Tok sin tid å få hodet over vannet...
Så for at tråden ikkje skal daue heeeeeeeeeeeeeelt ut (ennå).
#41 Crescent city med Lucinda Williams
Fra Lucinda Williams (1988)
Smøysa og gjorde oss helt nylig ferdig med sesong to av Tremé. I sesongavslutningen speller Lucinda Williams denne låta live for folket i NO. Det minnet meg på kor fantastisk bra hun engang var, og ikkje minst, kor vannvittig god akkurat denne låta er, fra det eg nesten holder for hennes beste skive å være.
Dette er fra før hun røyk uklar med Gurf Morlix, så han har både produsert skiva, og langt ned mye strengeinstrumenter her. I tillegg er celebre fokl som Chris Gaffney og Jim Lauderdale å finne på denne flotte skiva.
Crescent city er
kanskje favorittlåta fra albumet, noe som ikkje sier reint lite. Her stemmer alt for Lucinda; melodi, tekst og instrumentering sitter fra første strofe. Låtas trumfort er fiolinen som krydrer New Orleans hyllesten på utsøkt vis. Eg får totalt gåsehud kver gang eg hører følgende strofe i andre verset
...And take rides in open cars
My brother knows where the best bars are
Det er noe med koringa på siste linja der som treffer så jævli bra. 100% ubesudlet ekte vare tenker eg vi kaller det

Countryen "førstedame" (Emmylou Harris) har forøvrig covra denne låta - men liten tvil om ka versjon som står høyest i kurs her i heimen. Lucinda var steinbra en gang i tida, nå er hun dessverre en skygge av seg sjøl, både som låtskriver og formidler.