Tråden for anbefalte samlinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Naïve har gitt ut en "highlights" fra sitt Vivaldi Edition-konsept. Beste Vivaldiinspillingene som finnes imo, og denne samlingen har fokus på saker med futt. Skikkelig barokk'n'roll på sitt beste. Moste fjernkontrollen til forsterkeren min med å spille lufttrommer :eek: til denne, bemerkelsesverdig siden plata er forholdsvis trommefri.

http://www.amazon.co.uk/Vivaldi-furioso-Christian-Senn-Vasquez/dp/B000H0MGZA/

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.108
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vurderer sterkt å kjøpe disse to Brilliant-boksene
    spesielt siden de er billigere fra Bøyum (Aktiv Klassisk) enn fra amazon.

Palestrina messer

Diverse renessanse

Mer et spørsmål enn en anbefaling fra meg, men jeg ser fine anbefalinger på nettet for disse.

Jørgen

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.108
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det nærmer seg ferie og det er tid for fordyping i John Dowlands luttmusikk

Like fint inne som ute, til lands og til vanns.
    Via Bøyum, kultursprederen.

J

B

buster

Gjest
    Har sittet klistret til anlegget i hele kveld og hørt på en samlebox av Il Giardino Armonico dirigert av G. Antonini. Warner Classics 2564 63264-2. 11 cd-er med barokkmusikk. De fire rene Vivaldi platene er spesielt gode. Nr 7 er den beste utgaven av De 4 Årstider jeg noengang har hørt. De spiller med et stort smil og med utrolige ferdigheter. Tempoet er forrykende. Lyden er gjennomgående veldig god. Har mye igjen heldigvis.. Anbefaler denne boxen uten forbehold.
    Bjørn

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.108
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg får lyst å begynne julehandelen med en gang når jeg ser på Gjenutgivelser i Utvalg hos Aktiv Klassisk.
    Der er det mye godt for pengene.

http://www.aktivklassisk.no/Gjenutgivelser.html

Jeg ønsker meg f.eks. Händel The Masterworks, 30 cd'er i boks fra Decca før jubileumsåret er omme.
    Og hva med Brahms komplett fra DGG på 46 CDer ?

Jørgen

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.166
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Eller denne som snart kommer med 55 CDer....:

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det var en ting til; nevnte det i historisk-tråden dette at EMI Icon-boksene er på salg her og der. Bestilte meg idag de nye utgivelsene for september fra europadisc, hvor de er gunstig priset pt (søk på "EMI Icon" på søkemotoren på hjemmesiden).

Gleder meg ikke minst til denne 10CD-boksen;

http://www.emi-icons.com/5099969855528.php

I serien finner man foruten Stokowski navn som Lucia Popp, Nathan Milstein, Jascha Heifetz, Alfred Cortot, Fritz Kreizler, Artur Schnabel, Walter Gieseking, Jussi Bjørling, Dinu Lipatti, Arturo Michelangeli, Sviatoslav Richter, Solomon, Menuhin etc etc. Litt av en artistliste altså. Se alle på hjemmesidene for serien;

http://www.emi-icons.com/

Om ikke dette kan regnes blant "anbefalte samlinger" så er det fint lite som kan det etter mitt skjønn. En serie samlinger vel verdt å snuse nærmere på.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Disse EMI-boksene er virkelig flotte saker, ser det ut til. Tror mange vil bli overrasket over den fine lydkvaliteten på mange av disse opptakene. Tvilende sjeler kan f. eks. låne øre til den 19 år gamle Michelangeli (1939, altså) som spiller Grieg.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Vidar P skrev:
    Kan ikke anbefale den selvsagt siden jeg ikke har hørt de fleste av innspillingene i denne 30CD boksen fra HM, men her var det da virkelig mye flott musikk og mange flotte artister. Så gjenstår det å se om den kan la seg duppe under MVA-grensa på et tidspunkt.

http://www.amazon.co.uk/gp/product/...&pf_rd_t=101&pf_rd_p=467128533&pf_rd_i=468294

Bedre artist/verkliste her;

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//HMX2908304-33.htm
    Er ikke så garva på kjøp i EU...Holder på med ei bestilling hos MDT, bl.a. denne boksen - men da må man altså påregne toll og MVA?? Deler de opp forsendelsene, eller sendes alle bestilte i en smell? Jeg har plukka ut 4 bokser til totalt £ 109...men ikke trykket på knappen ennå. Bør jeg dele opp bestillinga??

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.518
    Overstiger prisen 200,- påberegnes mva ja. Jeg aner dessverre ikke om mdt splitter opp sendinger i mer mva vennlige porsjoner. Play.com har jeg derimot fått forståelse av at gjør dette.
    Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke tatt sjansen på at de splitter og heller delt opp innkjøpet i flere bestillinger, eventuelt sendt en epost til mdt og spurt hva kotymen er på slikt hos de.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.068
    Sted
    Trondheim
    MDT splitter ikke bestillinger. Og de oppgir korrekt totalpris på pakken, så der påløper det nok mva og gebyr ved innførsel.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Er verdien av CDene i hver forsendelse under 200 slipper du både MVA og fortollingsgebyr. Er verdien over 200 må du betale MVA av CDenes verdi og fraktprisen, i tillegg til et fortollingsgebyr på en hundrelapp eller så. Hva som er lønnsomt varierer – jeg har for vane å få min lokale pusher (med gode priser) til å bestille alt jeg ikke får under 200.

Merk at det på MDT er prisene uten VAT som er relevante for oss i Norge.

Edit: Her var jeg noen hakk på etterskudd, visst ...

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Både amazon.de, presto og flere andre er langt billigere. Bare til info.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    60 cd'er med highend barokk fra selskaper som Sony/CBS, RCA og Harmonia Mundi er kanskje ikke å forakte. En rekke kjente fremførelser her. I skrivende stund er amazon.de billigst av de jeg fant i farta.

http://www.amazon.de/gp/product/B00...&pf_rd_t=101&pf_rd_p=463375173&pf_rd_i=301128

--------
    Bestellungsübersicht Amazon.de
    Artikel: EUR 41,97
    Verpackung & Versand EUR 6,00

Gesamtsumme ohne MwSt.: EUR 47,97
    MwSt.: EUR 0,00

Gesamtbestellwert: EUR 47,97
    ----------

Har endel av innspillingene fra før, men her er jo så mye.

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Mange gode tips å få her. Jeg skal ihvertfall se nærmere på EMI Icon-serien.

Mvh.
    Jan.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.166
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Denne flotte boksen er fortsatt enda noen dager å få under 200 grensa på mdt. Storslagen, velklingende og vakker senromantisk orkestermusikk. Gamle østtyske kvalitetsinnspillinger med orkestre som Staatskapelle Dresden, Staatskapelle Berlin, Leipzig Gewandhausorkester, og med dirigenter som Konwitschny, Blomstedt, Herbig og Suitner. God lyd er det også, løp og kjøp!

B

buster

Gjest
    ser denne er rett over 21 pund. Havner vel da på feil side av mva grensen..
    Bjørn

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.794
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den er kjekk, både fordi det er godt spilt og fordi man får med kvintetter og småstykker også. Varmt anbefalt.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.166
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Bare et lite tips; Endellions Beethovenkvartetter (som jo er meget velomtalt på dette forumet og andre fora, og som jeg selv liker veldig godt også) er på salg til under MVA-grensa! Nye salget på Europadisc.

http://www.europadisc.co.uk/classical/67549/Beethoven_-_String_Quartets,_Quintets_and_Fragments.htm
    Et tilfelle hvor "he who schnoozes, looses" ikke stemmer. Takk for tips, har bare en haug av CDer på salg som varer kortere enn dette, som må bestilles først. ;D

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    Wohoo! Bestilt. Blir spennende å sammenlikne denne syklusen med Alban Berg sin.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.108
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Boksen har landet

Hjarteleg velkomen te gards, Alfred!

Fortsatt billig på amazon.de (19.95 Euro)

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    Jøss...en likt utseende boks landet hos meg i dag også. Lurer på om postbudet ble forvirret.

Gjør dere forøvrig klar for kjøpefest. Pundet er nå nede i rekordlave 9,25!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.108
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har alltid vært svak for Chicago Symphony Orchestra, de var glitrende gode under Georg Solti,
    så denne boksen måtte jeg ha i hylla.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har de på enkelt-lp'er de der, liker 1. og 8. med Solti godt, utover det må jeg være så ærlig å si at jeg er nokså indifferent til tolkningene hans i disse symfoniene. De virker litt klinisk kalde og splashy kanskje?

En annen opplevelse enn din da altså, men det skaper jo bare mangfold, eller hva? :)

EDIT; det er Solti/LSO på Decca jeg har i 1 og 8 ser det ut som.. de andre med CSO.

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.383
    Vidar P skrev:
    Bare et lite tips; Endellions Beethovenkvartetter (som jo er meget velomtalt på dette forumet og andre fora, og som jeg selv liker veldig godt også) er på salg til under MVA-grensa! Nye salget på Europadisc.

http://www.europadisc.co.uk/classical/67549/Beethoven_-_String_Quartets,_Quintets_and_Fragments.htm
    "Kjøper" din anbefaling, Vidar P

Dear JackX,

Thank you for shopping at Europadisc. We have pleasure in confirming your order below.

Order Number: E-9***

Cat NoDetailsQtyPriceTotal
    2564694713Beethoven - String Quartets, Quintets & Fragments x1£17.35£17.35
    Postage (to Norway): £4.65
    Total: £22.00

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.108
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Har de på enkelt-lp'er de der, liker 1. og 8. med Solti godt, utover det må jeg være så ærlig å si at jeg er nokså indifferent til tolkningene hans i disse symfoniene. De virker litt klinisk kalde og splashy kanskje?

En annen opplevelse enn din da altså, men det skaper jo bare mangfold, eller hva? :)
    Nei, Vidar, vi er kanskje ikke så uenige der, selv om boksen er nyankommet i dag. Dette er ikke mine eneste Mahler, men med bakgrunn som messingblåser (en grov en) fryder jeg meg alltid ved å høre trøkket og soliditeten i de lange linjene hos gamle CSO. Mitt livs første møte med Mahler var Solti/CSO med symfoni nr. 2 på en dobbel-LP som gikk tapt for ikke lenge siden, den fikk affeksjonsverdi og jeg har alltid villet skaffe innspillingen igjen.
    Mangfold er viktig, og jeg syns Mahler inviterer til det og tåler at man finner på mye rart. Blant mine favoritter så langt er Bernsteins M3, Inbal i M2 og Sinopoli M5. Boulez ligger her med minst fire orkestre, men får ikke fram tårene og svetten hos meg med de siste symfoniene. Jeg har lyst på komplett Bernstein-boks men den er dyr fremdeles.
    Ed: Bertini vurderes også

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.518
    Vidar P skrev:
    Jeg synes slike "uenigheter," er veldig lærerike og er glad for at det er forskjellige oppfatninger. Dette kan, for meg, åpne for bredere forståelse av musikken og gir meg muligheten til å sjekke ut andre tilnærminger til et stykke som for eks ikke har gitt meg det helt store.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.108
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Roberten skrev:
    Vidar P skrev:
    Jeg synes slike "uenigheter," er veldig lærerike og er glad for at det er forskjellige oppfatninger. Dette kan, for meg, åpne for bredere forståelse av musikken og gir meg muligheten til å sjekke ut andre tilnærminger til et stykke som for eks ikke har gitt meg det helt store.
    Ja, uenigheter er lærerike, og musikk er subjektivt, men det er nok flere her som har klart bedre oversikt over forskjellige innspillinger enn jeg har. Hvis du ser etter 'den beste' er mitt grunnlag for tynt.
    Men: Jeg antar at du har fått med deg Adagietto fra symfoni nr. 5? En overskvist sviske for mange, jeg liker Solti sn versjon. Hvis du ikke kjenner den må du få den med deg, og gjerne prøv den på følsomme frøkner!

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.518
    Nå synes jeg ikke det passer en av pilarene i fadderordningen å seile under beskjedenhetens flagg.
    Mahler har gått helt i surr for meg, uten at jeg har klart å få noe tak på ham, men den 5. har jeg, så denne skal på straks Wagner er ferdig med å bevege meg.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.108
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Her blir det ingen diskusjon, beskjedenhet gjelder ikke, dette er en anbefalt samling:

Anbefalt + !

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn