Torvbakkane - forsterkerer og litt rundt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Moro å se at selvbyggerånden lever :)
    Når man bygger selv så er det greit å ta i så man blir sikker når man velger komponentverdier. Sånn sett er det greit med stor kondensatorbank. Men man kommer til et punkt der det ikke spiller noen rolle lengre. Om ripple går fra -150dBV til -170dBV spiller rett og slett ingen rolle hvis støygulvet ligger på -140dBV. På en preamp så kommer man ganske fort til denne grensen. Det skal jo reguleres også. Mest sannsynlig er alt over 4700uF overkill. Men det skader jo ikke.

    Når det gjelder trafoer er det en helt annen historie. For store trafoer lager bare bryderi. Du får større kapasitans mellom primær og sekundærside som leder støy fra strømnettet inn på elektronikken din. Du får også et mye kraftigere magnetfelt som vil påvirke elektronikk "langt" unna.
    Ringkjerner har godt rykte, men det betyr ikke automatisk at de best egnet til alt. Det som er bra med ringkjerner er at de klarer mye effekt i forhold til størrelse og at de stråler ut "relativt" lite magnetfelt.

    Min anbefaling er å gjøre noe helt annet.
    Små E-kjerner eller R-kjerner med separat bobbin for primær og sekundærvikling har milevis bedre skjerming av sekundærsiden fra nettstøy på primærsiden. Mål strømforbruket og bruk den minste trafoen du kan! Mindre magnetfelt mindre støy og mindre problemer. Det er til og med billigere!
    https://www.ebay.com/itm/R30-40W-R-...=2728505174419435683ff7514e249135b7c90b9f393a
    Lag en ring av trafoblikk eller MU-metal rundt transformatoren din. Trafoblikk får du kjøpt hos Noratel. Det er det de bruker til skjerming av sine trafoer (og som kjerne).

    Når det gjelder softstart driver jeg å lager en versjon som skal starte 1kVA 50V trafo med 1F kondiser. Jeg legger ut litt designtips på denne når den er ferdig om en uke eller to.
    Hei Armand,
    Dette var intressant å les, ja føler eg har skåte meg sjøl i foten med kanon :cool:
    Dar eg har slitt ein del med softstart og ladelyttar pga hadde satt opp 0,6F med 2x24Vac 600VA trafo fra Noratel. Den knurra godt til sikring tok kvelden. Ein del eksprimentering, og til slutt fann eg to kond på 47mF i hylla og putta inn og den starta opp som ein svanesang.
    Så det er vel så at med stor kond.bank får ein også høg inrush strøm hvis softstart ikkje er tilpassa for formålet.
    Vil bli intressant å sjå di løysing når den kjem :)
    I alle fall, takk for ditt innlegg, god informasjon.
    Mvh
    Helge
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Ett kjapt spørsmål, ja eg har ein uvane til å ta vel mye i når det gjelder en del ting, og deriblant bruk av glattekondiser, og trur det er der noe av problemene mine ligger ifbm ALEPH A-5'n ligger, har ein kondensatorbank på 600000μF, Har nå sett at det brukes mindre også for klasse A forsterkere, for slik det nå er holder ikkje softstarten, men trur med noe mindre k.bank vil ladesyklussen for kondisene bli lettere og diverse komponenter holder.
    Du har bygget/bygger en del store klasse A fortserkere, også med store trafoer, men eg meiner det er ikkje trafoen som er problemet, men det er det som ligger bak?
    Ka ref har du i så måte til Erno forsterkeren din, og også den store Pass forsterkeren?
    Mvh
    Helge
    Hei Helge :)
    Det kan jeg dessverre ikke svare på ennå, da de store Kl.A ikke er ferdige ennå. Men, her vil hvert monotrinn ha en Noratel 1500VA trafo, en likeretterbro med 2stk. NTC'er, + kondensatorbank på 6 x 50.000uF. Softstart blir denne: https://www.newclassd.com/index.php?page=80. Hvordan dette går, gjenstår å se...…

    Sjekket akkurat et eldre Borbely DC100A slutt-trinn jeg har bygget. Det består av 2stk. 700VA Norateltrafoer. (Dual mono strømforsyning, akkurat som du har). Hver trafo etterfulgt av en likeretterbro + 4 X 22.000uF kondensatorbank. Altså: To 700VA trafoer + 88.000uF totalt. Softstart: Hjemme-mekket med kun en 5W seriemotstand. (Husker ikke verdien), men mener den var en del lavere enn 68 Ohm ? Tidskonstant ca.1>1,5 sek.
    Denne softstarten har aldri sviktet, og ingen motstand eller sikring har brent.

    Mvh.
    Johnny
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei Helge :)
    Det kan jeg dessverre ikke svare på ennå, da de store Kl.A ikke er ferdige ennå. Men, her vil hvert monotrinn ha en Noratel 1500VA trafo, en likeretterbro med 2stk. NTC'er, + kondensatorbank på 6 x 50.000uF. Softstart blir denne: https://www.newclassd.com/index.php?page=80. Hvordan dette går, gjenstår å se...…

    Sjekket akkurat et eldre Borbely DC100A slutt-trinn jeg har bygget. Det består av 2stk. 700VA Norateltrafoer. (Dual mono strømforsyning, akkurat som du har). Hver trafo etterfulgt av en likeretterbro + 4 X 22.000uF kondensatorbank. Altså: To 700VA trafoer + 88.000uF totalt. Softstart: Hjemme-mekket med kun en 5W seriemotstand. (Husker ikke verdien), men mener den var en del lavere enn 68 Ohm ? Tidskonstant ca.1>1,5 sek.
    Denne softstarten har aldri sviktet, og ingen motstand eller sikring har brent.

    Mvh.
    Johnny
    Hei Johnny,
    Det sier meg absolutt noe, som også Armand er inne på - eg bør ta litt rev i segla ;)
    Nei det er ikkje berre å pøse på med ølbokser inni forsterkeren, den får problemer da ser det ut til.
    Eg er allerede begynt planlegging av ein reduksjon, men vil sjekke likeretteren eg også har brukt, er IXYS to dioder i kvar blokk, har gode data med lite spenningsfall (Vf) type DSEI2x61-02A i SOT-227 hus. Men har også liggende noe bruer av typen FAGOR FB3506 som eg kommer til å teste i denne samenhengen.
    Den softstarten du har valgt ser flott ut og gutta sør i nabolandet lager ein del fine ting, kjenner til Lars Clausen ifra L.C.Audio, har vært nyskjerrig på den softstarten dei hadde i L.C.Audio, men tru denne i NewClassD er bedre - liker når det er satt opp med egen PSU del, det gir mulighet for å bedre tilpasse tidskonstant bl.annet vil eg anta.
    Legger ut mer info etter kvart om kva eg nå gjer med Aleph bygget mitt, men i hovedsak blir kondensator bank redusert og det vil nok komme ny softstart hvis ikkje neste test med den og redusert k.bank gir positive resultat :)
    Mvh
    Helge
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    2.502
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei fint bygge " foresten , ser du har peil :)
    Jeg har laget noen soft starter for mine pre og power amps oppigjennom ,Du er ikke så langt unna med soft start resistoren, jeg bruker 1stk 10w 110 ohm i preene mine , shunt reg og store trafos 100wa + .Litt av ideen i tillegg med soft start er å skåne likeretterene og spesiellt på store trafos og store lytter
    I min BA power bruker jeg 2stk i paralell på 1200wa trafos , lytter 0,25F, innslags tiden bør være fra 1sek for AB og ca 2 sek for kl A som feks her hos meg .Muligens trenger du lenger innslags tid ca 3 sek og kansje 3 stk 110 ohm 10 w for den mega store banken
    Det viktigste av en start " eller soft start for en stor poweramp er at den forblir av" ned nettbort fall , slik at du ikke skader utstyret når strømmen plutselig er tilbake , been there too"
    Allike vel tror jeg det er lurt å se hva Armand har kokt opp"En stor amp trenger en kontrollert oppstart "
    Ellers så har connex elektronic noen fine startere , det kan allikevel være du belage deg på å gjøre dine egne justeringer
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Byrjar vist å skje eit kvart oppi her...
    2020-02-24_IMG_4154.jpg


    Ja har ventat nokre dagar nå på litt nye delar, alt er ikkje komen i hus.
    Så i håp om at resten er rett rundt hjørna så byrjar ein å demonter litt for å gi plass til nye delar, som koblingsplintar, kondensatorar, litt kobber med meir.

    Oppdateringar kjem etterkvart :cool:
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Jeg er litt bekymret for spenningsfallet mellom kondensatorene dine. Du burde vurdere sølvskinner ;)
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Ikkje så møkje har skjedd, men byrja å få ut ein del komponentar og byrja å vera klar for nyinstallering...
    Nytt Siemens rele, 16A, for å spar nettbryter (kinamodell), gjer plass for to softstart einingar, så valg av type likerettar, blir nok dei same frå IXYS.
    Fått fatt i noke ny kobber, smalare typar, er 10 og 15 mm i staden for 20 mm som var brukt tidligare.
    All denna kobberen har eg handla hjå RS-Components, dei har eit rikt utval. Står dei alle er på 1m lengde, men det er pakka som ein batch, mao er det 4stk på 1m så ein kjøper ei 4m lengde og da er prisen OK. Den 10mm breie kobbar skinna som er fortinna, er av Schaffer model, fra RS den med. Alle er 3mm tjukke. Grei å bore og gjenge i :)

    2020-02-25_IMG_4158.jpg

    Oversikt av kabinett med nokre nye deler...

    2020-02-25_IMG_4159.jpg

    Ser her de tre typer bredde på kobberskinner. 10 - 15 - 20 mm, den siste er borret i...

    Og Armand, hvis spenningsfallet skulle bli for mye har eg også liggende forsølvet AWG28 tråd ;):rolleyes:
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    ALEPH A-5 Class A Forsterker:

    Ny monteringsplata for 47000μF/40V glattekondensatorer er laget og montert på plata:
    2020-02-27_IMG_4163_Kondensatorer (justert).jpg


    Oversikt bilde av bl.anna kondensatorne etc i forterkerkabinettet:
    2020-02-27_IMG_4166.jpg


    Venter på nye softstart moduler, er sendt fra Franrike i går, men med posten så er dei vel først her over helga!
    Men i mellomtida får eg begynne å koble sammen kondensatorne, likerettere, nytt ON/OFF rele etc. :cool:
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Klarer ikke å la være, må bare spørre : De kondensatorene dine, ser at de har en "monterings-skrue" m/ tilhørende mutter. Er ikke skrue med /mutter koblet direkte til minus-pol på kondensatoren ? Hva får du hvis du "ohmer" mellom skrue og minus-pol ?
    Har du isolert skruen mot jord ? (see accessories for insulating nuts).

    Case Polarity
    Due to the presence of electrolyte in the capacitor, the aluminum can and stud mounting will essentially be at the same
    polarity as the negative terminal. We recommend that the stud and can be insulated (see accessories for insulating nuts).
    http://www.kemet.com/Lists/FileStore/KEM_A4048_MOUNTING_KITS.pdf

    Hvis ikke du har isolert: Da har du kortslutning mellom minus og jord !!!
    Og da er det ikke rart at softstartene brenner av, fortere enn at du rekker å blunke !

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei :)
    Klarer ikke å la være, må bare spørre : De kondensatorene dine, ser at de har en "monterings-skrue" m/ tilhørende mutter. Er ikke skrue med /mutter koblet direkte til minus-pol på kondensatoren ? Hva får du hvis du "ohmer" mellom skrue og minus-pol ?
    Har du isolert skruen mot jord ? (see accessories for insulating nuts).

    Case Polarity
    Due to the presence of electrolyte in the capacitor, the aluminum can and stud mounting will essentially be at the same
    polarity as the negative terminal. We recommend that the stud and can be insulated (see accessories for insulating nuts).
    http://www.kemet.com/Lists/FileStore/KEM_A4048_MOUNTING_KITS.pdf

    Hvis ikke du har isolert: Da har du kortslutning mellom minus og jord !!!
    Og da er det ikke rart at softstartene brenner av, fortere enn at du rekker å blunke !

    Mvh.
    Johnny
    Tenkte akkurat det samme når jeg så kondisbildet!
    Huffa meg, nå blir eg flau :rolleyes: Dette må verta årets generaltabbe, følte at da måtte vera ein "bagatell", men da sveiv ikkje meg at problemet kunne liggja i botnen.

    Når eg las din kommentar Johhny og Aurora stemte i, ja då tok eg på tøfflane på og strauk sporen straks ned i verkstaden som ligge nede i kjellaren og målte, og fekk den sanne bekreftelse, må sei eg er litt forbanna no på han kroppen som sit her :mad: (i alle fall ikkje andre som kan lastas for slik ein feil :( )

    Så då blir da til å lag ny bunnplate for kondissane, må bli i "leksan" eller "bakelitt" då, for kan ikkje kjøp nye kondensatorar igjen...
    Men eg trur eg fortsetter på A-5'n med dei nye kondensatorane på kun 47000μF, får då kvar rail på 141000μF, og da bør halda for ein 60Watter i 8Ω (90W i 4Ω)

    Takker så møkje til dere for denna VIKTIGE tilbakemeldinga :cool: Skulle berre hatt den før :rolleyes:, kunne spart nokre kroner kanskje ;)

    mvh
    Helge
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er jo isoskiver og plastmutre som er beregnet til akkurat dette.... betyr bare større hull i plata, hvis det ellers er plass. De isomutrene bygger jo litt i høyden...
    Ellers så hender det nok at vi maler oss inn i hjørnet, både den ene og den andre...... Det påståes at det meste skjer, også i de beste familier....:cool:
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Det er jo isoskiver og plastmutre som er beregnet til akkurat dette.... betyr bare større hull i plata, hvis det ellers er plass. De isomutrene bygger jo litt i høyden...
    Ellers så hender det nok at vi maler oss inn i hjørnet, både den ene og den andre...... Det påståes at det meste skjer, også i de beste familier....:cool:
    Ja det var godt tips, men ikkje lett å finn sånn med ein gang, godt vi har Google...
    Søkte rundt og ett firma i nord hjelper meg der - Harstad Trading, dei leverer muttrer, skiver og flensgjennomføringer så da får eg isolert alt fra bunnplata i aluminium, kun litt borring for å få på plass gjennomføringene som krever 16mm hull, men det er da fort å ordne :)

    Blir litt forsinkelser, men litt får ein no gjort mens ein venter :cool:
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Takk for tipset, det er ofte det som er eit problem, hva kaller leverandørene produktet dei selger? Hadde søkt hos Elfa, men tydeligvis søkt på feil navn etc, men ser nå at dei ikkje lenger har skiver i lager - kun mutrer i 12 mm! Men fekk fatt i skiver som er 24mm ytterdiameter, og de muttrene som Elfa selger har da 1mm styring og to varanter - med enten 17,5mm eller 22mm hull. Er fristene å kjøpe mutrer fra Elfa og så bruke de skivene eg har bestilt fra nord. De er pga deres mutrer er nødløysing og må da bruke gjennomføring der flens er maks 16mm med 12mm hull, blir ikkje mye isolasjon rundt. Men med skiva som er 24mm har ein 6mm rundt 12mm bolten i kondensatoren, og skiva er 2,5mm tykk...
    Valgets kvaler :rolleyes:

    Alternativet er å handle ei plexiglassplate eller plastglassplate hos Biltema på 2mm og ha mellom kondensatorene og alu.plata, det blir 12 hull å bore... Da trenger ein kun muttrene... :cool:
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Det er jo en viss trygghet i å bruke en monteringsplate som er isolerende, så er du trygg på at det "aldri" kortslutter.

    Bra det ikke sa pang 8)
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Vis vedlegget 573144
    2020-03-01_IMG_4172_Resized.jpg

    Modifisert monteringsplata for glattekondensatorene, så bunnskruen vil bli isolert fra aluminiumen (jordplan i kabinettet).
    Brukt 3mm plexiglass plate, borret opp 12mm hull i den for kondenstorene, og så borret opp til 17,5mm i alu.plata så det nå er klar for plastmuttrer fra Elfa Distrelec :rolleyes:

    2020-03-01_IMG_4173_Resized.jpg

    Her ser ein ned i kabinettet, monteringsplata med to kondensatorer oppå for å vise plassering (skal ha 12 stykk).
    Så nå venter ein på plastmuttrer fra Elfa (plastisolasjonsskiver var ikkje lenger i salg hos dei for 12mm).

    Har blitt ein dyr og uøskeleg lærdom dette, men fort gjort når ein pluttseleg står i feilt hjørna :cool:
    Men noko heiter: Aldri så vondt at det ikkje er godt for noko :), så det er blitt litt nye deler og løysingar...

    2020-03-01_IMG_4175_resize.jpg

    ON/OFF rele, styrt direkte av AV/PÅ bryteren i front, rele er m/230V spole og 16A/400V kontaktsett med 2 kontakter.
    Og vil då bli foran kommande softstart, skal test eit par opp mot den gamle, så får ein sjå om det enkle alltid er det beste ;)

    2020-03-01_IMG_4174_resize.jpg

    Oversikt av alu.vinkel for likeretterene og koblingsplint på trafoene.

    ALEPH A-5 PSU.jpg

    Strømforsyningen til Aleph A-5 klasse A forsterkeren.
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Modifisert plate for glattekondensatorer, nå er alle issolert i fra jordplan...
    2020-03-03_IMG_4196.jpg

    Nå med 12mm plastmuttrer fra ELFA Distrelec, og på andre siden (under kondensatorene) er det brukt 3mm plexiglass-plate.

    Så da er det dags å gå videre med prosjektet :cool:
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    SOFTSTART til Aleph A-5'n

    2020-03-04_IMG_4197.jpg

    Fjernet en del komponenter fra printen, det er koblingsklemme for ON/OFF-bryter og sikringsholder. Så er lasker loddet på og lagt en Scotch 88 tape strimmel over. Sikring er på inntaket (IEC 230V Inlet), og det vurderes seperate sikringer på primær side til kvar trafo.

    Inrush motstand prøves nå med to stykk 180Ω/9W i parallell, gir total 90Ω/18W som vil begrense inrush strømen til 2,55A, men start effekten vil bli svært høy - blir spennende å se reultatet av testen! Nå er det i allefall ingen kortslutting på noen av rail'ene til kond.banken :rolleyes:

    Skisse for PSU del slik den er tenkt ;)
    ALEPH A-5 PSU.jpg
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Gjør gjerne også testen med både tre og fire 180 Ohms motstander i parallell. 68 ohm (totalt) er en ganske "vanlig" verdi i slike softstarter.
    Et amper-meter med peak hold (måle-område 10A), burde fortelle deg hvilken verdi på R, som gir deg lavest startstrøm.
    Mvh.
    Johnny
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    ALEPH A-5 Class A stereo amplifier:
    2020-03-07_IMG_4202.jpg


    Da er litt kobbar komt på plass ifbm kondensatorbanken, og likerettardiodane er kobla saman som likerettarbru, ei for kvar kanal.
    Men da blir å gjer ei modifisering i morgon, tverr stykket ifbm 0V på kvar kanal er for smal, er no 15mm brei men lyt bruk ei kobbar skinne på 20mm for å få plass til kablinga.
    Vurderer å lag T-kobling, men ventar med da til ein har hatt lyd på for så å vurder om da er behov for den.

    Nå blir da å få på plass kabling så ein kan byrja med å test, i fyrste omgang blir det softstart som skal vurderas, og logga resultata :rolleyes:
    Så blir da å gå vidar heilt til ein kjem i mål med lyd på boksen :cool:


    PS Johnny! Ja eg skal test softstarten med fleire verdiar i softstarten, og har god tru på at original verdien på 68Ω er OK :)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Hva annet kan jeg si enn : Nydelig arbeide !! Jeg bare digger diy som blir gjort ordentlig, slik du viser her. Kjempefin layout med flotte løsninger og detaljer.
    Me like a lot ! :)
    Blir nok bra denne !
    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Og så må jeg bare spørre igjen (no offend). Håper du har kjøpt alle transistorer fra anerkjente leverandører, som for eks. Mouser, Digikey ,DiyAudio og. lign,.
    Jeg regner med at du vet at det meste fra Kina er fake ? (Jeg bare spør, slik at du ikke får uventede overraskelser). :)
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei :)
    Og så må jeg bare spørre igjen (no offend). Håper du har kjøpt alle transistorer fra anerkjente leverandører, som for eks. Mouser, Digikey ,DiyAudio og. lign,.
    Jeg regner med at du vet at det meste fra Kina er fake ? (Jeg bare spør, slik at du ikke får uventede overraskelser). :)
    Mvh.
    Johnny
    Ja det er det som heng over ein, utgangane er komt frå Kina, ja og det kan væra tvilsom - kom som eit kit. Håpar at det er tryggare, men....
    Men har laga backup løysing, men da blir det sikkert ikkje Single Ended utganger, har ett PCB sett for F5 V3 liggannde, også utgangar fra dIyAudioStore...
    Men vil kjør test med A-5'n, hvis den sviktar så får eg vurder om eg satsar på nye transistorer, og veit det er ein del som også er seriøse med da dei leverer, men då er prisen dar etter :p
    Uansett først test, så får ein ta eventuelle problem derfra, da er no kun ein hobby om da no fort kan bli dyrt :rolleyes:

    Stort sett andre delar kjem mykje fra ELFA, men også Mouser og RS Components.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)

    Ja det er det som heng over ein, utgangane er komt frå Kina, ja og det kan væra tvilsom - kom som eit kit. Håpar at det er tryggare, men....
    Link til der du kjøpte fra ?
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei :)

    Ja det er det som heng over ein, utgangane er komt frå Kina, ja og det kan væra tvilsom - kom som eit kit. Håpar at det er tryggare, men....
    Link til der du kjøpte fra ?
    Måtte leite litt tilbake, blei handlet inn i 2018 (Oktober)
    - fra ei ebay adresse: https://www.ebay.com/str/toplasers2016?_trksid=p2047675.l2563 (sida er for tida delvis inaktiv pga korona-viruset i Kina)
    og Aleph A5 ligger på denne linken: https://www.ebay.com/itm/282569668716

    - produsent navn på print er: YI SHENG og benevnt med: PASS LABS ALEPH 5 MKH
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    ALEPH A-5 Class A prosjekt
    2020-03-08_IMG_4203_Resize.jpg


    Ja da blei da å lag nye tverrstykke i kobbar (20mm bredde) for 0-punktet så ein får min skrudd fast tre kabelsko...
    Alternativt så har ein nå også mulighet til å lag T-kobling ifra 0-punktet.

    Så da blir det dags for å lage litt nye kabler (ledninger) med kabelsko for 4mm skruer :cool:

    PS! Det kobberstykke som ligger laust oppå eine sida er kun for å vise første tverrstykket som var 15mm brei.
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    2020-03-08_IMG_4208.jpg


    Litt kabling er på plass, gjenstår fra trafo til likeretterne og 0-pkt fra trafo til kond.bank. Så få koblet fra rele til softstart/sikringer inn til primær på trafo'ene.
    Og ikkje mist få på plass "bleeding" motstandene på kondensator banken.

    Så morgondagen går nok med også, for må utpå tunet og reparer etter at sørøsten har herja i heljo :(
    Er nokre veggplater på uthuset som har løsna, men høyres også ut til at dar er eit problem oppå taket, får ta ein ting om gangen så går da no sikkert bra :cool:
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    MOS-FET Softstart

    Forsterkeren din ser mer ut som en kraftstasjon-installasjon ;)

    Jeg har kokt i hop en softstart som ikke bruker rele. På denne måten får man en smooth sexy oppstart uten klikkelyder.
    En annen grunn til at jeg ville løse det på denne måten på sekundærsiden er at jeg ville beholde den originale powermodulen på denne forsterkeren siden den har innebygget NTC, 12V trigger og en intergrert ON/OFF løsning.

    Screen Shot 03-09-20 at 03.31 PM.jpg


    Likeretting og strømbegrensning:
    V1 og V2 er sekundærsiden på trafoen(e) På min trafo er spenningen 42V peak. S1 og S2 simulerer at man skrur av og på. BR1 er likerettingen. Her har jeg brukt sentertapp som jord, men man kan velge å bruke to broer også.
    Q1 og Q2 er effekt MOS-FET som må kunne håndtere store strømmer og effekter. Ca 100-200 kroner stykket for noen som tåler 700W og flere hundre ampere i pulser. R3 og R4 er lasten forsterkeren trekker. Her har jeg valgt 14 Ohm siden denne forsterkeren trekker 3A kontinuerlig. C7 og C8 er kondensatorbanken.
    Styring:
    For å styre gatene på MOS-FET’ene må man ha tilgjengelig ca. 5V høyere spenning enn den likerettede spenningen. For å slippe å bruke en ekstra transformator til dette har jeg laget en spenningsdobler. Denne består av C1, C2, D1 og D2 på den positive fasen og C4, C5, D5 og D6 på den negative. Input til spenningsdobleren kobles på sekundærsiden av transformatoren (AC1 og AC2). Peakspenningen på sekundærsiden er +/- 42V og spenningen på spenningsdobleren vil bli ca. +/- 80V.
    D3 og D7 er zenere som begrenser spenningen til neste trinn. Dette er fordi gatene på de fleste MOS-FET’er ikke tåler mer enn 20V mer enn sourcepenningene. Gatene på MOS-FET’ene trenger heller ikke mer enn maksimum 8V mer enn den ferdige glattede spenningen. I mitt tilfelle blir det 42V+8V= +/-50V. Vi kan dermed bruke 30V zenere for å få gatespenningen ned fra +/- 80V til ca. +/- 50V.
    RV1 og C3 danner RC tidskonstanten til gate på positiv rail, og RV2 og C6 til negativ rail. Ved å justere potensiometeret kan man velge hvor lang tidskonstant man bruker og dermed oppladingshastigheten.
    D4 og D8 er dioder som sørger for at C3 og C6 lades ut raskt via R1 og R2 hvis strømmen blir brutt. Det er viktig at disse to kondensatorene lades ut raskere enn den store kondensatorbanken slik at en ny softstart syklus settes i gang etter strømbrudd eller hvis brukeren skrur av og på forsterkeren med kun sekunders mellomrom.

    Simuleringer
    På grunn av at de to MOS-FET ikke er like må potensiometerne stilles litt forskjellig. Med positivt potensiometer satt til 68k og det negative potensiometer satt til 80k får vi disse kurvene:

    Screen Shot 03-09-20 at 03.34 PM.PNG

    Vi ser at det vil ta ca. 15 sekunder før railspenningene når 40V. Gatespenningene kommer til ca. 50V. Ved 30 sekunder blir strømmen brutt i to sekunder og vi ser at gatepenningene synker raskere enn railspenningene. Dette sikrer at en ny softstart blir satt i gang.

    Screen Shot 03-09-20 at 03.34 PM 001.jpg

    Dette er strømmen i transistorene ved oppstart når kondensatorbanken er tom. Spenningen over transistorene vil da være 42V. Peakstrømmen er 3,5A og peak effekt vil være 170W. Gjennomsnitteffekten vil være en god del lavere.

    Screen Shot 03-09-20 at 03.34 PM 002.jpg

    Dette er peakstrømmen i transistorene de første 30 sekundene. Vi ser peakstrømmen øker mot slutten til 24A.

    Screen Shot 03-09-20 at 03.35 PM.PNG

    Dette er strømmen i transistorene når kondensatorbanken er fullt oppladet og MOS-FET’ene er helt på. Vi ser at strømmen fra transformatorene kommer i korte pulser på 25A. Spenningen over MOS-FET’ene er nå 0V og vi får ingen effektutvikling i disse. Typisk Rds-ON på disse MOS-FET’ene er 10mOhm så spenningsfallet over disse vil bli kun 0,25V. Dette er mindre enn kontaktene på et rele.

    Jeg har ikke bygget kretsen enda. MOS-FET'ene er i bestilling. Jeg har valgt MOS-FET'er som tåler 700W og flere hundre ampere så disse skal tåle litt juling :)
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Forsterkeren din ser mer ut som en kraftstasjon-installasjon ;)

    Jeg har kokt i hop en softstart som ikke bruker rele. På denne måten får man en smooth sexy oppstart uten klikkelyder.
    ...
    ...
    Jeg har ikke bygget kretsen enda. MOS-FET'ene er i bestilling. Jeg har valgt MOS-FET'er som tåler 700W og flere hundre ampere så disse skal tåle litt juling :)
    Hei Armand,
    Ja dette så svært spennende ut, skal bli intressant og høyre fortsettelsen, dvs kordan testreultata blir. Men utifra simuleringene dine ser det absolutt spennende ut.

    Vedrørende kraftstasjonen :cool: Så liker eg å ha litt fast materiale, ikkje berre kabler, men det er nå overdim., skinnene er 3x10mm så skulle bli 30mm², og kablene som brukes er fortinnet mangeledere med silicone-isolasjon i AWG12 eller 3,3mm². Så langt hatt grei erfaring med kablene, som er handlet fra HobbyKing.com (https://hobbyking.com/en_us/turnigy-high-quality-12awg-silicone-wire-1m-black.html)
    Men mitt største problem under første oppstart testen var at eg hadde klart det stuntet og kortslutte ein raile (den negative), mao rein short på eine sekundærviklingen, ikkje bra. Men det ser ut til at likeretter diodene har holdt...

    Så får "the show goes on" :rolleyes:


    Ups! Armand, korleis starter du de store traforene, f.eks ringkjerne på 1kVA, den drar mye i startinslaget pga magnitisering av kjernen! For den løysinga du viser er vel for last og glattekondensatorane, mao ut fra sekundær sida.
    Men ka med trafoen - primær sida? Eller har du ei tilleggsløysing eg ikkje ser her?
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    En liten sak, men kan være kjekk å ha :rolleyes:
    Konverteringstabell - AWG til metriske mål :cool:
    Konverteringtabell AWG til metriske verdier .jpg
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Forsterkeren din ser mer ut som en kraftstasjon-installasjon ;)

    Jeg har kokt i hop en softstart som ikke bruker rele. På denne måten får man en smooth sexy oppstart uten klikkelyder.
    ...
    ...
    Jeg har ikke bygget kretsen enda. MOS-FET'ene er i bestilling. Jeg har valgt MOS-FET'er som tåler 700W og flere hundre ampere så disse skal tåle litt juling :)
    Hei Armand,
    Ja dette så svært spennende ut, skal bli intressant og høyre fortsettelsen, dvs kordan testreultata blir. Men utifra simuleringene dine ser det absolutt spennende ut.

    Vedrørende kraftstasjonen :cool: Så liker eg å ha litt fast materiale, ikkje berre kabler, men det er nå overdim., skinnene er 3x10mm så skulle bli 30mm², og kablene som brukes er fortinnet mangeledere med silicone-isolasjon i AWG12 eller 3,3mm². Så langt hatt grei erfaring med kablene, som er handlet fra HobbyKing.com (https://hobbyking.com/en_us/turnigy-high-quality-12awg-silicone-wire-1m-black.html)
    Men mitt største problem under første oppstart testen var at eg hadde klart det stuntet og kortslutte ein raile (den negative), mao rein short på eine sekundærviklingen, ikkje bra. Men det ser ut til at likeretter diodene har holdt...

    Så får "the show goes on" :rolleyes:


    Ups! Armand, korleis starter du de store traforene, f.eks ringkjerne på 1kVA, den drar mye i startinslaget pga magnitisering av kjernen! For den løysinga du viser er vel for last og glattekondensatorane, mao ut fra sekundær sida.
    Men ka med trafoen - primær sida? Eller har du ei tilleggsløysing eg ikkje ser her?
    På den originale power modulen i disse forsterkerne (MSB 202) sitter det en NTC som reduserer strømtrekket fra 1,2 kW trafoene ved påslag. Som nevnt ligger det der også en 12V trigger input og en low voltage ON/OFF funksjon. Dette må beholdes. Jeg oppgraderer denne forsterkeren med større kondensatorbank og har valgt å gjøre begrensningen på sekundærsiden. Det er ikke åpenbart at dette er den beste løsningen, men jeg ble litt fristet til å gjøre det på denne måten siden det er sexy. Et rele på primærsiden kunne også gjort en god jobb tror jeg. Utfordringen med denne forsterkeren er at den jobber i klasse A og trekker 3A fra start. Når man lader opp via en motstand (selv på primærsiden) så vil railene mangle en del spenning og når man slår inn releet så vil det komme en ny strømpuls. Hvor stor denne ville vært med en motstand på primærsiden vet jeg ikke. Simulering av strømmer i en transformator er ikke rett frem..
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Forsterkeren din ser mer ut som en kraftstasjon-installasjon ;)

    Jeg har kokt i hop en softstart som ikke bruker rele. På denne måten får man en smooth sexy oppstart uten klikkelyder.
    ...
    ...
    Jeg har ikke bygget kretsen enda. MOS-FET'ene er i bestilling. Jeg har valgt MOS-FET'er som tåler 700W og flere hundre ampere så disse skal tåle litt juling :)
    Hei Armand,
    Ja dette så svært spennende ut, skal bli intressant og høyre fortsettelsen, dvs kordan testreultata blir. Men utifra simuleringene dine ser det absolutt spennende ut.

    Vedrørende kraftstasjonen :cool: Så liker eg å ha litt fast materiale, ikkje berre kabler, men det er nå overdim., skinnene er 3x10mm så skulle bli 30mm², og kablene som brukes er fortinnet mangeledere med silicone-isolasjon i AWG12 eller 3,3mm². Så langt hatt grei erfaring med kablene, som er handlet fra HobbyKing.com (https://hobbyking.com/en_us/turnigy-high-quality-12awg-silicone-wire-1m-black.html)
    Men mitt største problem under første oppstart testen var at eg hadde klart det stuntet og kortslutte ein raile (den negative), mao rein short på eine sekundærviklingen, ikkje bra. Men det ser ut til at likeretter diodene har holdt...

    Så får "the show goes on" :rolleyes:


    Ups! Armand, korleis starter du de store traforene, f.eks ringkjerne på 1kVA, den drar mye i startinslaget pga magnitisering av kjernen! For den løysinga du viser er vel for last og glattekondensatorane, mao ut fra sekundær sida.
    Men ka med trafoen - primær sida? Eller har du ei tilleggsløysing eg ikkje ser her?
    På den originale power modulen i disse forsterkerne (MSB 202) sitter det en NTC som reduserer strømtrekket fra 1,2 kW trafoene ved påslag. Som nevnt ligger det der også en 12V trigger input og en low voltage ON/OFF funksjon. Dette må beholdes. Jeg oppgraderer denne forsterkeren med større kondensatorbank og har valgt å gjøre begrensningen på sekundærsiden. Det er ikke åpenbart at dette er den beste løsningen, men jeg ble litt fristet til å gjøre det på denne måten siden det er sexy. Et rele på primærsiden kunne også gjort en god jobb tror jeg. Utfordringen med denne forsterkeren er at den jobber i klasse A og trekker 3A fra start. Når man lader opp via en motstand (selv på primærsiden) så vil railene mangle en del spenning og når man slår inn releet så vil det komme en ny strømpuls. Hvor stor denne ville vært med en motstand på primærsiden vet jeg ikke. Simulering av strømmer i en transformator er ikke rett frem..
    Jepp, da er eg med, trur du nevnte det her litt tidligere, husker det nå når du nevner det med NTC'n. Og da vil eg absolutt tru du får til dette.
    Ellers det du nevner med motstand og menglene spenning til kond.bank er ett intressant tema, må sjå om eg klarer å måle noe på det, men har kun ett Fluke Scopmeter 60MHz og vanlige Fluke 77 IV. Få gjer da besta ut av da ;)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei Armand :)

    Når man lader opp via en motstand (selv på primærsiden) så vil railene mangle en del spenning og når man slår inn releet så vil det komme en ny strømpuls. Hvor stor denne ville vært med en motstand på primærsiden vet jeg ikke. Simulering av strømmer i en transformator er ikke rett frem..
    Ja, problemet med en softstart er vel to-delt.

    1) Magnetisering av kjernen(e) i trafo(ene).
    2) Opplading av kondensatorbank.

    Er denne "andre" strømpulsen som kommer, etter at rele har lagt inn, et problem ?. Hvor oppladet har kondensatorbanken rukket å bli, så lenge seriemotstand/evt.NTC har ligget inne i serie ? (tidskonstanten)
    Blir denne "andre" strømpulsen egentlig så stor ? Mye handler vel her om tidskonstanten i softstarten ?

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Hei Armand :)

    Når man lader opp via en motstand (selv på primærsiden) så vil railene mangle en del spenning og når man slår inn releet så vil det komme en ny strømpuls. Hvor stor denne ville vært med en motstand på primærsiden vet jeg ikke. Simulering av strømmer i en transformator er ikke rett frem..
    Ja, problemet med en softstart er vel to-delt.

    1) Magnetisering av kjernen(e) i trafo(ene).
    2) Opplading av kondensatorbank.

    Er denne "andre" strømpulsen som kommer, etter at rele har lagt inn, et problem ?. Hvor oppladet har kondensatorbanken rukket å bli, så lenge seriemotstand/evt.NTC har ligget inne i serie ? (tidskonstanten)
    Blir denne "andre" strømpulsen egentlig så stor ? Mye handler vel her om tidskonstanten i softstarten ?

    Mvh.
    Johnny
    Hvis du har stor nok tidskonstant vil ikke den andre strømpulsen bli stor. Men det forutsetter at det ikke brukes strøm fra kondensatorbanken. På den forsterkeren jeg modifiserer (klasse A) brukes det kontinuerlig 3A og dermed vil banken kun nå 20V hvis den lades opp via 8 Ohm på sekundærsiden. Gjør man dette på på primærsiden blir det ikke like ille. Jeg har ikke testet.
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    ALEPH A-5 fremdrift og forsinkelser...
    Venter på deler, måtte bestille litt ekstra fra ELFA for å få ferdiggjort 230Vac delen :eek:

    2020-03-10_IMG_4211.jpg

    Så det blir litt mekanisk som ein nå kan fordrive ventetida med :rolleyes:
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    ALEPH 5:

    2020-03-18_IMG_4248_redigert_50%.jpg

    Da er da tid for å få på plass etasje avsats for Softstart eininga :cool:
    Beina er dar no...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn