Torvbakkane - forsterkerer og litt rundt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Eller med Hifi Remote Volume Control Board Relay Volume Dispaly Goldmund Preamp Board :
    Relay Volume

    Power-on preheating mode (delayed output audio, very suitable for tube preamplifier or amplifier /preamp board that needs to warm up and stabilize) Mode setting after power-on (on state or standby state)
    Det har løsningen med delayed output etter power "On".

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Ett spennennde kabinett for store utgangsforsterkerer... :oops:
    Black-Box, 480x550mm - O1CN01RzQPTU2I0dv0NNNk1_!!90439224.jpg
    Modell: WA155 Full aluminum enclosure Power amplifier chassis Class A amplifier case/box
    Kan bl.annet finnes her: 480x550mm
    Til info er kjøleprofilene kun 120x50x208mm x4stk pr side, utifra hva som er standard kjøleprofil i markedet...
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Synes dette er stiligere og bedre:

    Kabinett.JPG Kabinett 2.JPG

    Til info er kjøleprofilene kun 120x50x208mm x4stk pr side, utifra hva som er standard kjøleprofil i markedet...
    Dette kabinettet har: Radiator: 6 pieces of 148 × 64 × 200mm, 3 pr. side. A single piece weighing about 2.2 kg.

    Finnes også i sort. Du finner de her
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Hei :)
    Synes dette er stiligere og bedre:
    Ja det så spennende ut, og kjøleprofilene har god struktur som gir stor overflate for avgivelse av varme fra forsterker :D
    Og prisen er også heftig ser det ut til :)

    Mvh
    Helge
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei Helge :)
    Og prisen er også heftig ser det ut til :)
    Ja, prisen er heftig. Frakten drar prisen opp, dessverre :eek:. Man kan også supplementere kabinettet med dette:

    23.jpg



    Da har du touch on/off bryter, strømforsyning/softstart og utgangsreleer. Sett inn en Pass forsterker konstruksjon, og du er good to go 😉.

    2.jpg

    Trafo er på 1000VA, 26 -0-26 V + 0-12V x 2.

    Likeretter:

    60A 200V
    4 original imported ON Semiconductor MUR3020WT ultra-fast recovery diodes
    35ns reverse recovery time
    CNC refined aluminum radiator
    High current screw terminal

    13.jpg

    Glattekondensatorer:

    KEMET ALS30A 33000UF 40V audio electrolytic capacitor
    Capacity: 33000μF±20% x 4


    Touch modul for On/Off:

    17.jpg




    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Hei Helge :)

    Ja, prisen er heftig. Frakten drar prisen opp, dessverre :eek:.

    Mvh.
    Johnny
    Ja prisen er heftig. så det blir noe som utfra ordtaket, "Bare se men ikke kjøpe" :LOL: (bare se men ikke røre).
    Designet var absolutt spennende, men lysten datt mange hakk når ein såg prisen :cool:
    Så ein får bare nyte designet, der er nå mykje annet også som ser bra ut, eg har ett Krell 250 kabinett, mulig eg får skaffe ett til, men må finne noen som kan lage ei ny frontplate med at eg ikkje liker den originale noe særlig. F.eks PASS i versjon .8 liker eg bedre, ser meir clean ut :D

    Mvh
    Helge
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Versjon V som erstattning av BL?
    2SK389-V/2SJ109-V
    , ka med å bruk dei i staden for 2SK170V/2SJ74V?
    Og eventuelt motargument iforhold til BL variantane som vel i dag er umulig å oppdriva?

    Håpar nokon har litt info/argument for og imot :oops:

    Mvh
    Helge
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Og de skal brukes hvor ?
    BL varianter av 2SK170/2SJ74 er å få tak i (selv matchede) . BL versjoner av 2SK389/2SJ109......glem det .....
    Mvh.
    Johnny
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Og de skal brukes hvor ?
    BL varianter av 2SK170/2SJ74 er å få tak i (selv matchede) . BL versjoner av 2SK389/2SJ109......glem det .....
    Mvh.
    Johnny
    Jepp, da er det vel setlet, blei litt nyskjerrig ifbm BP-409 kortet som skal begynne å lodde sammen etter kvart.
    Men ser der er brukt K170V og J74V, men der er også mulighet for 389/109 versjon.
    Men bør ein lage ett arrangsjemang for felles temp-stabilisering K170V og J74V, eventuelt få fatt i BL variant av dei, ser DiY Store selger i begrenset levering?
    Men går ein over til BL varanten så er der vel litt andre komponenter som må justeres? Så får bruke det som er med på settet nå.
    Mvh
    Helge
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Søkte litt i datablad for de forskjellige Toshiba FET'ene, og ser der at hovedforskjell på GR, BL, og V versjonene er Idss,
    som er hendoldsvis for K389/J109 på: 2.6 til 6.5mA, 6 til 12mA, 10 til 20mA. Polaritet i henhold til om det er N eller P channel. Det er det databladene fortelller...
    De samme er for K170 og J74 versjonene, er nå kjekt å vite :cool:
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)

    Men bør ein lage ett arrangsjemang for felles temp-stabilisering K170V og J74V
    Tror ikke det er nødvendig, dessuten blir det vanskelig slik de er montert på printet.

    eventuelt få fatt i BL variant av dei, ser DiY Store selger i begrenset levering?
    Det finnes andre leverandører av disse, send meg en P.M hvis dette er av interesse ;).

    Men går ein over til BL varanten så er der vel litt andre komponenter som må justeres?
    Ja, det må du regne med. Du må nok regne med å bytte verdi på R4, R5 og R11, R12, evt. også R8.

    IMG.jpg

    Så får bruke det som er med på settet nå
    O.K. Det som er viktig er å måle spenningsfallet over R4, R5 og R11, R12. Det skal ideelt sett, ligge på ca. 3V over hver av de fire motstandene.

    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei,
    har svart deg så godt jeg kunne på P.M ;). Begynner å bli noen år siden jeg bygde denne.....så en del har gått i "glemmeboka" :ROFLMAO:
    MEN, jeg tror den vil overgå dine tidligere pre-amps med god margin :).
    Lykke til !
    Mvh.
    Johnny
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Klar for litt meir lodding på All-FET Audio produkt, nå blir det BP-409 som ligger klar :cool:
    Linje trinn...
    2020-11-28_IMG_5098.jpeg
    Så når den er sammensatt blir det testing av de tre modulene, PSU, Shunt-reg og Linje trinn.
    Kabinett er bestilt og er vel snart på veg. Så blir det trafoer etc som må i hus.
    Ja så før det blir lyd er det en del som skal gjøres og bestilles, men det er nå det som er en del av DiY hobbyen våres :)
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Då er ein del komponenter komt på plass på printen, mao ein er i gong med lodding av print :cool:
    Men klokka går, merkeleg at den ikkje kan stoppas når ein kosar seg med nåke...

    Så långt er ein komen før søvnen trenge seg på :D
    2020-11-29_IMG_5099.jpeg
    Så kjem da meira seinare, god helg :)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Litt loddearbeide til, så blir den slik ;) :

    006 red.jpg


    Så vasker du loddesiden med isopropanol (blårens), og da blir det supernice :)

    003 red.jpg


    Bra jobba så langt, Helge !! (y)👍
    Mvh.
    Johnny
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Hørt om ventemusikk, ja ein spille no på Aleph 5'n jevnleg 🤓,
    men litt duppedittar kjem no for dagen og så ligg her nokre halvferdige prosjekt så da blir liksom vente elektronikk 😃

    2020-12-07_IMG_5156.jpeg NY DUPPEDITT: Switch boks for å test 2 par høgtalarar, remote styrt...

    2020-12-07_IMG_5154.jpeg Og så litt venteelektronikk, ett eldre prosjekt (blitt nå) av ein klasse A.
    Detta er også ett PASS product, men i kinaversjon... av Aleph 3 (hørt mye av kinagreiene lett brenner opp, men får håp
    på bedre tider for dette prosjektet), blir forhåpentlig på 2x30W. Har brukt ein singel trafo på 600VA med sek. som er på
    2x18Vac, dual PCB for likerattar/kondensator bankar. Er som CRC oppsett av PASS design det med. Kvar rail på 88mF.
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Da er det Søndag og ein slapper av med god musikk, men litt filosofering blir det over ting som er på vent og ikkje minst ett venteprosjekt som ligger der for å ha noe å putle med innimellom når ein venter på deler 🤓
    Og med lite kabinett, ja er begynt å plassere deler, men alt kan forandres pga mulige dårlige løsninger...
    Så nå har eg bl.annet fjernet diodebruene fra CRC printene, likeretter bruene er 25A typer satt opp to i parallell. Ikkje det eg liker best, så vil gå for separate likeretter og da prøve å få ett godt stjerne jordsystem i forsterkeren. Så blir det felles likerettere for de to CRC kortene, og ikkje minst felles jordpunkt.
    1: 2020-12-13_IMG_5191.jpeg 2: 2020-12-13_IMG_5194.jpeg 3: 2020-12-11_IMG_5184.jpeg
    Bilde1: Likeretterne er fjernet fra PCB.
    Bilde2: Loddet inn "lus" for å bruke inngang til PCB for ±spenning fra ekstern likeretter.
    Bilde 3: Oversikt av PCB, begge sider. Overside er fullt jordplan.

    Har ikkje heilt bestemt hvilke likeretterer som skal brukes, har ett par forskjellige typer, vises her under:
    2020-12-13_IMG_5187.jpeg 2020-12-13_IMG_5188.jpeg
    2020-12-13_IMG_5189.jpeg 2020-12-13_IMG_5190.jpeg
    Her er da fire forskjellige likeretterbruer, men dei har mye like data. Den første er fra Internal Rectifier på 35A og 1200V med Vfm: 1,14V, den andre og tredje er samme type men levert i to forskjellige hus fra FAGOR på 35A og 600V med Vfm: 1,1V, og den siste er fra IXYS på 40A og 1200V med Vfm: 1,15V.
    Ein viktig detalj er Max forward Voltage, og den er omtrent lik for alle typer som eg har vist. Valgets kval, men mulig ein bruker Fagor i keramisk hus :unsure:

    Så blir det plassering, inntil videre noe slikt, der trafo, likeretterer og utgangsovervåking (delay/DC) er tenkt på ei felles aluplate.
    Det er for å slippe mye skruing i bunnplata... Softstart er hengt på frontplate, og ein ekstra 12Vac trafo. Jordingpunkt for stjerne jording vil bli foran likeretterene.
    2020-12-13_IMG_5196.jpeg
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Åja, ting pågår for venteprosjektet, litt omplassering og skisse for CRCene med felles diodebro(er).
    2020-12-15_IMG_5206.jpeg 2020-12-16_IMG_5209.jpeg
    I senter er installert ei 5mm aluplate for feste av trafo, likeretterer, CRC kort og Delay/DC kort for HT utganger.
    Så slipper ein mange hull i bunnplata :oops:

    Så får ein test om det blir brukanes. Men gøye ting er ikkje alltid åleine...

    Har komt delar, i alle fall litt om ikkje alt er komt på plass :unsure:

    Men to kabinett for All-FET prosjektet er komt i hus i dag. Så kanskje da blir Julemusikk i år også frå nissen 🎅
    2020-12-16_IMG_5210.jpeg 2020-12-16_IMG_5211.jpeg
    Frontene til dei to kabinetta som kom i dag, er clone av Goldmund kabinett. Har vist snudd fronten på øverste kabinettet opp/ned...
    All-FET komponentar for å vis plassering. Likerettar print tilsammens med Noratel trafoer skal i det nedeste kabinettet.
    Og i øverste blir då shunt reg og linjetrinn etc. Andre komponenter vil koma til etter kvart, eveluering for type volumekontr. og inngangsvelger er på gang.
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Flotte "bokser".. hvilken Ebay selger??
    Hei,
    Eg handlet hos dette firma (kinaselger), ref link: https://www.ebay.com/str/shengtengelectronics
    Dei leverte raskt via FEDEX, ja det tok 1,5 uke før avgang Kina, men så kun dager til Oslo, Posten som overtar bruker tildels like lang tid overfjellet som fra HK til Oslo. Men der er fleire som har den type kabinetter også der borte, men til tider har dei kun ett igjen, men det holder da normalt :)
    Mvh
    Helge
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Ja eg så den i tråden, og hadde tanker om at den så svært så bra ut :D
    Når eg kommeterte lenger oppe at eg hadde snudd det opp/ned var det også pga kabinettet under stod den originale veien :) Også ett Goldmund design kab.

    Men eg liker det igrunn som vist her ovenfor "opp/ned", og må nå ha min eigen logo på også trur eg. Det er messingskilt som følger med, men det ser bedre ut med svart så det passer opp til ett mørkt display.

    Mvh
    Helge
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Holder på med fleire ting samstundes seies å ikkje vera heilt bra, har venteprosjektet, eit All-FET prosjekt som ein har fått nye kabinett til, men treng oppdatera nokre delar til linjetrinnet...
    Og så har da lagt eit latent prosjekt i bakgrunn, har fått da mesta av delar til å byrja bygg eit par Impuls H6, men er litt kaldt i snikkarboden på loven no om vinteren.

    Og oppi alt detta har ein gjort litt forandringar på venteprosjktet, Aleph 3 Single End Class A forsterkaren.
    - justeringane ein no har gjort er utgangsovervåking er festa til bakplata, og nye diodebruer så ein kan skru koblingane rett på dei for "spade"-koblingar er eg ikkje så overvettes glad i, men da er nå litt forskjellige meiningar om då...
    2020-12-19_IMG_5214.jpeg Såleisna byrjar da, kjem meir etter kvart 🤓 Er diodebruer frå IXYS type: VBO40-12NO6 som brukast.
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.195
    Antall liker
    2.668
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Versjon V som erstattning av BL?
    2SK389-V/2SJ109-V
    , ka med å bruk dei i staden for 2SK170V/2SJ74V?
    Og eventuelt motargument iforhold til BL variantane som vel i dag er umulig å oppdriva?

    Håpar nokon har litt info/argument for og imot :oops:

    Mvh
    Helge
    Ja du kan bruke 389 v .Jeg har bruker både single fets og dual typen som at k389/j109 var tilgjengelige lettere før , Jeg synes kansje de bedre i hensyn til lyd men det er en anne diskusjon , Krevende applika sjoner foretrekker jeg dem derfor i DC koblede dac og power amps av stablitets hensyn spesiellt der jeg kan kjøre uten servoer ,De krever dog å matsjes sk mot sj best .Det er mulig å få de enkelt fets til å tracke ganske bra med matching og enda bedre med hyper matching i ovner med kontrollert temp
    De blir dyre . I en regulator vil ikke forsjellen på single matched kontra dual fets bety noe nevneverdig har jeg merket . Genrellt funker matchede single fets lettere i ett diffenrensial trin som flere av borbely line nesten like så bra takket være trinnets egenskaper .
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Ja du kan bruke 389 v .Jeg har bruker både single fets og dual typen som at k389/j109 var tilgjengelige lettere før , Jeg synes....
    Takk Harepusen,
    dette er god informasjon, også få din info om erfaring du har gjort deg. Og håper det også kan være greit for andre i så måte :)
    Ja det er alltid greit å få informasjon om andres opplevelser av komponentbruk på både den eine og andre måten.
    Mvh
    Helge
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.195
    Antall liker
    2.668
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Holder på med fleire ting samstundes seies å ikkje vera heilt bra, har venteprosjektet, eit All-FET prosjekt som ein har fått nye kabinett til, men treng oppdatera nokre delar til linjetrinnet...
    Og så har da lagt eit latent prosjekt i bakgrunn, har fått da mesta av delar til å byrja bygg eit par Impuls H6, men er litt kaldt i snikkarboden på loven no om vinteren.

    Og oppi alt detta har ein gjort litt forandringar på venteprosjktet, Aleph 3 Single End Class A forsterkaren.
    - justeringane ein no har gjort er utgangsovervåking er festa til bakplata, og nye diodebruer så ein kan skru koblingane rett på dei for "spade"-koblingar er eg ikkje så overvettes glad i, men da er nå litt forskjellige meiningar om då...
    Vis vedlegget 683097 Såleisna byrjar da, kjem meir etter kvart 🤓 Er diodebruer frå IXYS type: VBO40-12NO6 som brukast.
    Bruker du IXUS fast switching soft recovery ?
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Bruker du IXUS fast switching soft recovery ?
    I data bladet for desse diodebroene står det: "Single Phase Rectifier Bridge", VBO40 er 40A med Vrpm i verdiene 800/1200/1600V. Er vel mye brukt/beregnet til PWM Inverter, DC Power, Batteri DC PSU, og Supply for DC motors.

    Men har brukt IXYS Fast Recovery Epitaxial Diode (FRED) type: DSEI 2x61 i Aleph 5'en eg bygget her for ei stund sidan og bruker daglig. Må ha to enheter for å ha brokoblet da kvart hus, SOT-227B, inneholder kun 2 dioder. Ifavm: 2x 71A Vrpm: 200V Og har godt resultat med dei, så for to brukoblinger brukes fire enheter.

    Minuset for bruk av desse IXUS modellene er innkjøpsprisen, og huset tåler lite hvis ein skrur for hardt til (huset knekker rundt festemutter).
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Hei :)

    VBO40-12NO6 er en 1-Phase Rectifier Bridges with Standard Diodes .
    IXYS VB040-12N06
    En fast switching soft recovery fra IXYS (FRED): DSEI2x61-06C : FRED
    Håper ikke du har noe imot at jeg svarte litt for deg , Helge ? :)
    Hehe, så ikkje svaret ditt før eg la inn mitt så det kom opp under oppdateringa :LOL:

    Så det er berre heilt OK, og ser vi svarte mykje likt :)
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.195
    Antall liker
    2.668
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ja da er fred typen jeg bruker i siste klA :) den er bare 2 dioder i hver blokk .Har tidligere brukt hfa fast sw single dioder to 220 som måtte arrangeres på alu blokk for kjøling til kl A bruk ,Jeg har alldri knekket noen av hfa eller ixys , og de generer mindre varme enn de store kpc silicon blokkene idet jeg foretrekker ct trafo føding til power railene og god sikkerhets margin .Driverne er fft som abrahamsen ynder å reklamere for .)
    Ine , har du skrinlagt borbely millennium ? eller var det en millenium 200?
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.195
    Antall liker
    2.668
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    I data bladet for desse diodebroene står det: "Single Phase Rectifier Bridge", VBO40 er 40A med Vrpm i verdiene 800/1200/1600V. Er vel mye brukt/beregnet til PWM Inverter, DC Power, Batteri DC PSU, og Supply for DC motors.

    Men har brukt IXYS Fast Recovery Epitaxial Diode (FRED) type: DSEI 2x61 i Aleph 5'en eg bygget her for ei stund sidan og bruker daglig. Må ha to enheter for å ha brokoblet da kvart hus, SOT-227B, inneholder kun 2 dioder. Ifavm: 2x 71A Vrpm: 200V Og har godt resultat med dei, så for to brukoblinger brukes fire enheter.

    Minuset for bruk av desse IXUS modellene er innkjøpsprisen, og huset tåler lite hvis ein skrur for hardt til (huset knekker rundt festemutter).
    Hei T se svaret til Ine
    PS Jeg har jobbet som service mekaniker bla trucker og power elektronikk Moment nøkkel /trekker var ett like viktig redskap som fluken :)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Jeg og se svaret til Ine
    Ja har lest Ine sitt svar, og vurderte å bruke DSEI 2x61 i denne Aleph 3, men revurderte det der hen at eg heller tok i bruk de kompletter bruene VBO40 som eg hadde liggende. Litt også for å få dei testet, også da denne A3 er ett side prosjekt :)
    DSEI 2x61 blir sparet til neste klasse A prosjekt, har print for ein A2 liggende, men må få fatt i paret Mosfet'er. Men med A5'en i drift så klarer ein seg i grunn, men det er vel så med oss DiY'ere at vi liker nye prosjekter hvis vi kan 😃
    Har også bygget ein PeeCeeBee V4H AB-mosfet for bruk i surround anlegget til å drive bassene i ett sett Kappa 9.2i.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.195
    Antall liker
    2.668
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ja har lest Ine sitt svar, og vurderte å bruke DSEI 2x61 i denne Aleph 3, men revurderte det der hen at eg heller tok i bruk de kompletter bruene VBO40 som eg hadde liggende. Litt også for å få dei testet, også da denne A3 er ett side prosjekt :)
    DSEI 2x61 blir sparet til neste klasse A prosjekt, har print for ein A2 liggende, men må få fatt i paret Mosfet'er. Men med A5'en i drift så klarer ein seg i grunn, men det er vel så med oss DiY'ere at vi liker nye prosjekter hvis vi kan 😃
    Har også bygget ein PeeCeeBee V4H AB-mosfet for bruk i surround anlegget til å drive bassene i ett sett Kappa 9.2i.
    Sant nok ,, ett år solgte jeg prosjekter som hadde ligget lengre enn 3-4år , for nesten 30 k , Litt for at referansen " har jeg liksom bygget , brukt mange år på å få ut det beste, Så jeg er blitt hysterisk kresen med årene , er det normalt :)?Nå koser jeg meg med små" prosjekter jeg har tro på :) Bare for moro
    Det godt å se at det er liv i DIY ånden . Jeg ser jo at du har peilig på hva du holder på med , fine gjennom førte prosjekter . :)
    PS er den A2 en sånn current source out put stage ?
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Hei Harepusen,

    Utfra spørsmålet ditt har eg kopier introen i Aleph 2 Owner User Manual:

    The Aleph 2 is the second of the newest generation of amplifiers from Pass Labs. This design results from my commitment to create the best sounding product, a simple circuit having the most natural characteristic. The Aleph 2 integrates power Mosfet devices and pure single ended Class A operation in a simple two-gain-stage topology with the sole purpose of recreating subjectively natural sound.
    The Aleph 2 is unique in a number of ways:
    Unlike the earlier Aleph amplifiers, it operates in pure single-ended mode over its entire operating region, and does not incorporate a “pull” stage for additional current beyond its bias point. When the single-ended output Mosfets (six in parallel) reach cutoff, the amplifier clips.
    Most amplifiers on the market have between five and seven gain stages in series between the input and the output. The Aleph 2 has but two, and enjoys a very direct path from input to output, further enhancing the purity of the circuit and the resulting sound. Earlier Aleph amplifiers have three gain stages.
    The output stage of the Aleph 2 is a unique blend of traditional design and innovation addressing the unique requirements of loudspeakers. Previous methods of loading the output stage have used networks consisting of resistors, coils, transformers, and active current sources, all of which offer an optimal load line based on a resistive load. The Aleph 2 has a current source topology which optimizes performance for a wide range of impedance and reactance in the load, improving all aspects of performance into real loudspeakers. Pass Labs has a US patent pending on this output stage topology.
    The Aleph 2 is unique in that there are no adjustments of any kind in the circuitry. There are no potentiometers to adjust. The operating parameters of bias currents and DC offset and so on are defined by physical constants, and will not go out of adjustment.
    Most important, the Aleph 2 brings a new dimension to the recreation of subjective sonic reality. The amplifier delivers detail and subjective space rarely found in semiconductor circuits, coupled with the authority and clarity rarely found in tube amplifiers.
    Thank you for purchasing this amplifier. I have personally performed the tests on it, and guarantee that it meets our production standards. Accompanying is the distortion curve for this particular amplifier.
    This amplifier is different. I have considerable confidence that you will like it, but as the performance is subjective, you be the judge.
    .....Nelson Pass


    Som du sikkert forstår er det ein enkel konstruksjon, Aleph 5 som kom etterpå er konstruert på same lesten. Hovedforskjell er antall mosfeter og driftspenning.
    At eg nå bygger A3 er mest for at eg hadde alt ligende og vil teste den også, mange har klaget på den. No ser eg det er ofte brukt litt andre Mosfeter ifht til det som er satt opp for A5 og A2.
    Men også er du inne på tankegangen med Single End utganngstrinn, det blir liksom noe heilt anna ifht Push Pull som er det som brukes i dagens produserte Pass Labs amplifiers, da både for Class A og Class AB. Single End er mindre virkningsgrad på ifht PushPull, nå husker eg ikkje talla, men smaken blir nå uansett som baken den er delt :)

    For de som er intressert i litt fra Pass verden, sjekk ut linker:
    Nelson Pass - FirstWatt
    Pass Labs - Technicals Articles
    Pass DiY page, Nelson Pass articles etc
    Pass Labs - Aleph 2 Owner's Manual
    Pass Labs - Aleph 2 Service Manual
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Hehe, det er vist fjerde advent og ting skjer med Aleph 3 her på tunet, i alle fall ein del kobling er komt på plass, mulig lyd til jul 🎄
    2020-12-20_IMG_5222.jpeg
    Er kobling av softstart og 230V strøm i frontpanel som gjenstår..., åja så inngangene :oops:
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.195
    Antall liker
    2.668
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei Harepusen,

    Utfra spørsmålet ditt har eg kopier introen i Aleph 2 Owner User Manual:

    The Aleph 2 is the second of the newest generation of amplifiers from Pass Labs. This design results from my commitment to create the best sounding product, a simple circuit having the most natural characteristic. The Aleph 2 integrates power Mosfet devices and pure single ended Class A operation in a simple two-gain-stage topology with the sole purpose of recreating subjectively natural sound.
    The Aleph 2 is unique in a number of ways:
    Unlike the earlier Aleph amplifiers, it operates in pure single-ended mode over its entire operating region, and does not incorporate a “pull” stage for additional current beyond its bias point. When the single-ended output Mosfets (six in parallel) reach cutoff, the amplifier clips.
    Most amplifiers on the market have between five and seven gain stages in series between the input and the output. The Aleph 2 has but two, and enjoys a very direct path from input to output, further enhancing the purity of the circuit and the resulting sound. Earlier Aleph amplifiers have three gain stages.
    The output stage of the Aleph 2 is a unique blend of traditional design and innovation addressing the unique requirements of loudspeakers. Previous methods of loading the output stage have used networks consisting of resistors, coils, transformers, and active current sources, all of which offer an optimal load line based on a resistive load. The Aleph 2 has a current source topology which optimizes performance for a wide range of impedance and reactance in the load, improving all aspects of performance into real loudspeakers. Pass Labs has a US patent pending on this output stage topology.
    The Aleph 2 is unique in that there are no adjustments of any kind in the circuitry. There are no potentiometers to adjust. The operating parameters of bias currents and DC offset and so on are defined by physical constants, and will not go out of adjustment.
    Most important, the Aleph 2 brings a new dimension to the recreation of subjective sonic reality. The amplifier delivers detail and subjective space rarely found in semiconductor circuits, coupled with the authority and clarity rarely found in tube amplifiers.
    Thank you for purchasing this amplifier. I have personally performed the tests on it, and guarantee that it meets our production standards. Accompanying is the distortion curve for this particular amplifier.
    This amplifier is different. I have considerable confidence that you will like it, but as the performance is subjective, you be the judge.
    .....Nelson Pass


    Som du sikkert forstår er det ein enkel konstruksjon, Aleph 5 som kom etterpå er konstruert på same lesten. Hovedforskjell er antall mosfeter og driftspenning.
    At eg nå bygger A3 er mest for at eg hadde alt ligende og vil teste den også, mange har klaget på den. No ser eg det er ofte brukt litt andre Mosfeter ifht til det som er satt opp for A5 og A2.
    Men også er du inne på tankegangen med Single End utganngstrinn, det blir liksom noe heilt anna ifht Push Pull som er det som brukes i dagens produserte Pass Labs amplifiers, da både for Class A og Class AB. Single End er mindre virkningsgrad på ifht PushPull, nå husker eg ikkje talla, men smaken blir nå uansett som baken den er delt :)

    For de som er intressert i litt fra Pass verden, sjekk ut linker:
    Nelson Pass - FirstWatt
    Pass Labs - Technicals Articles
    Pass DiY page, Nelson Pass articles etc
    Pass Labs - Aleph 2 Owner's Manual
    Pass Labs - Aleph 2 Service Manual
    Ja jeg har lyttet til borbelys head amp SE , current source 160mA i utgangen som er nesten mere enn dagen 100 w forsterkere , den brukte jeg som reserve pre lenge , helt knall til digtal amp bruk , Hadde og Unison S2K rør , den drog de dobble 15 tommerne med ease med sine 18 w klasse A
    Men jeg favoriserer allikevel lyden av symmetriske diffensial trinn , og det er ingen ulempe om de er bestykket med fets ,,,, men det skal du nok snart komme til å forstå :)
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Då har ein fått kobla softstart, og hatt spenning på softstart og trafo for utgangsovervåking som delay og DC og så langt funger dei tinga greit.
    Men blei litt i trengsta laget rundt 2x12V trafo så får ta litt justering før ein går vidare... I alle fall venta til morgon, mao sov litt på problemet :D
    2020-12-21_IMG_5227.jpeg
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei Helge :)

    Ser da meget bra ut ! :). Flott oppbygging, og med stjernejord.

    Men blei litt i trengsta laget rundt 2x12V trafo så får ta litt justering før ein går vidare...
    Er vel bare "småjusteringer" ?
    Du vet sannelig hva du driver med ! Et eksempel til etterfølgelse ! Flott arbeide (y)
    Mvh.
    Johnny
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn