Tosken rir igjen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.701
    Antall liker
    38.458
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Om den hadde stått i hylla mi, hadde plateomslaget fått vært ubrutt...🙈 Er tross alt lørdag, så da har man lov å være litt "frekk"?😁🔊🎶
    Liker man egentlig ikke musikk, er man svært selektiv og kresen.
     
    • Haha
    Reaksjoner: Trg

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.059
    Antall liker
    15.981
    Sted
    Langesund
    Ble mye preik, litt musikk. Mao ikke stumme av beundring. 😄
    Tar oppgjøres time her likevel. ;)
    Har Hørt dette anlegget noen ganger nå i løp av noen år og jeg blir bare en dårligere og dårligere lytter. Ikke bryr jeg meg og sus og ikke registrere jeg stemme-resonanser rundt 300Hz.
    Ikke klarer jeg holde styr på hva jeg lytter til, og kommer med uttalelser som feiler i forhold til det
    Til slutt ble jeg vel enig med meg selv om at jeg synes bassen var vel barbert nedover, for kanskje å få fram det øvre siktet noe? Trodde jo først jeg hørte på Supertramp men det viste seg å være TO-TO. Nok om mine senile egenskaper-
    Kammeraten som stadig er på besøk hjemme, Chris Rea, gjorde seg ikke bort - meget bra men savnet noe omsluttende lyd. Der har vi to ting som kan være grunnen. Gamle defekte øre eller en stolrygg som er for høy.
    Friskheten oppover gjorde seg veldig bra på mye, men når det området har en jobb sammen med det som skjer i grunntoneområdet, kommer det litt mye i fokus.
    Mye av inntrykkene munner jo bare ut i en litt uvant lys opplevd klangbalanse.
    Mener jeg har hørt dette før med en balanse som passer meg noe bedre.


    Praten er som alltid hyggelig og jeg synes kaffen din er god.
    Ses i Gøteborg
    Tor
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.701
    Antall liker
    38.458
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Først og fremst må jeg takke for at dere tok dere tid til å komme innom og gi meg en trivelig formiddag.

    Nå har jo du gitt meg fire sjanser til å komme på bedre tanker og ta de riktige valg. Jeg har vel gjort noen fremskritt, men klart jeg vet jeg skuffer litt likevel. Jeg satt meg ned etter at dere hadde gått og reflekterte, mens jeg spilte musikken jeg foretrekker. Tenkte ikke bare på tilbakemeldingene og observasjonene dere kom med, men også tidligere besøk og tilbakemeldinger fra andre entusiaster. Det som tydelig fremkommer for meg, er at til tross for likheter vi har i preferanser, har vi forskjellige kjepphester som jo bidrar til resultatet man sitter igjen med og tolkningen av opplevelser.

    Jeg visste jo godt på forhånd at feks bassresponsen i Grotta ikke ville tilfredsstille og at valgene jeg har gjort nok aldri vil gi den tørrheten og punchen gamle rockere og bluesfantaster søker. Jeg søker heller ikke etter den nerven, som mange kaller det. Mitt ønske og min målsetting er helt enkelt å skape en tilnærmet klanderfri lounge opplevelse, hvor skjemmende unoter og støy ikke forstyrrer musikkopplevelsen. Like lite som jeg ønsker å bygge en filmstue med den offentlige kinoen som mal, hvor man må sitte rett opp og ned på rekke og rad i bekmørket, ønsker jeg å gjenskape konsertopplevelsen hvor hvert trommeslag slår deg i magen og krever din oppmerksomhet og støyen fra et høyeffektivt PA anlegg drukner i skrålet fra publikum.

    Når det kommer til dette med for lyst eller for mørkt kan jeg bare tilskrive det lytters dagsform eller tilstøtende opplevelser, for det registeret har i grunn forblitt uendret og er uforandret siden både ditt siste og @Karmana sitt besøk hvor han kom med den motsatte klage. Denne 300-400Hz resonansen @Roald bemerket, må jeg tilskrive Baader-Meinhof effekten, hvor han tydelig har blitt oppmerksom på en følsomhet i egen hørsel trigret av en tidligere opplevelse. Det er ingen tegn på noen målinger eller egne opplevelser som viser noe som helst av avvik i det området og vi var faktisk 2 mot 1 i den vurderingen! 😄

    Jeg setter alltid pris på og tar i mot tips om endringer og din mening er veldig verdifull for meg. Så håper du ikke tolker mitt svar som et forsvar, snarere at jeg er i ferd med å finne min egen lyd. Med tiden kan selvfølgelig min preferanse og mine behov endre seg, men slik lyden fremstår i dag er den tett på perfekt for meg og jeg vil på ingen måte prøve å unnskylde den. ❤
     

    Evo III

    Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.573
    Antall liker
    54.514
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    79
    Først og fremst må jeg takke for at dere tok dere tid til å komme innom og gi meg en trivelig formiddag.

    Nå har jo du gitt meg fire sjanser til å komme på bedre tanker og ta de riktige valg. Jeg har vel gjort noen fremskritt, men klart jeg vet jeg skuffer litt likevel. Jeg satt meg ned etter at dere hadde gått og reflekterte, mens jeg spilte musikken jeg foretrekker. Tenkte ikke bare på tilbakemeldingene og observasjonene dere kom med, men også tidligere besøk og tilbakemeldinger fra andre entusiaster. Det som tydelig fremkommer for meg, er at til tross for likheter vi har i preferanser, har vi forskjellige kjepphester som jo bidrar til resultatet man sitter igjen med og tolkningen av opplevelser.

    Jeg visste jo godt på forhånd at feks bassresponsen i Grotta ikke ville tilfredsstille og at valgene jeg har gjort nok aldri vil gi den tørrheten og punchen gamle rockere og bluesfantaster søker. Jeg søker heller ikke etter den nerven, som mange kaller det. Mitt ønske og min målsetting er helt enkelt å skape en tilnærmet klanderfri lounge opplevelse, hvor skjemmende unoter og støy ikke forstyrrer musikkopplevelsen. Like lite som jeg ønsker å bygge en filmstue med den offentlige kinoen som mal, hvor man må sitte rett opp og ned på rekke og rad i bekmørket, ønsker jeg å gjenskape konsertopplevelsen hvor hvert trommeslag slår deg i magen og krever din oppmerksomhet og støyen fra et høyeffektivt PA anlegg drukner i skrålet fra publikum.

    Når det kommer til dette med for lyst eller for mørkt kan jeg bare tilskrive det lytters dagsform eller tilstøtende opplevelser, for det registeret har i grunn forblitt uendret og er uforandret siden både ditt siste og @Karmana sitt besøk hvor han kom med den motsatte klage. Denne 300-400Hz resonansen @Roald bemerket, må jeg tilskrive Baader-Meinhof effekten, hvor han tydelig har blitt oppmerksom på en følsomhet i egen hørsel trigret av en tidligere opplevelse. Det er ingen tegn på noen målinger eller egne opplevelser som viser noe som helst av avvik i det området og vi var faktisk 2 mot 1 i den vurderingen! 😄

    Jeg setter alltid pris på og tar i mot tips om endringer og din mening er veldig verdifull for meg. Så håper du ikke tolker mitt svar som et forsvar, snarere at jeg er i ferd med å finne min egen lyd. Med tiden kan selvfølgelig min preferanse og mine behov endre seg, men slik lyden fremstår i. ❤
    dag er den tett på perfekt for meg og jeg vil på ingen måte prøve å unnskylde den.


    Og den siste linjen er det som betyr noe😉😁
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.059
    Antall liker
    15.981
    Sted
    Langesund
    Ja jeg og kamana er ikke bestandig på bølgelengde. Ei heller på Hornoppsettet lengre opp her.
    Her hjemme var jeg litt overrasket over enigheten. Kan hende han bare bløffet ;)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.176
    Antall liker
    67.490
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Absolutt fascinerende at jeg kunne ønsket litt mer friskhet oppover i frekvens, mens det nå høres ut som det var litt for mye av det gode, gitt at du ikke har klødd på Trinnoven. Men, du har jo kontroll på lyden i kjelleren, så selvfølgelig handler det om preferanser, kjepphester og dagsform. Til de som sveiver innom tråden, så er det viktig å få med at vi for min del snakker om detaljer, som ikke forandrer på det faktum at du nok har et av de mest vellydende oppsettene i kongeriket 😊
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.693
    Antall liker
    18.817
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Lyden skal jeg ikke kommentere, da jeg ikke har hørt lyden hos toskhodet. Men jeg kjenner meg litt igjen hans tanker om å ikke få caven til å se ut som en kommersiell kino. Der synes jeg tosken ser ut til å lykkes veldig godt. Ikke like fornøyd her hos meg. Jeg har lyst og planer om både ha en dem akustiske tiltak, og lette litt på det typiske ”kino” preget. Samtidig bør det være relativ mørke flater for å få gode arbeidsvilkår for projektoren.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.390
    Antall liker
    4.049
    Torget vurderinger
    0
    Fin vurdering fra @The Shy.

    Jeg leser den som at han ikke liker balansen i lyden. En annen, @Karmana, kom visstnok til motsatt konklusjon. Lydbalanse er en smakssak. Om smak diskuteres ikke, heter det.

    Utvalget (@The Shy og @Karmana) er ikke statistisk signifikant, men når man legger til de objektive målingene av samme oppsett, heller jeg til å tro at det er rimelig nøytralt. Da vil det definisjonsmessig «skuffe» noen.

    Det er en liten stund siden jeg var hos @MakkinTosken, men jeg har ved de siste besøkene poengtert at oppsettet trekker mot det nøytrale. Mer og mer over de siste årene.

    I tillegg kommer at @MakkinTosken har et av Norges mest fordreiningsfrie anlegg i kombinasjon med kapasitet. Fordreiningen er lav og lineær over frekvensregisteret. Så det man hører, er helt fordreiningsfri lyd. Det kan virke uvant hvis man er tilvent mer fordreining.

    @MakkinToskens rom vil naturligvis farge lyden på sitt vis. Kanskje noen liker rommet mer enn andre?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.701
    Antall liker
    38.458
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Absolutt fascinerende at jeg kunne ønsket litt mer friskhet oppover i frekvens, mens det nå høres ut som det var litt for mye av det gode, gitt at du ikke har klødd på Trinnoven. Men, du har jo kontroll på lyden i kjelleren, så selvfølgelig handler det om preferanser, kjepphester og dagsform. Til de som sveiver innom tråden, så er det viktig å få med at vi for min del snakker om detaljer, som ikke forandrer på det faktum at du nok har et av de mest vellydende oppsettene i kongeriket 😊
    Når jeg får tilbakemeldinger fra dere nestorer, tar jeg det som et kompliment at dere pirker på detaljene og fremhever svakheter, både av objektiv karakter og basert på egne preferanser. ❤ Når det kommer til toppregistret har faktisk ikke Trinnov tilgang og det er prisgitt rommet og geografien.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.176
    Antall liker
    67.490
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Når jeg får tilbakemeldinger fra dere nestorer, tar jeg det som et kompliment at dere pirker på detaljene og fremhever svakheter, både av objektiv karakter og basert på egne preferanser. ❤ Når det kommer til toppregistret har faktisk ikke Trinnov tilgang og det er prisgitt rommet og geografien.
    Nestor kan du være sjæl 😄
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.059
    Antall liker
    15.981
    Sted
    Langesund
    Fin vurdering fra @The Shy.

    Jeg leser den som at han ikke liker balansen i lyden. En annen, @Karmana, kom visstnok til motsatt konklusjon. Lydbalanse er en smakssak. Om smak diskuteres ikke, heter det.

    Utvalget (@The Shy og @Karmana) er ikke statistisk signifikant, men når man legger til de objektive målingene av samme oppsett, heller jeg til å tro at det er rimelig nøytralt. Da vil det definisjonsmessig «skuffe» noen.

    Det er en liten stund siden jeg var hos @MakkinTosken, men jeg har ved de siste besøkene poengtert at oppsettet trekker mot det nøytrale. Mer og mer over de siste årene.

    I tillegg kommer at @MakkinTosken har et av Norges mest fordreiningsfrie anlegg i kombinasjon med kapasitet. Fordreiningen er lav og lineær over frekvensregisteret. Så det man hører, er helt fordreiningsfri lyd. Det kan virke uvant hvis man er tilvent mer fordreining.

    @MakkinToskens rom vil naturligvis farge lyden på sitt vis. Kanskje noen liker rommet mer enn andre?
    Ja sånn er det, og ikke så mye å få gjort noe med. En må skru så en er fornøyd selv
    Opplevelsene her hjemme er skrudd på øre, for å få en følelse av minst mulig fordreining i forhold til det jeg opplever av lyd i det virkelige liv. Da får heller kurven avvike litt i forhold til en rett "fasit"
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.701
    Antall liker
    38.458
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Da får heller kurven avvike litt i forhold til en rett "fasit"
    Når jeg så på tilten og fasongen på kurven din i ostetråden tror jeg nok vi begge har samme avvik. Hadde jeg lagt meg på flat kurve, kunne vi like gjerne ha sittet på terrassen streamet til reiseradioen der. Tror faktisk jeg skal våge å gi den enda litt mer tilt jeg. (y)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.701
    Antall liker
    38.458
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja sånn er det, og ikke så mye å få gjort noe med. En må skru så en er fornøyd selv
    Opplevelsene her hjemme er skrudd på øre, for å få en følelse av minst mulig fordreining i forhold til det jeg opplever av lyd i det virkelige liv. Da får heller kurven avvike litt i forhold til en rett "fasit"
    Btw. Jeg ble oppriktig glad når du sa at jeg hadde litt slank bass. Basert på tidligere uttalelser var jeg litt bekymret for det motsatte. Da våger jeg å tippe kurven ytterliger noen dB.:)(y)

    Skal se at vi blir enige nok til slutt lell og at festen i Gøteborg blir fylt med glede.😂
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.059
    Antall liker
    15.981
    Sted
    Langesund
    Btw. Jeg ble oppriktig glad når du sa at jeg hadde litt slank bass. Basert på tidligere uttalelser var jeg litt bekymret for det motsatte. Da våger jeg å tippe kurven ytterliger noen dB.:)(y)

    Skal se at vi blir enige nok til slutt lell og at festen i Gøteborg blir fylt med glede.😂
    Gleder meg, men kommer ikke til å "henge i ræva på deg" i timevis på jakt etter mer svar gull.
    Treffes nok i baren, så får heller Roald sitte på taket å skåle med seg selv
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.390
    Antall liker
    4.049
    Torget vurderinger
    0
    Jeg hang meg opp i @The Shy sin ene beskrivelse etter møtet med @MakkinTosken sitt lydrom i går.

    @The Shy skrev følgende:

    «…men savnet noe omsluttende lyd».

    Dette med omsluttende lyd kan forstås på to måter:

    (1) Immersion: Beskriver direktelyd
    (2) Envelopment: Beskriver indirekte lyd

    De fleste rom er slik at man får en miks av de to. Når man bygger dedikerte lydrom, står man overfor en avveining eller trade-off mellom de to.

    @The Shy er den som kanskje har gått lengst her i forsøket på å oppnå immersion gjennom svært omfattende dempetiltak. Det betyr at han er tilvent dette lydbildet (immersion). I møte med rom hvor envelopment blir en større faktor, kan lyden oppfattes som uvant for @The Shy .

    Bare en tanke og et forsøk på å forstå hva @The Shy legger i «omsluttende lyd».
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.059
    Antall liker
    15.981
    Sted
    Langesund
    Det er helt grei for meg at jeg framstår en smule miljøskadet. Det er jo ikke tull

    Et eksempel i går var at introen av Road to Hell har regnvær som forhold seg mellom høyttalerne. Her hjemme opplever jeg som en sitter mer inne i hele greiene. Mener også karmana ytret noe om at det var ganske magisk her men la ikke ut om hva han mente. Hva han hadde opplevd hos tosken er sikker uprøvd. For min del kan det være mulig ting drukner i øresusen hos tosken
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.701
    Antall liker
    38.458
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er helt grei for meg at jeg framstår en smule miljøskadet.

    Et eksempel i går var at introen av Road to Hell har regnvær som forhold seg mellom høyttalerne. Her hjemme opplever jeg som en sitter mer inne i hele greiene. Mener også karmana ytret noe om at det var ganske magisk her men la ikke ut om hva han mente. Hva han hadde opplevd hos tosken er sikker uprøvd. For min del kan det være mulig ting drukner i øresusen.
    Som jeg trodde jeg forklarte i mitt lange innlegg tidligere, unnskylder jeg ingenting, det trenger heller ikke du. Å skylde på øresus er unødig og tåpelig. Faktumet er at du hadde en mindre magisk opplevlse av dette stykket her, Det kan skyldes så mangt, mangel på symmetri, plassering av stol, dårlig gjennomtenkt oppsett osv. Det var min første opplevelse av stykket og jeg satt bak i sofaen og kjedet meg gjennom denne låten, eller snarere evige introen, uten å føle et snev av omslutning og kommer ikke til å spille den igjen.

    Jeg vil bare gjenta poenget: Jeg vet det er mange såre og følsomme "karer" her inne, jeg er ikke en av dem, men jeg kan late som for å glede de mer enfoldige blant oss.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.419
    Antall liker
    2.668
    Torget vurderinger
    1
    Alt du gjør for din forumsvenner

    jeg er i villmarken og nyter fred og ro


    IMG_1876.jpeg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.059
    Antall liker
    15.981
    Sted
    Langesund
    Som jeg trodde jeg forklarte i mitt lange innlegg tidligere, unnskylder jeg ingenting, det trenger heller ikke du. Å skylde på øresus er unødig og tåpelig. Faktumet er at du hadde en mindre magisk opplevlse av dette stykket her, Det kan skyldes så mangt, mangel på symmetri, plassering av stol, dårlig gjennomtenkt oppsett osv. Det var min første opplevelse av stykket og jeg satt bak i sofaen og kjedet meg gjennom denne låten, eller snarere evige introen, uten å føle et snev av omslutning og kommer ikke til å spille den igjen.

    Jeg vil bare gjenta poenget: Jeg vet det er mange såre og følsomme "karer" her inne, jeg er ikke en av dem, men jeg kan late som for å glede de mer enfoldige blant oss.
    Litt øresus er fakta, så det er ikke tåpelig, og litt mer refleksjoner kan ødelegge en opplevelse.
    Ja det er best å spille det som gir en noe tilbake

    Ellers har jeg vel ikke følelsen av at det er så veldig mange såre karer her inne, noen er det jo....
     
    Sist redigert:

    parafinoksen 2.0

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Innlegg
    154
    Antall liker
    534
    Sted
    Polen
    Registrerer at Tosken har hørt både på Chris Straits og Dire Rea i løpet av et ganske kort tidsrom. Noe som går?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn