Tråden for anbefalte samlinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    otare skrev:
    De roter nå noe fælt, da. De sier at det er en utvidet versjon av den opprinnelige boksen:

"Dette er en utvidet utgave av jubileumsboksen fra 2009 - den inneholder nå 56 CD-er og har fått et annet cover."

Det er det jo slettes ikke. Det er en ny boks med helt annet innhold. Poenget er jo at boks1 + boks2 = 111 CDer.
    Så hvis jeg bestilte dette fra Platekompaniet ville jeg lurt litt på hva det er jeg får.
    De skriver jo også:
    "Kronen på verket er denne limiterte CD-boksen med 55 (!) klassikere, blant dem Rachmaninovs pianokonsert med Richter, Chopins preluder med Argerich, Beethovens niende med Karajan, Brahms fiolinkonsert med Anne-Sophie Mutter, Stravinskys Le Sacre du printemps med Boulez, Kozenas Handel: Ah! Mio Cor, Netrebkos Opera Arias og Hélène Grimauds Credo - for å nevne bare noen. "
    men det er jo hentet fra innholdet i den første boksen (på 55 CDer).
    Og de skriver:
    "Midlertidig utsolgt, sendes vanligvis innen 48 timer"
    Men hvordan kan den være midlertidig utsolgt, når den enda ikke er utgitt? Utgivelsesdatoen er vel 22/10 (SVJV)?
    Huffameg!
    Problemet med Platekompaniet er ikke varene de selger, men at de ansatte ikke har peiling på hva de selger. Totalt blåst. Dette inkluderer tydeligvis nettbutikken også. Triste greier.

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    otare skrev:
    De roter nå noe fælt, da. De sier at det er en utvidet versjon av den opprinnelige boksen:

"Dette er en utvidet utgave av jubileumsboksen fra 2009 - den inneholder nå 56 CD-er og har fått et annet cover."

Det er det jo slettes ikke. Det er en ny boks med helt annet innhold. Poenget er jo at boks1 + boks2 = 111 CDer.
    Så hvis jeg bestilte dette fra Platekompaniet ville jeg lurt litt på hva det er jeg får.

De skriver jo også:
    "Kronen på verket er denne limiterte CD-boksen med 55 (!) klassikere, blant dem Rachmaninovs pianokonsert med Richter, Chopins preluder med Argerich, Beethovens niende med Karajan, Brahms fiolinkonsert med Anne-Sophie Mutter, Stravinskys Le Sacre du printemps med Boulez, Kozenas Handel: Ah! Mio Cor, Netrebkos Opera Arias og Hélène Grimauds Credo - for å nevne bare noen. "

Og de skriver:

Men hvordan kan den være midlertidig utsolgt, når den enda ikke er utgitt? Utgivelsesdatoen er vel 22/10 (SVJV)?
    Godt du er våken, otare.
    Det står i sidene til DG at internasjonal release er 1. okt

Her er utvalget i den Collector`s Edition 2-saken, ihvertfall

http://www.deutschegrammophon.com/cat/single?PRODUCT_NR=4779142

Hmm, tror jeg ville ha sikret meg den første utgaven først, rett og slett før den blir utsolgt
    http://www.dg-111.com/en_GB/albums/55-cd-box-set

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Jøgga skrev:
    otare skrev:

De skriver jo også:
    Og de skriver:
    Huffameg!
    Problemet med Platekompaniet er ikke varene de selger, men at de ansatte ikke har peiling på hva de selger. Totalt blåst. Dette inkluderer tydeligvis nettbutikken også. Triste greier.
    Jeg fikk et lignende svar fra Rocade Records i Bergen og i e-post fra Platekompaniet. Det kan virke som om det norske plateselskapets/distributørens "Klassiskekspert" ikke har gjort lekser. Platekompaniet lovte å undersøke saken grundigere, men nevnte samtidig muligheten for at den røde boksen bare var reutgitt i noen land (f.eks. UK). Jeg fikk min gule 56 CDers boks over disk hos Rocade Records i Bergen (http://www.rocade-records.no/) fredag 08.10.2010 og har bedt ham følge opp den reutgitte røde.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    CDWMcInSpots skrev:
    Jøgga skrev:
    otare skrev:

De skriver jo også:
    Og de skriver:
    Huffameg!
    Jeg fikk et lignende svar fra Rocade Records i Bergen og i e-post fra Platekompaniet. Det kan virke som om det norske plateselskapets/distributørens "Klassiskekspert" ikke har gjort lekser. Platekompaniet lovte å undersøke saken grundigere, men nevnte samtidig muligheten for at den røde boksen bare var reutgitt i noen land (f.eks. UK). Jeg fikk min gule 56 CDers boks over disk hos Rocade Records i Bergen (http://www.rocade-records.no/) fredag 08.10.2010 og har bedt ham følge opp den reutgitte røde.
    Ny informasjon i e-post fra Platekompaniet:
    Platekompaniet skrev:
    Da tror jeg vi har fått på plass korrekt informasjon om de nye boksene.

Universal Norge slipper ikke DVD-boksen. Jeg sjekker med våre leverandører utaskjærs om vi kan få den derfra.

56CD-boksen:
    http://www.platekompaniet.no/Musikk...n_-_The_Collectors_Edition_2_56CD/?id=4779142

6CD-boksen:
    http://www.platekompaniet.no/Musikk...hon_-_111_More_Classic_Tracks_6CD/?id=4779235

Universal Norge reutgir foreløpig ikke de to fra 2009.

Håper vi kom oss i mål da!

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.068
    Sted
    Trondheim
    Kan video tas med her? Fikk nettopp 33 DVDer med Mozarts komplette operaer fra Salzburg. Betalte ca 84€ for den fra amazon.de. Og jammen havnet den ikke rett i postkassa uten mva eller noen ting. Sitter nå og ripper dem på Macen min, mens Montserrat Caballé synger Donizetti i bakgrunnen.

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    138
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Edwin Fischer - Concert Performances & Broadcasts 1943-1953

For de med særlig interesse for Edwin Fischer så fåes nå denne boksen hos Arkiv til noe nær halv pris av hva den går for på Amazon. Frakt er bare 8 dollar, så med moms og gebyr ender den på ca. 525 norske. Så vidt jeg kan bedømme finnes disse optak bare på denne samlingen (vil dog ikke garantere dette). Boksen er et re-issue fra ArkivMusic av den originale Music&Arts utgivelsen.

http://www.arkivmusic.com/classical/album.jsp?album_id=16568&album_group=14

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.161
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bare vær obs på at det i så fall er CD-R som trolig leveres.

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    138
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Var ikke oppmerksom på cd-r detaljen, så sendte i dag mail til Arkiv for å sjekke. Her er svaret..

Edwin Fischer - Concert Performances & Broadcasts 1943-1953 (ArkivCD, 1080) is an ArkivCD which is a licensed reissue of an out-of-print or otherwise generally unavailable recording. It is produced by ArkivMusic and fully authorized by the original record label from a digital master.

The music on the disc is exactly the same as the original and has not been processed or altered in any way. ArkivCDs that include liner notes involve additional production time and ship within 3-5 business days. All ArkivCDs are made from high-quality CD-R media that will play in most modern CD players.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.161
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har også hørt rykter om at de er kopibeskyttede - men understreker at det ikke er noe jeg har erfart, bare hørt nevnt.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.577
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har aldri hatt problemer med å rippe noen av cdene (cd-r) jeg har kjøpt fra Arkiv, ihvertfall. Rettnok ikke så mange.

B

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.161
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

11 euro på amazon.fr.

Mange billige bokser i denne serien, Bruckner/Wand, Beethoven/Budapestkvartetten, Brahms/Rubinstein......

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.161
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hyperion "bokser" i februar 99CDer med Liszts samlede pianomusikk.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    otare skrev:
    Ny boks på gang:
    [...]
    60 CDer med Bernsteins symfoniinnspillinger på SONY. 60€ fra amazon.de (71€ - mva).
    Dette er kanskje noe å få med seg? Ca. 8 kr. pr CD...
    Jeg mottok nettopp beskjed fra min lokale platebutikk Rocade Records i Bergen (http://www.rocade-records.no/) om at "Leonard Bernstein - The Symphony Edition" 60 CDer er klar til avhenting til en "god kunde pris" litt lavere enn Platekompaniets 749,-.

Vedlegg

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Samson François: "L'edition Integrale" 36 CD-boks, EMI

Samson François: "L'edition Integrale" 36 CD-boks, EMI

Bakside:

Forside:

Samson Pascal François (18 May 1924 – 22 October 1970) var en fransk pianist og komponist jfr. Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Samson_Francois).

Har noen av dere kompetanse til å vurdere denne boksen?

Tillegg:
    Det finnes også flere mindre Samson François-bokser. Er de fornuftigere/bedre?

Redigering:
    Bildetrøbbel rettet etter noen forsøk.

Vedlegg

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    36 CD'er er temmelig mye med en og samme pianist. Selv har jeg en mindre boks med Samson Francois i fransk repertoare hvor han er blant de aller, aller beste - i Debussy og spesielt i Ravel.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Hyperion 30th Anniversary series

Hyperion Records har trettiårsjubileum og har i den forbindelse utgitt "Hyperion 30th Anniversary series" (http://www.hyperion-records.co.uk/find.asp?f=30th+anniversary). Dette er en serie enkle og doble CDer. Jeg har ikke sett dem som en samlet boks, men Europadisc reklamerte tidligere med en "package deal" (som forsvant?). De fleste ble, ifølge Hyperion, meget godt mottatt av kritikerne.

Ovenviste "Sergei Rachmaninov (1873-1943) Piano Concertos" med Stephen Hough (piano), Dallas Symphony Orchestra, Andrew Litton (dirigent) ble f.eks. listet som en av et lite utvalg toppinnspillinger som Leif Ove Andsnes' (nyeste) innspillinger må konkurrere mot.

Platekompaniet har opprettet en egen side (http://www.platekompaniet.no/musikk.aspx?1186). Priser 1 CD 79,50 og 2 CD 129,50. De skriver:
    I disse dager er det 30 år siden plateselskapet Hyperion så dagens lys i London, England. Fra starten av ble selskapet rost, ja, sågar hyllet, for sin nøysomme, kjærlige behandling av innspillingene de foretok. Hyperion har satt seg som mål å gi ut den beste (klassiske) musikken skrevet i tiden 1200-tallet og frem til i dag. Navnet, tatt etter en av de greske titanene, en som ga liv til både soler og måner, krever sitt selskap, og en kjapp titt på utvalget under viser at de har lykkes.

Dog er utvalget av et sobert antall, men dette er album som alle har vunnet priser i uttallige klassisk-publikasjoner verden over (Grammophone, BBC Music Magazine etc) de siste 30 årene.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ang Francois, noen mener muligens at de franske (og Chopin) er pianistens sentrale repertoir, og at han kanskje ikke var blant de beste i annet materiale. Iallefall har jeg lest om folk som mener det i Gramophone og BBC MM. Stor boks, og man skal være interessert i Francois iallefall.

Selv har jeg bare Chopin-boksen og noe småtteri av Ravel/Debussy i tillegg, så kan ikke mene noe selv.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    kibsgard skrev:
    36 CD'er er temmelig mye med en og samme pianist. Selv har jeg en mindre boks med Samson Francois i fransk repertoare hvor han er blant de aller, aller beste - i Debussy og spesielt i Ravel.
    [...]
    Takk. Det var en av tingene jeg lurte på. Samleboks fra ett selskap med mye forskjellig er en ting, én dirigent, gjerne med flere orkestre en annen og kun én utøver en tredje(?)

Vidar P skrev:
    Ang Francois, noen mener muligens at de franske (og Chopin) er pianistens sentrale repertoir, og at han kanskje ikke var blant de beste i annet materiale. Iallefall har jeg lest om folk som mener det i Gramophone og BBC MM. Stor boks, og man skal være interessert i Francois iallefall.

Selv har jeg bare Chopin-boksen og noe småtteri av Ravel/Debussy i tillegg, så kan ikke mene noe selv.

[...]
    Takk. Hva synes du om det du har av ham generelt og i forhold til andre innspillinger du evt. har av denne musikken?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hei, ang spm rettet til meg; han er ikke min favoritt, men kibsgaard har gjennomgående god smak på historiske artister, og det at han gir Samson "the kibsgaard sign of approval" er et kvalitetsstempel godt som noe.

Du kunne jo ha hørt litt på ham her-og-der da, og gjort deg opp din egen mening. Artisteri er jo så subjektivt. Fins han på Spotify montro?

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Vidar P skrev:
    Hei, ang spm rettet til meg; han er ikke min favoritt, men kibsgaard har gjennomgående god smak på historiske artister, og det at han gir Samson "the kibsgaard sign of approval" er et kvalitetsstemper godt som noe.

Du kunne jo ha hørt litt på ham her-og-der da, og gjort deg opp din egen mening. Artisteri er jo så subjektivt. Fins han på Spotify montro?
    Takk.

På den ene side: Jeg er fremdeles kun i startgropa (ref. innlegg #93 "Nybegynnertanker og -spørsmål" i Operatråden: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,21852.msg1005556.html#msg1005556). Det er dermed lurt å lytte til "erfarne fjellfolk".

På den annen side: Lang Langs Wien-konsert sendt på NRK2s Hovedscenen tidligere i høst, fikk meg først til å stusse. Under avslutningsnumrene med (bl.a.?) Chopin ble jeg relativt sikker. Dette var ikke Chopin slik jeg hittil (er klar over at) jeg har hørt ham. Så langt foretrekker jeg klart andre Chopin-tolkere (hvem de nå enn er). Etter konserten tenkte jeg at Lang Lang er en perkussiv kraftpianist, hvilket ikke nødvendigvis er positivt. Dagen etter slo jeg opp i Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Lang_Lang_(pianist)#Performing_and_recording_career) og kjente meg igjen i delen som tok for seg kritikken:
    Lang Lang's performances have also been criticized. His performance style has been referred to as having "soggy rhythms and heavy phrasing,"[10] and as being "truly boring", "just bad" and "unendurable".[11] Critics who feel that his playing is vulgar and lacks sensitivity have given him the nickname "Bang Bang".[12] Pianist Earl Wild has called him “the J. Lo of the piano." [13] Others have described him as immature, though praised his ability to "conquer crowds with youthful bravado".[14] Conversely, the same style has led his performance to be described as one of "blazing speed and thunderous power... Lang's daredevil tendencies found a gratifying outlet."[15] Some critics have argued that Lang is at his best playing the Classical repertoire as opposed to Romantic composers such as Chopin.
    Jeg kjente meg definitivt igjen, kanskje spesielt i "Bang Bang" og "thunderous power".

Ref. "Lang Lang Live in Vienna" http://www.amazon.com/Lang-Live-Vienna-Blu-ray/dp/B003O2RQKS

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Slik som denne f.eks?

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,20557.msg989656.html#msg989656

Eller denne?

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,13730.msg281659.html#msg281659

Jo jeg skal innrømme at jeg synes heller mindre om fyren. Ang Chopin så har du jo et stort utvalg glimrende pianister da, og jeg klarer ikke helt å se at Francois har noen særstilling her.

I mitt syn så er folk som Dinu Lipatti, Stefan Askenase, Edwin Fischer osv noen knepp bedre. Men så er det en lang rekke som ikke er det også. Så for meg er Francois i Chopin (så langt; syn kan endre seg) blant de bedre, men ikke blant de beste. I Chopin altså.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.068
    Sted
    Trondheim
    Du oppsummerer Lang Lang veldig godt, syns jeg.
    Når det gjelder Samson François liker jeg det lille jeg har hørt godt. Jeg kjøpte boksen fordi jeg har gode minner om hans innspilling av Ravels G-dur konsert. Denne 36-CDer boksen koster vel omtrent det samme som den enkeltplaten med konserten kostet når den ble gitt ut på 60-tallet (når man tar inflasjon osv. med i regnestykket), så jeg tenkte at det er ikke noe stort tap hvis resten ikke er bra. Men det jeg har hørt så langt er bra, og Ravels G-dur er akkurat like flott som jeg husker fra LPen.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Vidar P skrev:
    Ja.

Ang Chopin så har du jo et stort utvalg glimrende pianister da, og jeg klarer ikke helt å se at Francois har noen særstilling her.

I mitt syn så er folk som Dinu Lipatti, Stefan Askenase, Edwin Fischer osv noen knepp bedre. Men så er det en lang rekke som ikke er det også. Så for meg er Francois i Chopin (så langt; syn kan endre seg) blant de bedre, men ikke blant de beste. I Chopin altså.

http://www.amazon.com/Chopin-Collec...6OW3/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1291663517&sr=8-2

Jeg kjøpte Artur Rubinsteins The Chopin Collection, 11 CD fra RCA Victor Europe tidligere i høst på det tidligere nevnte Apollon-salget. Foreløbig ligger også den og venter på premiere. Så vidt jeg har forstått, er dette en elsket klassiker, men noen hevder at den senere Garrick Ohlsson er bedre.

Garrick Ohlsson: Chopin: The Complete Works, 16 CD, Hyperion UK
    http://www.amazon.com/gp/product/B001F4YGUA/ref=cm_cr_asin_lnk

Vedlegg

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    otare skrev:
    Du oppsummerer Lang Lang veldig godt, syns jeg.
    Når det gjelder Samson François liker jeg det lille jeg har hørt godt. Jeg kjøpte boksen fordi jeg har gode minner om hans innspilling av Ravels G-dur konsert. Denne 36-CDer boksen koster vel omtrent det samme som den enkeltplaten med konserten kostet når den ble gitt ut på 60-tallet (når man tar inflasjon osv. med i regnestykket), så jeg tenkte at det er ikke noe stort tap hvis resten ikke er bra. Men det jeg har hørt så langt er bra, og Ravels G-dur er akkurat like flott som jeg husker fra LPen.
    Takk.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    CDWMcInSpots skrev:
    kibsgard skrev:
    [...]
    Takk. Det var en av tingene jeg lurte på. Samleboks fra ett selskap med mye forskjellig er en ting, én dirigent, gjerne med flere orkestre en annen og kun én utøver en tredje(?)

Vidar P skrev:

[...]
    Takk. Hva synes du om det du har av ham generelt og i forhold til andre innspillinger du evt. har av denne musikken?
    I Ravel er det ingen som overgår Francois for meg. Han har utrolig stemningsfull Gaspard de la Nuit blant annet. Her er det en utrolig match mellom pianist og komponist. Francois' Debussy er også meget god, men når ikke helt opp til Michelangeli. Michelangelis ekstremt kontrollerte stil passer Debussy enda bedre. I Chopin er konkurransen knallhard.

Det er ikke mange pianister som forsvarer bokser av den størrelsen for meg, men det kommer jo an på prisen. Har en 40 CD'ers boks av Cziffra. Det er pga at han er en ganske unik viruos stil som alltid er meget interessant om ikke så annet. Og det var den greieste måten å samle noen sjeldenheter. Sviatoslav Richter er vel den som fremfor alt kan forsvare en sånn boks for meg. Spesielt da han er så vanskelig å samle.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Uønsket deling av en ordre i flere sendinger

Spørsmål av interesse for denne trådens lesere selv om det ikke direkte tilhører emnet.

Jeg bestilte nylig en del fra Amazon UK og valgte (hvis jeg ikke husker helt galt) at varene skulle sendes samlet. Det har de ignorert. Det har foreløbig blitt 2 sendinger, og en vare er restnotert og kommer dermed i en tredje. De benytter til og med flere forskjellige transportører: UPS og Deutsche Post DHL (så langt).

Dessverre har hver av sendingene en verdi større enn NOK 200,- og de to første større enn NOK 1000,- Jeg må dermed betale flere formomsningsgebyrer istedenfor kun ett (av den store typen).

Jeg har tidligere opplevd det samme med CD Universe, men da var heldigvis begge de to restforsendelsene under NOK 200,- Jeg korresponderte med dem før sending og ba om samlet sending som jeg også hadde krysset av for. Dessverre forstod de ikke helt poenget. Når ordren var stor, delte de den opp uten å fakturere ekstra for frakt hvis det passet seg slik. Dermed burde det ikke være noe problem for meg etter deres mening. Evt. styr med norsk tollvesen var uansett ikke deres bord.

Forøvrig var CD Universe hjelpsomme. De svarte raskt og greit på spørsmål. Et par DVDer hadde tekniske feil. De sendte nye uten å be om retur el.l.

Har dere vært ute for noe lignende? Hva må man passe på for å sikre seg mot uønsket deling av en ordre i flere sendinger? Fra Amazon UK og fra andre?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte du fra Amazon selv, eller fra deres tredjepartsleverandører? Det utgjør vel hele forskjellen. I første fall så er det en glipp fra deres side, i siste fall så er det gitt at de må sende separat, samme hva du ber om i ordren.

CDUniverse har jeg også svært god erfaring med; de ordner ting uten spørsmål! Super butikk!

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Uønsket deling av en ordre i flere sendinger

Vidar P skrev:
    Kjøpte du fra Amazon selv, eller fra deres tredjepartsleverandører? Det utgjør vel hele forskjellen. I første fall så er det en glipp fra deres side, i siste fall så er det gitt at de må sende separat, samme hva du ber om i ordren.

CDUniverse har jeg også svært god erfaring med; de ordner ting uten spørsmål! Super butikk!
    Alt fra Amazon UK (hvis jeg ikke misforstod helt). Hvis man handler fra tredjepartsleverandører, er dette så langt jeg har sett rimelig tydelig, og man får ikke lov til å krysse av for samlet levering. Jeg halvgjennomførte en testtransaksjon for å se for noen dager siden (hvis jeg husker rett).

Harmonia Mundi 50-årsjubileumsboks "50-Jubiläumsbox 50 Jahre" ble derimot bestilt fra tredjepartsleverandør via Amazon Tyskland. Den ble sendt før jeg fikk sukk for meg, 2-3 timer etter bestilling, og før jeg rakk å varsle om at tysk moms måtte trekkes fra. Den ble tilbakebetalt og var på min konto 2 dager senere, men jeg er redd momsgrunnlaget på pakkelappen kommer til å være for høyt. Pakken har foreløbig ikke kommet, og jeg har intet sporingsnummer, så jeg krysser fingrene og håper på det beste. Den var forresten (etter sigende) ny og kostet €99 inkl. tysk moms og €111(?) med frakt (og tysk moms). (http://www.amazon.de/50-Jubiläumsbo...=sr_1_3?s=music&ie=UTF8&qid=1291743598&sr=1-3)

Derimot var en del av varene på Amazon UK merket:
    • "In stock but may require up to 2 additional days to deliver. Dispatched from and sold by Amazon.co.uk."
    • "Usually dispatched within 9 to 12 days. Dispatched from and sold by Amazon.co.uk."
    • "Usually dispatched within 1 to 3 weeks. Dispatched from and sold by Amazon.co.uk."
    • "Usually dispatched within 2 to 4 weeks. Dispatched from and sold by Amazon.co.uk"

Se f.eks.:

Har CDUniverse delt dine sendinger mot din vilje?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.161
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    En helhjertet anbefaling her. Og tidvis uforståelig lave priser på enkelte ting.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Classical Music 25 Legendary Albums for the perfect collection

Da jeg var innom platebutikken Rocade Records på tirsdag, fant jeg boksen "Classical Music 25 Legendary Albums for the perfect collection". Butikken fikk inn to dagen før og solgte en med en gang, og en dagen etter (til meg).

Den er utgitt av Sony Music i 2010 og inneholder musikk fra Sony Classical, RCA Red Seal og Deutsche Harmonia Mundi.

Katalognr: 88697811232

Sony Music har også utgitt "The Perfect Jazz Collection 25 Original Albums". Dette er en lignende boks med jazz: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,51487.0.html

Jeg håper det kommer flere i andre sjangre. Er det noen forumbrukere som kjenner til andre bokser i denne serien?

Omtale
    Hentet fra Presto Classical (identisk(?) hos MDT):
    This series of recordings brings together great works from the repertory played by renowned performers. From Bach to Debussy, Vivaldi to Rachmaninoff, as well as more specific areas such as the Medieval mysticism of the Songs of Ecstasy by Hildegard von Bingen (12th century) and the heady rhythms of the waltzes and polkas from the New Year’s Concert, each work is paired with an exceptional artist who left a lasting musical mark on the interpretation of each masterpiece.

Glenn Gould unveils the astonishing cantabile emerging out of the stolid contrapuntal lines of Bach’s Goldberg Variations, in a personal and enthusiastic interpretation, Arthur Rubinstein, peerless in the elegant and unadorned fluidity of Chopin’s Waltzes, renews interpretation of Chopin’s music without sentimentality and mannerism that were previously Chopin’s bedfellows. Charles Munch shows his passion for 20th-century French music through his readings imbued with classical transparency and Pierre Boulez brings a painstakingly refined interpretation of Ravel’s unfalteringly rigorous works to the fore.

The German symphonic repertory features prominently in this record collection, as in all classical collections, represented by several of the most important works in this area. Beethoven’s Fifth and Seventh Symphonies conducted by the energetic Leonard Bernstein. Schubert is also included with his Ninth Symphony “the Great,” conducted with lyricism and sensitivity by Günter Wand, as is Brahms whose First and Third Symphonies are enlivened by Bruno Walter’s very human touch. George Szell breathes life into three of the most significant Mozart symphonies (nos. 35, 39 and 40), bringing out marvellous internal balance with precise phrasing

Among the other benchmark recordings may be cited the eminently dramatic version of the Mozart Requiem by Nikolaus Harnoncourt, the tragic and restrained power of Bach’s Saint Matthew Passion by Gustav Leonhardt, the dynamic thrust of Carmina Burana under Seiji Ozawa or, in a different register, the flamboyant virtuosity of Horowitz in Rachmaninoff, the violin lyricism of Isaac Stern, the fiery temperament of Laurent Korcia or the integrity of Yo-Yo Ma in the Suites for cello by Bach. All these recordings enable the listener to enter on sure footing into the highly personal world of each of the composers, guided by musicians of great integrity and unparalleled artistry.
    Innhold ordnet etter komponist
    Hentet fra Presto Classical (redigert):
    Bach, J S:
    Goldberg Variations, BWV988; Glenn Gould (piano)
    St Matthew Passion, BWV244; Tölzer Knabenchor & La Petite Bande, Gustav Leonhardt
    Cello Suites Nos. 1-6, BWV1007-1012; Yo-Yo Ma (cello)

Bartók:
    Romanian Dances; Laurent Korcia (violin) & Georges Pludermacher (piano)
    Violin Sonata No. 1, Sz 75; Laurent Korcia (violin) & Georges Pludermacher (piano)

Beethoven:
    Symphony No. 5 in C minor, Op. 67; New York Philharmonic, Leonard Bernstein
    Symphony No. 7 in A major, Op. 92; New York Philharmonic, Leonard Bernstein

Bloch, E: Nigun (Baal Shem No. 2); Laurent Korcia (violin) & Georges Pludermacher (piano)

Brahms:
    Violin Concerto in D Major, Op. 77; Jascha Heifetz (violin) Fritz Reiner
    Symphony No. 1 in C minor, Op. 68; Bruno Walter
    Symphony No. 3 in F major, Op. 90; Bruno Walter

Chopin: Piano Concerto No. 1 in E minor, Op. 11; Jean-Marc Luisada (piano)

Debussy:
    La Mer; Boston Symphony Orchestra, Charles Munch
    Printemps; Boston Symphony Orchestra, Charles Munch
    Estampes (3) (Complete); Boston Symphony Orchestra, Charles Munch

Dvorak:
    Piano Quintet in A major, Op. 81; Jean-Marc Luisada (piano) Talich Quartet
    Symphony No. 8 in G major, Op. 88; The Cleveland Orchestra, Georges Szell
    Symphony No. 9 in E minor, Op. 95 'From the New World'; The Cleveland Orchestra, Georges Szell

Enescu: Violin Sonata No. 3 in A minor, Op. 25 'dans le caractère populaire roumain'; Laurent Korcia (violin) & Georges Pludermacher (piano)

Mendelssohn:
    Piano Trio No. 1 in D minor, Op. 49; Isaac Stern (violin), Leonard Rose (cello) & Eugene Istomin (piano)
    Piano Trio No. 2 in C minor, Op. 66; Isaac Stern (violin), Leonard Rose (cello) & Eugene Istomin (piano)

Mozart:
    Requiem in D minor, K626; Nikolaus Harnoncourt
    Symphony No. 35 in D major, K385 'Haffner'; The Cleveland Orchestra, George Szell
    Symphony No. 39 in E flat major, K543; The Cleveland Orchestra, George Szell
    Symphony No. 40 in G minor, K550; The Cleveland Orchestra, George Szell

Orff: Carmina Burana; Boston Symphony Orchestra, Seiji Ozawa

Rachmaninov:
    Piano Concerto No. 3 in D minor, Op. 30; Vladimir Horowitz (piano)
    Piano Sonata No. 2 in B flat minor, Op. 36; Vladimir Horowitz (piano)

Ravel:
    Ma Mère l'Oye; New York Philharmonic, Pierre Boulez
    Rapsodie Espagnole; New York Philharmonic, Pierre Boulez
    Tzigane; Laurent Korcia (violin) & Georges Pludermacher (piano)

Rodrigo:
    Concierto de Aranjuez; John Williams (guitar) English Chamber Orchestra, Daniel Barenboim
    Fantasia para un Gentilhombre; English Chamber Orchestra, Daniel Barenboim

Schubert: Symphony No. 9 in C major, D944 'The Great'; Berlin Philharmonic, Günter Wand

Tchaikovsky: Violin Concerto in D major, Op. 35; Jascha Heifetz (violin) Fritz Reiner

Villa-Lobos: Guitar Concerto; John Williams (guitar) English Chamber Orchestra, Daniel Barenboim

Vivaldi: The Four Seasons; Venice Baroque Orchestra

plus:
    Hildegard von Bingen: Canticle of Ectasy
    Antonio Vivaldi: 3 Violin Concertos
    Frédéric Chopin: Waltzes
    Gioachino Rossini: Arias & Duet; Overtures
    Caballé sings Bellini & Donizetti
    Johann Strauss & Joseph Strauss: New Year’s Concert
    Innhold ordnet etter CD
    Hentet fra MDT (redigert):
    Disc Composer Work Artist

1 Hildegard von Bingen Canticle of Ectasy Sequentia

2 Antonio Vivaldi The Four Seasons & 3 Violin Concertos Venice Baroque Orchestra

3 Johan Sebastian Bach The Goldberg Variations Glenn Gould (piano)

4 Johan Sebastian Bach St Matthew Passion Tölzer Knabenchor La Petite Bande / Gustav Leonhardt (conductor)

5 Johann Sebastian Bach Cello Suites Yo-Yo Ma (‘cello)

6 Wolfgang Amadeus Mozart Requiem in D minor Nikolaus Harnoncourt (conductor)

7 Wolfgang Amadeus Mozart Symphonies Nos. 35, 39 & 40 The Cleveland Orchestra / George Szell (conductor)

8 Ludwig van Beethoven Symphonies Nos. 5 & 7 New York Philharmonic Leonard Bernstein (conductor)

9 Felix Mendelssohn Bartholdy Piano Trios op. 49 & 66 Isaac Stern (violin), Leonard Rose (‘cello), Eugene Istomin (piano)

10 Franz Schubert Symphony No. 9 Berlin Philharmonic / Günter Wand (conductor)

11 Frédéric Chopin Piano Concerto No. 1 Jean-Marc Luisada (piano)
    Antonin Dvorak Piano Quintet 0p. 81 Talich Quartet

12 Frédéric Chopin Waltzes Arthur Rubinstein (piano)

13 Gioachino Rossini Rossini - Arias & Duet Vesselina Kasarova (mezzo) Juan Diego Florez (tenor)

14 Gioacchino Rossini Overtures Chicago Symphony Orchestra / Fritz Reiner (conductor)

15 Johannes Brahms Violin Concerto in D Jascha Heifetz (violin)
    Piotr Tchaikovsky Violin Concerto in D Fritz Reiner (conductor)

16 Johannes Brahms Symphonies Nos. 1 & 3 Bruno Walter (conductor)

17 Antonin Dvorak Symphonies Nos. 9 & 8 The Cleveland Orchestra / Georges Szell (conductor)

18 Claude Debussy La Mer, Escales & Printemps Boston Symphony Orchestra / Charles Munch (conductor)

19 Maurice Ravel Mother Goose, Spanish Rhapsody New York Philharmonic / Pierre Boulez (conductor)

20 Sergei Rachmaninoff Piano Concerto No. 3, Piano Sonata no. 2 Vladimir Horowitz (piano)

21 Joaquin Rodrigo Concierto de Aranjuez & John Williams (guitar)
    Heitor Villa-Lobos Fantasia para un Gentilhombre Guitar Concerto English Chamber Orchestra / Daniel Barenboim (conductor)

22 Carl Orff Carmina Burana Boston Symphony Orchestra / Seiji Ozawa (conductor)

23 Vincenzo Bellini
    Gaetano Donizetti Caballé sings Bellini & Donizetti Monserrat Caballé (soprano)

24 Johann Strauss
    Joseph Strauss New Year’s Concert Vienna Philharmonic / Carlos Kleiber (conductor)

25 Bela Bartok Romanian Dances
    Ernest Bloch Nigun
    George Enescu Violin Sonata No. 3 Laurent Korcia (violin)
    Maurice Ravel Tzigane Georges Pludermacher (piano)
    Leos Janacek Violin Sonata

Vedlegg

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    "Leonard Bernstein - The Symphony Edition": Lite opplag?

CDWMcInSpots skrev:
    otare skrev:
    Ny boks på gang:
    [...]
    60 CDer med Bernsteins symfoniinnspillinger på SONY. 60€ fra amazon.de (71€ - mva).
    Dette er kanskje noe å få med seg? Ca. 8 kr. pr CD...
    Jeg mottok nettopp beskjed fra min lokale platebutikk Rocade Records i Bergen (http://www.rocade-records.no/) om at "Leonard Bernstein - The Symphony Edition" 60 CDer er klar til avhenting til en "god kunde pris" litt lavere enn Platekompaniets 749,-.

Innehaveren av Rocade Records fortalte meg for ca. 1 uke siden at han hadde forsøkt å bestille flere eksemplarer av boksen "Leonard Bernstein - The Symphony Edition", men at det norske plateselskapet/importøren hadde fortalt at det var tomt, og at det ikke var planer om et nytt opplag.

Det er dermed mulig at denne boksen er utgitt i et lite opplag, og at de som er interessert ikke bør vente (for) lenge.

Vedlegg

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Amazon.co.uk: Uønsket deling av en ordre i flere sendinger

CDWMcInSpots skrev:
    Vidar P skrev:

Alt fra Amazon UK (hvis jeg ikke misforstod helt). Hvis man handler fra tredjepartsleverandører, er dette så langt jeg har sett rimelig tydelig, og man får ikke lov til å krysse av for samlet levering. Jeg halvgjennomførte en testtransaksjon for å se for noen dager siden (hvis jeg husker rett).

Harmonia Mundi 50-årsjubileumsboks "50-Jubiläumsbox 50 Jahre" ble derimot bestilt fra tredjepartsleverandør via Amazon Tyskland. Den ble sendt før jeg fikk sukk for meg, 2-3 timer etter bestilling, og før jeg rakk å varsle om at tysk moms måtte trekkes fra. Den ble tilbakebetalt og var på min konto 2 dager senere, men jeg er redd momsgrunnlaget på pakkelappen kommer til å være for høyt. Pakken har foreløbig ikke kommet, og jeg har intet sporingsnummer, så jeg krysser fingrene og håper på det beste. Den var forresten (etter sigende) ny og kostet €99 inkl. tysk moms og €111(?) med frakt (og tysk moms). (http://www.amazon.de/50-Jubiläumsbo...=sr_1_3?s=music&ie=UTF8&qid=1291743598&sr=1-3)

Derimot var en del av varene på Amazon UK merket:
    • "In stock but may require up to 2 additional days to deliver. Dispatched from and sold by Amazon.co.uk."
    • "Usually dispatched within 9 to 12 days. Dispatched from and sold by Amazon.co.uk."
    • "Usually dispatched within 1 to 3 weeks. Dispatched from and sold by Amazon.co.uk."
    • "Usually dispatched within 2 to 4 weeks. Dispatched from and sold by Amazon.co.uk"

Se f.eks.:

Har CDUniverse delt dine sendinger mot din vilje?
    Jeg har nå mottatt 2 pakker etter 1 (én) ordre med avkrysning for samlet levering hos Amazon.co.uk.

Den første ble sendt med UPS og hadde følgende rute: Glasgow -> Edinburgh -> Köln -> Malmö -> Oslo -> Gardermoen -> Bergen

Den andre ble sendt med Deutsche Post DHL og hadde (etter husken) følgende rute: Leipzig -> Hamburg -> Malmö(?) -> Gardermoen -> Bergen

Følgeseddelen/kvitteringen i begge pakker var merket Amazon.co.uk og på engelsk. I en plastlomme på utsiden av Deutsche Post DHL-pakken fant jeg ca. 5 A4-ark (tysk grundighet) på tysk og med firmaadresse/avsender (http://www.worldbox.co.uk/index.cfm/DE0000071899/1/DE/Germany/Amazon+Distribution+GmbH.html):
    Amazon Distribution GmbH
    Amazonstrasse 1
    04347 Leipzig
    Sachsen
    Germany

Det kan altså se ut som om Amazon.de kan operere på vegne av Amazon.co.uk. Jeg har tidligere hatt en mistanke om at Amazon.de og Amazon.fr er nært sammenbundet.

Man kan altså risikere at en ordre bestilt med samlet levering, splittes og sendes fra flere land. I papirene står det tydelig noe á la "at no additional cost", men det hjelper dessverre neppe for norske formomsningsgebyrer.

Den tredje og siste pakken fra denne ordren er på vei sendt med Royal Mail, formodentlig fra Glasgow(-området). Alle tre sendinger har dessverre verdi over momsgrense 1, og to av dem over momsgrense 2.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser at det handles på Rocade. Det er faktisk altfor mange år siden jeg var innom i Marken, og da var det C&W som var av interesse. Derfor er jeg ukjent med deres klassiske avdeling. Er den såpass bra at det er verdt å nevne?

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Rocade Records

baluba skrev:
    Jeg ser at det handles på Rocade. Det er faktisk altfor mange år siden jeg var innom i Marken, og da var det C&W som var av interesse. Derfor er jeg ukjent med deres klassiske avdeling. Er den såpass bra at det er verdt å nevne?
    Innehaveren er (vel) best bevandret i country, bluegrass m.m., eldre rock og kristen musikk. I tillegg driver han generell platebutikk med et generelt utvalg.

Det er etterhvert få platebutikker igjen i Bergen, og enda færre med en (godt) voksen betjening.

Den klassiske delen har vel bestått mest av Naxos, men han har i det senere funnet ut at det er et større potensial, spesielt etter at Apollon klassisk og jazz la ned tidligere i høst. Det han ikke har, kan han bestille, men det hender dessverre at de norske plateselskapene/importørene ikke gjør sin del av jobben som med den reutgitte røde Deutsche Grammophon 111-boksen (først utgitt i 2009) eller Jackson Browne: Running On Empty CD+DVD(-Audio).

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Rocade Records

CDWMcInSpots skrev:
    baluba skrev:
    Innehaveren er (vel) best bevandret i country, bluegrass m.m., eldre rock og kristen musikk. I tillegg driver han generell platebutikk med et generelt utvalg.

Det er etterhvert få platebutikker igjen i Bergen, og enda færre med en (godt) voksen betjening.

Den klassiske delen har vel bestått mest av Naxos, men han har i det senere funnet ut at det er et større potensial, spesielt etter at Apollon klassisk og jazz la ned tidligere i høst. Det han ikke har, kan han bestille, men det hender dessverre at de norske plateselskapene/importørene ikke gjør sin del av jobben som med den reutgitte røde Deutsche Grammophon 111-boksen (først utgitt i 2009) eller Jackson Browne: Running On Empty CD+DVD(-Audio).
    Kjekt at han ser et potensiale i det markedet. Alle trenger flere ben å stå på. Selv har jeg handlet på Rocade siden den lå i det nå hippe strøket bak Banco Rotto. På den tiden var det ikke mange hippe livsstilsbutikker i den gaten, men byens beste utvalg av egenimportert americana i alle varianter. Butikken har også eget plateselskap, som har gitt ut noen ikke helt ubetydelige plater. Til og med utenlandske artister "med navn" har gitt ut musikk på Rocade.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Placido Domingo: 70 år og i boks

Jeg fikk e-brev fra platebutikken i dag ang. utgivelser i forbindelse med at Plácido Domingo fyller 70 år i 2011.

Spørsmål:

På forhånd takk.

Domingo fyller 70 år nå i 2011 og i den forbindelse kommer det flere utgivelser:

PLACIDO DOMINGO “THE OPERA COLLECTION”
    00289 4779336 6 CDXG26 - ) DG
    26 cd’ers-boks som tar for seg hele hans karriere. På repertoarlisten fnner vi Gluck, Offenbach, Bizet, Masagni, Rossini og Wagner for å nevne noen.
    http://www.universalmusic.no/Nyheter/placido_domingo_the_opera_collection_box_set_1
    http://www.deutschegrammophon.com/c...low_per_page=50&presentation=flow&UNBUYABLE=1
    http://www.prestoclassical.co.uk/r/DG/4779336

PLACIDO DOMINGO “THE PLACIDO DOMINGO STORY”
    00289 4779333 5 CDEA 03 DG
    En 3CD boks som tar for seg Domingos innspillnger på Deutsche Grammophon og Decca.
    Inneholder oppdatert diskografi og lekker booklet. Bok / digipack i CD-størrelse. Inneholder også opptak som ikke tidligere har vært tilgjengelig.
    http://www.universalmusic.no/Nyheter/placido_domingo_the_placido_domingo_story_1
    http://www.deutschegrammophon.com/c...low_per_page=50&presentation=flow&UNBUYABLE=1
    http://www.prestoclassical.co.uk/r/DG/4779333

PLACIDO DOMINGO / PLÁCIDO DOMINGO - ALBUM COLLECTION / 12CD
    00289 4779289 5 CDLM DG
    PRODUKTOMTALE
    Denne boksen spenner fra 1969-89 med recitaler og duetter med artister som Sherill Milnes, Leontyne Price, Renata Scotto og Katia Ricciarelli. Boksen innholder også hans legendariske debutalbum fra 1968.Platene ligger i original cover fra dengang. Selvfølgelig er denne boksen limitert.
    http://cdon.no/musikk/domingo_placido/pl%C3%A1cido_domingo_-_album_collection_(12cd)-13351164
    http://www.prestoclassical.co.uk/r/Sony/88697316222

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn