Tråden for DIY nettstrømming.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Takker; fant ut av det. Jeg har BBB og DDDAC og manglet egentlig bare å koble Cronus til DDDAC, og fikk hjelp til det; så nå nyter jeg nydelig musikk! :) Mitt første inntrykk er at det er en 'renere' lyd med denne løsningen enn det var med hifiberry digi+ --> dac, men det er jo litt tidlig å si. Generelt har jeg vært mer fornøyd med lyden når BBB har vært med i bildet enn jeg har vært med RPI ...
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Jeg er veldig fornøyd med lyden som nå 'strømmer' ut av høyttalerne mine, og vil nok være det i lang tid fremover (håper jeg) ... Men jeg sliter litt med 'static noise' som oppstår, og som faktisk oppstår uavhengig om streamer/dac er på eller ikke. I går fant jeg ut at RIAA-en var en kilde til støy, og trodde kanskje det ville bli borte når jeg skrudde av strømmen på denne; men alt ble ikke borte. Det virker som om forsterkeren 'fanger opp' støy i bølger, for så å roe seg ned igjen. Særlig når jeg skrur anlegget på, er det ille. Når jeg spiller musikk er det egentlig ikke hørbart, bortsatt fra i enkelte tilfeller. Jeg kan skifte inngang på forsterkeren uten at det gjør noe (støyen er der fortsatt), så dette er mystisk. Jeg lurer jo på om det er noe med jording, og det er et felt jeg ikke kan noen ting om. Andre forslag til hva det kan være? Jeg leser om de samme symptomene hos andre folk, men de ser etter løsninger i software-konfigurasjon o.l. og det tror jeg ikke er tilfellet hos meg, selv om altså dette oppstod i forbindelse med at jeg loddet sammen en ny isolator/re-clocker (BBB-hermes, cronus fra Twisted Pear) ... Noen forslag til hva jeg kan gjøre? :)
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    BBB jordissue? Nevnte ikke en på diyaudio ett eller annet med jording av BBB. Sikkert lettere om du har ett bilde av helheten eller tegnet i paint hvordan lederene går fra kort til kort (ink psu).

    Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Hei! Og takk for svar! Jo, det ble nevnt 'grounding scheme' av BBB, men det ble ikke sagt hvordan det skulle gjøres, så jeg spurte der også om hva det innebar.

    Jeg skal prøve å tegne opp oppsettet mitt, med det som er av strømkabler etc. Jeg har ingen jording i det hele tatt, men aner ikke hvor jeg skal begynne en gang.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Jeg mener signal gnd ikke safety earth.

    Men før det... sørg for at ingen i2s signaler er nerme analog signal ut eller power. Det blir det støy av.

    Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Jeg mener signal gnd ikke safety earth.

    Men før det... sørg for at ingen i2s signaler er nerme analog signal ut eller power. Det blir det støy av.

    Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
    Takk for svar igjen! :)
    Litt vanskelig å unngå det med i2s og strøm faktisk; 5V til Cronus er rett ved siden av i2s-koblingen ... Kan jo være noe av problemet det da ...
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Det er først og fremst analog signal kabel og strømkabler (dog i mindre grad) som er sensitivt for støy fra i2s kabelstrekk. TPA gutta har nok gjort ting skikkelig på pcb.
    På mange oppsett er det nok å ha annet signal eller power/jord/i2s/jord/i2s/jord/i2s/jord/annet signal eller power. Noe TPA gjorde med flatkablene de leverte med B3 i sin tid (og trolig fremdeles). Men når du begynner å splitte jord på oppsiden av ett kort og i2s signalene på andre siden har du mest sannsynlig mer i2s støy enn om de hadde fulgt hverandre fra print til print på samme side (og vært twisted).

    Det er vanskelig å si noe mer eller alt jeg sier blir stort sett bare gjetting med mindre jeg har bilder å gå ut ifra ;) Og iom at noen nevnte noe om BBB og jord på DIYaudio er det jo ikke sikkert at det jeg tror er problemet (i2s støy pga signalet oppå og jord under). Så om i2s kablene er ett stykke unna analog signal og om du har mulighet til å få kablene til å ha litt avstand til hverandre (eventuelt Svalander flette de) så skader det nok ikke.

    Jeg har 0 erfaring med DDDAC, men i2s holdes unna andre kabler (eventuelt pakket inn i jord - U.FL eller twisted pair ell).

    Jeg har også 0 erfaring med BBB, men går ut ifra at det er mulighet for jordsløyfe om den er koblet til med jord for mange punkt eller på feil sted, jeg aner ikke. Kun antar. Syns det er merkelig at de som nevnte det på diyaudio ikke utdypet det videre?

    Edit: det skal nevnes at jeg har sjelder merket noe til det fra i2s da jeg alltid holder i2s kabler så kort som overhodet mulig og twister/har jord som nærmeste nabo for hver i2s leder. Tilslutning på kortene er ofte plassert slik at det blir lite problemer med i2s.

    I2C derimot.... det er noe herk... skikkelig herk... mye erfaring med å route kabler bort fra hverandre med det gitt kontaktpunktet er ofte en "afterthought" og er i nærheten av sensitive enheter / kabler. Buffalo i2c.... ..... mumle.... Svalander style kabelføring er nesten ett must i trange kasser. Jaja. Nok blablabla
     
    Sist redigert:

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Av en eller annen grunn har det gitt seg nå. Det jeg har gjort er egentlig bare å bytte om på rørene i forsterkeren min, for å se om problemet flyttet seg fra venstre til høyre kanal (det var kun støy på en kanal) dersom jeg byttet plass for rørene; men da ble det faktisk altså borte. Kan det ha vært en dårlig kontakt på røret som gjorde dette? Jeg lette litt rundt på nettet, og en fyr med en rør-gitarforsterker hadde lignende symptomer som meg, og der var det både rør og noen motstander som ble byttet. Vel, så lenge problemet ikke kommer tilbake så er jeg fornøyd jeg, men jeg føler at det er litt 'skjørt' det hele ... :)

    edit: for å konkludere; problemet kom tilbake, og da jeg skulle bytte plass på nok et par med rør så viste det seg at det ene var defekt. Foten satt igjen når jeg prøvde å dra det ut av sokkelen ... :)
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Noen som fortsatt bruker Archphile?
    Fant frem min Rpi2 audiospiller som kjører en eldre versjon av archphile med roon bridge. Usikker på hvor lurt det er å ha en gammel linux distro på nettet så er det en enkle måte å oppgradere fra terminal på på eller må jeg laste ned ny versjon (eller skifte til noe annet) til SD kortet? Liten/ingen kjennskap til Arch som denne er bygget på.
     
    Sist redigert:

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    145
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Arc? Du mener Archlinux, antar jeg. Det er veldig lett å oppdatere (pacman -Syu), men når det er lenge siden sist er det også sannsynlig at det går skeis. Archlinux er løpende oppdatert, og det kan skje større endringer over tid som krever intervensjoner av ulike slag. Når det er sagt, kjører laptopen min en Archlinux-installasjon som har holdt det gående siden 2014, og den har vel kun én gang hatt problemer som har krevd lesing av dokumentasjon.

    Det er jo bare å prøve og se hva som skjer.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Arc? Du mener Archlinux, antar jeg. Det er veldig lett å oppdatere (pacman -Syu), men når det er lenge siden sist er det også sannsynlig at det går skeis. Archlinux er løpende oppdatert, og det kan skje større endringer over tid som krever intervensjoner av ulike slag. Når det er sagt, kjører laptopen min en Archlinux-installasjon som har holdt det gående siden 2014, og den har vel kun én gang hatt problemer som har krevd lesing av dokumentasjon.

    Det er jo bare å prøve og se hva som skjer.
    Manglet en h så ja Arch som Archphile er baser på, har en mistanke om at pacman -Syu ikke er så lurt på Archphie (ikke Archlinux). Usikker på risikoen med å kjøre en audiotilpasset distro basert på linux 4.18?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn