruke 2x18Vac trafo istaden for den eg hadde handlet (litt fort) på 2x22Vac som gav resultatet varme regulatorer (men måtte berre... :D). Men med 18V trafo senket eg tempen på dei ca 15 grader, testet det med å dra ned Variac'en så eg fekk tilsvarende spenning ut av trafo som ein 18 volter.
    Og blir den tette boksen fortsatt for varm så blir det noen timer i verkstedet og jobbe med den manuelle metallfresen eg har for å lage luftspalter. Men må få handlet inn noen mindre freser, de eg har er for store (8mm+).
    Mvh/Helge :cool:
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn