Tråden for anbefalte samlinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• B

BTS

Gjest
    Beställde denna på Amazon.uk för Nok 206,09 inklusive frakt.
    Får se om den klarar sig igenom järnridån...

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.177
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Siden frakten ikke inngår i 200 grensen (det er prisen på varen som må være under 200), gjør den nok det. Er prisen på varen over 200 kr, beregnes mva av prisen på varen og frakten.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.114
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    BTS skrev:
    Beställde denna på Amazon.uk för Nok 206,09 inklusive frakt.
    Får se om den klarar sig igenom järnridån...
    Attraktiv boks det der, BTS. Jeg har alle verkene fra før, men ingen (tror jeg) av disse tolkningene. Bolet i Grieg og Schumann, Curzon i Beethoven, Kovacevic i Mozart og Arrau i Chopin. Mer enn godkjent.

Forresten selges den nå for 11,98$ på cduniverse.com

Jørgen

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    Siden frakten ikke inngår i 200 grensen (det er prisen på varen som må være under 200), gjør den nok det. Er prisen på varen over 200 kr, beregnes mva av prisen på varen og frakten.
    Det er kjekt at reglene for at frakt ikke lenger momses, for sist jeg sjekket (omtrent to år siden) var det tilfellet. Da ble frakt klassifisert som en tjeneste, og tjenester er momsbare. Også fra utlandet. Men det har jeg bare fra folk som kjøper endel fra utlandet, og ikke ut av egen erfaring. Dere handler jo så mye at jeg regner med at dere har rett om dagens regler.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.876
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel slik at opprinnelseslandets regler for moms på frakt gjelder.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Baluba; frakt skal være med i beregningsgrunnlaget kun dersom varens verdi overstiger 200,-.

Ved kjøp av varer til vareverdi under 200,- skal ikke frakt være en faktor. Og det er slik det praktiseres også.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Ingen anbefaling, fordi jeg ikke har hørt den, men fant denne 15CD-boksen til nokså nøyaktig 200,- på amazon.com idag. Så nå satser jeg på at lykkens gudinne står meg bi ved tollstedet... [..]

Den krøp seg inn under mva-grensa ja, så nå nyter jeg staselig musikk uten at Staten fikk ei eneste krone.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Man kan være heldig. Jeg fikk i går en sending fra Abeille Musique i Paris til den nette sum av ca 700 kr som kom rett i postkassa uten noen mva eller postgebyr.
    Det er den andre gangen på 2 år, så en gang i blant...

Jeg koser meg forøvrig nå med:

Vet ikke helt om jeg vil anbefale den riktig enda, men det er jo morsomt med klaverkonserter av folk som Goetz, Czerny, Cramer, Clementi, Bronsard, Hiller, Henselt, Kalkbrenner etc...

B

BTS

Gjest
    Jag inte så bevandrad i Shostakovich men beställde den här boxen för två
    minuter sedan, då två av symfonierna med Haitink finns här sedan tidigare.

Lurade lite på den här i samma ögonblick, men frågan är vilken jag egentligen skulle
    gå för...

svingen68

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2008
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Vidar P skrev:
    Ingen anbefaling, fordi jeg ikke har hørt den, men fant denne 15CD-boksen til nokså nøyaktig 200,- på amazon.com idag. Så nå satser jeg på at lykkens gudinne står meg bi ved tollstedet... [..]

Den krøp seg inn under mva-grensa ja, så nå nyter jeg staselig musikk uten at Staten fikk ei eneste krone.
    Det må min også ha gjort, fikk den iallefall i dag og måtte ikke betale en krone til staten jeg heller. Happy days ;D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kjempegreier vettu. Fine plater og all kreditt til Erato for å minne oss på den!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.114
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Bøyum hos Aktiv Klassisk er ikke vanskelig å be når det gjelder anbefalte samlinger, og jeg dukker ned i deilighetene

De har vært nevnt før, men jeg gjentar så gjerne.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ikke glem Brendel i Beethovens pianokonserter på Philips; da de kom, og jeg var veldig interessert i disse sakene, så var liksom Brendel en ubestridelig gullstandard i disse konsertene. Det var omtrent ingen andre skulle man tro. Det var det jo selvsagt, men de var, og er fortsatt, kanongode tolkninger av konsertene.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.114
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Ikke glem Brendel i Beethovens pianokonserter på Philips; da de kom, og jeg var veldig interessert i disse sakene, så var liksom Brendel en ubestridelig gullstandard i disse konsertene. Det var omtrent ingen andre skulle man tro. Det var det jo selvsagt, men de var, og er fortsatt, kanongode tolkninger av konsertene.
    Og da snakker vi Haitink/LPO, eller?

Men Brendel og Chicago/Levine finnes også, med Philips logo

Hvilken velger vi?

ps: nå er det bra besatt med LvB-konserter fra før her, med Solomon, Rubinstein, Barenboim, Sugitani, Richter, Kempff, Moravec, Perahia og Kovacevic representert, og da må jo selvfølgelig Brendel være med også :)

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.524
    Tør noen å mene noe om Brilliant Classics samling av Brendels gjøren og laden på henholdsvis Vox, Turnabout og Vanguard ?
    Jeg er hodestups på knærne etter Brendel, men har ikke noe forhold til plateselskapene som nevnes. Uansett så har Bøyum konkurransedyktig pris på denne, så det kan hende jeg bare bør kjøpe den.

http://www.amazon.com/Alfred-Brendel-Complete-Turnabout-Recordings/dp/B001CW7LT8

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    De er gode, har endel av de på de originale lp'ene (ikke Vanguard). Men jeg er blant de som synes han ble bedre for Philips noen år senere (jeg vet at det er delte meninger om det).

Men er ikke Vox og Turnabout to alen av samme stykke tro?

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.524
    Fint, en yngre Brendel kan bli spennende å låne ørene til. Jeg har noen av Philips lp'ene, men det kan virke som om jeg ikke kan få nok Brendel.

Jeg klarte ikke å finne den på Brilliant Classics sine hjemmesider, men ut i fra kommentarene på 'customer reviews' på Amazon, kan det se ut til at det er flere som er enig med deg i at Vox og Turnabout er to sider av samme sak.
    Finner jeg ikke ut noe mer på verdsveven skal jeg spørre Bøyum i morgen, det er godt mulig han vet.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det står nå iallefall Vox Turnabout på mine Brendel-skiver. Vox var jo en budsjett-label, og hadde Turnabout som underlabel. De presset hos Decca, som vel etterhvert eide de såvidt jeg vet, men pressingene (selv om de er like på mange måter) er ikke helt samme standard som for SXL osv fra samme tid.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.524
    Se der ja, da kan vi trygt kalle det avklart. Takk, Vidar :)
    'SXL' osv som du sier noterte jeg behørig ned i den lille sorte da du hadde undervisningsrunde på høstparten, den er med på vandring mellom antikvariatene og er til uvurdelig hjelp i navigeringen blant hummer og kanari.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Decca's SXL (2xxx og 6xxx)-skiver er jo suverene ja, og boks-settene SET selvsagt. Mange av de er vel antakelig blant de aller beste lp-skiver som noengang er presset. Imo iallefall.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.177
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke hørt denne, men renomeet til ensemblet og til labelen er førsteklasses:

10 CDer til £17.87, på salg på mdt enda et par dager, og med et representativt utvalg av alle de store flamske renessansekomponistene (Isaac, Dufay, Busnois, de la Rue, Obrecht, Ockeghem etc etc.....). Med denne boksen, samt den friedman anbefaler, har man en omfattende introduksjon til den fantastiske klangverden som renessansemusikken utgjør.

Dirigenten er forøvrig Eric van Nevel, sønn (så vidt jeg vet) til Paul van Nevel som står bak den boksen friedman anbefaler (en helt korrekt anbefaling forøvrig). Jeg har hatt denne boksen på wishlisten lenge, men handlet i går. Med mdts vanlige lett korpulente fraktberegninger, havnet greia på 24 £, har ikke funnet dette noe bedre andre steder.

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//KTC1380.htm

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.876
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Masters of Flanders. Jeg tenker på Kong Eddy, Tom Boonen, Johan Museeuw...

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.114
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Noen samlinger vil ikke under 200-grensa, og da er det like greit å fylle bagasjen når man er på tur. Og det er jo kjekkere å plukke fra en hylle enn fra nettet.

Standardrepertoar som jeg bare må ha.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.177
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Noe for vår Veronika fan? Ny issue på mdt, 9,57 £.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Lov å håpe, men det betviles med betydelig skepsis. Finner de vel på Narvesen til samme pris tenker jeg..
    Er det noe jeg ikke trenger, så er det en haug middelmådige og dårlige versjoner av den beste klassiske musikken gjennom tidene. Utvalget blant gode innspillinger får holde i massevis.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Lov å håpe, men det betviles med betydelig skepsis. Finner de vel på Narvesen til samme pris tenker jeg..
    Er det noe jeg ikke trenger, så er det en haug middelmådige og dårlige versjoner av den beste klassiske musikken gjennom tidene. Utvalget blant gode innspillinger får holde i massevis.
    Word.

Husker en serie som het Rose Collection eller noe slik for rundt 20 år siden. Ganske flate greier på alle mulige måter fant jeg ut, og gav bort de to jeg hadde kjøpt til en som ikke bryr seg. Kanskje de hadde noen gullkorn, men jeg betviler det sterkt. DDD, jada jada jada.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.114
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    erato skrev:

Noe for vår Veronika fan? Ny issue på mdt, 9,57 £.
    DG-inspillingene lisensiert? For de har jeg da.
    Innspilt 1995-98, nå utgitt på Newton Classics, den nye nederlanske konkurrenten til Brilliant Classics.
    The birth of a new classical label, devoted initially to CD-only releases of landmark recordings from the second half of the 20th century, will be music to the ears of collectors.
    Enda en fordel for oss platekjøpere

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Tilgjengelig 21.06 12 cder pris ca kr 430. (Utgitt tidligere som "Carlos Kleiber the Originals" og koster ca kr 3200!)
    Mange har nok mye av dette fra før av, men har du nettopp oppdaget klassisk musikker dette en super boks å starte med. Strauss kan jeg ikke uttale meg om, men resten av denne boksen er "State of the art" IMHO.
    En bedre investering for en (klassisk) musikkelsker skal du lete lenge etter.

Kleiber: Complete Recordings on Deutsche Grammophon

Orchestral recordings: Beethoven Symphonies 5 and 7, Brahms Symphony No.4 and Schubert Symphonies 3 and 8 – all currently in The Originals, DG’s premium reissues series, with top remastering quality.

Operas: Weber: Der Freischütz; Johann Strauss II: Die Fledermaus; Verdi: La Traviata; Wagner: Tristan und Isolde – all currently in The Originals, DG’s premium reissues series, with top remastering quality.

Includes booklet with full tracklists, new booklet article by Andrew Clements, and many rare photos of Kleiber and other artists at recording sessions.

Spotify: http://open.spotify.com/album/3I0JTacVJQH34aehk8BxUF

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Denne kommer i slutten av året, så det er en "blind" anbefaling.
    Men $30 for 12cde bør vel være en "No brainer".

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Kanskje man skal lage sin egen?

DGG skal i november gi ut en "Mahler The People's edition". Gå inn på DGs site og stem frem de Mahlerinspillingene boksen skal inneholde. De versjonene som får flest stemmer vil havne i boksen.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fikk den også under mva-grensa for et års tid siden eller så. Den er iallefall verdt det ja!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn